Netwerk in pand, afstand 150 meter.

Pagina: 1
Acties:
  • 140 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp - Zendure 2400AC+ 16kWh

Topicstarter
We hebben in ons pand een kantoor en een magazijn. Aan het einde van het magazijn is nog een kantoortje met 2 pc's.
Deze PC's moeten met het huidige netwerk worden verbonden.

De afstand is 150 meter en de hoeveelheid dataverkeer is niet echt veel, er moet worden geprint op afstand en er word een telnet sessie gedraait en word, access en excel gebruikt.

150 meter is te lang voor cat5 utp bekabeling.
Glasvezel is denk ik ook geen optie omdat er 3 brandwerende muren tussen zitten.

Ik zit te denken aan een straalverbinding op het dak, maar ik vraag me af of dit zonder vergunning kan.

Zijn er nog betere oplossingen ?

Ik ben erg benieuwd naar de kosten !

Bij voorbaat dank!

• teigetjuh
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
UTP kan best, alleen je moet een hub of switch in het midden plaatsen. De kabel mag niet langer dan 100 meter zijn en moet dan een actief component tegen komen, een hub voldoet daar prima aan.

Verwijderd

Niet moeilijk doen, gewoon een goede kwaliteit STP (Shielded UTP) door een buis over het dak. Aan beide kanten een hubje en dan trekt die het echt wel. Evt. kun je nog een lijnversterker gebruiken. Voor 10 Mb zou je ook Coax kunnen nemen.

Verwijderd

Op dinsdag 23 juli 2002 15:38 schreef liekens het volgende:
Niet moeilijk doen, gewoon een goede kwaliteit STP (Shielded UTP) door een buis over het dak. Aan beide kanten een hubje en dan trekt die het echt wel. Evt. kun je nog een lijnversterker gebruiken. Voor 10 Mb zou je ook Coax kunnen nemen.
150 meter en dan UTP/STP :? met hoeveel packetloss denk je dat dat gaat werken..

edit:

een glaskabel in een buis over het dak is misschien de beste oplossing.
suc6

• Fairy
  • Niet online

Fairy

Topicstarter
Op dinsdag 23 juli 2002 15:37 schreef teigetjuh het volgende:
UTP kan best, alleen je moet een hub of switch in het midden plaatsen. De kabel mag niet langer dan 100 meter zijn en moet dan een actief component tegen komen, een hub voldoet daar prima aan.
Zaten we net aan te denken om via het dak (binnen) de bekabeling aan te leggen, maar een HUB kan er niet tussen want een hub versterkt niet, een switch wél.

PS. Het moet ook nog gecertificeerd volgens de regels. Het idee van "het kán wél" heb ik niet veel aan helaas. daarom valt 150 Meter STP ook af.

EDIT: router moest switch zijn

Verwijderd

Op dinsdag 23 juli 2002 15:43 schreef Fairy het volgende:

[..]

Zaten we net aan te denken om via het dak (binnen) de bekabeling aan te leggen, maar een HUB kan er niet tussen want een hub versterkt niet, een routertje wél.
Hub is een repeater en daarmee ook een versterker.

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 17:30

Wokschotel

Op 6 wielen

Een WiFi-verbindinkje lijkt me ook wel een goede oplossing?

Verwijderd

Op dinsdag 23 juli 2002 15:46 schreef Wokschotel het volgende:
Een WiFi-verbindinkje lijkt me ook wel een goede oplossing?
door een aantal brandwerende muren :?

• GarBaGe
  • Laatst online: 21:46

[..]

Zaten we net aan te denken om via het dak (binnen) de bekabeling aan te leggen, maar een HUB kan er niet tussen want een hub versterkt niet, een routertje wél.

PS. Het moet ook nog gecertificeerd volgens de regels. Het idee van "het kán wél" heb ik niet veel aan helaas. daarom valt 150 Meter STP ook af.
Hub versterkt niet :?
Waarom heeft een hub dan een externe voeding nodig ??

BTW, een hub is een repeater en deze versterken ook :)

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• DeeJee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-12-2024

DeeJee

Dus...

[..]

Dan pak je een switch.
Op dinsdag 23 juli 2002 15:47 schreef GarBaGe het volgende:

[..]

BTW, een hub is een router...
Niet dus |:(

Money for nothin' and your chicks for free

Verwijderd

Op dinsdag 23 juli 2002 15:47 schreef GarBaGe het volgende:

[..]

Hub versterkt niet :?
Waarom heeft een hub dan een externe voeding nodig ??

BTW, een hub is een router...
hub is een router |:(

edit:

foutje hersteld zie ik ;)

Verwijderd

Op dinsdag 23 juli 2002 15:45 schreef DRG het volgende:

[..]

Hub is een repeater en daarmee ook een versterker.
Wens ik jou veel suc6 als deze hub niet op netstroom staat, dan is het toch echt alleen hub en geen repeater.

• Fairy
  • Niet online

Fairy

Topicstarter
Op dinsdag 23 juli 2002 15:48 schreef DRG het volgende:

[..]

hub is een router |:(
neem de boekjes netwerken nog maar eens door.
Rustig...

Een hub is geen switch want een switch kan het signaal verwerken en de hub stuurt door. Een adapteraansluiting zit er op voor de ledjes en een beetje verwerking van een aantal dingen, maar je kunt een hub in principe als een passieve oplossing zien, omdat het geen signaal versterkt.

Verwijderd

Op dinsdag 23 juli 2002 15:48 schreef Kaatje_NL het volgende:

[..]

Wens ik jou veel suc6 als deze hub niet op netstroom staat, dan is het toch echt alleen hub en geen repeater.
een hub werkt niet zonder netspanning ,ja die ouderwetse passieve hubs maar die zijn al jaren niet meer te krijgen...

Verwijderd

Op dinsdag 23 juli 2002 15:50 schreef DRG het volgende:

[..]

een hub werkt niet zonder netspanning ,ja die ouderwetse passieve hubs maar die zijn al jaren niet meer te krijgen...
die bedoelde ik ja :P

Verwijderd

een repeater is alles wat er tussen moet... werkt gewoon.

Verwijderd

Op dinsdag 23 juli 2002 15:50 schreef Fairy het volgende:

[..]

Rustig...

Een hub is geen switch want een switch kan het signaal verwerken en de hub stuurt door. Een adapteraansluiting zit er op voor de ledjes en een beetje verwerking van een aantal dingen, maar je kunt een hub in principe als een passieve oplossing zien, omdat het geen signaal versterkt.
een hub versterkt het signaal wel.. net als een switch..

• DeeJee

DeeJee

Dus...

Op dinsdag 23 juli 2002 15:50 schreef Fairy het volgende:

[..]

Rustig...

