buitengewone prestaties/overlevingen

Pagina: 1
Acties:

• under-world
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-01-2025
Ik heb afgelopen weekend in het Omniversum het verhaal van Shackleton (Antartic Adventure) gezien. (Gigantisch!)
Deze ontdekkingsreiziger zat een jaar vast op de zuidpool om vervolgens in een klein zeilbootje 1300 km te varen naar een minuscuul eilandje en vervolgens 50km door onherbergzaam terrein te lopen. Het is een wonder dat hij en zijn crew het overleeft hebben...

[url="http://www.omniversum.nl/home.html"]http://www.omniversum.nl/home.html[/url]
(trailer en beknopt verhaal)

[url="http://www.pbs.org/wgbh/nova/shackleton/"]http://www.pbs.org/wgbh/nova/shackleton/[/url]
(archief en diepgaand verhaal)

Shackleton's tocht wordt aangemerkt als 1 van de meest onmogelijke verhalen op het gebied van overleven...
Zijn er mensen die meer van dit soort verhalen van onmogelijke overlevingen en onwaarschijnlijke tochten etc. weten zodat we eens kunnen vergelijken.

• MrMartinH
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-07-2024
Ik weet zo geen andere verhalen, maar ik denk dat zulke mensen heel erg sterk zijn. niet alleen lichamelijk maar ook van geest.

Signature

Verwijderd

Zulke verhalen geven een gevoel alsof je er zelf bij geweest, doordat je het zo onwaarschijnlijk vind heb je er respect voor. Maar buiten het rampscenario om: wat dacht je van de Tour de France?

Verwijderd

Hmm, ik ben niet (meer) onder de indruk van een expeditie'tje waarbij alle (vijf in dit geval) deelnemers levend terugkomen. Op Discovery komt er zo ongeveer iedere week wel een verhaal langs van een expeditie waarbij plenty mensen niet meer terug kwamen..

Verwijderd

Het is dan geen mens, maar ik vind dit ook best knap:

Overboord geslagen hond zwemt 16 kilometer in zee

Uitgegeven: 23-7-2002 17:30

LONDEN - De tweejarige labrador Todd heeft zich het leven gered door 16 kilometer te zwemmen nadat hij bij de noordpunt van het Zuid-Engelse eiland Wight van de boot van zijn baas overboord was geslagen. Zes uur lang worstelde hij zich door het ijskoude water van de zee en de inham Southampton Water, waar hij niet ver van zijn woonplaats aan wal kwam.

Een voorbijganger bracht de totaal uitgeputte hond naar de politie, die dankzij de chip met gegevens in Todds nek wist te achterhalen waar hij thuishoorde. Toen agenten het dier thuis brachten, arriveerde daar net de bedroefde eigenaar.

Die had nog urenlang op zee naar zijn viervoeter gezocht en uiteindelijk de hoop opgegeven hem ooit nog te zien.

bron: [url="http://nu.nl/document?n=59922"]nu.nl[/url]

• Ivo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-01-2025

Ivo

Hmm, ik ben niet (meer) onder de indruk van een expeditie'tje waarbij alle (vijf in dit geval) deelnemers levend terugkomen. Op Discovery komt er zo ongeveer iedere week wel een verhaal langs van een expeditie waarbij plenty mensen niet meer terug kwamen..
Toch lijkt het mij moeilijker om wel terug te komen dan niet te terug te komen. :P Je hele argument klopt niet. :)

Verwijderd

Op dinsdag 23 juli 2002 18:07 schreef ProPHeT_Ewok het volgende:

[..]

Toch lijkt het mij moeilijker om wel terug te komen dan niet te terug te komen. :P Je hele argument klopt niet. :)
Als iedereen terugkomt, was het kennelijk (relatief) makkelijk. Als echter maar de helft terugkomt, was het zo moeilijk dat sommige deelnemers er aan doodgegaan zijn.

• Nielsz
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
[url="http://frontpage.fok.nl/news.fok?id=20686"]http://frontpage.fok.nl/news.fok?id=20686[/url]
Een 89-jarige man, Edwin Holba, heeft 23 uur gekropen om een tractorongeluk waarbij zijn vrouw om het leven kwam aan de politie te melden.

