Toon posts:

Kiezen: Cognos, BusinessObjects, ActiveReports :?

Pagina: 1
Acties:
  • 187 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi mensen,

Ik moet een keuze maken uit deze pakketten. Ik ben al de hele dag aan 't zoeken en lees wat mensen ervan zeggen.

Keuze heb ik uit: Crystal Reports, Business Objects, ActiveReports en Cognos Impromptu.

Wat wil men graag: Rapporten maken voor klanten die zij met een gratis viewer kunnen zien en eventueel lichtelijk wijzigen. Ook moet men op een eenvoudige manier webbased rapporten kunnen genereren maar dat moet dan weer beschermd worden omdat niet alles moet kunnen.

Alle topics die hierover gaan binnen got heb ik al doorgespit maar een vergelijk tussen deze grote jongens heb ik eigenlijk niet, dus bij deze. Wie kan mij meer vertellen (en of 't wel mogelijk is met deze pakketten???)

Verwijderd

Heb je al eens naar deze [url="http://www.componentone.com/cmd.boa?product=VIEW7RE"]ComponentOne VsView Reporting edition[/url] gekeken?
Persoonlijk lijkt mij de beste / makkelijkste, maar ik heb ze ook niet allemaal bekeken.

Die componenten zijn alleen zo verdomd duur :(...

Verwijderd

Topicstarter
KoenM, is die ook gebruikersvriendelijk zo, dat een eindgebruiker die een cool word-document kan maken ook ziets kan begrijpen?

Verwijderd

Dat vind ik juist het voordeel van deze tool. Er zit een report generator bij die niet onder doet aan degene van Access :9.

Afbeeldingslocatie: http://www.componentone.com/img/vsview7re_lg.gif

Alleen weer één 'klein' nadeeltje: "The Report Designer is not royalty-free; if you wish to distribute it as part of your applications, please contact ComponentOne."

Maar zit zoiets ook bij de andere die je noemt? En zijn die ook zo afschuwelijk duur ($499) :'(?

Verwijderd

Topicstarter
Dat bedoel ik. Ze moeten geld hebben als ik het component ga distributeren en dan mag 't nog zo cool zijn maar dan mag ik die nie gebruiken ;( dusszz hopelijk heb je een ander goed idee?

/edit: Trouwens, ik vind die prijzen best meevallen. De concurrentie is niet veel goedkoper of duurder. En of de concurrentie dat wel kan/heeft... tja... daarvoor zit ik dus hier :P

• gotcha
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 29-07 18:20
Ze moeten geld hebben als ik het component ga distributeren en dan mag 't nog zo cool zijn maar dan mag ik die nie gebruiken
inside info >:): niet mogen is een groot woord, niet wenselijk is beter uitgedrukt. ligt er ook nogal aan wat het dan per klant gaat kosten... ($5 of $100 maakt nogal wat verschil)

• Wally-S
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-08 15:56

Wally-S

-Snowboarding is art-

LOL
Jullie hebben het over prijzen van 100 to 499 euro en dat noemen jullie "verschrikkelijk hoog".
De prijzen van de paketten bussines object en Cognos liggen nog vele malen hoger. Ik werk met de "web-versie" business object en daar moet de klant al iets van 50.000 euro voor neertellen.
O ja, en ga dat aub niet vergelijken met access, dat is paint vergelijken photoshop.

En om op de vraag van de topicstarter terug te komen, ik werk dus alleen met business object dus kan de producten niet vergelijken. Ik zou zeggen kijk eens op de websites van de fabrikanten, daar zijn hele goede demo's te downloaden.

Snow is only frozen water

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor de reacties. Wat ik wel wil zeggen is dat ik de prijzen niet zo verschrikkelijk hoog vind omdat ik weet dat Cognos verschrikkelijk duur is. Ik kan er dus vanuit gaan dat datzelfde geldt voor Business Objects? Beide hebben maar erg karige informatie op hun site staan en reageren op e-mail is er blijkbaar voor beide niet bij. Toch raar dat je als klant zo weinig informatie kan krijgen over iets wat zo duur is.

