Geluidsmeting in lift

Pagina: 1
Acties:

• vijv
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 04-08 10:03
Bij een aantal te mooi ontworpen >:) tunnels in Zuid Holland lopen we tegen het volgende probleem aan:
Bromfietsers die alleen dmv de lift de tunnel kunnen verlaten en het vertikken de motor uit te zetten.

Een mogelijke oplossing zou zijn de rookgassen te meten en de lift bij de volgende run pas vrij te geven wanneer deze voldoende geventileerd is.

Ik vraag me af of er een systeem is wat dmv geluid of trillingen meet of de motor uit staat, en wanneer dit het geval is een contact uitstuurt waarmee de deuren vrijgegeven worden om te sluiten.

suggesties???

• Perphide
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21-04-2024
Waarom moet de motor uit? misschien is er wel een totaal andere oplossing?

• vijv
uhhhm, omdat het niet te harden is in die liften wanneer er zo'n aso voor je is geweest.
Andere oplossing natuurlijk ook welkom...

• Perphide
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21-04-2024
Zet er een portier neer, als iemand de motor niet uitzet beuk hem er 1 of 2 op >:)

[zeer offtopic]Of neem een gasmasker :)[/zeer offtopic]

• rollebol
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09-06 12:38
Kunnen ze gelijk even op lekkende vloeistoffen controleren. Want hier pissen de junks altijd in de lift. :r

Verwijderd

Op woensdag 24 juli 2002 13:04 schreef SilentSniper het volgende:
Zet er een portier neer, als iemand de motor niet uitzet beuk hem er 1 of 2 op >:)

[zeer offtopic]Of neem een gasmasker :)[/zeer offtopic]
Een Melkert baantje ofsow

• vijv
Portiers hebben we op sommige locaties al staan, maar ik zat toch meer te denken aan een duurzame technische oplossing.

• TMoose
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-02 14:17

TMoose

Mooooooose !!

je zou zo'n co / co2 melder in de lift kunnen installeren, en i.p.v. de alarmgever er een schakelkast opzetten die bijv. regelt dat de liftdeuren niet dichtgaan als de co / co2 concentratie te hoog is.

Prusa mini+ & Xtool M1 & Anycubic Photon

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 31-07 20:39

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

CO2 melders vind je [url="http://www.service2bier.nl/co2detectie.html"]hier[/url]. Tis normaal voor bierkelders maar ik denk dat het mogelijk moet zijn om ze aan te (laten) passen.

• Jfwiet
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:39
Als het een serie van liften zijn, is er dan geen toezicht erop. Een soort van controle centrum. Ik zou zeggen plaats er een Co2 sensor in, maar maybe ook een camera.

En dan van die bordjes plaatsen dat er camera toezicht is, boete op zetten, van dat soort shit. Dan houd het snel op :)

Wat denk ik ook wel helpt is de lift stil zetten na een halve verdieping met een draaiende moter, en dan een lcd schermpje ofzo met het bericht dat de moter nog aan staat.

Of dat ze moeten bellen met het controle centrum om de lift weer te laten lopen. >:)

Hoe meer ongemak hoe sneller het probleem opgeruimt lijkt me zo.

• flat
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
idd gewoon zorgen dat die lift niet van z'n plek af komt zolang de motor nog loopt
met 'n CO2-sensor is dat iig wel te doen denk ik, of anders 'n microfoon erin en filteren op bepaalde frequenties

"Happiness is a way of travel, not a destination."
--Roy Goodman

Verwijderd

Je kunt toch ook gewoon een decibelmeter neerhangen ?

if DB >50, stop

;)

Verwijderd

Volgens mij wekt de bobine van een brommer een behoorlijk electrisch veld op als 't ding draait. Moet wel vrij simpel meetbaar zijn in een lift.....

• vijv
Op woensdag 24 juli 2002 14:19 schreef ET_Inside het volgende:
Volgens mij wekt de bobine van een brommer een behoorlijk electrisch veld op als 't ding draait. Moet wel vrij simpel meetbaar zijn in een lift.....
Heb ik ook al aan zitten denken. Link naar een beproefd systeem?
Op woensdag 24 juli 2002 14:14 schreef FuTaL het volgende:
Je kunt toch ook gewoon een decibelmeter neerhangen ?

if DB >50, stop

;)
Probleem: moderne scootertjes maken stationair niet zo veel herrie, en een meting die te zacht afgesteld staat reageert ook op pratende mensen.
Op woensdag 24 juli 2002 14:07 schreef Flat© het volgende:
idd gewoon zorgen dat die lift niet van z'n plek af komt zolang de motor nog loopt
met 'n CO2-sensor is dat iig wel te doen denk ik, of anders 'n microfoon erin en filteren op bepaalde frequenties
Gaat pas werken als de deuren gesloten zijn omdat een brommer met zn uitlaat naar de deur gericht staat.
Op woensdag 24 juli 2002 14:03 schreef Jfwiet het volgende:
Als het een serie van liften zijn, is er dan geen toezicht erop. Een soort van controle centrum. Ik zou zeggen plaats er een Co2 sensor in, maar maybe ook een camera.

