p75 passief gekoeld, wat is max temp?

Pagina: 1
Acties:

• Firestorm
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-08 11:34

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

Topicstarter
ik heb hier nu een servertje/router draaien, deze is nu passief gekoeld (sinds 30 mins ofzo) hij wordt nu ongeveer (schatting door met vingers te voelen) 40 a 45 graden, dit zit net tegen de pijngrens aan, vandaar redelijke schatting.

nu is mijn vraag: wat is de maximum temperatuur die zon p75 maximaal kan hebben? is dit nog te doen? mag het veel warmer worden?(ivm warme dagen) of moet ik de koeler er weer opzetten? de heatsing die ik gebruikt heb is de standaard, maar heb de stikker aan de onderkant ervan verwijderd (leek op rubberen plakker, ik heb em nog wel)

graag tips en antwoord op mijn vragen, b.v.d.

ik heb search en google gebruikt, maar kon niet iets vinden waarin deze vragen beantwoord worden

• Lennieboy83
  • Laatst online: 31-05-2024
40/45 graden lijkt me sterk, het zal wel rond de 60 graden zijn (als je bij de "pijngrens" zit) ;) 40/45 graden is niet zo warm.

• r0el
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Ik sta idd toch echt niet tegen de pijngrens aan te douschen als ik m'n kraan op 40/45 graden zet :P

• Firestorm
  • Laatst online: 16-08 11:34

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

Topicstarter
goed, ok, maar kan et er mee door?

Verwijderd

zet een socket A koeler tot XP2000 op ofzo :)
zonder fan

• igg
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-10-2025

igg

waar een wil is ben ik weg

de laatste pentium die ik gebakken had (pI 100@166) liep op naar 90 graden voordattie stopte...

maar passief met een goeie heatsink kun je hem onder de 40 graden houden

NUON: sponsored by igg (xp2600+, xp1600+, dual duron1000, dual pI, pII, 3x celeron)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:20

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

De eerste So5 Pentia werden door de OEMs passief gekoeld tem 133MHz (166 (is al So7, overigens) zag je ook af en toe, maar dat vertrouw ik niet zo- 3x raden waar m'n Golden Orb naartoe ging nadat ik overstapte op een P3 koeler die wel goed werkte :+ ), dus een P75, de koelste van het stel, had vrij ruime marges.

Let op dat ik hier passief koelen met een echt passief element bedoel (=groter dan een standaard So5/7 koeler met 2cm hoge vinnen) die bovendien in de airflow van een 8cm fan hoort te staan.

Ik OC een P75 altijd tot 90MHz (nog nooit zonder succes of met aantoonbare instabiliteit, overigens) om de I/O performance op peil te krijgen (in-spec draait bij een P75 de RAM op 50MHz en de PCI op 25MHz :'( , bij 90 MHz is dat al 60/30). 100MHz (1.5x66) trekken sommige wel en sommige niet stabiel (bovendien moet je 60ns RAM hebben om 66MHz te draaien, terwijl veel P75s met 70ns RAM geleverd werden). Max wat ik ooit stabiel uit een P75 met passieve koeling getrokken heb is 120MHz (2x60)

Kortom, maak je geen zorgen- die P75 trekt vermoedelijk al 6 a 7 jaar passieve koeling 's zomers en gaat dat de komende tijd nog prima doen.

Oslik blyat! Oslik!

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
P75? Ach een oud beestje. Toch de eerste pentium van de 'nieuwe serie'. Deze werkt op 3.3v om het hitteprobleem van de P60 en P66 te verhelpen. (Deze werken nog op 5v).

Nu heb ik zelf nog zo'n heethoofdige P60 waarvan de FAN al een jaar of 4 terug al naar zijn grootje gegaan is. Die fan heb ik eraf geschoefd en -geloof het of niet- dat silveren koelfinnetje is nu bronskleurig, maar de proc... die spint nog rustig op zijn oude dag. (Met 96MB DRAM en doet ie dienst als domain-controllertje met ruim geheugen)

Maar om op je vraag terug te komen: De P75 is zoals gezegd van de 3.3v serie en zal toch iets koeler zijn dan mijn P60 (die je qua temperatuur overigens NIET aan kan raken)

Dus hey! Laten lopen dat beestje. Zolang die het doet doet ie het!

Bij het weggetje... als je je echt zorgen maakt koop je toch zo'n goedkope coolermaster (goed genoeg) koeler. Beetje modden en dan ben je zeker van koeling.
Pagina: 1