[krat] cdrom en boxen in een krat bouwen

Pagina: 1
Acties:
  • 226 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Verdicampo
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07:30
Ik ben samen met vriend van me bezig (voor mee op vakantie) een leeg krat bier van een niet nader te noemen merk, te voorzien van een cdrom speler als 'gewone' cd speler en een stel redelijke pcboxjes. het moet gaan draaien op een 12V accu van 7,2 Ah.

Ik heb al een schakeling met de 7805 voor de cdrom.
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/jeg/images/5V.gif

maar dan. in de boxjes zit een trafo, 230Vin, 11,7 volt uit. die 11,7 volt meet ik tussen de zwarte draad en beide paarsige draadjes die uit de trafo komen.

Ik denk niet dat ik de + van de accu rechtstreeks op de print van het versterkertje kan solderen. Weerstand? Diode?

En kan de cdrom het aan als we er rechtstreeks 12 volt en via de schakeling 5 volt op aansluiten?

Ik weet dat het natuurlijk afhankelijk is van de cdrom en speakers, maar kan iemand een groffe indicatie geven hoe lang dit zou kunnen draaien? (dus bv. 1uur of 10 uur)

Verwijderd

heel simple wat voor stroom verbruik heeft ie?

(vreoger waren ze wel 1,5 tot 2 amp dat zou betekenen dat jouw 7805 zo super heet word dat ie door brand, je moet hem zowie zo super goed koelen of 2 parralel zetten)

Verwijderd

Uuuhm... waarom koop je niet ergens een el-cheapo cdspelertje en bouw je die erin, of bouw em niet erin en hou em gewoon zo. Het is heel leuk om zoiets erin te maken, maar maak er dan een MP3 bak van ofzo, dit is een beetje het wiel opnieuw uitvinden en em dan vierkant maken omdat je dat mooier vind... nofi

Verwijderd

vierkant wiel is niet alleen mooi

• Hexyl
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 25-07 18:56
waarom neem je neit gewoon een cdrom speler en bouw die erin en sluit de boxen gewoon aan op de hoofdtelefoon aansluiting

• Perphide
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21-04-2024
Op woensdag 24 juli 2002 01:41 schreef Th3CLoR3 het volgende:
vierkant wiel is niet alleen mooi
4kant wiel is ook lastig fietsen :) vooral als je kranten moet doen >:)

• Verdicampo
Op dinsdag 23 juli 2002 23:38 schreef Verdicampo het volgende:
maar dan. in de boxjes zit een trafo, 230Vin, 11,7 volt uit. die 11,7 volt meet ik tussen de zwarte draad en beide paarsige draadjes die uit de trafo komen.

Ik denk niet dat ik de + van de accu rechtstreeks op de print van het versterkertje kan solderen. Weerstand? Diode?
dit is het grootste obstakel..
Op woensdag 24 juli 2002 00:34 schreef The Vaporizer het volgende:
heel simple wat voor stroom verbruik heeft ie?

(vreoger waren ze wel 1,5 tot 2 amp dat zou betekenen dat jouw 7805 zo super heet word dat ie door brand, je moet hem zowie zo super goed koelen of 2 parralel zetten)
een 24x (die 20 hebk nie thuis liggen)
5V: 0,35A
12V: 1,5A

Maaaar hij hoeft niet op volle toeren (lees 20x) te spinnen, maar op 1x, omdat hij in de eerste instantie alleen voor audio is.
Op woensdag 24 juli 2002 00:42 schreef Thorry het volgende:
Uuuhm... waarom koop je niet ergens een el-cheapo cdspelertje en bouw je die erin, of bouw em niet erin en hou em gewoon zo. Het is heel leuk om zoiets erin te maken, maar maak er dan een MP3 bak van ofzo, dit is een beetje het wiel opnieuw uitvinden en em dan vierkant maken omdat je dat mooier vind... nofi
Omdat kameraad en ik alles zelf al hebben...heb niet al te veel geld over. En het is niet de tweakspirit.
Op woensdag 24 juli 2002 07:09 schreef Phant0m het volgende:
waarom neem je neit gewoon een cdrom speler en bouw die erin en sluit de boxen gewoon aan op de hoofdtelefoon aansluiting
Dat doe ik dus. Staat in eerste post. Het belangrijkste is dat alles op een 12V accu moet draaien. Voor op et strand zeg maar. geen zin om weet ik veel hoeveel kabel mee te nemen!

