Toon posts:

[IIS4] 100% CPU usage

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Probleem is als volgt:
Onze webserver (windows nt4 server met iis4, alle sp's en updates geinstalleerd) heeft heel vaak 100% CPU-usage. Hierdoor reageert de webserver zeer traag of helemaal niet. Het is alleen inetinfo.exe die alle CPU-tijd opslurpt. In het begin was een reset (van iis) voldoende voor een aantal dagen maar sinds kort is het binnen een paar minuten weer bingo. Ik heb alles afgezocht (technet, tweakers, google etc.) maar kan niks vinden (alleen Q253603, maar daar staat geen oplossing in). Heeft iemand dit ook meegemaakt of weet er wat er aan de hand is ?? Alle hulp is welkom...

Nog wat specs:
- Windows NT4 Server sp6a incl. alle updates/bugfixes en IE 5.0
- Compaq Proliant DL360-G2 (p3 1,4 Ghz, 512 MB ram, 2x 36GB U3W SCSI disks in RAID 1 etc.)

PS: upgrade naar win2k met iis5 staat in de planning maar duurt nog een paar maanden, in de tussentijd moet dit gewoon draaien dus :'(

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:31

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Wat voor scripting taal draai je op de server ?
Is het aantal hits inherrent aan het oplopen van de usage ?

Het is bekend dat bijvoorbeeld Perl voor elk script een nieuwe thread pakt, terwijl IDAPI e.d. de threads kunnen recyclen.

Tijd voor een nieuwe sig..

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 24 juli 2002 12:59 schreef Koffie het volgende:
Wat voor scripting taal draai je op de server ?
Is het aantal hits inherrent aan het oplopen van de usage ?

Het is bekend dat bijvoorbeeld Perl voor elk script een nieuwe thread pakt, terwijl IDAPI e.d. de threads kunnen recyclen.
Er draait geen perl of iets dergelijks. Alles is native windows. Aantal hits maakt niet uit, het is constant (24/7) zo...

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:31

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Maar wat draai je dan wel .. ?
Ik denk dat het handig is als je even wat meer duidelijkheid geeft over de IIS config.

Tijd voor een nieuwe sig..

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 24 juli 2002 13:16 schreef Koffie het volgende:
Maar wat draai je dan wel .. ?
Ik denk dat het handig is als je even wat meer duidelijkheid geeft over de IIS config.
Er draaien voornamelijk asp-sites en een paar html-sites op. Een aantal asp-sites halen gegevens uit sql2000 database op 2e server ernaast (is al win2k). Wat VB-scripts en voor de rest weinig spannends (zo'n 30 sites, paar virtual directories en redirects naar andere webservers). Een paar sites hebben een service center waar je op in kunt loggen. Verder nog indexing service.
Als je nog meer info wilt....

edit:

wat toegevoegd en gecorrigeerd

• MrCyber
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 24-05-2018
Heb je de laatste versie van MDAC op je IIS server draaien ? Zeker aangezien de ASP sites gegevens halen uit de SQL2k db. inetinfo.exe is uiteindelijk het component wat de gegevens ophaalt en dankzij wat bugs in oudere MDAC versies loopt dat niet altijd even soepel. Heb dit probleem ook gehad en het werd bij mij opgelost met de laatste MDAC versie.

Verwijderd

Topicstarter
We hebben een ontwikkel- en een webserver. De machines zijn identiek, ook qua software. Op beide staat versie 02.10.4202.0 geinstalleerd. Op de ontwikkelserver draait alles perfect.

Verwijderd

Is de machine gescaned op viri en wormpjes?

Verwijderd

Topicstarter
Yep, er draait Norton Antivirus Enterprise Edition 7.6 op. De virus definities worden elke dag vernieuwd...

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Op woensdag 24 juli 2002 17:34 schreef Karam het volgende:
Yep, er draait Norton Antivirus Enterprise Edition 7.6 op. De virus definities worden elke dag vernieuwd...
met een draaiende IIS service, maar alle websites gestopt, pakt hij dan ook 100% ?

Is er een bepaalde site aan te duiden wanneer hij 100% gaat pakken?

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan er geen duidelijke lijn in ontdekken. Er zit geen logica in. Zo gaat het even goed en zo ook weer niet terwijl er niks gewijzigd is (qua requests en intensiteit daarvan, getest met de MS Stress tool).

• gerhald
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-04 13:14

gerhald

:P

heb je een smtp server draaien zoja word hij mischien gebruikt door spammers en dat norton de zooi van die mensen aan het scannen is en daar om zo langzaam is.
wand ik heb dit namelijk ook gehad dat mijn server heel erg traag werd en een hele hoge load had en toen kwam ik er achter dat mijn smtp server door spammers werd gebruikt.

