BIOS setting uitleg

Pagina: 1
Acties:
  • 176 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• jfeelders
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-02 08:20

jfeelders

Kwaliteit voor kwantiteit...

Topicstarter
Ik heb mijn nieuwe Pentium4 2GHz nu zonder veel problemen geoverclocked naar 2,5GHz maar ik weet zeker dat ik er nog wat meer uit kan persen als ik de geheugen-opties enzo in de BIOS wat aanpas. Maar ja, wat betekenen termen als CKx16 Strength Control en DG DGS Strength Control? En zo zijn er nog meer...

Nou weten jullie tweakers vast wel een site ofzo waar ik die termen uitgelegd krijg. Dan kan ik mijn systeempje weer naar nieuwe hoogten tillen! :)

• _mARCO_
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-01 15:18

_mARCO_

Hier staat niks

Als je een 2 Ghz P4 op 2,5 Ghz hebt lopen, dan heb je dus een FSB van 120 Mhz. Normaal gesproken zou PC2100 daar totaal geen moeite mee moeten hebben, omdat dat ontworpen is voor 133 Mhz FSB.

Misschien heb je in de BIOS de geheugensnelheid ingesteld op 3:4? Dan zou je RAM op 160 Mhz lopen, en dat zou dan inderdaad wel eens de beperkende factor kunnen zijn. Je zou dus kunnen kijken of je geheugensnelheid wel op 1:1 staat, zodat je zeker weet dat je RAM niet de bottleneck is. Vervolgens de standaard overklok trucendoos toepassen, zoals Vcore omhoog en de FSB in kleine stapjes opkrikken, dat soort dingen.

sigloos

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

Op dinsdag 23 juli 2002 20:14 schreef jfeelders het volgende:
Ik heb mijn nieuwe Pentium4 2GHz nu zonder veel problemen geoverclocked naar 2,5GHz maar ik weet zeker dat ik er nog wat meer uit kan persen als ik de geheugen-opties enzo in de BIOS wat aanpas. Maar ja, wat betekenen termen als CKx16 Strength Control en DG DGS Strength Control? En zo zijn er nog meer...

Nou weten jullie tweakers vast wel een site ofzo waar ik die termen uitgelegd krijg. Dan kan ik mijn systeempje weer naar nieuwe hoogten tillen! :)
Staan die termen niet ook al uitgelegd in je moederbord boekje ?

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

• jfeelders

jfeelders

Topicstarter
Op dinsdag 23 juli 2002 22:40 schreef _mARCO_ het volgende:
Als je een 2 Ghz P4 op 2,5 Ghz hebt lopen, dan heb je dus een FSB van 120 Mhz. Normaal gesproken zou PC2100 daar totaal geen moeite mee moeten hebben, omdat dat ontworpen is voor 133 Mhz FSB.

Misschien heb je in de BIOS de geheugensnelheid ingesteld op 3:4? Dan zou je RAM op 160 Mhz lopen, en dat zou dan inderdaad wel eens de beperkende factor kunnen zijn. Je zou dus kunnen kijken of je geheugensnelheid wel op 1:1 staat, zodat je zeker weet dat je RAM niet de bottleneck is. Vervolgens de standaard overklok trucendoos toepassen, zoals Vcore omhoog en de FSB in kleine stapjes opkrikken, dat soort dingen.
Ik heb de FSB nu ingesteld op 125MHz (20x125=2500MHz). Memdivider staat op [auto] dus ik neem aan dat ie dan de standaard [1:1] neemt. Ik probeer het nog wel met [1:1] geforceerd. En Vcore heb ik nu op 1,525V; iets boven standaard dus...

Maar goed, weet ik nog niet wat die termen betekenen. In de manual krijg je een uitlag a la:
code:
1
2
DQ DQS Strength [2.00x]
This item controls the drive strength of the DDR SDRAM signals DQ and DQS. It is recommended to keep the default setting for stable system operation.

Daar word je dus niet echt wijzer van...

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

Op dinsdag 23 juli 2002 23:03 schreef jfeelders het volgende:

[..]

