Monitor kaduuk incl. stank :'(

Pagina: 1
Acties:

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-08 22:19
Er staat stond hier een oude monitor, een 14" IBM schermpje waar ik altijd veel plezier van had. Hij is ondertussen al haast 10 jaar oud (sept. '92) maar hij is nu stuk...

Ik had de monitor aangezet maar er was geen signaal, de computer waar de monitorkabel inzat stond niet aan. Monitor stond dus aan zonder beeld, ik ging ff weg en kwam na een paar min weer terug en ruik wat brandlucht.. Oh sh#t denk ik, ik check alle fans van de draaiende computers maar ze draaien allemaal nog (computers staan allemaal open) ik denk, ff kijken wat die monitor doet, ik trek de monitor van de verlengkabel naar de computer die uitstaat en prik die monitorkabel ergens in waar wel signaal uit komt. Ik hoor wat vreemd gesis en zie wat lichtflitsen ("het" licht heb ik helaas niet gezien..) op het beeld en ik pleur snel dat ding uit... Stekker eruit, wat een stank.

Toen liet ik 'm flink wat uurtjes staan, hij stonk nog steeds. Voorzichtig wou ik hem nog eens testen, ik pleur nu eenmaal niks weg voor ik 100% zeker weet dat het gaar is :P. Dus ik sluit hem weer aan, als ik 'm aanzet hoor ik weer een vaag geluidje maar het lijkt goed te gaan. Ik zet de computer aan en er komt nog beeld ook, alleen is het totaal in elkaar gezakt, zo erg vervormt dat dat niet bij te stellen zal zijn met standaard controls op de monitor... Ik zet dat ding maar weer uit en hij stinkt weer een stuk meer, er fikt dus iets in die monitor.

Nou denk ik niet dat dat ding nog te repareren is ofzo, maar ik ben eigenlijk wel benieuwd welk onderdeel in die monitor stuk is gegaan, en of dat komt omdat ie zonder signaal aanstond. Ik heb hem nu even uit de kamer gezet want ik kreeg een beetje koppijn van die lucht :P

Iemand enig idee hoe dit kon gebeuren? 'T was natuurlijk al een vrij oud beestje...

Verstuurd vanaf mijn Computer®

• Rataplan
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Om te beginnen moet je nooit een monitor aan een PC knopen als ze allebei (of 1 van de 2) aanstaan. Dat is vragen om piekspanningen, en dat kan voor zo'n oud beestje wel eens teveel zijn. Als ik het goed lees heb je'm helemaal zelf opgeblazen ;)

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

• Mentalist
Op woensdag 24 juli 2002 03:03 schreef Rataplan het volgende:
Om te beginnen moet je nooit een monitor aan een PC knopen als ze allebei (of 1 van de 2) aanstaan. Dat is vragen om piekspanningen, en dat kan voor zo'n oud beestje wel eens teveel zijn. Als ik het goed lees heb je'm helemaal zelf opgeblazen ;)
Hij hing eerst gewoon aan een pc die uitstond, en toen had ik alleen de monitor aangezet. Toen ging ik weg, en toen ik na een paar min terugkwam stonk het dus al verschrikkelijk. Toen was de monitor al stuk neem ik aan...

Ik weet ook niet zeker of het erg slim was om 'm zomaar op een computer aan te sluiten terwijl ie nog aan stond, maar hij stonk toen al verschrikkelijk...

• Polaris
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
(overleden)
De stank geeft aan dat er ergens iets verbrand is. Als je hem openmaakt kun je waarschijnlijk wel zien wat. Dan weet je meteen waar de fout zit. Of je voor zo'n oud geval nog veel moeite moet doen is natuurlijk nog maar de vraag.

• Mentalist
Op woensdag 24 juli 2002 11:48 schreef polaris het volgende:
De stank geeft aan dat er ergens iets verbrand is. Als je hem openmaakt kun je waarschijnlijk wel zien wat. Dan weet je meteen waar de fout zit. Of je voor zo'n oud geval nog veel moeite moet doen is natuurlijk nog maar de vraag.
Ik heb hem opengemaakt maar er valt niks aan te zien. De beeldbuis zit ook in een soort kooi, maar die kooi ga ik er niet afhalen :X. Ziet er ook niet naar uit dat je die makkelijk kunt verwijderen.

