Verwijderd schreef op 23 juli 2002 @ 23:33:
Ik ben nu al een poos opzoek naar een nieuwe digicam, maar ben er nog steeds niet uit. Nu heb ik laatst weer eens gefotografeerd met een analoge spiegelreflex van iemand, en dat beviel me toch wel erg goed.
Toch wil ik een digitale camera, alleen is een digitale spiegelrelfex voor mij te duur.
Zijn er ook camera'sop de markt die een optische viewfinder hebben door de lens, en waarmee scherpgesteld kan worden door het draaien van de lens (een spiegelreflex dus eigenlijk

) maar die meer in de prijsrange zit van de 500 euro?
Beetje late reactie, maar ik heb zelf een Pentax EI-2000, dat is dus een digitale spiegelreflex, gekocht voor zo'n 1500 gulden, dus iets hogere prijsklasse.
Helaas wordt ie niet meer door Pentax gemaakt, maar misschien dat HP het zusje, de C912 nog levert.
Het is een 2.2MPixel camera met een vast motorzoom objectief (dat heb je met deze prijsklasse, wisselobjectief is te duur hiervoor). Het zoomen gaat met een ring om het objectief, maar dan dus electrisch

(3x optisch, 2x digitaal)
Oculair is optisch (digitaal inzoomen zie je dus ook niet in 't oculair, daarvoor moet je op 't lcd scherm kijken) en er zit zelfs netjes een klepje bij zodat je 'm kunt afschermen tegen de zon (invallende zon door 't oculair zie je op de foto's...
het bewijs dat het een spiegelreflex is

)
Camera weegt een aangename 500gr en op de Li-Ion accu kun je rustig een dag rondlopen en zo'n honderd foto's schieten (wel met weinig flits en lcd gebruik).
Je kunt er vrijwel alles aan instellen wat je wilt en dat in verschillende niveaus: point-n-shoot (AF of MF, flits of niet) via Tv (sluitertijd vast zetten, camera zoekt de rest uit) tot stand M (alles manueel, focus, diafragma, belichting, soort omgevingslicht, iso hoeveelheid, etc).
Voorbeelden? Zoek maar ff op m'n naam in gadgettalk

[search=LEiPiE]
oh wacht, search doet 't nog nie... naja:
Digitale Camera Foto's deel 8 staan er een paar
Als beginnend en niet professioneel fotograaf heb ik er erg veel plezier van in ieder geval en vind het erg jammer dat "men" de camera schijnbaar niet genoeg vond verkopen ofzo...