Zijn 80-jarige vrouw stond achter de tractor toen zijn voet van de koppeling afschoot. De tractor reed achteruit over de vrouw heen. De man kwam van de tractor om te kijken hoe zijn vrouw er aan toe was. Daarbij kwam hij ten val. Volgens de politie had de man namelijk altijd hulp nodig om te lopen.

Om hulp te halen kroop de man toen 23 uur voordat hij zijn woning, die 400 feet (zo'n 122 meter) verderop lag, bereikte. Daar aangekomen riep hij de hulp in van de politie. De man is met uitdrogingsverschijnselen opgenomen in het ziekenhuis.

Verwijderd

Op dinsdag 23 juli 2002 18:19 schreef Sneechy het volgende:

[..]

Als iedereen terugkomt, was het kennelijk (relatief) makkelijk. Als echter maar de helft terugkomt, was het zo moeilijk dat sommige deelnemers er aan doodgegaan zijn.
Of iedereen die terugkwam was lichamelijk en/of (ik denk en) heel sterk :P

• Tettie
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-11-2022

Tettie

Atheistisch agnost

Ik ken een verhaal van een Nederlandse onderzeeer die in de tweede wereldoorlog gezonken is, ergens in de Pacific. De boot voer aan de oppervlakte toen dat ding op een mijn liep ofzo. De mensen die op de brug stonden overleefden in eerste instantie de klap. Met een klein groepje is men toen gaan zwemmen. Geen reddingsvesten, geen bootjes. Helemaal niets.

Een van hen is uiteindelijk gered, na dagen in zee gezwommen te hebben. Al zijn kameraden had hij een voor een zien wegvallen.

Dit is een verhaal wat altijd een ontzettende indruk op mij heeft gemaakt.

Ben ik gedwongen nu schulden te maken, zet men mij morgen of heden op straat, ik lach ermee, het zal mij toch niet raken, aangezien dat toch de wereld vergaat.

Verwijderd

In "het Beste" (maand magazine van Readers Digest) staan regelmatig van dit soort verhalen...
1 die ik me kan herinneren gaat over een moeder die met haar _CAMPER_ (en in de US rijden ze geen kleine dinky toy's) een lekke band kreeg...
Affijn, zij en haar kleine zoontje stappen uit, en ze gaat de band verwisselen.
Helaas had ze de boel niet echt jofel opgezet en toen ze even niet keek was haar kleine half onder de camper gekropen en had daarbij de krik een trap gegeven...
De krik glijdt weg en de kleine zit vast / dreigt vermorzeld te worden...

Mamma heeft toen in panier in haar eentje de (acheteraf berekende) 1200 kilo wegende zijkant van de camper opgetild en is haar zoontje er levend onderuit gekomen!

Moeders moest vervolgens 't ziekenhuis in omdat twee ruggewevels inelkaar gezakt waren onder 't gewicht..

Tsja... Btje adrenaline doet kennelijk wonderen...
Maar zoals die mensen van de poolexpeditie 't samen hebben volgehouden is inderdaad wel ERG uitzonderlijk... Ik kan niet helpen aan de film 'Unbreakeble' terug te denken...

Grtz.

Verwijderd

Lees maar eens wat van die exorbitante superman verhalen over de SAS (special air service), green berets etc.
Fantastisch gearomatiseerde killer stories, met een vleugje romantiek. Echter ook een keiharde kern van waarheid.

Verwijderd

Guinness book of record, langste overleefde val... 10 kilometer. ging over een ontploft vliegtuig of zo, en die vrouw pleurde naar beneden lande op de gron en leeft nog steeds.

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Op vrijdag 26 juli 2002 12:52 schreef Childsplay het volgende:
Guinness book of record, langste overleefde val... 10 kilometer. ging over een ontploft vliegtuig of zo, en die vrouw pleurde naar beneden lande op de gron en leeft nog steeds.
Dat is eerder puur geluk, dan dat die vrouw zo sterk was.

Wat ik zelf wel sterk vind, zijn de verhalen van mensen die een CO-vergiftiging oplopen door slechte ventilatie. Je voelt je daardoor heel gelukkig, je komt in een soort roes. Om (terwijl je je zo sloom en fijn voelt) toch jezelf ertoe te zetten de deur open te maken vind ik knap!

Siditamentis astuentis pactum.

Pagina: 1