En een switch stuurt het signaal niet door???? Dit gaat dus nergens over.
Je hebt dus ook active hubs..... en dan zit de stroom er niet aan voor de ledjes.

[url="http://gathering.tweakers.net/forum/list_message/5#5"]http://gathering.tweakers.net/forum/list_message/5#5[/url]

• -ChRiZz-
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-08 21:50
Switch ertussen moet werken en niet verder gaan dan een stuk of 4 dus max 400 meter correctie 500 meter.

WiFi en glasvezel etc. lijkt mij een beetje erg duur..

Slache!

Verwijderd

Op dinsdag 23 juli 2002 15:52 schreef DeeJee het volgende:

[..]

En een switch stuurt het signaal niet door???? Dit gaat dus nergens over.
Je hebt dus ook active hubs..... en dan zit de stroom er niet aan voor de ledjes.
passieve hubs zijn al jaren geleden uitgestorven..

• DeeJee

DeeJee

Dus...

Op dinsdag 23 juli 2002 15:53 schreef DRG het volgende:

[..]

passieve hubs zijn al jaren geleden uitgestorven..
Conclusie:

Hij moet gewoon een hub plaatsen !!!

Verwijderd

Op dinsdag 23 juli 2002 15:54 schreef DeeJee het volgende:

[..]

Conclusie:

Hij moet gewoon een hub plaatsen !!!
idd :) switchje mag natuurlijk ook

overigens zou ik een utp kabel over het dak afraden ivm blikseminslag :)

• DeeJee

DeeJee

Dus...

Op dinsdag 23 juli 2002 15:55 schreef DRG het volgende:

[..]

idd :) switchje mag natuurlijk ook
he he we zijn er uit. Was dus uit eindelijk niet zo moeilijk :P

• Krammie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 27-06-2022
Als je de HUB nu eens aansluit op de router met een 50 meter lange crosscable en van daaruit een Versatel verbinding langs groene, blauwe en misschien zelfs rode leds gebruikt om de andere zijde van het pand binnen te komen (via KPN) op een router zodat de switch aldaar wederom via een crosscable de printer en de PC bereikt, dan ben je d'r ook.

• DeeJee

DeeJee

Dus...

Op dinsdag 23 juli 2002 15:57 schreef Krammie het volgende:
Als je de HUB nu eens aansluit op de router met een 50 meter lange crosscable en van daaruit een Versatel verbinding langs groene, blauwe en misschien zelfs rode leds gebruikt om de andere zijde van het pand binnen te komen (via KPN) op een router zodat de switch aldaar wederom via een crosscable de printer en de PC bereikt, dan ben je d'r ook.
Dat is ook een goede oplossing ;)

Verwijderd

En zie hier de juiste oplossing, wat zaten wij nou moeilijk te doen. :P

Verwijderd

je levert wel in op de beschikbare bandbreedte als je voor een router kiest.

• DeeJee

DeeJee

Dus...

Op dinsdag 23 juli 2002 16:00 schreef DRG het volgende:
je levert wel in op de beschikbare bandbreedte als je voor een router kiest.
Waarom zou je een router kiezen dan?

Verwijderd

Op dinsdag 23 juli 2002 16:01 schreef DeeJee het volgende:

[..]

Waarom zou je een router kiezen dan?
"Als je de HUB nu eens aansluit op de router met een 50 meter lange crosscable ...."

Router :P

• Wokschotel

Wokschotel

Op 6 wielen

Op dinsdag 23 juli 2002 15:46 schreef DRG het volgende:

[..]

door een aantal brandwerende muren :?
Als een straalverbinding op het dak kan moet een simpel WiFi verbindinkje ook wel lukken (in de open lucht that is)

• DeeJee

DeeJee

Dus...

Op dinsdag 23 juli 2002 16:01 schreef DRG het volgende:

[..]

"Als je de HUB nu eens aansluit op de router met een 50 meter lange crosscable ...."

Router :P
O ja.... stom van me :)

Verwijderd

Op dinsdag 23 juli 2002 16:02 schreef Wokschotel het volgende:

[..]

Als een straalverbinding op het dak kan moet een simpel WiFi verbindinkje ook wel lukken (in de open lucht that is)
en wat gaat dat geintje kosten tov een stuk utp en een hub of switch ?

edit:

maar ik denk dat er al een geschikte oplossing gevonden is voor dit probleem...
maar een wifi oplossing met antenne's op dak kan ook, ik was van een 2tal standaard xspoints uitgegaan zonder extra antenne prut. ;)

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:19
mjah.. zoals genoemd,

utp mag 100m max..
gewoon een hubje in het midden, en dan 75m beide kanten op :)

of gewoon 10Mbit coax, dan mag je tot 185m of 500m, afhankelijk van type:
[url="http://www.homenethelp.com/web/explain/maximum-cable-length.asp"]http://www.homenethelp.com/web/explain/maximum-cable-length.asp[/url]

Wireless kan ook, maar is imho veeel te duur :)

Verwijderd

Op dinsdag 23 juli 2002 16:06 schreef DJSmiley het volgende:
mjah.. zoals genoemd,

utp mag 100m max..
gewoon een hubje in het midden, en dan 75m beide kanten op :)

of gewoon 10Mbit coax, dan mag je tot 185m of 500m, afhankelijk van type:
[url="http://www.homenethelp.com/web/explain/maximum-cable-length.asp"]http://www.homenethelp.com/web/explain/maximum-cable-length.asp[/url]

Wireless kan ook, maar is imho veeel te duur :)
bij die 500 meter variant heb je dure aui - coax omvormers nodig..
en de standaard thin ethernet coax is 185 meter slechts een theoretische waarde, 150 meter is al erg hoopvol gedacht :)
( werkt wel maar met hoeveel lijnfouten ? )

Verwijderd

[..]

Zaten we net aan te denken om via het dak (binnen) de bekabeling aan te leggen, maar een HUB kan er niet tussen want een hub versterkt niet, een switch wél.

EDIT: router moest switch zijn
Een hub versterkt niet? Toch zeker wel, het is een poort "repeater", dus anders zou bij een 10 poorts hub je signaal toch 9x zo zwak worden? Ik heb namelijk ooit een zelfde probleem opgelost (backupserver moest in een ander pand staan ivm brandveiligheid backups) en toen was het signaal ook te zwak (veel packetloss). Oude 4poorts 10/100 hub ertussen en niks geen packetloss meer.

