Toon posts:

[trends] Overzicht webdesign/grafisch ontwerp

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben samen met een maat bezig een site te bouwen tegen alle trends binnen het webdesign en grafisch ontwerp. Voordat we dit kunnen doen moeten we een overzicht maken van alle trends op deze gebieden. Als de dit immers willen overtreffen moeten we weten wat er al gedaan is.

Dus mijn vraag: Graag jullie hulp met het maken van een lijstje met alle trends.

Hieronder mijn aftrap:

-Pixelstijl
-Tentacles
-Kleine onleesbare tekstjes
-1px stretch
-Overvloed aan pijlen
-Vreemde tekens in design gebruiken
-Afgesneden letters
-Vector drawings
-Overvloed transparante gekleurde vlakken
-Motion blur
-patterns

• prototype
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

prototype

Cheer Bear

Nahjah zeg, waar slaat DIT nou toch weer op?
Blijft weinig design over dan, mr. usability :P

• oh,when?
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

oh,when?

...

:D

"You're only as good, as what you did last week."

Verwijderd

45o strepen...

Verwijderd

In welke trend wordt jullie site :) Kunnen we tegen jullie trend ook weer een site bouwen. Oftewel, wtf moet dit voorstellen :?

• prototype
  • Niet online

prototype

Cheer Bear

* prototype herkent minstens 3 dingen in je lijstje terug op je EIGEN site.

nahjah, linkparties dan.

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:02

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

:? Om in dat lijstje dan door te gaan:
Felrode kleuren
Kleuren die met elkaar vloeken
Volledig rondspringende Javascripts

Gorgi denkt dat sowieso een moodboard een errug handig middel is voor de topicstarter, evenals usability tests en een doelgroeptest en dit belangrijker zijn dan trends.

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

Verwijderd

Op woensdag 24 juli 2002 01:03 schreef prototype het volgende:
* prototype herkent minstens 3 dingen in je lijstje terug op je EIGEN site.
Ja inderdaad, zat ook al te kijken, een een dooie link naar het forum. Dat vind ik fouter dan trends.

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet dat mijn site trends bevat. maar daar gaat het helemaal niet om. Ik wil samen met die maat een site maken deels als studie. Een onderzoek waarin we kijken wat er allemaal voor ons in gedaan en de invloeden ervan. Is dat nou zo vreemd?

• prototype
  • Niet online

prototype

Cheer Bear

Op woensdag 24 juli 2002 01:08 schreef KTEINO het volgende:
Ik weet dat mijn site trends bevat. maar daar gaat het helemaal niet om. Ik wil samen met die maat een site maken deels als studie. Een onderzoek waarin we kijken wat er allemaal voor ons in gedaan en de invloeden ervan. Is dat nou zo vreemd?
Ik ben samen met een maat bezig een site te bouwen tegen alle trends binnen het webdesign en grafisch ontwerp.
ja, dat is idd vreemd.

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 24 juli 2002 01:05 schreef Gordijnstok het volgende:

[..]

Ja inderdaad, zat ook al te kijken, een een dooie link naar het forum. Dat vind ik fouter dan trends.
Maar gaat het daar over in dit topic? Ik stel jullie kritiek wel op prijs over [url="http://www.link-parties.com"]www.link-parties.com[/url] Maar het is helemaal niet aan de orde.

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 24 juli 2002 01:09 schreef prototype het volgende:

[..]

[..]

ja, dat is idd vreemd.
Deze site ga ik nu bouwen. Dus tegen alle huidige trends in. De link site bestond al voordat ik dit idee had. Dus je kritiek is niet relevant.

Verwijderd

Nee maar het is wel cru, dat je eerst een site wilt maken TEGEN trends, vervolgens een studieproject ervan maakt, en uiteindelijk blijk je zelf op een aantal punten steken te laten vallen, en er zelf ook gebruik van te maken.