Verwijderd

Topicstarter
Er draait idd een smtp-server, maar die is onbereikbaar voor de buitenwereld. De mail wordt naar de "echte" mailserver gestuurd en die handelt het verder af. Het wordt voornamelijk gebruikt om vanaf sites te kunnen mailen die op de server draaien.
Het is alleen inetinfo.exe die vrijwel alle CPU-tijd opslurpt.

• gerhald
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-04 13:14

gerhald

:P

Op donderdag 25 juli 2002 01:02 schreef Karam het volgende:
Er draait idd een smtp-server, maar die is onbereikbaar voor de buitenwereld. De mail wordt naar de "echte" mailserver gestuurd en die handelt het verder af. Het wordt voornamelijk gebruikt om vanaf sites te kunnen mailen die op de server draaien.
Het is alleen inetinfo.exe die vrijwel alle CPU-tijd opslurpt.
dat was bij mij ook zo dat inetinfo.exe alles op eisde en ik wist niet waar dat aan lag en op en gegeven moment kreeg ik een error dat de event log vol was en toen keek ik daar in en toen zag ik alleend maar erors van de smtp server

Verwijderd

Topicstarter
Was het maar zo dat er iets in de event viewer te vinden was. Als ik de event viewer moet geloven is er niks aan de hand :?

• Sircuri
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Moet IIS misschien te veel loggen?? oftewel.. zijn je logfiles te groot/vol ?

Signature van nature

Verwijderd

Topicstarter
Nee, valt wel mee. De logfiles worden elke dag vernieuwd.
Hiervoor draaide de boel op een p3 600 met 128 MB RAM. Daar ging het gewoon goed. Op de nieuwe bak met veel betere specs wil het gewoon niet lekker lopen :(

• Sircuri
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

heb je alle websites al gecontroleerd? ik bedoel.. ze ze een voor een aan en kijk wanneer de load omhoog schiet. Zou me niks verbazen als er ergens een script in een loop zit ofzo. Of probeer elke site een eigen "process" te geven. Dit wil ook wel eens helpen tegen hoge loads.

just a thought

Signature van nature

Verwijderd

Topicstarter
De sites kan ik niet stoppen: de klanten zullen dat niet op prijs stellen ben ik bang. Zoals ik al eerder zei, er is een ontwikkel- en een hostingomgeving. Op de ontwikkelomgeving draait alles perfect, de programmeurs hebben puik werk geleverd. Dat idee om elke site een eigen proces te geven is de moeite waard om te proberen, thx :) . Maar eerst ga ik MDAC eens upgraden (MrCyber, thx dude). Op de onwikkelomgeving heb ik dat vandaag gedaan en er zijn tot nu toe geen problemen *D . Vanacht wordt een volledig backup gemaakt van de server en morgen gaat daar ook een nieuwe versie van MDAC op. Hopelijk helpt dat.
I'll keep you posted...

Verwijderd

Topicstarter
Nou dudes, de update van MDAC (2.6 SP2) is uitgevoerd maar het verliep niet als verwacht: de metabase was na update corrupt :'( . Geen enkele site was bereikbaar. Om de sites toch aan de praat te krijgen heb ik ze allemaal een eigen memmory space gegeven en de connectionstring naar de sql-server aangepast. Daarna deden ze het gewoon weer :? . Het vreemde is dat het nu wel redelijk goed draait: de CPU komt niet meer in de buurt van 100%. Maar toch is dit volgens mij niet een elegante oplossing. MS is ingeschakeld en omdat het vrijdag al vrij laat was, wordt er maandag verder gekeken...

• jep
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-04 22:42

jep

Staat je DMA wel aan? (Even hele andere invals-hoek, niet eens zo gek op zo'n nieuwe snelle machine die dat anders regelt)

• Zwelgje
  • Laatst online: 20-01 19:37
Op zaterdag 27 juli 2002 21:54 schreef jep het volgende:
Staat je DMA wel aan? (Even hele andere invals-hoek, niet eens zo gek op zo'n nieuwe snelle machine die dat anders regelt)
topicstarter heeft scsi diskjes,....DMA is dus geen issue.. :z

A wise man's life is based around fuck you

• jep
  • Laatst online: 27-04 22:42

jep

Op zaterdag 27 juli 2002 21:57 schreef zwelgje het volgende:

[..]

topicstarter heeft scsi diskjes,....DMA is dus geen issue.. :z
Nuff' said! :X
Pagina: 1