Op vrijdag 26 juli 2002 23:42 schreef Ecteinascidin het volgende:
Yo, dat kan, maar barst dan aub niet in lachen uit.
Heerlijk, ik miste dat ontspannen discussie-klimaat van het politieke themaforum, maar het is terug in full effect

Kun je overigens onderbouwen waarom Amerika niet verantwoordelijk zou kunnen zijn voor een vrije wereld? Of hoe deze huidige vrije wereld zich in stand houdt zonder Amerika (kan houden)?
Begin eens met het definieren van 'vrije wereld'. Ga dan eens nadenken over de mate van vrijheid in bv Nederland voor een burger en in de VS. Als je ook kijkt naar bv de jaren '50 in de VS was daar een heuze inquisitie aan de gang tegen communisten of althans, mensen die anders dachten dan de rechtse godvrezende 'all american white boy'.
De economie van de USSR was zwaar klote, dat beaam ik zo. Neemt echter niet weg dat een land met 1000den kernwapens en meer tanks (zonder reserveonderdelen) dan wij water niet zoveel om economie hoeft te geven zogauw een gek een idealogie wil verspreiden.
Je klinkt alsof iedere rus de halve nacht wakker lag van die 'verschrikkelijke westerlingen'. Ooit bedacht dat het 'tegen het westen zijn' en het 'tegen de communisten zijn' een manier is om je te profileren in deze wereld, zeker als je machtig wilt zijn (lees: wilt laten gebeuren wat je wilt) ? Vergeet niet dat de VS sinds de 2e wereldoorlog een buitenlandse politiek heeft gevoerd (onder clinton minder maar onder bush sinds 9/11 weer geheel terug) die er opgericht was om overzee VS-lievende machten te creeeren zodat het gevaar ver verwijderd zou blijven van de eigen landsgrenzen.
Maar hou iig op met de suggestie dat het in Nederland zo goed gaat of geregeld wordt. Als er ook maar 1 hypochriet land is dan is dit kotsland het wel.
Ik zie de relevantie niet met een VS-regering die zn beleid puur baseert op de wil van geldgraaiende grote bedrijven enerzijds en goedkope propaganda anderzijds.
Vetzucht in de US? kijk dan naar terschelling waar 14jarigen liters wodka opzuipen en laveloos rondkruipen. En daar hoor je niemand over. Of disco's waar ouders hun 13jarige kinderen dumpen zodat ze een avondje uit kunnen en die kinderen maar aan de XTC moeten... dat verzin je ook niet maar hier in Nederland heet het normaal.
Erm, 6 alcohol vergiftingen, het stond in alle kranten. Niemand vindt dat normaal. Echter, ik pak de NRC van gister er even bij omtrent de vetzucht cijfertjes in de VS:
(pag 5)
"De gemiddelde amerikaan eet drie hamburgers en vier porties friet per week. Elke dag bezoekt een kwart van de ruim 280 miljoen amerikanen een fastfoodrestaurant."
Nu kun jij aankomen met een obscure relatie tussen dit inmens grote probleem in de VS met 6 te vroeg losgelaten tieners zonder opvoeding, maar dat snijdt echt geen hout.
Walgelijke dubbele moraal. Zolang het hier erger is zeik ik liever over Nederland zelf voor ik een buitenlander iets verwijt.
Het is dus niet erger, je moet 1) geen drankmisbruik met eetzucht vergelijken (is een andere stoornis en in de VS is drankgebruik hoger dan in NL) en 2) ophouden met je oeverloze gedrein over moraal dat die hier niet zou deugen en overzees wel of iig niet erger. Op het gebied van vetzucht heeft de VS een inmens probleem en in Europa krijgen we dat ook. De directeur van de Jellinek kliniek zei me eens: "Binnen 20 jaar is diabetes volksziekte no.1", een direct gevolg van veel te slecht eten en te weinig bewegen.
Dat men bij de overheid dit ook beseft volgt uit het feit dat de overheid dit jaar met een campagne start om slechte eetgewoontes terug te dringen, als preventie voor wat eventueel ons te wachten staat. Men beseft het wel degelijk.