Op welke manier wil je dan objectief je doelstelling behalen?

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:02

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Owke, Gorgi verzamelt alle moed bijeen en gaat een serieuze reactie geven....

Op basis van de beginpost lijkt mij het zeer lastig om een goede trends te geven.

Om te beginnen kan je al eens kijken in dit topic:
[topic=553431/1/25]

Daarin wordt al besproken of deze technologie voor de toekomst (dus mede ook als trend) gebruikt kan worden.

Daarnaast ishet gewoon zeer lastig om trends te ontdekken; iedereen wil graag een rage ontwikkelen. Beter is dan ook om je te orienteren op de megafestatie (ja, hoe gek dit ook klinkt). Voordat ik helemaal voor gek wordt verklaard:
Websites zijn geen trendsetters, maar trendvolgers; daar is hun marktaandeel te klein voor. Een website volgt dus de trends, maar zet ze nauwelijks.
Voorbeeld: Stel TMF heeft een chatbox; iedereen is er weg van, meerdere sites willen een chatbox, anders 'hoor je er niet bij' a trend is born.. :)

Ook zijn trends gebonden aan doelgroepen, kijk maar eens naar scholen. Moeilijk wordt dus om een lijstje met trends te geven; wat voor de ene een trend is, is voor de ander niet.

Daarnaast vraag ik me af of een website een trendsetter moet zijn; het moet een afspiegelijk zijn van het bedrijf en dezelfde uitstraling hebben.

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 24 juli 2002 01:13 schreef Gordijnstok het volgende:
Nee maar het is wel cru, dat je eerst een site wilt maken TEGEN trends, vervolgens een studieproject ervan maakt, en uiteindelijk blijk je zelf op een aantal punten steken te laten vallen, en er zelf ook gebruik van te maken.

Op welke manier wil je dan objectief je doelstelling behalen?
Ik begrijp dat dit cru kan overkomen. Maar zoals ik al heb aangegeven is de link site gebouwd voordat ik dit idee had. Zo ik dan pas een project als deze kunnen ondernemen wanneer in mijn graphics geen enkele designtrend voorkomen?!?

Ik wil me net als elk ander persoon ontwikkelen. Dit doe ik deels door middel van een studie naar trends binnen design. Of ik zelf trendy shit maak is niet relevant.

• HunterPro
  • Niet online
Als je geen trends wilt volgen, moet je volgens mij nog uitkijken dat je geen site in Times new roman bij 14 punts gaat maken met grijze achtergrond en <H3>-koppen, aangezien dat al zoveel sites hebben :X

Verwijderd

Grunge! grunge is ook voor trendwhores :)

• HunterPro
  • Niet online
en windows XP themes ook! En icons voor menu's ook! :P

[edit]
en standaard MacOS en MacOS X kleurstellingen/buttonsets/designs/layouts ook! :)

Verwijderd

Op woensdag 24 juli 2002 01:50 schreef |HunterPro| het volgende:
en windows XP themes ook! En icons voor menu's ook! :P

[edit]
en standaard MacOS en MacOS X kleurstellingen/buttonsets/designs/layouts ook! :)
En zo kunnen we inderdaad wel uuuuuren doorgaan :)

Je kunt je inderdaad heel hard tegen allerlei stijlen gaan afzetten, maar het lijkt mij meer voldoening geven om binnen (of buiten) een bepaalde stijl je eigen draai te vinden.

Dus waarom toch zo negatief over al die verschillende trends? Daar vloeit vanzelf weer iets nieuws uit. (en om even filosofies te doen: zelfs dit draadje draagt daar aan bij )

• 2
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-03 13:52

2

Nou ja, op zich vind ik ook wel dat er wel erg veel hetzelfde gedaan wordt. Erg veel 'ontwerpers' die eigenlijk vooral een soort collages maken van andermans werk; iedereen denkt tegenwoordig dattie weet wat vormgeven is als hij een paar photoshop tutorials doorlopen heeft. Dat fenomeen, daar mag van mij best wel wat kritiek op komen.