• Goshimaplonker298
  • Laatst online: 07-01 18:30

Goshimaplonker298

BOFH Wannabee

ik zelf zou gewoon glas doen. weet je direct zeker dat je geen last gaat krijgen van storing.

heb toevallig net een 100meter glas kabel laten maken ergens en was daar 186 euro voor kwijt. zeg dat je voor een 150 meter lange kabel tussen de 250 en de 300 euro kwijt bent.

dan kan je aan bijde zijden van de glas kabel een media convertor er tussen doen (Glas naar UTP)( weet even zo 123 geen prijzen ) en dan kan je de rest van het netwerk gewoon op UTP houden.
kan je er gewoon een hub of een switch aanhangen aan bijde zijden en gaan.

je zal de glas kabel wel ergens doorheen moeten trekken
(een buis zoals hier al eerder gezegd is)

lijkt me een redelijk effective oplossing.

straal verbinding gaat denk ik een beetje heel erg duur worden.
je hebt trouwens 2 varianten
eentje met radiogolven en
eentje met laser licht.
die met laser licht is te gebruiken zonder vergunning.
voor een echte straal verbinding met radiogolven ( geen Wlan ) heb je ten allertijden een vergunning nodig

WiFi heb ik geen ervaring mee dus daar kan ik ook niets over zeggen.

en 150 meter met normale netwerk kabel gaat denk ik niet lukken dan zal je er toch echt een repeater tussen moeten gooien
( meestal staat er in het boekje van een hub of achter op de hub of hij ook functioneerd als repeater )

• Fairy
  • Niet online

Fairy

Topicstarter
Op dinsdag 23 juli 2002 16:11 schreef wessel99 het volgende:

[..]

Een hub versterkt niet? Toch zeker wel, het is een poort "repeater", dus anders zou bij een 10 poorts hub je signaal toch 9x zo zwak worden? Ik heb namelijk ooit een zelfde probleem opgelost (backupserver moest in een ander pand staan ivm brandveiligheid backups) en toen was het signaal ook te zwak (veel packetloss). Oude 4poorts 10/100 hub ertussen en niks geen packetloss meer.
Jawel, maar het signaal word niet echt opgefrist, dus opnieuw gegenereerd.

Aan bliksem heb ik niet gedacht, en daarom valt een straalverbinding en wi-fi eigenlijk al af...

• Fairy
  • Niet online

Fairy

Topicstarter
Que :?

Leds ? Kpn :?

Kun je dat even uitleggen ??

Verwijderd

Op dinsdag 23 juli 2002 16:20 schreef Fairy het volgende:

[..]

Que :?

Leds ? Kpn :?

Kun je dat even uitleggen ??
4 posts totaal zegt dat genoeg ?

• Wokschotel

Wokschotel

Op 6 wielen

Op dinsdag 23 juli 2002 16:04 schreef DRG het volgende:

[..]

en wat gaat dat geintje kosten tov een stuk utp en een hub of switch ?

edit:

maar ik denk dat er al een geschikte oplossing gevonden is voor dit probleem...
maar een wifi oplossing met antenne's op dak kan ook, ik was van een 2tal standaard xspoints uitgegaan zonder extra antenne prut. ;)

Vergeet de beveiliging niet, je wil niet dat iedereen kan meekijken met je bedrijfsgegevens ;)

• PeterB
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-04-2025
Op dinsdag 23 juli 2002 16:15 schreef Fairy het volgende:

[..]

Jawel, maar het signaal word niet echt opgefrist, dus opnieuw gegenereerd.
Met een Hub en een Repeater wordt tegenwoordig hetzelfde bedoeld. Zowel bij een Hub als een Switch wordt het signaal opnieuw gegenereerd. Het verschil zit hem er in dat een Hub domweg aangeboden data pakketten op alle poorten uitstuurt. Een Switch gaat intelligenter om met het netwerk verkeer. Hij 'leert' de MAC adressen van de aangesloten devices, en kan daardoor aangeboden datapakketten uitsturen op de juiste poort. Hierdoor worden andere devices niet belast met netwerk verkeer wat niet voor hen bedoeld is.

Kortom, zoals al enkele keren gesuggereerd: Twee keer 75 meter UTP met een Hub ertussen voldoet uitstekend!

• DeeJee

DeeJee

Dus...

Op dinsdag 23 juli 2002 16:12 schreef Goshimaplonker het volgende:
ik zelf zou gewoon glas doen. weet je direct zeker dat je geen last gaat krijgen van storing.
We hebben het over een verbinding voor 1 pc en 1 printer. Beetje dure oplossing hoor dat glas.

Verwijderd

kosten vallen voor de hub oplossing ook erg mee.
switch of hub voor rond de 50 euro en 2x 75 meter kabel 200 euro.
met deze oplossing blijft je netwerk namelijk ook beveiligd tegen ongewenste afluister praktijken, en glasvezel is wel heel mooi, maar ook veel duurder.

Verwijderd

Op dinsdag 23 juli 2002 15:38 schreef liekens het volgende:
dus... shielded unshielded twisted pair? :+
en coax trekt dat echt niet, veel te lang

• vandijk
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 23:11
Als je een switch hebt staan moet je geen crosscable gebruiken :p

Canon cameras en lenzen. Elinchrom flitsers, Lowepro en Pelican tassen/koffers. Polestar 2

• DaDaJoker
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-01-2025

DaDaJoker

Specs? Zie signature...

Gewoon een 10Mbit BNC kabeltje leggen: kost geen flikker, werkt altijd.

Één coax segment mag maximaal 330 meter worden.

De snelheid is ook meer dan zat voor die 3 computers.

Verder niks nodig dan een paar BNC netwerkkaarten.

Specs? Zie ondertitel...

Verwijderd

wat dee ik dan fout, ik had +/- 100meter coax netwerkie (nu utp :)), ging gewoon echt niet, wel 5 pc's zou dat het probleem geweest zijn?

Verwijderd

En ik heb al moeite om de 12 meter naar de TV te halen met de AB :)

Verwijderd

neem gewoon 150 meter stp kabel, dus shielded, ik heb vaak zat 180m stp aangelegd, gaat perfect. de meet apparatuur geeft bij het meten alleen aan dat de kabel te lang is. over het algemeen is er geen bijzonderheden met storingen enzo.

Anders een goedkope hub er tussen.

Verwijderd

Op dinsdag 23 juli 2002 17:31 schreef Outloek het volgende:
wat dee ik dan fout, ik had +/- 100meter coax netwerkie (nu utp :)), ging gewoon echt niet, wel 5 pc's zou dat het probleem geweest zijn?
Kan een paar dingen verzinnen: te korte afstand tussen de pc's onderling, slechte eindweerstand (breek me de bek niet open), brakke pluggen, slechte aarding etc.

Maar als gecertificeerd CCNA'er kan ik zeggen (zonder mijn gebruikelijke tarief in rekening te brengen ;( ) dat, als het mogelijk is, 2 x 75 meter UTP en een hub te nemen. 2e Keus is dan Coax (tot 185 mtr volgens de norm, dus geen theoretische waarde zoals elders gezegd :( ).

