Toon posts:

[Debian 3.0] Vreemde foutmelding

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik krijg sinds kort zonder enige aanleiding in het inlog scherm de volgende melding

Spurious 8259a Interrupt: IRQ7

Deze komt na een bepaalde tijd gewoon naar voren als het systeem in het inlogscherm staat.

nu is dit nog wel te hebben maar ik kan ook niet meer inloggen. (ook root niet)
Misschien herkent iemand dit en weet een manier om het op te lossen en zo niet... dan maar een reinstall
Alleen zou ik graag nog wat data eraf halen....

Verwijderd

IRQ 7, dat is dacht ik je eerste printerpoort. Dan geeft deze om onduidelijke reden een interruptsignaal af. Ik ben het ook weleens tegengekomen. Dat was bij een moederbord waarbij ik geen lpt-poorten had aangesloten.

Wellicht dat het toevoegen/verwijderen van de LPT-driver uit je kernel soulaas biedt.

• richardt
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08-03-2025
Dit heeft weinig met de printer te maken. Het hangt van je configuratie af wat er aan IRQ7 hangt. Wel is het zo dat de lpt driver standaard een interrupt-handler voor IRQ7 heeft en deze dus afvangt.

Vaak is de oorzaak van deze spurious interrupt niet eens te herleiden naar een werkelijke request, maar komt dit door een te korte request/setup tijd waardoor de 8259 een dummy interrupt genereert (voor de 8259 dus IRQ7)

Er wordt vaak gesuggereerd om je kernel zonder 'Local APIC support' te compilen, al weet ik niet of dit de oplossing voor dit probleem is.

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:47

deadinspace

The what goes where now?

Op woensdag 24 juli 2002 12:38 schreef Galaphile het volgende:
nu is dit nog wel te hebben maar ik kan ook niet meer inloggen. (ook root niet)
En via ssh (of telnet)?

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-07 21:46

Confusion

Fallen from grace

Op de kernel mailinglist is dit weleens ter sprake geweest. Het komt erop neer dat het geen kwaad kan. Googlen erop brengt je vanzelf bij de bewuste draad in die mailinglist (ben ik zelf even te lui voor).

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

• Valium
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 09-08 08:59

Valium

- rustig maar -

Ik heb exact dezelfde foutmelding. Het kan geen kwaad. Het heeft iets met je HD-controller te maken gok ik, want ik krijg die foutmelding vaker wanneer er veel HD-activiteit is en niet vaker wanneer ik andere dingen veel doe (koe of netwerk-activiteit). Het kan ook niet de lpt-poort zijn, want die heb ik uitgeschakeld.

Heb jij toevallig ook een ECS K7S5A met SiS chipset? Die heb ik namelijk.

Dat je niet kunt inloggen is een ander probleem. Wat dat probleem is.... doe eens op de LILO-prompt: Linux init=/bin/bash, dan wordt je meteen als root in bash gegooid voordat er ook maar iets gebeurt. Dan kun je ff in je logs neuzen.

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-07 21:46

Confusion

Fallen from grace

Zoals nemO zei: het heeft iets met de printerpoort te maken.

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

• rvm
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

rvm

Op woensdag 24 juli 2002 23:40 schreef Valium het volgende:
Heb jij toevallig ook een ECS K7S5A met SiS chipset? Die heb ik namelijk.
Ik krijg af en toe dezelfde melding in de logfiles... met een ECS K7S5A. Was me nog niet eerder opgevallen. Verder merk ik er niks van.
Pagina: 1