celeron 400 updaten ?

Pagina: 1
Acties:

• mandroid
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-02 07:50
Hey, ik heb thuis een Intel Celeron 400, graag zou ik hierin een hogere processor steken, liefst ook een celeron, zodat ik niet een nieuw moederbord hoef te kopen. Wat zijn mijn mogelijkheden, en wat is de hoogste processor die erin kan ??

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:30
Welke mobo?
Als ik zo vrij mag zijn: koop een ecs k7s5a mobo voor 66¤ met een amd xp 1800+ voor 100¤, kost bijna niks.

Verwijderd

Vertel eerst eens wat voor mobo je hebt. 440bx :?

[edit] post de volgende keer hier: [topic=505074/1/25] [edit]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Op een PPGA Socket370 mobo kun je ten hoogste een Celeron 533 prikken, maar diens overklokbaarheid valt in het niet bij die van de Celeron 400. Dat is dus een nutteloze upgrade. Maar heb je een Slot1 moederbord met de 440BX chipset, dan kun je met een [url="http://www.powerleap.nl/Products/iP3.htm"]speciale converter[/url] de snelste Tualatin erop prikken (ze zijn er tot 1400MHz). Heb je daarentegen een Slot1 moederbord met een andere chipset dan de gouwe ouwe 440BX, dan kun je hooguit de snelste Coppermine gebruiken (max 1GHz) :)

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-08 17:40
voor de prijs van die converter + 1.2 GHz tualatin (250 ¤) kun je en een tualatin 1.4 en een mainboard kopen.
Beetje duur zeg maar. (zo'n 130 - 150 ¤ voor die converter)

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• Sjoak
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:32
Op woensdag 24 juli 2002 10:42 schreef Sjah het volgende:
Welke mobo?
Als ik zo vrij mag zijn: koop een ecs k7s5a mobo voor 66¤ met een amd xp 1800+ voor 100¤, kost bijna niks.
mee eens :) voor dat geld heb je in vergelijking een zware snelheids boost

• iNSaNe-oNe
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:29

iNSaNe-oNe

Ja, ik ben pluizig en blauw!

Je topictitel is vaag. Wou je een nieuwe BIOS-versie in je Celeron 400 blazen? :)

* iNSaNe-oNe is flauw vandaag... ;)

Ik neem aan dat je een upgrade bedoelt. ;)

Zelf ben ik voor de cheapo ECS K7S5A met XP1800+ gegaan. Wereldcombo! Alleen moet je in jouw geval wel zeker weten dat je geheugen PC133 is. Zoniet (PC100?) -> ga voor een AMD duron. PC66? Ander geheugen kopen. :)

... en oranje! :P

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-08 12:52

EXX

EXtended eXchange

Tsja, de belangrijkste vraag is idd: wat voor een moederbord gebruik je. Ervan uitgaande dat je mobo het aankan (o.a. BIOS) zou ik zeggen een 1 of 1.1 GHz Celeron (Coppermine versie!). Dat geeft een fikse snelheidswinst. Vergelijk maar:

Nu: Celeron (Mendocino), 400 MHz, 66 MHz FSB
Wordt: Celeron (Coppermine) 1100 MHz, 100 MHz FSB

Dat gaat zeker 3 keer zo rap lopen.

Kijk ook even of je memory 100 MHz aankan.

Eigen ervaringen: ikzelf had eerst ook een Celeron 400 in mijn ASUS P2B. Anderhalf jaar geleden een upgrade gedaan naar een P!!!-800E. Een snelheidsboost van pakweg 2.5. Een maad geleden bij een collega een upgrade gedaan van een PII-233 naar een Celeron 1 GHz op een ASUS P2-99. Dat verschil was natuurlijk gigantisch.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-08 11:02
Op woensdag 24 juli 2002 10:50 schreef BalusC het volgende:
Heb je daarentegen een Slot1 moederbord met een andere chipset dan de gouwe ouwe 440BX, dan kun je hooguit de snelste Coppermine gebruiken (max 1GHz) :)
Misschien, maar als je bijv. een 440LX hebt, dan zit je eigenlijk weer vast aan die maximale 533MHz celeron.
(of je moet heel toevallig coppermine support hebben, waarmee je tot de 733MHz celly kunt komen).