NB: ik weet dat CCNA niet bepaald het hoogste is dat je in netwerken kan hebben, maar die boeken die je er bij krijgt zijn (voor dit soort vragen) best wel :9

Verwijderd

Mogelijk alternatiefje: [url="http://www.digit-life.com/articles/homepna/"]http://www.digit-life.com/articles/homepna/[/url] misschien is draadje trekken niet nodig :)

In een vd laatste C'T's staat er een heel stuk over in.

Wat exotischer: [url="http://www.howstuffworks.com/power-network2.htm"]http://www.howstuffworks.com/power-network2.htm[/url]

(meer stuff op [url="http://www.howstuffworks.com/home-network7.htm"]http://www.howstuffworks.com/home-network7.htm[/url] )

Verwijderd

Misschien een hele stomme vraag.
Maar staan er toevallig veel grote machines die op electriciteit werken want dat beinvloed ook de keuze van de bekabeling. ivm electromagnetische storingen.

• Predator
  • Laatst online: 20:42

Predator

Suffers from split brain

Een hub is zoals oorspronkelijk door Fairy gezegd geen versterker.
Een versterker heeft het nadeel dat ruis ook versterkt wordt.
Dat zou bij een aanschakeling van hubs een ramp worder.
Een hub & een switch bouwen het signaal weer op.
Dus krijg je weer een "clean" signaal.

Fairy gaan in de toekomst op die locatie nog extra aansluitingen moeten komen ?
Als ja dan neem je toch beter fiber & 2 switches moet fiber poort erop.
Als er daar zeker geen extra aansluitingen komen is dat voor die 2 pc's daar wel zwaar overkill.

Dan kan je 10BASE-2 thin coax (185m dus) of zelfs 10BASE-5 thick coax (500m) gebruiken.
(was al gezegd)

Als die pc's daar geen aansluiting daarvoor hebben kan je nog altijd een oud 10mbit hubje opduikelen ergens want die hebben vaak een coax aansluiting.

Ik zou geen wireless gebruiken want dat komt duurder uit dan de 'cheapo' oplossing en is minder performant.

Of je kan nog altijd er een versterker tussen zetten.
Op dinsdag 23 juli 2002 17:41 schreef Baaf het volgende:

[..]

Kan een paar dingen verzinnen: te korte afstand tussen de pc's onderling, slechte eindweerstand (breek me de bek niet open), brakke pluggen, slechte aarding etc.

Maar als gecertificeerd CCNA'er kan ik zeggen (zonder mijn gebruikelijke tarief in rekening te brengen ;( ) dat, als het mogelijk is, 2 x 75 meter UTP en een hub te nemen. 2e Keus is dan Coax (tot 185 mtr volgens de norm, dus geen theoretische waarde zoals elders gezegd :( ).

NB: ik weet dat CCNA niet bepaald het hoogste is dat je in netwerken kan hebben, maar die boeken die je er bij krijgt zijn (voor dit soort vragen) best wel :9
Nu moet ik toch ff hard lachen.
* Predator lacht hard

Dat je nou nog komt pochen ja ...
Maar met een CCNA papiertje ? :D

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

Verwijderd

Hoi,
Op dinsdag 23 juli 2002 15:58 schreef DeeJee het volgende:

[..]

Dat is ook een goede oplossing ;)
Waarom niet twee long range ethernet hubs nemen? Er zijn speciale long range ethernet hubs/switches/routers die het mogelijk maken om, bijvoorbeeld op campussen, langere afstanden te kunnen overbruggen met standaard koperkabels.
Aangezien de bandbreedte niet de issue is (met telnet en printen), is dit misschien een oplossing die ook nog gecertificeerd kan worden.
Kijk maar eens op: [url="http://www.cisco.com/go/lre/"]http://www.cisco.com/go/lre/[/url]
Daar staan tech articles en wat je voor apparaten kan gebruiken.
Zoals daar ook in de tekst staat, kan je het over ordinaire telefoniekabels laten lopen tot max. 15MB en 5000 voet (= ong 1500 meter, lijkt me voldoende)

pjnef

• Tjeerd
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 20-08 10:02

Tjeerd

Be Original, Be Yourself.

Alle theoriën over hubs/repeaters/switches en lengtes van de UTP-kabel hebben mij ook aan het twijfelen gebracht, ik heb het gewoon in de praktijk draaien als volgt (waarbij krap 175 meter overbrugt wordt):

Chello-modem -> Router (2m UTP) (Draytek Vigor 2200e)
Router -> Switch (10m UTP) (3com)
Switch -> Hub (80m UTP) (HP)
Hub -> Switch (80m UTP) (vaag duits merk)

------------------------------------ totaal
172 meter afstand overbrugt

Draait helemaal op 100 mbit, haal transfer-rates van ongeveer 3-4 mbyte/sec en geen packet-loss. De hub die dus ongeveer halverwege in de overbrugging zit, geeft blijkbaar het signaal voldoende op sterkte door. Het verhaal dat je dus altijd een actieve hub nodig zou hebben om grote afstanden te overbruggen, kan ik niet beamen.

www.tjeerd.net - To repeat what others have said, requires education, to challenge it, requires brains.

Verwijderd

Op dinsdag 23 juli 2002 17:26 schreef vandijk het volgende:
Als je een switch hebt staan moet je geen crosscable gebruiken :p
|:( hoezo geen crosscable ?

• Goshimaplonker298

Goshimaplonker298

BOFH Wannabee

ach ja je kan glasvezel te duur vinden. maar als je een oplossing wilt hebben dat zonder problemen gaat werken komt het er toch al snel op neer dat het de extra investering gewoon waard is.
en als je gewoon 2 glas naar utp convertors gebruikt aan bijde uiteinden van de glasvezel hoef je ook niet te investeren in een switch / hub met glas poorten.

maar dit is gewoon mijn humble opinion.
je kan het gewoon beter in een keer goed doen. dan dat je de boel later nog een keer moet gaan doen omdat er spoken zijn op het netwerk.

• Krammie
  • Laatst online: 27-06-2022
Op dinsdag 23 juli 2002 16:40 schreef DRG het volgende:

[..]

4 posts totaal zegt dat genoeg ?
Dat zegt meer dan genoeg... over jou!

Verwijderd

Hoi,

De definities buiten beschouwing latend, vertelt IEEE 802.3 (en daar hebben we het over), dat je met UTP bekabeling de afstand _tussen_ twee componenten moet rekenen. Dus: de 2 meter van chello -> router hoef je niet mee te tellen. De draytek routeert de pakketjes en vertaalt. Dus dat zijn twee gescheiden ethernetten. Je ziet aan de ene kant de ethernet broadcasts van de andere kant niet. Zet er maar een sniffer tussen.
De switch is oorspronkelijk bedoeld om ethernetten aan elkaar te koppelen en de hoeveelheid ethernet broadcasts te reduceren, waardoor een hogere efficiency behaald kan worden.
Dus: tussen draytek en switch is 80 meter is geen probleem.
Switch -> hub is van een actief component naar de hub. Dus mag.
Van hub naar andere switch is wederom een koppeling van 2 verschillende ethernetten. Dat mag dus ook. Je mag namelijk een hub hebben met daarop 10 computers die elk 100 meter van de hub afzitten.

