Maxtor 20 GB Schijf spint niet up

Pagina: 1
Acties:

• fagao
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:41
Nadat ik de voeding per ongeluk even verkeerdom op mijn Maxtor 5400 toeren 20 Gig schijf had aangesloten spint hij niet meer up.
Ik heb her vermoeden dat er een IC'tje doorgebrand is (stonk een beetje).

Nu staat er wel zeer belangrijke data op die schijf (foto's en documenten). Ik heb wel een backup, maar die is van 2 maand geleden.

Is er nog hoop dat ik deze schijf weer aan het draaien krijg?

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:26

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Er zijn bedrijven die dit soort HD's weer kunnen restoren. Ze schroeven er dan een andere printplaat op, of zetten de schijven fysiek over ofzo. Kost wel veel geld, dus het moet je wel waar zijn. Advertenties staan vaak in de gangbaren computerbladen zoals C't e.d.
Suc6!

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• LG_Greenman
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-01-2025
Misschien dat je precies dezelfde schijf nog eens kan kopen en dan de printplaat overzetten ?

HX45/300w/Epox 8KHA+/XP1800@1620/768mb@2x143mhz Apacer/17"@Asus V6600 GF1/17"@ S3trio64V/SB1024 Live player/Kingston 110TX/20gig@7200rpm Maxtor/40gig@5400rpm Maxtor/27gig@5400 WD/JustCool CPUcooler/2x120mm en 3x80mm casefans/Plextor 40x/DVDR4x

• fagao
Misschien is het een idee om iemand te zoeken die eenzelfde schijf heeft en bereid is de printplaat tijdelijk op die van mij te zetten.

Dan kan ik de data er in ieder geval van afhalen. De schijf is opzich geen ramp. Ik heb hier nog 2 andere schijven (4 en 60 GiG)

• Microkid

Microkid

Smile

Eeh, printplaat kan je helaas niet zomaar overzetten. Aangezien een harddisk een mechanisch geval is, is elke schijf anders: de juiste afstelling van de koppen e.d. kan per schijf net iets afwijken. Daarom zitten op de printplaat een cmos ofzo waar deze instellingen/parameters op staan. Dit wordt in de fabriek gedaan en kan je niet zonder meer overzetten, tenzij je over geavanceerde software beschikt zoals die data recovery bedrijven.
Sorry dat ik je feestje verpest, maar so be it.

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Verwijderd

als die een maxtor uit de zelfde serie haalt kan dat zeker weten wel :D

• fagao
Ik kan van iemand een dezelfde maxtor schijf kopen...

• Cade_Foster
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 03-10-2022
Hoe kun je nou een voeding verkeert om aansluiten?
|:(

• Microkid

Microkid

Smile

Op dinsdag 23 juli 2002 20:56 schreef Dannyke het volgende:
als die een maxtor uit de zelfde serie haalt kan dat zeker weten wel :D
En ik zeg dus van niet. Op de print staan bijv. ook alle bad sectors (ook al zie je die niet) maar die zijn er dus heus wel. Zijn alleen door de fabriek verborgen. Als je dus platen gaat wisselen krijg je hele rare effecten.
Maar, be my guest and give it a try. (ik ben wel benieuwd dus ;) )

• Microkid

Microkid

Smile

Op dinsdag 23 juli 2002 20:59 schreef Cade_Foster het volgende:
Hoe kun je nou een voeding verkeert om aansluiten?
|:(
Heeeeeeeeeel hard de molex stekker en verkeerd om indrukken :?

• orca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-08-2025

orca

Zwem goed, Broeder.....

met een printplaat van hetzelfde type kan dit best wel lukken, geen garantie, maar ik heb het zelf een keer of twee gedaan..

maar ik vrees dat weinig mensen een printplaat uitlenen aan iemand die de vorige opgeblazen heeft....

Ask not what your computer can do for you ! Ask what you can do for your computer ! ! !

• fagao
Sjah, dat omhulsel om de voedingstekker was al deels eraf gesbroken....

Heeft ook niet iemand welk IC'tje doorgebrand kan zijn? Maar ik vrees dat dat solderen veels te priegelig is...

• nescafe
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:11
Heb dit ook wel eens geprobeerd met 2 samsungs (SV2042H).

Spin-up deed ie wel, maar na 5-10 seconden geratel ging ie weer down.

Proberen kan geen kwaad, had verder geen schade aan de printplaat..

* Barca zweert ook bij fixedsys... althans bij mIRC de rest is comic sans

Pagina: 1