Ik heb de FSB nu ingesteld op 125MHz (20x125=2500MHz). Memdivider staat op [auto] dus ik neem aan dat ie dan de standaard [1:1] neemt. Ik probeer het nog wel met [1:1] geforceerd. En Vcore heb ik nu op 1,525V; iets boven standaard dus...

Maar goed, weet ik nog niet wat die termen betekenen. In de manual krijg je een uitlag a la:
code:
1
2
DQ DQS Strength [2.00x]
This item controls the drive strength of the DDR SDRAM signals DQ and DQS. It is recommended to keep the default setting for stable system operation.

Daar word je dus niet echt wijzer van...
Euuhm nee dat shiet niet echt op. Gewoon de Vcore nog hooger gooien en kijken of hij dan wel stabiel loopt.

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

• _mARCO_

_mARCO_

Hier staat niks

Op dinsdag 23 juli 2002 23:03 schreef jfeelders het volgende:

[..]

Oeps, rekenfoutje... :)

Eerlijk gezegd heb ik geen idee wat die BIOS instellingen betekenen. Maar nu je zegt dat je Vcore maar 1,525 Volt is denk ik toch dat met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid die Vcore de limiterende factor is. Zet die eens op 1,6 of 1,65 ofzo, en kijk dan eens hoe ver je komt.

sigloos

• jfeelders

jfeelders

Topicstarter
OK, ik ben al een stapje verder. FSB naar 130MHz en Vcore naar 1,6V. Ik draai nu op 2604MHz (2,6GHz). Nu eerst kijken hoe stabiel dat is... Overigens kan ik de Memdivider ook nog instellen op [4:3], dus met de tijd kan ik het geheugen ook eens flink gaan stressen... CPU is nu 46C met SETI vol draaiend...

• _mARCO_

_mARCO_

Hier staat niks

Memory divider op 4:3 zetten moet je sowieso NIET doen. Het staat namelijk voor de verhouding FSB:RAM, en is er alleen voor om PC1600 geheugen (DDR 200) te kunnen laten werken bij 133 Mhz FSB P4's. Normaal gesproken wil je dus nooit dat je RAM op een lagere snelheid loopt dan je FSB, dus laat het voorlopig maar mooi op 1:1 staan... :)
Een beetje tweaken met de andere memory settings in het BIOS wil echter wel eens helpen om er nét nog iets meer performance uit te kunnen trekken. Vuistregel: hoe lager het cijfertje, hoe sneller (bij RAM dan) ;)

sigloos

• jfeelders

jfeelders

Topicstarter
Op woensdag 24 juli 2002 00:20 schreef _mARCO_ het volgende:
Memory divider op 4:3 zetten moet je sowieso NIET doen. Het staat namelijk voor de verhouding FSB:RAM, en is er alleen voor om PC1600 geheugen (DDR 200) te kunnen laten werken bij 133 Mhz FSB P4's. Normaal gesproken wil je dus nooit dat je RAM op een lagere snelheid loopt dan je FSB, dus laat het voorlopig maar mooi op 1:1 staan... :)
Een beetje tweaken met de andere memory settings in het BIOS wil echter wel eens helpen om er nét nog iets meer performance uit te kunnen trekken. Vuistregel: hoe lager het cijfertje, hoe sneller (bij RAM dan) ;)
Joh, en ik altijd maar denken dat de divider in relatie stond met de FSB speed: 4:3 = 1,33 x FSB

OK, nu nog een site met uitleg over al die wazige termen. Nog steeds niemand een idee waar dat allemaal uitgelegd staat? :?

• Sebazztiaan
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-12-2025

Sebazztiaan

sebas!

Je haalt twee dingen door elkaar

FSB:Memspeed
4:3 divider 133:100

3:4 divider 100:133
3:5 divider 100:166

• jfeelders

jfeelders

Topicstarter
Weer een stapje verder: 2,67Gb bij een FSB van 133MHz en Vcore 1,65V. :)

Nog steeds niemand een idee waar diverse BIOS-termen worden uitgelegd?
Pagina: 1