Vroeger had je ook nog repeaters. Dat waren kastjes (met name bnc), die een utp-in en utp-out hebben. Deze repeaters deden het signaal versterken. Het verschil tussen een hub en een switch is eigenlijk een laagverschil.
een hub heeft geen kennis over de ethernet infrastructuur en hoort daardoor eigenlijk dus op OSI laag 1. Het device zorgt ervoor dat de stroompjes (negatief) doorgestuurd worden. (even de dualspeed hubs buiten beschouwing gelaten, kom ik op terug).
Een switch werkt standaard op laag2. Een switch is eigenlijk een verbeterde bridge. Je kan met bridges verschillende ethernetten aan elkaar koppelen (ook van verschillende kabeltypes), maar moeten wel allemaal CSMA/CD zijn (whatis.com vertelt wat CSMA/CD is).
Alleen, als je allemaal utp-bekabeling hebt, en je hebt allemaal utp-hubs die je aan elkaar wil koppelen, krijg je zoveel bridges, dus zijn die bridges gecombineerd in een switch. En de switch routeert dus eigenlijk ethernet pakketjes. Broadcasts worden doorgestuurd en de switch houdt bij welke ethernet poort welke mac-adressen heeft. Dus als compu1 aan poort 1 hangt en compu2 aan poort2, dan krijg je verkeer van compu1 naar compu2 alleen op die poorten te zien.
Omdat je hiervoor protocolkennis nodig hebt (CSMA/CD), is het dus een laag2 apparaat.

Nu de dualspeed hubs, or triplespeed hubs. Dit zijn eigenlijk slimme switches/hubs. Ze herkennen wat voor computer er op die poort zit, en deze poortjes worden gekoppeld in een "virtueel" 100Mbit ethernet of een 10Mbit ethernet.
Dit kan je goed zien door bijvoorbeeld 2 computers op 100mbit te pakken, die met elkaar te laten praten en een ethernsniffer "hard" op 10Mbit te zetten. je zal het ip-verkeer niet zien.
Dus eigenlijk is een dualspeed hub een switch, en stuurt dus de pakketjes intelligent door. Ethernet broadcasts worden doorgestuurd.

Even de lagen afmaken. Een router zit weer op laag3. Je kan namelijk een router gebruiken om fysieke bekabelingen en netwerkprotocollen aan elkaar te koppelen. Je kan dus bijvoorbeeld IP, maar ook IPX, appletalk en DECnet laten routeren vanaf een ethernet over een huurlijn, isdn lijn, fiber, etc..
Tegenwoordig is er ook nog layer3 switching. Dat zijn ethernetswitches die pakketjes op de ip-laag (laag3) routeren over de ethernetpoorten, maar met een snelheid die dicht in de buurt van een switch komt te liggen. Deze worden m.n. gebruikt bij backbone switches, waar verschillende ip-netwerken (bijv. per verdieping) aan elkaar gekoppeld zijn, maar waar de servers in een centraal serverpark staan met eigen ip-reeks, hoewel dat niet nodig is. De layer3 switch pakt de ip-adressen op.

Ik weet het, er zijn ook nog fiberswitches, maar de naam zegt het al, die switchen, zijn dus laag2. En via de fiber worden die switches (en de mactabellen) met elkaar gedeeld, waardoor je een groot geswitched netwerk krijgt.
Oh ja, de switches hebben ook een eigen protocol onderling om "routering" uit te vinden. Dit is vaak het "Spanning Tree Protocol". Dit kan je vaak uitzetten omdat je hier, met meerdere switches, nog weleens problemen mee kan ondervinden.

Hoop dat de uitleg beetje duidelijk is..

pjnef
Op dinsdag 23 juli 2002 21:26 schreef Nestor het volgende:
Alle theoriën over hubs/repeaters/switches en lengtes van de UTP-kabel hebben mij ook aan het twijfelen gebracht, ik heb het gewoon in de praktijk draaien als volgt (waarbij krap 175 meter overbrugt wordt):

Chello-modem -> Router (2m UTP) (Draytek Vigor 2200e)
Router -> Switch (10m UTP) (3com)
Switch -> Hub (80m UTP) (HP)
Hub -> Switch (80m UTP) (vaag duits merk)

------------------------------------ totaal
172 meter afstand overbrugt

Draait helemaal op 100 mbit, haal transfer-rates van ongeveer 3-4 mbyte/sec en geen packet-loss. De hub die dus ongeveer halverwege in de overbrugging zit, geeft blijkbaar het signaal voldoende op sterkte door. Het verhaal dat je dus altijd een actieve hub nodig zou hebben om grote afstanden te overbruggen, kan ik niet beamen.

Verwijderd

Op dinsdag 23 juli 2002 19:38 schreef Predator het volgende:
Een hub is zoals oorspronkelijk door Fairy gezegd geen versterker.
Een versterker heeft het nadeel dat ruis ook versterkt wordt.
Dat zou bij een aanschakeling van hubs een ramp worder.
Een hub & een switch bouwen het signaal weer op.
Dus krijg je weer een "clean" signaal.
Volgens mij werd dit door niemand gezegd en is dit ondertussen al lang duidelijk! Een hub moet je gewoon zien als een domme stekkerdoos zoals je met je verlengsnoer doet. Verschil is dat bij de hub er electrische pulsen binnenkomen (je netwerkverkeer) en hij die pulsen op alle andere poorten doorgeeft. Niets meer, niets minder. Van ruis zul je dus ook echt geen last hebben. (het is immers hoog of laag, het moet wel erg gek lopen wil dat niet goed gaan) en ruis versterken? Als het goed is wilde je die ruis juist voorkomen door kortere kabels te pakken, dan opnieuw te laten versturen door de hub. er *is* dus geen ruis. Verder is het ook niet voor niets dat die hubs een eigen voeding (/ac adapter) hebben, je signaal zou anders immers zwakker worden!

Fiber is een mooiere maar vele vele malen duurdere oplossing. Het is dus inderdaad zoals je al zegt even aan hem om te kijken wat voor throughput ie nodig heeft. is 100 mbit half duplex (want hub =! full duplex) genoeg of niet. Als ik hoor dat er al aan straalverbindingen van 11mbit (ook erg duur trouwens) word gedacht dan zal het waarschijnlijk wel genoeg zijn.

