[Slackware 8.1] Netwerkkaart(en) Vervolg

Pagina: 1
Acties:

• geertb
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-08 16:34
Ik gisteren helemaal blij dat m'n 1e netwerkkaart het deed, dus ik vandaag 2e kaartje erbij gehaald (die bak moet internet gaan verdelen dus er moeten 2 kaartjes in)

Ik stop 2e netwerkkaartje erin, ik reboot m'n bak en zomaar opeens vind ie nu helemaal geen kaart meer (bij DHCP aanvraag geeftie aan, no device found...

*zucht* Ik blij dat net alles werkte, wat nu :?

Verwijderd

Kun je antwoord geven op de volgende vragen:
Welke kaart heb je er bijgezet?
Hoe ziet je /etc/rc.d/rc.netdevice er uit?
Heb je /etc/rc.d/rc.inet1 aangepast?
Output van lsmod

Dan kunnen we even kijken waar het aan schort...

• geertb
Op dinsdag 23 juli 2002 15:13 schreef janjanjansen het volgende:
Kun je antwoord geven op de volgende vragen:
Welke kaart heb je er bijgezet?
Hoe ziet je /etc/rc.d/rc.netdevice er uit?
Heb je /etc/rc.d/rc.inet1 aangepast?
Output van lsmod

Dan kunnen we even kijken waar het aan schort...
Een zelfde kaart als er inzat (ISA ne2000 achtige kloon)

/etc/rc.d/rc.netdevice bestaat niet

in /etc/rc.d/rc.inet1 heb ik niks veranderd :)

lsmod:
<ff overtypen hoor>
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
Module     size    used by    tainted: P
ne       64000   0  (unused)
8390        5792   0  [ne]
isa-pnp   27432   0  [ne]
pcmcia_core    40896   0
ipv6        123616  -1
ipchains     29864   0  (unused)
ide-scsi      7456   0

Ipv6 heb ik zelf erin staan (straks voor irc) ipchains heb ik ook met modprobe ipchains gedaan (wil graag ipchains gebruiken)
Wat pcmia_core er doet weet ik niet

Verwijderd

controleer even of de netwerkkaarten niet toevallig dezelfde irq/base adressen gebruiken.

probeer even "modprobe ne2k"

• geertb
Op dinsdag 23 juli 2002 15:24 schreef DeatHLocK het volgende:
controleer even of de netwerkkaarten niet toevallig dezelfde irq/base adressen gebruiken.

probeer even "modprobe ne2k"
hoe controleer ik dat? Van irq's etc heb ik niet echt veel kaas gegeten ;)

modprobe ne2k geeft:

modprobe: Can't locate module ne2k

Verwijderd

Voor irc is een module ip_conntrack_irc & ip_nat_irc bij iptables. Dus ik zou afraden om ipchains te gaan gebruiken.

Maar je laadt dus ergens een module ne, en dat is niet op de standaard plek. Dat zullen we als eerste dan maar even verzorgen lijkt me.
code:
1
2
echo /sbin/modprobe ne &gt; /etc/rc.d/rc.netdevice
chmod 755 /etc/rc.d/rc.netdevice

Dan zul je dus de plek waar je dus nu ne laadt even moeten aanpassen (rc.local ? rc.modules?)

Dan de pcmcia module uitzetten :
code:
1
chmod 644 /etc/rc.d/rc.pcmcia

Verder dien je dan /etc/rc.d/rc.inet1 aanpassen om je beide netwerkkaarten op DHCP te zetten. Dat moet je zelf maar even doorlezen, de comments zijn wel duidelijk hoe dat te doen.

Dan blijft over de configuratie van je beide isa-kaarten voor wat betreft irq's en adressen. Daarvoor kun je het beste een DOS-tool ergens vandaan halen die bij je netwerkkaart hoort om die in te stellen / dan wel uit te lezen.
Die instellingen dien je dan in /etc/modules.conf te zetten.

Dit vond ik in de search en is gepost door jep:
1. Installeren van 2 ISA netwerkkaarten, voorkennis

Standaard kan Linux niet meerdere ISA(-PnP) netwerkkaarten detekteren. Bij installatie van RedHat Linux wordt slechts 1 kaart of automatisch gedetecteerd of opgegeven.
Om ook een 2e ISA-netwerkkaart aan de praat te krijgen dienen we in '/etc/lilo.conf' aanpassingen te maken, welke tijdens booten van de PC aan de kernel meegegeven worden.

1. LILO aanpassen
Stel, onze netwerkkaart eth1 zit op IRQ=10 en IO=6200, edit 'etc/lilo.conf' en voeg daarin een regel toe:

append="ether=IRQ,IO,eth1"
#bijvoorbeeld append="ether=10,0x6200,eth1"

Stel dat bij installatie de eerste netwerkkaart ook niet gevonden wordt, dan wordt deze lilo.conf:

append="ether=IRQ,IO,eth0, ether=IRQ,IO,eth1"
#bijvoorbeeld append="ether=10,0x6200,eth0, ether=11,0x6300,eth1"

De volgende config zorgt ervoor dat er naar een tweede ethernetkaart wordt gezocht, van hetzelfde soort als de eerste die gevonden is:
append="ether=0,0,eth1"

Voer de veranderingen door door 'lilo' op te starten.
Door de PC te herstarten worden deze gegevens aan de kernel meegegeven. Controleer of deze de 2e kaart ook gevonden heeft met 'cat /proc/interrupts' of 'dmesg'.
Edit de file '/etc/sysconfig/network-scripts/ifcfg-eth1' voor de netwerkinstellingen van deze kaart.