• mandroid
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-02 07:50
ik vind nergens de naam vh moederbord, het gaat om een compaq 5346, mss dat jullie het kunnen vinden op internet

Verwijderd

zoals al eerder gezegt is, is het vrij duur want in 9 van de tien gevallen heb je een converter nodig en die zijn duur en vind ook maar eens de goede proc erbij, want die oudere procs worden niet echt veel meer verkocht.
het goedkoopste en beste is de ECS met AMD combo.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:20

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Op woensdag 24 juli 2002 12:11 schreef lord-evil het volgende:
ik vind nergens de naam vh moederbord, het gaat om een compaq 5346, mss dat jullie het kunnen vinden op internet
Compaq... wordt lastig. Probeer de mobo te identificeren (of bel HP/Compaq, maar zelf doen is goedkoper en leerzamer), ergens zal heel klein een part number en een replacement part number staan. Een van die twee kan de mobo identificeren (let op: ALLEEN op de mobo kijken- de partnummer van een riser kaart zegt in principe NIETS over de mobo).

Ook nuttig als dat niet al te veel oplevert: vertel eens wat op de chipset (=de grote vierkante chips op de mobo) staat- daarmee valt iig een theoretische max aan te geven.

Oslik blyat! Oslik!

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Op woensdag 24 juli 2002 11:27 schreef Twynn het volgende:
Misschien, maar als je bijv. een 440LX hebt, dan zit je eigenlijk weer vast aan die maximale 533MHz celeron.
(of je moet heel toevallig coppermine support hebben, waarmee je tot de 733MHz celly kunt komen).
Dat is ook waar. Anderszijds kun je met de juiste BIOS, al dan niet gemod, wel de snelste coppermine erop prikken. Maar dan nog moet je hem onderklokken om het op de 440LX draaiende te houden, aangezien dat de 440LX officieel een FSB van maximaal 66MHz heeft. Misschien dat 83MHz haalbaar is, maar dan draait de LX dus out-of-spec :)
Op woensdag 24 juli 2002 12:11 schreef lord-evil het volgende:
Het gaat niet zozeer om de moederbord, maar om het chipset. Maak je kast open en kijk wat er op het chipset staat gegraveerd. Bij bijvoorbeeld een 440BX zie je "82443BX" op het chipset staan :)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:20

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Op woensdag 24 juli 2002 12:44 schreef BalusC het volgende:

[..]

Dat is ook waar. Anderszijds kun je met de juiste BIOS, al dan niet gemod, wel de snelste coppermine erop prikken. Maar dan nog moet je hem onderklokken om het op de 440LX draaiende te houden, aangezien dat de 440LX officieel een FSB van maximaal 66MHz heeft. Misschien dat 83MHz haalbaar is, maar dan draait de LX dus out-of-spec :)

[..]

Het gaat niet zozeer om de moederbord, maar om het chipset. Maak je kast open en kijk wat er op het chipset staat gegraveerd. Bij bijvoorbeeld een 440BX zie je "82443BX" op het chipset staan :)
Hmm, meestal klopt dit, maar de vraag is of een BIOS-mod tool op zo'n Compaq HDD BIOS gaat werken. Ik heb zelf het hoofd meerdere malen zitten stoten aan een IBM BIOS op een Acer OEM mobo dat weliswaar een BX chipset heeft, maar enkel de P2-450 en de P3-450 en 500 wil herkennen, anders boot het wel, maar zonder SSE, zonder MMX- de '486' modus :X Dat is nog een ouderwetse EEPROM BIOS, maar modden :? Ho maar :(

Dus vandaar dat mobo hier wel vrij relevant zal zijn (te meer omdat ik niet weet of lord-evil direct staat te springen z'n BIOS te modden)

Oslik blyat! Oslik!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Meestal zit bij compaq pc's (mijn ervaring na een stuk of 6 compaqs) een grote witte sticker aan de binnenkant van de kap of op de bovenkant van de 5,25 bays (bij desktops).
Daar staan alle mogelijke combinaties en jumpersettings op.
Als er geen nieuwer type dan je huidige cpu op staat kan je upgraden wel vergeten.

Ik ken hier wel een uitzondering op: namelijk de Pronlinea 590 kan je door alle jumpers op "On" te zetten op 167Mhz laten draaien ipv maximaal 133. Bleek dus een soort van Undocumented setting te zijn, maar dat gaat voor de meeste andere compaqs niet op.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Op woensdag 24 juli 2002 12:54 noemde dion_b het grootste nadeel van OEM systemen
Mee eens.. :{

lord-evil, wees een echte Tweaker: koop wat losse onderdelen bij elkaar en bouw je eigen PC zélf in elkaar ;)
Pagina: 1