Verwijderd

Op dinsdag 23 juli 2002 23:40 schreef Goshimaplonker het volgende:
ach ja je kan glasvezel te duur vinden. maar als je een oplossing wilt hebben dat zonder problemen gaat werken komt het er toch al snel op neer dat het de extra investering gewoon waard is.
Waar baseer je dit op? Het enige voordeel dat glas heeft is dat er geen verlies optreed en dat het sneller is. Dat er geen verlies optreed is met de geboden andere oplossingen hetzelfde (signaal 100% is signaal 100%) en wat als hij die gigantische bandbreedte niet nodig heeft? Sterker nog, ik ken maar weinig toepassingen op dit moment in het MKB waar glas *echt* nuttig voor is. Opmerkingen "als je het wilt doen moet je het meteen goed doen" zijn dus ook pure onzinpraat. Heb je zelf al eens met glas gewerkt?
en als je gewoon 2 glas naar utp convertors gebruikt aan bijde uiteinden van de glasvezel hoef je ook niet te investeren in een switch / hub met glas poorten.
"als je het doet moet je het goed doen" OMG! En dan met dit soort lapmiddelen aankomen!

Verwijderd

Op woensdag 24 juli 2002 09:16 schreef pjnef het volgende:
Hoi,

De definities buiten beschouwing latend, vertelt IEEE 802.3 (en daar hebben we het over), dat je met UTP bekabeling de afstand _tussen_ twee componenten moet rekenen. Dus: de 2 meter van chello -> router hoef je niet mee te tellen. De draytek routeert de pakketjes en vertaalt. Dus dat zijn twee gescheiden ethernetten. Je ziet aan de ene kant de ethernet broadcasts van de andere kant niet. Zet er maar een sniffer tussen.
De switch is oorspronkelijk bedoeld om ethernetten aan elkaar te koppelen en de hoeveelheid ethernet broadcasts te reduceren, waardoor een hogere efficiency behaald kan worden.
Dus: tussen draytek en switch is 80 meter is geen probleem.
Switch -> hub is van een actief component naar de hub. Dus mag.
Van hub naar andere switch is wederom een koppeling van 2 verschillende ethernetten. Dat mag dus ook. Je mag namelijk een hub hebben met daarop 10 computers die elk 100 meter van de hub afzitten.

Vroeger had je ook nog repeaters. Dat waren kastjes (met name bnc), die een utp-in en utp-out hebben. Deze repeaters deden het signaal versterken. Het verschil tussen een hub en een switch is eigenlijk een laagverschil.
een hub heeft geen kennis over de ethernet infrastructuur en hoort daardoor eigenlijk dus op OSI laag 1. Het device zorgt ervoor dat de stroompjes (negatief) doorgestuurd worden. (even de dualspeed hubs buiten beschouwing gelaten, kom ik op terug).
Een switch werkt standaard op laag2. Een switch is eigenlijk een verbeterde bridge. Je kan met bridges verschillende ethernetten aan elkaar koppelen (ook van verschillende kabeltypes), maar moeten wel allemaal CSMA/CD zijn (whatis.com vertelt wat CSMA/CD is).
Alleen, als je allemaal utp-bekabeling hebt, en je hebt allemaal utp-hubs die je aan elkaar wil koppelen, krijg je zoveel bridges, dus zijn die bridges gecombineerd in een switch. En de switch routeert dus eigenlijk ethernet pakketjes. Broadcasts worden doorgestuurd en de switch houdt bij welke ethernet poort welke mac-adressen heeft. Dus als compu1 aan poort 1 hangt en compu2 aan poort2, dan krijg je verkeer van compu1 naar compu2 alleen op die poorten te zien.
Omdat je hiervoor protocolkennis nodig hebt (CSMA/CD), is het dus een laag2 apparaat.

Nu de dualspeed hubs, or triplespeed hubs. Dit zijn eigenlijk slimme switches/hubs. Ze herkennen wat voor computer er op die poort zit, en deze poortjes worden gekoppeld in een "virtueel" 100Mbit ethernet of een 10Mbit ethernet.
Dit kan je goed zien door bijvoorbeeld 2 computers op 100mbit te pakken, die met elkaar te laten praten en een ethernsniffer "hard" op 10Mbit te zetten. je zal het ip-verkeer niet zien.
Dus eigenlijk is een dualspeed hub een switch, en stuurt dus de pakketjes intelligent door. Ethernet broadcasts worden doorgestuurd.

Even de lagen afmaken. Een router zit weer op laag3. Je kan namelijk een router gebruiken om fysieke bekabelingen en netwerkprotocollen aan elkaar te koppelen. Je kan dus bijvoorbeeld IP, maar ook IPX, appletalk en DECnet laten routeren vanaf een ethernet over een huurlijn, isdn lijn, fiber, etc..
Tegenwoordig is er ook nog layer3 switching. Dat zijn ethernetswitches die pakketjes op de ip-laag (laag3) routeren over de ethernetpoorten, maar met een snelheid die dicht in de buurt van een switch komt te liggen. Deze worden m.n. gebruikt bij backbone switches, waar verschillende ip-netwerken (bijv. per verdieping) aan elkaar gekoppeld zijn, maar waar de servers in een centraal serverpark staan met eigen ip-reeks, hoewel dat niet nodig is. De layer3 switch pakt de ip-adressen op.

Ik weet het, er zijn ook nog fiberswitches, maar de naam zegt het al, die switchen, zijn dus laag2. En via de fiber worden die switches (en de mactabellen) met elkaar gedeeld, waardoor je een groot geswitched netwerk krijgt.
Oh ja, de switches hebben ook een eigen protocol onderling om "routering" uit te vinden. Dit is vaak het "Spanning Tree Protocol". Dit kan je vaak uitzetten omdat je hier, met meerdere switches, nog weleens problemen mee kan ondervinden.

Hoop dat de uitleg beetje duidelijk is..

pjnef
[..]
Erg goed verhaal, maar over die "slimme hubs":
is het niet zo dat die dualspeed hubs nog steeds alle info naar alle poorten sturen? Anders zou je dus bijna beter een dualspeed hub kunnen hebben dan een 10/100 switch, wat mijns inziens niet zo is? Het klopt wel dat het slimme van de 10/100 hub is dat hij inderdaad niet alle data naar alle poorten stuurt, maar volgens mij is het nog steeds niet "gericht". En in het voorbeeld dat jij geeft zou de 10 poort dus eigenlijk nog niet naar de 100 poorten kunnen sturen (even overdreven, maar het is me niet zo duidelijk hoe jij het omschrijft).

Zou je hier wat meer info/opheldering over kunnen geven?

Alvast bedankt, leer ik vandaag weer eens wat bij (leuk!)

