Toon posts:

PC automatisch aan laten schakelen?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Nou ik heb altijd al een stopcontact met een schakelaar gehad voor de stroom voor mijn PC. Nou was het vroeger makkelijk, je liet de schakelaar aanstaan, zette je de stroom erop en alles begon te draaien. Daarna kwam ATX die zichzelf aan en uit kon zetten en dat was heel handig, alleen had ik in de bios zo'n handige functie die ervoor zorgte dat de PC vanzelf aan gaat. Nou heb ik een ander moederbord en die kan dit dus niet. Nou moet ik iedere keer eerst de stroom aanzetten en dan ook nog op de aan knop drukken.

Nou hoe kan ik ervoor zorgen dat die PC gewoon aan gaat?

Het zijn 2 pinnetjes die je moet kortsluiten om em aan te laten gaan, alleen als je em kortgesloten houdt dan gaat ie na een paar seconden weer uit. Nou zat ik te denken, kan ik er geen condensator tussen hangen? Die sluit em dan kort maar is binnen no-time opgeladen en is dan niet meer kortgesloten. Maar gaat dit werken?

Ik heb de search gebruikt en Google maar kon niks vinden. Welke condesator zou ik moeten gebruiken? 100 uF 16v?
En als de PC zichzelf dan uitschakelt gaat ie dan niet gelijk weer aan?

• ETM
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23-11-2024

ETM

E=TM²

laat maar
ff krom gelezen :)

G=6.67 x 10-8cm-3 gm-1 sec-2

• eghie
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

eghie

Spoken words!

al een bios update gedaan :?

Verwijderd

Topicstarter
Het moederbord ondersteunt het gewoon niet, net als zoveel moederborden, het is schijnbaar tegenwoordig heuse feature als je het op je mobo hebt. Ik heb nog meer moederborden en die het hebben staat het ook op de doos en in het boekje, bij de anderen dus niet.

• frim
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
kun je niet gewoon de stroom er op laten staan? :?

• rimpeldinky
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:31

rimpeldinky

nani?

welke 2 pinnekes waren dat ook alweer???? als ik de zwarte en groene draad vd voeding short gaat deze wel aan maar mn pc niet :( help

edit:

ttiiipppooooooo

*burp*

• Roeligan
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-07-2025

Roeligan

Feyenoord

In de meeste biosen staat het wel... switch on on power reconnect ofzoiets :?

A real man fears not mortality for it's death, he fears mortality for it's lack of life!
RatPack #814

• Mr.Nobody
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Op dinsdag 23 juli 2002 20:07 schreef Roeligan het volgende:
In de meeste biosen staat het wel... switch on on power reconnect ofzoiets :?
idd je kunt bij mijn mb kiezen als er weer spanning is: standby of booten...

Opensource delphi componenten (http://www.delphi-jedi.org)

Verwijderd

Topicstarter
Das allemaal fijn voor jullie maar het kan dus niet met mijn moederbord. Maar ik heb er nu een 100 uF 16V condensator aangehangen en hij gaat nu vanzelf aan, nu ff testen wat er gebeurt als ik em uitzet.

Maar het werkt zo:

Op je mobo zitten 2 pinnetjes, 1 gnd en een ATX_PWR, als je die met elkaar verbind dan is het alsof je op de aan/uit knop drukt. Laat je de 2 pinnetjes verbonden dan gaat de PC gelijk weer uit omdat het dan net is alsof je de schakelaar inhoudt. Als je de draadjes van de voeding short dan gaat je voeding wel aan, maar als je die geshort houdt dan gaat ie ook weer uit.

Nou het werkt dus perfect...

Als je de stroom erop zet komt er 12 volt op de ATX_PWR te staan, die wordt dan kortgesloten met de GND terwijl de condensator oplaadt, issie vol dan issie niet meer kortgesloten en hij blijft vol omdat de 12 volt erop blijft staan. Pas als de stroom eraf gaat (dus als je de stekker uit het stopcontact trekt) ontlaadt de condesator zichzelf weer (duurt ongeveer 2 sec)
Gaat de stroom er weer op begint het weer van voor af aan. Dus als je de PC zichzelf laat uitschakelen blijft er stroom op de ATX_PWR staan en ontlaadt de condesator zichzelf dus niet en gaat de PC ook niet opnieuw aan totdat je de stekker er weer uit haalt. Oftewel het werkt perfect.

Hmmm, nou ik het zo bekijk eigenlijk een beetje nutteloos topic, ik stel een vraag waarvan ik zelf het antwoord al weet... |:(

Verwijderd

Helemaal niet nutteloos, want je geeft hier wel een heel handige tip.

Verwijderd

Op dinsdag 23 juli 2002 20:02 schreef rimpeldinky het volgende:
welke 2 pinnekes waren dat ook alweer???? als ik de zwarte en groene draad vd voeding short gaat deze wel aan maar mn pc niet :( help

edit:

ttiiipppooooooo
Zit die atx stekker wel in je plank?

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 23 juli 2002 22:02 schreef scsilord het volgende:

[..]

Zit die atx stekker wel in je plank?
Wou ik ook zeggen, maar leek me toch niet dat er iemand zo stom was :) nofi

Maar ik kon met de search niks vinden, nu hopelijk wel, want volgens mij zijn er veel mensen die met dit probleem zitten, nou een 100 uF 16v condensatortje kan iedereen op z'n aan en uitknop bouwen, je kan em zelfs parallel aan je switch zetten waardoor je nog steeds dezelfde functionaliteit hebt. Ik zelf heb em ipv me switch gezet omdat ik het toch nooit gebruik.

Maar 50% van mijn planken hier hebben deze functie niet dus hopelijk help ik hier veel mensen mee...

Nou ik denk niet dat ik hier mensen mee help want ik weet niet hoe je bij de search op 2 woorden kan zoeken. En als ik het niet weet zullen er vast meer mensen zijn die het ook niet weten. Maar als je zoekt op automatisch aan ofzo dan krijg je altijd de resultaten van automatisch, hopelijk komt de nieuwe software snel waarbij het makkelijker is om te zoeken.

Maar deze truc was niet zo moeilijk te verzinnen aangezien ik em kan verzinnen - en dat zegt wat hoor.

Verwijderd

heb je geen power on keyboard op dat ding zitten ? dan moet je wel op een knoppie drukken maar dat lijkt me toch niet zo vermoeiend ? :)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb wel power on op me keyboard zitten maar wat in the hell schiet ik er dan mee op? Dan kan ik net zo goed op de aanknop drukken.

Maar als je ff de hele thread door had gelezen (wat iedereen altijd moet doen voor te replyen) had je gezien dat de oplossing allang gevonden was... nofi

• DirkT
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

DirkT

toet

welke mobo heb je dan???

heb je een award bios... als dat zo is MOET het te doen zijn om hem aan te laten schakelen op power on, ik geloof dat ie on ac power on heet die functie en hij zit ergens achterin je powermanagement...

ik weet zeker dat het met ieder mobootje kan...

suc6

iRacing profiel - FanaLEDs voor je racesimulatie displays en meer!

• tweak_freak
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

tweak_freak

#######->

OK doe het volgende zet de pc aan en trek even later gewoon de stekker er even uit en zet dan de rooie knop van dat verleng ding ook uit. stop de stekker terug en zet de rooie knop aan en alles gaat tegelijk aan. En waarschijnlijk staat er in je bios dan die wake on power blabla bla er bij en activeer die en dan is het probleem opgelost.
Bij mij werkte het ook.
Dat had ik ergens gelezen via google opgezocht ,ik geloof een paar maandjes terug *D
Pagina: 1