Toon posts:

Ease Disk, had ik niet moeten doen?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Onlangs is m'n IBM Deskstar 60GXP 60 GB vastgelopen. Drive Fitness Test gaf corrupte sectoren aan die niet gerepareerd konden worden met Sector Repair. Daarna heb ik de Erase Disk functie uitgevoerd en gaf DFT de melding dat de schijf in orde was. Hier heb ik echter niet zo'n vertrouwen in. Ik weet niet wat corrupte sectoren veroorzaakt, maar wie zegt mij dat ik niet binnen no time weer met corrupte sectoren zit als ik deze schijf weer in gebruik neem? Wie kan mij hier uitleg over geven?

De winkel waar ik de schijf gekocht hebt, wilt de schijf eerst zelf bekijken voordat ze 'em kunnen omruilen voor een nieuwe. Maar door die Erase Disk functie lijkt die schijf in orde te zijn. Ik betwijfel eerlijk gezegd of zij kunnen zien dat er problemen met deze schijf geweest zijn, dus dalijk zit ik met deze schijf opgescheept. Wat denken jullie hiervan?

Verwijderd

Topicstarter
Guys, ik zou wel wat feedback kunnen gebruiken.

:z

• Rival24
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01-04 23:55

Rival24

I'll Be Back

Tja, zulke sectoren kunnen soms gerepareerd worden door een low level format, hiermee vern**k je de garantie. Je moet het gewoon uitproberen of die sectoren terugkomen.

Verwijderd

ik heb ik de tijd dat ik die mijn 40 gig heb 1x dat gedaan :) werkt prima maar als die weer brak doet is het op naar IBM

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Op woensdag 24 juli 2002 23:49 schreef rival24 het volgende:
Tja, zulke sectoren kunnen soms gerepareerd worden door een low level format, hiermee vern**k je de garantie. Je moet het gewoon uitproberen of die sectoren terugkomen.
Bad sectors worden ook door een low-level format niet meer gecorrigeerd. Een bad sector is namelijk het gevolg van fysieke schade van het diskoppervlak en da's niet meer te herstellen. Bad clusters zijn wel te herstellen (ook door een "gewone" full format).

Dat je met een low-level format de schijf vernielt of de garantie verliest, is 1 van de hardnekkigste sprookjes die hier op GoT vertelt worden.
Bij Maxtor kun je gewoon een officiele utility downloaden waarmee je een Maxtor disk kunt low-levellen, en ik neem aan dat Maxtor niet de enige fabrikant is die dit doet.
Ik zou alleen wel zorgen dat je voor zo'n low-level alleen maar utilities gebruikt die geleverd worden door de fabrikant van de harde schijf. Het gebruik van "vreemde" programmaatjes kan je inderdaad wel eens de garantie kosten.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de helpdesk van IBM maar even gebeld en kreeg het advies om de schijf weer te voorzien van data (bijvoorbeeld door Windows te installeren) en daarna DFT zo'n tien keer de advanced test uit te laten voeren. Ga ik dan maar "even" doen. Als de schijf werkelijk beschadigd is, kan ik hem terugbrengen naar de winkel. Als de corrupte sectoren puur softwarematig waren (misschien door een virus veroorzaakt?), dan zouden ze nu verdwenen moeten zijn. Althans, dat is wat ik uit het verhaal begrepen heb. Klopt dit?

Overigens kreeg ik het advies om het programma SMART Defender te gebruiken om de status van de schijf te monitoren. Hebben jullie hier ervaring mee?

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Op donderdag 25 juli 2002 00:00 schreef /downtime/ het volgende:
Bad sectors worden ook door een low-level format niet meer gecorrigeerd. Een bad sector is namelijk het gevolg van fysieke schade van het diskoppervlak en da's niet meer te herstellen. Bad clusters zijn wel te herstellen (ook door een "gewone" full format).
Nee, maar de badsectors lijken gerepareerd om de low-level ze gemarkeerd heeft als niet gebruiken.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Verwijderd

Overigens kreeg ik het advies om het programma SMART Defender te gebruiken om de status van de schijf te monitoren. Hebben jullie hier ervaring mee?
Ik draai zelf continue de SMARTDefender. Onder XP dan.
Ik zou niet kunnen zeggen of het werkt, aangezien dit soort zaken pas hun nut bewijzen als het fout gaat. *D

Overigens moet ik zeggen, dat mijn tweede schijf aan een Fasttrak controller hangt en dat SMARTDefender deze schijf niet ziet.

SmartDefender leest gewoon de SMART-status van je schijf uit. Zoals je wellicht weet, houden harde schijven (al een tijdje) een deel van de schijf gereserveerd om als backup te dienen voor slechte sectoren. Hoe meer van dit gebied gebruikt is, en hoe sneller het volloopt, hoe slechter de SMART-status van de schijf is.
Je merkt hier in principe niets van, pas als dit gebied helemaal vol is zul je slechte sectoren gaan bemerken.
Ver daarvoor moet SMARTDefender je al laten weten dat het fout aan het gaan is met je schijf.