Verwijderd

Coax, max 185 meter. Lijkt mij de meest optimale oplossing. Zet aan beide kanten 2 cheap-ass hubjes met coax aansluiting neer en voila.

• scn
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04-12-2024

scn

Ik heb weer een hele hoop onzin gelezen de laatste drie pagina's, en wil dan ook effe reageren:

De goedkoopste oplossing is coax (BNC) :)
De beste oplossing is glas (FO) >:)

Een zeer sterk voordeel voor glas op deze locatie is dat de kabel via het dak gaat lopen en glas ongevoelig is voor externe invloeden zoals regen en BLIKSEM. Het zorgt ook meteen voor galvanische scheiding, en je hebt er waarschijnlijk nooit geen omkijken meer naar indien je de kabel door een buis legt zoals sommige al schreven. :+

Verder is een hub niets meer dan een multiport-repeater, welke ruis en alles erbij versterkt. Een switch of bridge bouwt het signaal op de andere poort weer van begin af aan op, dus weer een schoon signaal. B-)
En voor die personen welke gewoon 150 mtr utp/ftp of stp willen leggen, welkom in de wereld van de wazige problemen, want die ga je gegarandeerd krijgen |:(
En voor mensen welke ccna hebben, your not the only one, but it is only paper. You need the experience 8-)

scn

Verwijderd

Hoi,
Op vrijdag 26 juli 2002 13:04 schreef wessel99 het volgende:

[..]

Erg goed verhaal, maar over die "slimme hubs":
is het niet zo dat die dualspeed hubs nog steeds alle info naar alle poorten sturen? Anders zou je dus bijna beter een dualspeed hub kunnen hebben dan een 10/100 switch, wat mijns inziens niet zo is? Het klopt wel dat het slimme van de 10/100 hub is dat hij inderdaad niet alle data naar alle poorten stuurt, maar volgens mij is het nog steeds niet "gericht". En in het voorbeeld dat jij geeft zou de 10 poort dus eigenlijk nog niet naar de 100 poorten kunnen sturen (even overdreven, maar het is me niet zo duidelijk hoe jij het omschrijft).

Zou je hier wat meer info/opheldering over kunnen geven?

Alvast bedankt, leer ik vandaag weer eens wat bij (leuk!)
Ehm, ja en nee. Het verkeer dat zich zuiver op 10Mbit afspeelt, blijft binnen het "10Mbit netwerk", en het 100Mbit verkeer blijft ook binnen het "100Mbit netwerk".
Dus stel, comp-a, comp-b en comp-c hangen aan het 10-netwerk, en comp-1 aan het 100-netwerk, dan gebeurt het volgende.
Als verkeer van comp-a naar comp-b gaat, dan wordt dat ook gekopieerd op de poort waar comp-c aanhangt, omdat die namelijk ook op 10Mbit zit. comp-1 ziet dat verkeer niet. Gaat comp-1 nu naar comp-a praten, dan ziet (zover ik me kan herinneren) comp-b en comp-c dat verkeer ook. Het verkeer moet tenslotte van het 10-netwerk naar het 100-netwerk.

De broadcasts krijgt natuurlijk iedereen te zien.

Dit is heel duidelijk te merken, als je bijvoorbeeld een 10Mbit router hebt, een 10Mbit firewall en je wilt het verkeer ertussen sniffen. Zou je nu zo'n dualspeed hubje ertussen zetten, en je configureerd je laptop (waar de sniffer opstaat) niet dat ie keihard op 10Mbit staat, dan zie je dat verkeer tussen firewall en router niet. Behalve de arp-requests dan, omdat die op een ethernetbroadcast werken..
Dat is een van de redenen waarom in mijn toolkit het meest eenvoudige 10mbit hubje licht. Weet ik zeker dat het goed gaat en dat ik het verkeer kan zien.

Een switch doet dat slimmer. Een switch is oorspronkelijk bedoeld om hubs efficient aan elkaar te koppelen. Dus, stel, comp-a, comp-b en comp-c hangen aan poort1, comp-2 aan poort 2, en comp-d aan poort3.
De lettercomputers zijn 10Mbit en de cijfers 100Mbit.
De switch registreert en weet dat comp-a en comp-b op poort 1 zit. Dus comp-d ziet het verkeer tussen comp-a en comp-b niet. Als comp-a nu naar comp-d gaat praten, dan ziet comp-b en comp-c dat wel, omdat die aan het zelfde netwerk hangt. Maar comp-2 niet.
Als nu comp-2 met comp-d gaat "praten", dan zien comp-a, comp-b en comp-c dat verkeer weer niet.
Dus een switch "switchet" het ethernet-verkeer aan de hand van een eigen tabel, waarin die bijhoudt op welke poort welke computer(s) zitten.

En het is weer een lang verhaal geworden.. ;)

pjnef

Verwijderd

Op vrijdag 26 juli 2002 13:33 schreef scn het volgende:
Ik heb weer een hele hoop onzin gelezen de laatste drie pagina's, en wil dan ook effe reageren:

De goedkoopste oplossing is coax (BNC) :)
De beste oplossing is glas (FO) >:)

Een zeer sterk voordeel voor glas op deze locatie is dat de kabel via het dak gaat lopen en glas ongevoelig is voor externe invloeden zoals regen en BLIKSEM. Het zorgt ook meteen voor galvanische scheiding, en je hebt er waarschijnlijk nooit geen omkijken meer naar indien je de kabel door een buis legt zoals sommige al schreven. :+

Verder is een hub niets meer dan een multiport-repeater, welke ruis en alles erbij versterkt. Een switch of bridge bouwt het signaal op de andere poort weer van begin af aan op, dus weer een schoon signaal. B-)
En voor die personen welke gewoon 150 mtr utp/ftp of stp willen leggen, welkom in de wereld van de wazige problemen, want die ga je gegarandeerd krijgen |:(
En voor mensen welke ccna hebben, your not the only one, but it is only paper. You need the experience 8-)
Fijn, kun je me dan even uitleggen hoe je in een signaal van hoog of laag de ruis kunt versterken?

Verwijderd

Op vrijdag 26 juli 2002 13:46 schreef pjnef het volgende:
Hoi,
[..]

Ehm, ja en nee. Het verkeer dat zich zuiver op 10Mbit afspeelt, blijft binnen het "10Mbit netwerk", en het 100Mbit verkeer blijft ook binnen het "100Mbit netwerk".
Dus stel, comp-a, comp-b en comp-c hangen aan het 10-netwerk, en comp-1 aan het 100-netwerk, dan gebeurt het volgende.
Als verkeer van comp-a naar comp-b gaat, dan wordt dat ook gekopieerd op de poort waar comp-c aanhangt, omdat die namelijk ook op 10Mbit zit. comp-1 ziet dat verkeer niet. Gaat comp-1 nu naar comp-a praten, dan ziet (zover ik me kan herinneren) comp-b en comp-c dat verkeer ook. Het verkeer moet tenslotte van het 10-netwerk naar het 100-netwerk.