En.... Hilbert.... daar zit wel wat in. ;)

• Nielsz
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Van de andere pakketten weet ik niets. Wat ik wel weet is dat Crystal Reports zo ongelovelijk kut is :r

:)

• MrCyber
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 24-05-2018
Cognos NL zit in Nieuwegein. Pak de telefoongids, zoek hun nr ff op en ik weet zeker dat ze je helpen.

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01-09 06:28

Croga

The Unreasonable Man

Mijn advies zou zijn: huur iemand in die weet waar ie het over heeft...... Er zijn legio consultants die het beste pakket bij jouw vraag kunnen matchen......

Maar ja, ik ben dan zelf ook consultant van beroep, en heb al menige situatie mogen herstellen bij een bedrijf :)

• Stephan Oudmaijer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-08-2023
op m`n werk hebben we wel active reports, omdat deze meer crystal reports weer z`n eigenscripting taaltje zou hebben oid, over die andere kan ik niets zeggen.

• vassago
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01-09 09:04
Ik weet wel dat de Cognos software ongelooflijk brak is...
(Vol bugs).
Om de haverklap komt er een update uit die als je pech hebt je server platgooit.

Verwijderd

Kan je überhaupt BO en Cognos vergelijken met Crystal, ActiveReports en VSView?
Volgens mij hebben ze een totaal andere doelgroep. Als je 'gewoon' reports wil genereren zal je denk ik bij de laatste groep komen, maar als je alles wilt integreren en zeer proffesioneel en duur wilt oplossen zal je bij de eerste twee uitkomen.

Mij persoonlijk lijkt VSView wel zeer mooi: lekker simpel, gebruiksvriendelijk, mooi en PDF output. Precies wat ik wil :). Alleen om dit voor een privé product aan te schaffen is het tamelijk prijzig ;(.

Koop trouwens nooi VSView los, want je kan voor hetzelfde geld ook de ComponentOne studio kopen, en dan krijg je véééél meer voor hetzelfde geld :9

Verwijderd

Topicstarter
Het gaat erom dat ik als bedrijf rapporten moet kunnen maken die ik aan de klant aan kan bieden. Maar de klant moet deze zelf enigszins kunnen aanpassen en zelf wil de klant ook proberen rapporten te maken, echter de gemiddelde klant kan niet met Crystal Reports overweg dus zoek ik iets wat op een vriendelijke manier rapporten maakt die je los kan bekijken.

• Wally-S
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-08 15:56

Wally-S

-Snowboarding is art-

Op donderdag 25 juli 2002 09:22 schreef t.engels het volgende:
Het gaat erom dat ik als bedrijf rapporten moet kunnen maken die ik aan de klant aan kan bieden. Maar de klant moet deze zelf enigszins kunnen aanpassen en zelf wil de klant ook proberen rapporten te maken, echter de gemiddelde klant kan niet met Crystal Reports overweg dus zoek ik iets wat op een vriendelijke manier rapporten maakt die je los kan bekijken.
Vertel dan eerst eens wat het budget is, dat maakt nl. nogal een verschil.

Snow is only frozen water

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 25 juli 2002 11:06 schreef Wally-S het volgende:

[..]

Vertel dan eerst eens wat het budget is, dat maakt nl. nogal een verschil.
Dat is een van de dingen die ik uit moet zoeken. Ik moet uitzoeken wat de kosten van zoiets zijn en aan de hand van dat wordt ook een budget samengesteld om het te verwezenlijken. Maar ik denk dat als het bedrijf met een tool van $1500 kan wat zij graag willen dan mag er wel iets zijn van $10.000 wat veel meer kan maar die functionaliteit wordt niet benut. Het gaat er dus puur om dat het systeem het hierboven beschrevene moet kunnen. Daarbij heb ik licht de indruk dat ik daarvoor de twee duurste jongens (Cognos en BO) bij voorbaat al afvallen. Niet zozeer vanwege hun prijs maar eerder vanwege de grote functionaliteit die niet benut wordt (en medebepalend is voor de prijs).