Maar nogmaals, dat merk je dus pas als het al fout aan het gaan is. Wel heb je dan nog tijd (genoeg, als je snel bent) om backups te draaien en een nieuwe schijf in je systeem te hangen.

• Scighera
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-03 11:33

Scighera

swim-bike-run

Je kan het beste de schijf RMA naar IBM sturen. De kan sis nl groot dat je meer kapotte clusters kijgt..

www.triathlete.nl

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Op donderdag 25 juli 2002 15:41 schreef Scighera het volgende:
Je kan het beste de schijf RMA naar IBM sturen. De kan sis nl groot dat je meer kapotte clusters kijgt..
Op basis waarvan?

Je moet wel wat bewijs hebben, om een schijf te kunnen terugsturen..

Dat er waarschijnlijk kapotte clusters kunnen komen lijkt me nou niet echt overtuigend klinken :)

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 25 juli 2002 15:46 schreef Twynn het volgende:

[..]

Op basis waarvan?

Je moet wel wat bewijs hebben, om een schijf te kunnen terugsturen..

Dat er waarschijnlijk kapotte clusters kunnen komen lijkt me nou niet echt overtuigend klinken :)
Ja, precies. De winkel waar ik de schijf gekocht heb, wilde 'em eerst zelf testen voordat hij geruild kon worden voor een andere schijf en vandaag kreeg ik 'em terug met de mededeling dat ze niets hebben kunnen vinden. En dat was nou net waar ik bang van was. Want ik heb vanmiddag drie keer de Advanced Test van DFT uitgevoerd en er lijkt inderdaad niets mee aan de hand. Maar ja, echt veel vertrouwen heb ik er nou ook weer niet in. En dan zou ik 'em naar IBM moeten sturen? Grote kans dat 'ie weer terugkomt. Wat een gedoe! |:(

Verwijderd

Ik heb [url="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/336261/1?limit=25"]iets gelijkaardigs[/url] voorgehad.
Om het verhaal volledig te maken, mijn schijf is een aantal weken nadien opnieuw vastgelopen. Ik heb toen geen repair meer uitgevoerd, maar de schijf ineens laten vervangen onder garantie. Moraal : als ie echt brak is zal ie wel opnieuw vastlopen. Alleen even geduld hebben.

Verwijderd

Topicstarter
Zodra die schijf maar één piep geeft, gaat 'ie terug naar de winkel. *D

Nu is alleen het probleem dat ik deze schijf niet zo snel meer zal gebruiken, omdat ik in de tussentijd maar een andere schijf (Maxtor) heb gehaald om weer aan de slag te kunnen. Ik moest de data die nog wel te redden viel, toch ergens naartoe kopiëren. Dus is die schijf nog min of meer overbodig geworden ook. Iemand interesse om een IBM Deskstar 60GXP 60 GB te kopen? Helemaal in orde volgens de tests. >:)

Verwijderd

mijne piepte net toen ik even SMART ging aanklappen in de bios :(

Schraap TIK Schraap TIK schraap TIK en dat lekker de hele tijd door :( hdd werkt ook even niet herkend...

kan je bij IBM eerst een nieuwe krijgen en dan je oude schijfje opsturen ? kan ik leuk mun DATA backuppen :)

Verwijderd

Op zondag 28 juli 2002 11:29 schreef Lotuz het volgende:
Zodra die schijf maar één piep geeft, gaat 'ie terug naar de winkel. *D

Nu is alleen het probleem dat ik deze schijf niet zo snel meer zal gebruiken, omdat ik in de tussentijd maar een andere schijf (Maxtor) heb gehaald om weer aan de slag te kunnen. Ik moest de data die nog wel te redden viel, toch ergens naartoe kopiëren. Dus is die schijf nog min of meer overbodig geworden ook. Iemand interesse om een IBM Deskstar 60GXP 60 GB te kopen? Helemaal in orde volgens de tests. >:)
Ik bied er 30 Euro voor

Verwijderd

Op zondag 28 juli 2002 13:09 schreef TweakGuy het volgende:

[..]

Ik bied er 30 Euro voor
tis hier geen V & A !!!

Verwijderd

Op zondag 28 juli 2002 13:52 schreef Lotuz het volgende:
:P
Mail maar ff naar e.vegt@chello.nl als je em wilt verkopen

Verwijderd

Op zondag 28 juli 2002 12:52 schreef Dannyke het volgende:
Schraap TIK Schraap TIK schraap TIK en dat lekker de hele tijd door :( hdd werkt ook even niet herkend...
aï... zeg maar dag tegen je IBM! Dat deed mijnes ook een paar dagen voor die tsj tsj tsj tsj... zei...

Verwijderd

Op maandag 29 juli 2002 00:07 schreef excelsior het volgende:

[..]

aï... zeg maar dag tegen je IBM! Dat deed mijnes ook een paar dagen voor die tsj tsj tsj tsj... zei...
mijne zoemt alweer als fanouds intussen
Pagina: 1