De broadcasts krijgt natuurlijk iedereen te zien.

Dit is heel duidelijk te merken, als je bijvoorbeeld een 10Mbit router hebt, een 10Mbit firewall en je wilt het verkeer ertussen sniffen. Zou je nu zo'n dualspeed hubje ertussen zetten, en je configureerd je laptop (waar de sniffer opstaat) niet dat ie keihard op 10Mbit staat, dan zie je dat verkeer tussen firewall en router niet. Behalve de arp-requests dan, omdat die op een ethernetbroadcast werken..
Dat is een van de redenen waarom in mijn toolkit het meest eenvoudige 10mbit hubje licht. Weet ik zeker dat het goed gaat en dat ik het verkeer kan zien.

Een switch doet dat slimmer. Een switch is oorspronkelijk bedoeld om hubs efficient aan elkaar te koppelen. Dus, stel, comp-a, comp-b en comp-c hangen aan poort1, comp-2 aan poort 2, en comp-d aan poort3.
De lettercomputers zijn 10Mbit en de cijfers 100Mbit.
De switch registreert en weet dat comp-a en comp-b op poort 1 zit. Dus comp-d ziet het verkeer tussen comp-a en comp-b niet. Als comp-a nu naar comp-d gaat praten, dan ziet comp-b en comp-c dat wel, omdat die aan het zelfde netwerk hangt. Maar comp-2 niet.
Als nu comp-2 met comp-d gaat "praten", dan zien comp-a, comp-b en comp-c dat verkeer weer niet.
Dus een switch "switchet" het ethernet-verkeer aan de hand van een eigen tabel, waarin die bijhoudt op welke poort welke computer(s) zitten.

En het is weer een lang verhaal geworden.. ;)

pjnef
Dit vermoedde ik inderdaad al, bedankt voor de heldere uitleg :)

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

Simpelste oplossing:
10 MBit ethernet mag 200 M als ik me niet vergis. Zet aan de magazijnkant een 10MBit (3Com of ander GOED merk) hubje, en die via een lekker lange kabel gewoon aan het kantoor knopen.

Forget your fears...
...and want to know more...

Verwijderd

Op dinsdag 23 juli 2002 19:38 schreef Predator het volgende:

Dat je nou nog komt pochen ja ...
Maar met een CCNA papiertje ? :D
Blijkbaar de zelfspot gemist in
NB: ik weet dat CCNA niet bepaald het hoogste is dat je in netwerken kan hebben, maar die boeken die je er bij krijgt zijn (voor dit soort vragen) best wel tof
en de overige ironie ook....

Maar ja, niet iedereen heeft hetzelfde gevoel voor humor.

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-08 13:59

heuveltje

KoelkastFilosoof

Op vrijdag 26 juli 2002 13:59 schreef wessel99 het volgende:

[..]

Fijn, kun je me dan even uitleggen hoe je in een signaal van hoog of laag de ruis kunt versterken?
door simpelweg alles te versterken
het is geen digitaal signaal, maar een serie van analoge pulsen. dat kun je voorstellen als _____|------|________
zijnde een laag hoog laag signaal
hoe verder op de kabel, hoe meer storing. en dan gaat het er meer zo __-__/--_-_-|___-__=_ uitzien. daar zit dus storing in maar het blijft leesbaar

een switch leest die signalen, en zet vervolgens een nieuw fris signaal op de betreffende poort

een hub kan de dingen inlezen en als verse signalen weer op alle poorten zetten. maar het is simpler om gewoon alle signalen gewoon te versterken en op de poort te zetten.
inc alle storingen. dus alleen versterken en niet opnieuw opbouwen...

ligt aan het type hub wat je hebt...

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• Goshimaplonker298

Goshimaplonker298

BOFH Wannabee

Op vrijdag 26 juli 2002 12:58 schreef wessel99 het volgende:

[..]

Waar baseer je dit op? Het enige voordeel dat glas heeft is dat er geen verlies optreed en dat het sneller is. Dat er geen verlies optreed is met de geboden andere oplossingen hetzelfde (signaal 100% is signaal 100%) en wat als hij die gigantische bandbreedte niet nodig heeft? Sterker nog, ik ken maar weinig toepassingen op dit moment in het MKB waar glas *echt* nuttig voor is. Opmerkingen "als je het wilt doen moet je het meteen goed doen" zijn dus ook pure onzinpraat. Heb je zelf al eens met glas gewerkt?
[..]

"als je het doet moet je het goed doen" OMG! En dan met dit soort lapmiddelen aankomen!
um , ik weet niet of je het hele verhaal wel gelezen hebt.
maar we hebben het hier over overbruggen van een bepaalde afstand. over een dak. en niet over hoeveel bandbreedte er nodig is. en in dat opzicht word glas wel meer gebruikt. ook in het MKB

de afstand is te lang voor UTP kabel, Coax kabel zou op papier wel kunnen maar de praktijk is anders (max lengte op papier en max lengte in de praktijk)
daarnaast moet je dus ook rekening houden met storing van buiten af.

tuurlijk glas is wat bandbreete betreft overkill. maar dat is UTP ook. glas kan trouwens al vanaf 10mbit hoor.

en over die glas convertors ik zie niet in waarom dat een slechte oplossing zou zijn. wij hebben een aantal ruimtes die S2/S3 gecertificeerd moeten zijn omdat daar MRI Scanners en CT Scanners in staan. en daar moet je glas in de muuren hebben. maar de management pc's en de Consoles worden via die media convertors met UTP aangesloten.
(staat wel echter een muur met looie platen er in en loodhoudend glas. )
het is gewoon een manier om de kosten te drukken
( al kost een beetje degelijke media convertor toch zo een euro of 200 )

en of ik al eens met glas heb gewerkt. Tsja jij wel dan ?
vind ik een beetje een domme vraag.
je mag het best met me oneens zijn. maar laten we elkaar dan wel even in onze waarde laten.

• Predator
  • Laatst online: 20:42

Predator

Suffers from split brain

Op vrijdag 26 juli 2002 14:48 schreef Baaf het volgende:

[..]

Blijkbaar de zelfspot gemist in
[..]

en de overige ironie ook....

Maar ja, niet iedereen heeft hetzelfde gevoel voor humor.
Misschien moet je dan de volgende keer ook een simple plaatsen om aan te tonen dat je aan het grappen bent.
:+ of zo

Want zo komt/kwam het maar heel arrogant over.
Ik kan me niet inbeelden dat de enigste ben die dat zo ziet.

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

Pagina: 1