• Morrar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 31-08 12:55
Ok, de topicstarter moet hier wel errug in de verdediging... Maar misschien is het ook een beetje een hopeloze missie: een website tegen alle trends in... Ff wakker worden, het internet is groot, en imho is ALLES al wel minimaal 1 keer gedaan...

Daarnaast is het internet misschien niet zo de plaats om je tegen de trends af te gaan zetten... Sommige dingen zijn een trend geworden juist omdat de meeste mensen ze waarderen... Tuurlijk maak een site die overal tegen in gaat, onmogelijke navigaties, onleesbare teksten, vage layouts... Alleen misschien zitten je bezoekers niet echt op dat soort dingen te wachten.

Iets echt nieuws maken is imho vrij onmogelijk, iets vernieuwends lukt denk ik nog wel. Op goede dingen doorborduren, maar er toch iets eigens en iets nieuws aan meegeven is volgens mij de kunst...

Ok genoeg van dit filosofische ge*** op de late avond... Meestal hou ik me gewoon lekker met mun code bezig, dus dat zal ik nu ook maar weer gaan doen ;)

Verwijderd

Ik vind de reacties in dit topic een beetje vreemd. Met alle respect, jullie reageren op iets wat hij helemaal niet bedoeld (volgens mij).

Hij wil graag een lijst hebben met de trends die er al zijn geweest en proberen iets geheel anders te doen. Dat dit moeilijk is kan kloppen, maar je kunt hem wel in de richting helpen niet? Zoals bijv. de opmerking dat grunge mistte.

Wordt de site niet gebruikersvriendelijk? Misschien. Daar draait het geheel niet om. Is het niet juist de uitdaging om iets nieuws te bedenken en te zorgen dat het toch nog gebruikersvriendelijk is? Plus er staat duidelijk dat het een studieproject is.

Wie het heeft over bezoekers die het niet fijn vinden of over zijn site link-partners heeft niet goed gelezen.

Nogmaals, no flame intended maar ik geloof dat de topicstarter hier volledig verkeerd wordt begrepen.

Overigens denk ik dat je de tabellen a la startpagina.nl ook in het trendlijstje mag zetten.

Verwijderd

Yaze, je hebt denk ik wel een beetje gelijk. Sorrie als het er bij mij wat lomp uit kwam wellicht.

• Blaise
  • Niet online
Trends zijn ook vaak trends omdat iets mooi wordt gevonden. Als je geen trend wil volgen wordt het volgens mij een bijzonder lelijke site. (dat kartelpatroontje links-rechts van de site doet trouwens pijn aan mijn ogen)

Verwijderd

Op woensdag 24 juli 2002 04:33 schreef Blaise het volgende:
Trends zijn ook vaak trends omdat iets mooi wordt gevonden.
Volgens mij worden dingen vaker mooi gevonden omdat het trendy is dan dat iets een trend is omdat het mooi gevonden wordt. ;)

offtopic:
KTEINO: het is :'House is a universal language'. An wordt niet a als het onderwerp begint met een medeklinker, maar als het klinkt alsof het onderwerp begint met een medeklinker.

Omdat je universal uitspreekt als yooniversal :P blijft an dus gewoon an.

• Nozzman
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 26-01 15:16

Nozzman

The bastards have landed.

Beetje BS verhaal dit. Het is ook niet zozeer het principe trends wat je probeert te onderzoeken, maar meer vorm-elementen. Het hele internet is nog immer in ontwikkeling en steeds meer stijlen/ vormen worden ontdekt en toegepast. Dat vervolgens een hoerige massa (ik ook, ik ook) die vormen overneemt is eigenlijk vrij logisch.

Ik denk dat dat een continue proces is. Waar ik eerder onderzoek naar zou doen is navigatie-ontwerp en overall design. I.p.v. stukjes uit een site gaan veroordelen tot trendwhorism.