Verwijderd

je kunt gewoon de accu er direct op aansluiten (zo heb ik bij maat 2 pcspeakers in scooter gebouwd)

maar je hebt ook 5v nodig voor die cd-romspeler

anders werkt ie niet

• Verdicampo
Op woensdag 24 juli 2002 21:07 schreef PlaceR het volgende:
je kunt gewoon de accu er direct op aansluiten (zo heb ik bij maat 2 pcspeakers in scooter gebouwd)

maar je hebt ook 5v nodig voor die cd-romspeler

anders werkt ie niet
check eerste post... 5v is geen probleem. dat scheelt. maar wat voor speakers waren dat die jij gebruikte? hoeveel draden van trafo naar print e.d.

• Freekdernatuur
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-08 18:09

Freekdernatuur

Kracht door Eenvoud

het maakt opzich niet zo veel uit wat je boxen trekken aan stroom. Zorg er alleen voor dat je accu meer stroom kan leveren dan de boxen vragen, anders zakt de spanning als gevolg hiervan in.

• Verdicampo
Op donderdag 25 juli 2002 01:00 schreef Freekdernatuur het volgende:
het maakt opzich niet zo veel uit wat je boxen trekken aan stroom. Zorg er alleen voor dat je accu meer stroom kan leveren dan de boxen vragen, anders zakt de spanning als gevolg hiervan in.
Mjah snap ik. Alleen ik heb dus gemeten wat er uit de trafo komt die in de ene box zit, en daar komt 11,7 volt uit. Mijn vraag is nu alleen nog of ik ipv die trafo gewoon de accu kan aansluiten. Omdat de accu 0,3V meer levert.

Verwijderd

die 0,3 volt maakt niks uit het lichtnet heeft grotere pieken en dalen erin dan 0,3 volt als je om gaat rekenen hoor dus dat kan je gerust doen
hoop alleen niet voor jou dat het een voeding is met +/0/- spanningen wat bij die van mij wel zo was

• Verdicampo
Op donderdag 25 juli 2002 10:44 schreef Me_Myself_and_i het volgende:
die 0,3 volt maakt niks uit het lichtnet heeft grotere pieken en dalen erin dan 0,3 volt als je om gaat rekenen hoor dus dat kan je gerust doen
Ok, hier was ik naar op zoek, dankje wel.
hoop alleen niet voor jou dat het een voeding is met +/0/- spanningen wat bij die van mij wel zo was
De kans bestaat natuurlijk. Het potentiaalverschil was wel gelijk, maar of het gelijke polen zijn.... is het te meten?

Verwijderd

je schroef je boxen open

je ziet een soort trafo zitten

hieruit kome 2 draden naar de print en de netspanning zit hierop aangesloten (vierkant blok is het)

je kijkt waar die draden heengaan

dan zet je er spanning op (gewoon stekker in stopcontact)en waarschijnlijk zullen op de print waar de draden van je trafo binnenkomen 12volt staan

daarop kijk je goed naar plus en min en soldeerd daar gewoon 2 draden op

(oftewel trafo ertussenuit slopen)

• Verdicampo
Op donderdag 25 juli 2002 15:32 schreef PlaceR het volgende:
hieruit kome 2 draden naar de print
nee, da was dus nie zo, kwamen 3. maar we hebben nu andere boxen met een 12Vdc ingang gebruikt. Bijna alle gaten hebben we net gemaakt. afwerking + rest inbouwen volgt deze week. Maar het vakantie werk werkt een beetje tegen...foto's komen ook!