Verwijderd

Wat is er mis met PDF? Je zou bijvoorbeeld met EasyPDF d.m.v. XML een rapportje in elkaar kunnen draaien.
De XML kan je laten genereren door PHP,Delphi,VB etc.

Verwijderd

Topicstarter
Palmpal, bedankt voor je reactie.

Is dat iets wat ik klanten kan laten doen die redelijk onervaren zijn en (om het niveau aan te geven) windows kunnen installeren en een cool word-document in elkaar kunnen flansen? Het gaat er trouwens ook om dat het rapport gegenereerd wordt met data die rechtstreeks uit de database komt dus niet zo van: ik maak 1x een rapport en datzelfde rapport met dezefde gegevens staat een jaar lang op het intranet.

• Toink
  • Niet online
Nog iets anders: De eindgebruiker mag niet op de databasestructuur kijken want dat is niet de bedoeling. Sommige tabellen mogen niet gezien worden en andere hebben een andere benaming nodig omdat ze onlogisch lijken. Ik heb dus een soort van tussenlaag nodig die er netjes uitziet en begrijpbaar is voor de eindgebruiker.

In BusinessObjects zou zoiets zitten maar BO is verschrikkelijk duur. Heeft iemand daar misschien een ander idee voor?

/note: Dit is mijn andere account omdat t.engels-account gesneuveld is bij de overzetting naar React! Die werkt dus niet meer...

[ Voor 0% gewijzigd door Toink op 12-08-2002 15:44 . Reden: Andere account ]

• Toink
  • Niet online
Verwijderd schreef op 23 juli 2002 @ 16:01:
Dat vind ik juist het voordeel van deze tool.
Ik zit nog steeds met deze keuze dus ik schop 'm maar eens naar boven. Ik heb een eval. gedownload en met VsView kun je best leuke rapporten maken. Ik vind alleen het maken van filters klote en bovendien zijn het momentopnamen die je maakt. Zodra je ze wil distribueren dan moet je ze exporteren naar bijv. statische HTML, met als nadeel dat de data die erin staat meteen gedateerd is. Verander ik namelijk iets in de database dan blijft de pagina hetzelfde.....

[ Voor 0% gewijzigd door Toink op 27-08-2002 12:16 . Reden: typo ]

• LordLarry
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

LordLarry

Aut disce aut discede

Die keuze is aan jouw....

Je vroeg ons wat meer te vertellen, dat hebben we gedaan. Blijf ons er aub niet mee lastig vallen of stel een gerichte vraag.

We adore chaos because we like to restore order - M.C. Escher

• Toink
  • Niet online
Ik kan wel een keuze maken, LordLarry, maar ik moet natuurlijk wel iets hebben dat de gewenste functionaliteit heeft. En dat is waar ik hierboven naar informeer. Ik zoek een pakket dat dat wel kan.

Ik heb gemaild met fabrikanten maar ze staan niet in de rij om te antwoorden....

• Krooswijk.com
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17-08-2024
he wanker ;) wij gebruikte op m'n vorige stage crystal reportsm is effe wennen (ja nielsz), maar als je erdoorheen bent, dan is het superrelaxed...

• Morpheus_at_work
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-09 12:55
Wally-S schreef op 23 juli 2002 @ 21:34:
LOL
Jullie hebben het over prijzen van 100 to 499 euro en dat noemen jullie "verschrikkelijk hoog".
De prijzen van de paketten bussines object en Cognos liggen nog vele malen hoger. Ik werk met de "web-versie" business object en daar moet de klant al iets van 50.000 euro voor neertellen.
O ja, en ga dat aub niet vergelijken met access, dat is paint vergelijken photoshop.

