Toon posts:

[mysql] query (incl. voorbeeld)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de volgende tabellen:
sport (sport_id, sport_naam)
en
nieuws (nieuws_id, sport_id, titel,datum)
Nu wil ik een query uitvoeren naar de mysql-db met als resultaat de laatste titel, nieuws_id van iedere sport.
Ik kom er zelf niet uit. Ik heb zelf het volgende bedacht;
PHP:
1
<?SELECT         n.titel,        n.nieuws_id,        n.sport_id,        s.sport_naamFROM         nieuws n,        sport s WHERE         n.sport_id = s.sport_idGROUP BY     s.sport_id ORDER BY     datum DESC?>

Suggesties?

• Grum
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Lees [topic=392390/1/100] eventjes betreffende et 'net' opschrijven van queries.

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 24 juli 2002 12:47 schreef Grum het volgende:
Lees [topic=392390/1/100] eventjes betreffende et 'net' opschrijven van queries.
Ok, nu iets beter denk ik..

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:02

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Ken MySQL niet zo goed, maar in Access zou ik een subquery gebruiken in combinatie met deze query. Alleen volgens mij ondersteund MySQL dat niet, dus worden het 2 queries.

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 24 juli 2002 12:53 schreef gorgi_19 het volgende:
Ken MySQL niet zo goed, maar in Access zou ik een subquery gebruiken in combinatie met deze query. Alleen volgens mij ondersteund MySQL dat niet, dus worden het 2 queries.
MySQL ondersteunt idd geen MySQL. En ik hoop dat alles in 1 query kan, want het komt op de homepage die veel bezocht zal worden (scheelt weer belasting voor MySQL db)

• Grum
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
wat je kan doen is hier een aparte tabel voor maken ...

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:02

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Op woensdag 24 juli 2002 12:54 schreef its_just_me het volgende:

[..]

MySQL ondersteunt idd geen MySQL. En ik hoop dat alles in 1 query kan, want het komt op de homepage die veel bezocht zal worden (scheelt weer belasting voor MySQL db)
Je hebt wel 2 hele eenvoudige queries; die moeten wel snel uit te voeren zijn. Anders kan je een soort caching maken?

Je komt volgens mij mij de war met een group By functie, wil automatisch ook grouperen op je titel als je een right-join gebruikt; en dan krijg je dus te veel results.

Optie van Grum is misschien wel de beste oplossing voor een drukbezochte site.

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

Pagina: 1