»NOZZMAN.NL cartoons » portfolio

Verwijderd

de essentie van een "trend" is dat de trend alweer voorbij is als die als "trend" is bestempeld...

daarna wordt het na-aperij en trend-volgerij...

:Z

als jullie die site afhebben loop je alweer achter de feiten aan....

• DeFeCt
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:13

DeFeCt

je wéét toch

Op woensdag 24 juli 2002 02:53 schreef YaZe het volgende:
Ik vind de reacties in dit topic een beetje vreemd.
Sluit ik me bij aan.

Begrijp wat KTEINO wil, maar denk dat het vrij onmogelijk is, trends die je nu aanhaalt zijn van de laatste 2 jaar, daarvoor waren er weer andere trends, zoals links in Nielsen stijl enzo..

Ben benieuwd waar je op gaat uitkomen

Flickr

• Nozzman

Nozzman

Op woensdag 24 juli 2002 09:19 schreef zkywalker het volgende:
de essentie van een "trend" is dat de trend alweer voorbij is als die als "trend" is bestempeld...

daarna wordt het na-aperij en trend-volgerij...

:Z

als jullie die site afhebben loop je alweer achter de feiten aan....
Je zou wel een soortlibrary aan kunnen leggen van benoembare stijlen/ vormen. Daar kun je dus zelf checken of je met je site "schuldig" bent, maar je kan er natuurlijk ook inspiratie opdoen en lekker de hoer uithangen!

Verwijderd

Op woensdag 24 juli 2002 09:23 schreef Nozzman het volgende:

[..]

Je zou wel een soortlibrary aan kunnen leggen van benoembare stijlen/ vormen. Daar kun je dus zelf checken of je met je site "schuldig" bent, maar je kan er natuurlijk ook inspiratie opdoen en lekker de hoer uithangen!
tja natuurlijk,.. maar is het gehele internet dat niet al?

• Nozzman

Nozzman

Op woensdag 24 juli 2002 09:25 schreef zkywalker het volgende:

[..]

tja natuurlijk.. maar is het gehele internet dat niet al?
Beetje lang zoeken he. En ik kan me niet herinneren dat het verplicht is om op e site een trendbronvermelding te plaatsen :P

Ik zou wel eens een goed overzicht willen zien, inclusief benoeming van periode. Want ik kan zo nog wel een paar stijlen opnoemen uit eerdere jaren.

• DeFeCt
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:13

DeFeCt

je wéét toch

Op woensdag 24 juli 2002 09:28 schreef Nozzman het volgende:
Want ik kan zo nog wel een paar stijlen opnoemen uit eerdere jaren.
Ik geloof dat dat nou de vraag van de topicstarter was.....

Flickr

• Clay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 22-06 13:51

Clay

cookie erbij?

en wat is [url="http://www.eyeball-design.com/fxzone/frames01.htm"]dit?[/url], de "high-tech priegel-ps" trend? :) (* Clay houdt er wel van)

Instagram | Flickr | "Let my music become battle cries" - Frédéric Chopin

Verwijderd

misschien ook de technologie afzetten tegen de trends, dat is misschien wel interessant.
bijvoorbeeld:
nu zitten we te hikken tegen CSS level2 dat brengt meer design-mogelijkheden met zich mee,,.. dus zal het design dit volgen met als gevolg nieuwe trends.

een verloop in tijd met HTML 1.0 enz. en voorbeelden daarvan... is misschien nuttig voor een studieproject.

• Blaise
  • Niet online
Volgens mij worden dingen vaker mooi gevonden omdat het trendy is dan dat iets een trend is omdat het mooi gevonden wordt
Ja, het beïnvloedt de smaak, maar het zijn geen lelijke dingen die een trend worden, dus die uitspraak van mij daarboven ergens klopt wel :P
Pagina: 1