En om op de vraag van de topicstarter terug te komen, ik werk dus alleen met business object dus kan de producten niet vergelijken. Ik zou zeggen kijk eens op de websites van de fabrikanten, daar zijn hele goede demo's te downloaden.
Inderdaad je hebt hierin gelijk , pakket heet trouwens webintelligence voor als je het wil hebben , de klant kan dan gewoon inloggen en via de browser rapportages bekijken samenstellen etc , afhankelijk wat voor rechten je de login geeft. BO is voor bijna iedere werknemer te snappen , het werk gewoon via het drag en drop principe , wil je meer dan moet alla word dingen gaan opmaken.

Canon R6 MARK III, 35mm 1.4 VCM, 50mm 1.4 VCM , 85mm 1.4 VCM , 17-35mm 1.8, 28-70 1.8 , 24-105 1.8 70-200 f2.8

Verwijderd

Ik zelf gebruik hoofdzakelijk Impromptu, maar heb enige ervaring met BO. BO ziet er wat gelikter er uit maar door te veel opties kan een gebruiker wel in de waar raken. (Ik heb het dus alleen over Windows versies geen webversies). Daarnaast is BO wat duurder zover ik weet...

Ik heb zelf weinig problemen met Impromptu nu zij ze bij versie 7.0, de support is goed van de leverancier (ze hebben een oa een groot knowledge base via het web beschikbaar) en er komen geregeld nieuwe versies uit.

Als je voor Cognos kiest dan kies je één Admin pakket en de rest kies je voor User versies, dit scheelt in prijs. Let wel op wil je support houden dan betaal jaarlijks nog een x bedrag. Neem anders contact op met Cognos in Nieuwegein.

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-09 13:54

Crazy D

I think we should take a look.

Toink schreef op 12 augustus 2002 @ 15:42:
Nog iets anders: De eindgebruiker mag niet op de databasestructuur kijken want dat is niet de bedoeling. Sommige tabellen mogen niet gezien worden en andere hebben een andere benaming nodig omdat ze onlogisch lijken. Ik heb dus een soort van tussenlaag nodig die er netjes uitziet en begrijpbaar is voor de eindgebruiker.
Wat voor database gebruik je? Je zou daar Views voor kunnen gebruiken, en dan uiteraard zorgen dat die gebruiker alleen die Views mag zien natuurlijk.
Bij mn vorige werkgever hebben we na een hoop report-pakketten gezien te hebben besloten om een eigen engine te maken, omdat de meeste pakketten qua hetgeen wat wij (naja, de baas...) aan functionaliteit wilden nogal een mega overkill waren, en degenen die wel alleen konden wat wilden, werkten zo brak dat dat niet opschoot... en het idee was om views te gebruiken om de velden en data te tonen voor de gebruikers (alleen of dat er echt van gekomen is weet ik niet, toen was ik al weg). Maar ja het ging dan wel om redelijk eenvoudige raportjes, waarbij zelf schrijven een reeele optie was. Een Crystal Reports bouw je niet zomaar even na :)

Exact expert nodig?

• Toink
  • Niet online
Heyyy Crazy_D... daar was ik inderdaad al achter. Ik heb een aantal tabellen aan elkaargeknoopt en daarmee ga ik wat views maken zodat het minder uitmaakt welke reporting tool je gebruikt. Het kan nu zelfs met Excel en dat maakt de keuze wat makkelijker omdat je minder snel iets kiest wat compleet verkeerd is.

Dazzelman: Ik heb inmiddels wat contact gehad met Cognos en er is beloofd (voor de 2e keer inmiddels) dat er materiaal opgestuurd zou worden maar dat had maandag/dinsdag binnen moeten zijn en we schrijven nu alweer woensdag.....
Pagina: 1