En dan van die bordjes plaatsen dat er camera toezicht is, boete op zetten, van dat soort shit. Dan houd het snel op :)

Wat denk ik ook wel helpt is de lift stil zetten na een halve verdieping met een draaiende moter, en dan een lcd schermpje ofzo met het bericht dat de moter nog aan staat.

Of dat ze moeten bellen met het controle centrum om de lift weer te laten lopen. >:)

Hoe meer ongemak hoe sneller het probleem opgeruimt lijkt me zo.
Camera's hangen er genoeg, maar: we praten hier over Rotterdam :P

Dat idee om het elektrisch veld te meten vind ik zo gek nog niet. Eventueel in combinatie met een trillingsmeter. Iemand een idee of zoiets al eens is toegepast. Met googlen kan ik niets vinden.

Verwijderd

Ik heb helaas geen links naar beproefde systemen. Kwam op het idee doordat mijn radio begint te storen als er een brommer langs rijdt :). Weet verder niet zoveel ervan af.

Misschien weer een opsteker voor Nederland als wij als eerste met zo'n systeem komen...

• Renkie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-08 15:26
Ik heb er verder geen verstand van hoor :) Maar krijg je wanneer je een electronisch veld gaat meten geen problemen met die bejaarden scooters ? Die zijn vaak ook electrisch

• sebastius

sebastius

CO2 meting is het makkelijkste denk ik.

• NoTo
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04-06-2024
waarom niet gewoonweg de ventilatie versterken??

tja, casemodders denken al snel aan airflow :P :P

dude... wait... what...

Verwijderd

ja lastig probleempje dit en er zijn al best wel wat oplossingen aangdragen.
Maar ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe en waarom dit alles is.
Een tunnel waar je uit moet met en lift? Je zult er toch ook in moeten?

Geef eens wat specs van de tunnel :D

• vijv
uhm, specs van de tunnel, Benelux en 2e Heinenoord. Ga maar ff checken dan ruik je het probleem.
Om de tunnel in te komen zit er natuurlijk ook een lift :)

Verwijderd

Laat je een scheet, stopt de lift. :)

Komt die CO2 wel snel genoeg in die sensor? Als de lift het pas doorheeft als hij beneden is heeft het ook geen zin natuurlijk.

• sebastius

sebastius

CO2 sensor reageert heel snel.

• jhksema
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 25-07 17:41
Misschien een vreemd idee, maar kunnen die liftschachten niet als ventilatiesysteem voor de tunnel gebruikt worden? Grote fan boven in liftschacht (buiten) die verse lucht naar binnen zuigt. Op die manier voer je verse lucht je tunnel in (zal toch sowieso moeten gebeuren?) en blaas je meteen brommerdampen weg... Hele sensorgezeur ook meteen omzeilt...

Verwijderd

Je zet je brommer uit vlak voor de lift, maar door de wind whatever (in tunnels is vaak wind) kan de co2 makkelijk de lift in waaien. Gaat ie alsnog niet omhoog (tenzij heel de co2 weg is, maar dat duurt wel ff).

niet echt slim.

Wat betreft casemodding: als hij dan rook oppikt, en de brommer rijdt naar binnen, deuren keihard dicht >:)

doet me een beetje denken aan die aardappelreclame en "van lunteren!"

Verwijderd

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
___________   ____________
   <--     | |    <--
_______    | |    _______   
     | x | |   |
     |___| |   |    
    |  l  ||   |
    |_____||   |
     |   | |   |
     | x |_|   |
     |     |
     |_________|

met l=lift
x=kreukelbare buis (die dus uitgerekt kan worden)

zo heb je schone lucht erin, en de vuile lucht eruit (tog?)

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:31
doe anders een combinatie van Co2-melder, geluidsmeter en electrisch veld-meterblaat ;)

op die manier moet je toch vrij goede algoritmes kunnen schrijven of er nou wel of niet een draaiende scooter in de lift staat.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• vijv
Iedereen bedankt voor de inzet.

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-08 09:31
Ik denk toch dat het geluid van een brommer vrij makkelijk is te herkennen voor een chip.

Verwijderd

Nou dat denk ik niet, de ene scooter is de andere niet, en zoals al gezegt was, scooters maken niet teveel lawaai. Maar wat je wel zou kunnen doen als >:) oplossing is een EM puls door de lift heen sturen zodra de deuren dichtgaan. Dan kapt de scooter er echt wel mee hoor, en GSM's, discman's, pacemakers enz. Maar jah das dan baluh, gewoon een bordje eigen risico ophangen en het is klaar.

Maar mischien kun je kijken naar het veld, gewoon een grote spoel pakken met een weekijzere kern en daarover het voltage meten. Komt er iets in met een sterk electromagnetisch veld dan veranderd het voltage iets. Maar volgens mij blijven brommers ook storen als de motor net is uitgezet, ook dingen als GSM's kunnen dezelfde storing veroorzaken dus dat is ook geen oplossing.

CO2 meten kan, maar er zijn al een paar goede argumenten tegen gezegt.
Pagina: 1