Verwijderd

sloop de kap er af en zet hem aan :)

Verwijderd

flikker het ding nou maar meteen weg

niet meer rendabel, ja en wat er kapot is?
het ligt op puntje van me tong maar kan er niet op komen

• Duncan_R
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-02 10:04

Duncan_R

www.motor-forum.nl

Ik heb in mijn 486 periode 3x een IBM 13" weg kunne brengen na dezelfde symptomen, inclusief rook en wit poeder dat uit de monitor geblazen werd. Was telkens de voeding die eruit lag. gelukkig wel onder garantie want repareren is een duur grapje.

Verwijderd

Op woensdag 24 juli 2002 19:50 schreef 106-Racer het volgende:

:) benzine er overheen is veel leuker >:)

• tvdleur
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-12-2024

tvdleur

ehh...okay?

10 jaar voor een beeldscherm vind ik meer dan acceptabel :) Je hebt hem zelfs laten werken op bejaarde leeftijd... Gun hem de rust nu... RIP ;)

Verwijderd

Op woensdag 24 juli 2002 23:58 schreef tvdleur het volgende:
10 jaar voor een beeldscherm vind ik meer dan acceptabel :) Je hebt hem zelfs laten werken op bejaarde leeftijd... Gun hem de rust nu... RIP ;)
Cremeren he :) heb je er toch nog wat lol aan

• Mentalist
Op woensdag 24 juli 2002 19:46 schreef Dannyke het volgende:
sloop de kap er af en zet hem aan :)
Je gunt mij het leven echt niet he? :+

Denk dat ik hem inderdaad weg gooi :). Had ook niet gedacht hem nog te kunnen repareren, maar ik ben eigenlijk nog wel benieuwd welk onderdeel het nu begeven heeft.
Op woensdag 24 juli 2002 23:36 schreef Duncan_R het volgende:
Ik heb in mijn 486 periode 3x een IBM 13" weg kunne brengen na dezelfde symptomen, inclusief rook en wit poeder dat uit de monitor geblazen werd. Was telkens de voeding die eruit lag. gelukkig wel onder garantie want repareren is een duur grapje.
Rook en wit poeder had ik niet! :o Ik heb wel eens een monitor met kapotte voeding gehad, ik had er een iets te hoge res op gezet.
Op woensdag 24 juli 2002 23:54 schreef Dannyke het volgende:

[..]

:) benzine er overheen is veel leuker >:)
Ik zie je al voor je computer zitten : "Yes weer een techpost!" :+. Maar ik ga 'm niet affikken ofzo... Hij heeft een goede tijd fijn gewerkt dus nu gun ik 'm rust :).
Op woensdag 24 juli 2002 23:58 schreef tvdleur het volgende:
Ik had 'm 2dehands gekocht, ergens in 2001 of 2000 geloof ik. Heeft toch nog een aardige tijd goed gedraait, zeker voor de F20,- die hij destijds kostte ;). Er staat hier trouwens nog wel een 640*480 kleuren monitor van 18 jaar oud, maar ja, da's Philips he :+. Die gaan niet stuk ;) (oh nee, ik had er eerst 2, daar is er 1 van stukgegaan een paar maanden terug).
Op donderdag 25 juli 2002 00:01 schreef Dannyke het volgende:

[..]

Cremeren he :) heb je er toch nog wat lol aan
Vind ik niet zo'n lol... Ik ga 'm nu rust gunnen :)

En ik begin te snappen hoe jij aan 11 posts/dag komt! >:)

• insan1ty
  • Laatst online: 15-03-2023

L-i-j-n-t-r-a-f-o :)

of niet?

• Mentalist
Op donderdag 25 juli 2002 03:07 schreef insan1ty het volgende:

[..]

L-i-j-n-t-r-a-f-o :)

of niet?
Ohw... Hmm, geen idee wat dat is maar dat is dus waarschijnlijk stuk :P. Kan dat gebeuren doordat de monitor een tijdje aanstaat zonder dat er beeld is?

• insan1ty
  • Laatst online: 15-03-2023
Op donderdag 25 juli 2002 16:31 schreef W3ird_N3rd het volgende:

[..]

Ohw... Hmm, geen idee wat dat is maar dat is dus waarschijnlijk stuk :P. Kan dat gebeuren doordat de monitor een tijdje aanstaat zonder dat er beeld is?
Geen id ik weet dat het kapot kan en dat het veel geld kost om te repareren :* :+
Pagina: 1