Zie hier voor meer informatie over aansluiten op je ISP.

--------------------------------------------------------------------------------
Verder kreeeg ik nog de volgende tip van Age Kamminga:

Wat bij mij direct geholpen heeft /etc/modules.conf te editen. Dit door in iedergeval deze regels toe tevoegen:

alias eth0 ne
alias eth1 ne
options ne io=0x300,0x320
Dus zoek eens de adressen van die netwerkkaarten en voeg deze toe.
Daarna is het depmod -a draaien (of rebooten)

• geertb
Om de 1e netwerk kaart te laten werken had ik de kernel overnieuw gecompileerd met ne2000 support niet als module maar standaard (of zoiets) ik had mijn oude kernel nog, heb daarin geboot en hij pakt ze nu opeens wel :)

inet1.rc even aangepast, net gerebooted dus zal zo wel gaan werken :) Bedankt voor je erg uitgebreide uitleg!

Verwijderd

Als je de ne driver in je kernel hebt gecompileerd waarom is deze dan zichtbaar als module? Dus of je boot niet je zelf-gecompileerde kernel of er is iets anders foutgegaan.
Hoe (welke commando's) heb je je kernel gecompileerd en heb je die kernel ook geactiveerd in Lilo ?
Trouwens raad ik af om zelf een kernel te compileren als je weinig verstand/ kennis van Linux hebt. Zorg eerst maar dat je de boel aan het werk krijgt met de default Slackware kernel . Al was het maar omdat een foutje in de kernel configgen zo is gemaakt en dat tot allerlei onvoorspelbare fouten kan leiden.
Op het moment dat je de boel met de default Slackware setup aan het werk hebt kun je altijd nog een kernel bakken.

• Major 7
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-09-2024

Major 7

BOFH!

Mag ik hier ook even vragen hoe ik een Compex RE100TX PCI
( = RTL8139 ) in Slackware 8.1 krijg?
Hij vind wel de andere NIC (RTL8029AS PCI) en die doet het, maar daar zit m'n netwerk niet aan, die is voor later naar het internet.

UNFAQ --- Unfrequently Answered Question

Verwijderd

Op dinsdag 23 juli 2002 16:55 schreef Major7 het volgende:
Mag ik hier ook even vragen hoe ik een Compex RE100TX PCI
( = RTL8139 ) in Slackware 8.1 krijg?
Hij vind wel de andere NIC (RTL8029AS PCI) en die doet het, maar daar zit m'n netwerk niet aan, die is voor later naar het internet.
Door in /etc/rc.d/rc.netdevice de volgende regel toe te voegen:
code:
1
/sbin/modprobe 8139too

En dan je /etc/rc.d/rc.inet1 door te lezen en aan te passen.

• geertb
Op dinsdag 23 juli 2002 16:06 schreef janjanjansen het volgende:
Als je de ne driver in je kernel hebt gecompileerd waarom is deze dan zichtbaar als module? Dus of je boot niet je zelf-gecompileerde kernel of er is iets anders foutgegaan.
Hoe (welke commando's) heb je je kernel gecompileerd en heb je die kernel ook geactiveerd in Lilo ?
Trouwens raad ik af om zelf een kernel te compileren als je weinig verstand/ kennis van Linux hebt. Zorg eerst maar dat je de boel aan het werk krijgt met de default Slackware kernel . Al was het maar omdat een foutje in de kernel configgen zo is gemaakt en dat tot allerlei onvoorspelbare fouten kan leiden.
Op het moment dat je de boel met de default Slackware setup aan het werk hebt kun je altijd nog een kernel bakken.
cd /usr/src/linux (d8ik)
make menuconfig
daar ne2000 support ingebakken
make dep; make clean ; make bzImage
cp bzImage /

In /etc/lilo.conf image=/boot/vmlinuz veranderd in /bzImage

en die bootte goed, maarja ik weet het ook niet helemaal, maar met de oude doet ie et weer goed iniedergeval :)

Verwijderd

Je bent vergeten:
code:
1
2
make modules
make modules_install

Dat verklaart ook waarom je nog modules hebt geladen.

• geertb
Op dinsdag 23 juli 2002 17:29 schreef janjanjansen het volgende:
Je bent vergeten:
code:
1
2
make modules
make modules_install

Dat verklaart ook waarom je nog modules hebt geladen.
Ahh dat stond niet in mn netwerkkaart handleiding erbij :P Bedankt voor alle hulp!
Pagina: 1