Verwijderd

Op donderdag 25 juli 2002 15:40 schreef Verdicampo het volgende:

[..]

nee, da was dus nie zo, kwamen 3. maar we hebben nu andere boxen met een 12Vdc ingang gebruikt. Bijna alle gaten hebben we net gemaakt. afwerking + rest inbouwen volgt deze week. Maar het vakantie werk werkt een beetje tegen...foto's komen ook!
als er 3 draden uit kwamen ben ik bang dta je ze inderdaad niet kon gebruiken of er is een lagere stuurstroom bij voor het versterker printje erbij

maar is denk ik wel een goede keuze van jullie om andere te pakken met 12 dc in dan heb je zeker geen gekloot

suc6 dermee ennuh pics nie vergeten vooral merk krat goed duidelijk zichtbaar met paar leuke extra's :P

• Verdicampo
Op donderdag 25 juli 2002 15:54 schreef Me_Myself_and_i het volgende:
suc6 dermee ennuh pics nie vergeten vooral merk krat goed duidelijk zichtbaar met paar leuke extra's :P
de eerste pics zijn al gemaakt!

ik heb vanavond de electronica bijna (lees: ik mis 2 stekkertjes) afgemaakt, me maat zou het krat verder bewerken vanavond, maar had et te druk met newe win98 install :(

ik zal et maar verklappen (en een oorlogje op de been zetten): het is een kratje Amstel

extraatje:
er komt een el cheapo ladertje in, kannie 's nachts beetje bijladen ;)

Voorin, in het logo, zit tussen de 2 paardjes een schakelaar voor wisselen tussen luisteren en laden.

maar de pix volgen! heb geen digicam, dus rolletje moet eerst vol enzo... :r

Verwijderd

ik ben met ongeveer hetzelfde bezig

heb hier auto accu (60 Ah)

op pc speakers aangesloten (12 volt)
ook de travo eruit gesloopt

en werkt maar 4 uur ofzo dan stroom op :(

en die accu is iets van 20 - 30 kilo |:(

edit:

draadje zat verkeerd !!
werkt nu al 6 uur en nog steeds doet ie het
maar is een zware accu van een caravan

• Dutch_Demon
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20-01-2022
leuk gedaan :)

- Systeem Specs -

Verwijderd

Waarom deze kick?

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 02:07

Epsilon

Verwijderd schreef op 26 juli 2002 @ 00:09:
ik ben met ongeveer hetzelfde bezig

heb hier auto accu (60 Ah)

op pc speakers aangesloten (12 volt)
ook de travo eruit gesloopt

en werkt maar 4 uur ofzo dan stroom op :(

en die accu is iets van 20 - 30 kilo |:(

edit:
draadje zat verkeerd !!
werkt nu al 6 uur en nog steeds doet ie het
maar is een zware accu van een caravan
?
iets klopt er dan niet bij jou. Mijn pc speakers verbruiken 1Amp @ vol vermogen. Dit zijn 2x15 watt rms boxen. Behoorlijke boxen voor een PC dus nog.

Dan zou hij met die accu dus 60 uur moeten draaien.

• HobbeS
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03-08 13:50
Hoe ga je/ heb je nou die cdrom drive aan de speakers gekoppelt?? Heb je de hoofttelefoon uitgang gebruikt??

• Elektronicanet
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-07 19:15

Elektronicanet

Leds do it!

Verdicampo: Als je 'm iets zuiniger wil maken of iets wilt doen aan de warmte die de 7805 produceert kun je zoeken naar een trafo'tje verhouding 1:2 of zo. Die zet die 12 V dan om in ong. 6 V, dan hoeft die 7805 niet zo veel meer te doen en wordt ie ook niet zo warm

Nederlander in België

Verwijderd

epsilon schreef op 22 augustus 2002 @ 21:11:
[...]

?
iets klopt er dan niet bij jou. Mijn pc speakers verbruiken 1Amp @ vol vermogen. Dit zijn 2x15 watt rms boxen. Behoorlijke boxen voor een PC dus nog.

Dan zou hij met die accu dus 60 uur moeten draaien.
Ik heb voor op de camping een soort accu gemaakt van 6 van de allerdikste batterijen, en die met een connector op onze pc-speakers aangesloten. We hebben een week lang bijna de hele middag muziek kunnen luisteren, en de batterijen waren nog niet uitgeput :)

• Verdicampo
pannenkoek schreef op 23 augustus 2002 @ 18:53:
Hoe ga je/ heb je nou die cdrom drive aan de speakers gekoppelt?? Heb je de hoofttelefoon uitgang gebruikt??
Verloopje cdrom-> jack
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/verdicasemod/krat/amstel08.jpg
Pagina: 1