Toon posts:

[XP] pc doet sindskort erg vreem

Pagina: 1
Acties:
  • 342 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
kan het moeilijk omschrijven maar ik heb hier een athlon 1200 staan, 512 ram, aopen ak33 mobo
heeft altijd goed gewerkt, is bijna 2 jaar oud
maar enkele weken terug begon ie vreemd te doen

hij rebootte spontaan en nu gaat kan je ook niet meer in windows komen vanuit standby mode, dan staat de pc nog wel aan maar je moet gedwongen rebooten
en na het rebooten of gewoon starten als je in windows komt begint ie soms ook direct weer te rebooten maar soms ook niet, zoals vanochtend werkte ie gwoon weer goed

zou dit komen doordat de proc misschien te warm wordt ?
hij werd altijd wel warm (amd he) maar hij heeft nooit eerder problemen gehad, ik kan ook niet zien hoe heet ie wordt :(

ik dacht eerst dat het aan windows lag, dat er teveel troep op stond ensow en hij gaf ook fouten bij scandisk maar ik heb hem vorige week geformatteerd en windows xp er opnieuw opgegooid maar hij blijf zo vreemd doen

iemand enig idee wat t kan zijn ?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Welke voeding heb je? Misschien dat die een beetje overbelast begint te raken. Check vooral de stabiliteit van de 5V lijnen. Draai daarnaast ook eventueel memtest86 om je geheugen te testen :)

Verwijderd

Topicstarter
ja daar dacht ik eerst ook aan omdat ik er laatst een brander bij heb gezet maar dat lijkt me sterk dat ie te weinig voeding heeft, volgens mijs is het 350 watt
ik heb er vroeger 2 branders ingehad op 2 scsi kaartne en nu zit er 1 cd-rom speler en brander in gewoon IDE dus daar zal het niet aan liggen lijkt me

of zou de voeding gewoon niet goed meer werken ?
dat er nieuwe voeding inmoet ?

Verwijderd

Voeding zou kunnen, het kan ook zijn dat je geheugen beetje versjaakt is. Dan heeft ie ook wel eens de neiging om spontaan te gaan rebooten. (hier tenminste)

• Facer
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Facer

Ken net.....

Op dinsdag 23 juli 2002 14:11 schreef effex het volgende:
ja daar dacht ik eerst ook aan omdat ik er laatst een brander bij heb gezet maar dat lijkt me sterk dat ie te weinig voeding heeft, volgens mijs is het 350 watt
ik heb er vroeger 2 branders ingehad op 2 scsi kaartne en nu zit er 1 cd-rom speler en brander in gewoon IDE dus daar zal het niet aan liggen lijkt me

of zou de voeding gewoon niet goed meer werken ?
dat er nieuwe voeding inmoet ?
Start je systeem is op zonder CD-rom speler, schrijver en USB componenten (behalve muis en keyboard).

En kijk dan of het probleem verholpen is, zoja dan wordt het tijd voor een zwaardere voeding en anders denk ik toch eerder aan je geheugen

Verwijderd

Op dinsdag 23 juli 2002 13:48 schreef effex het volgende:
kan het moeilijk omschrijven maar ik heb hier een athlon 1200 staan, 512 ram, aopen ak33 mobo
heeft altijd goed gewerkt, is bijna 2 jaar oud
maar enkele weken terug begon ie vreemd te doen

hij rebootte spontaan en nu gaat kan je ook niet meer in windows komen vanuit standby mode, dan staat de pc nog wel aan maar je moet gedwongen rebooten
en na het rebooten of gewoon starten als je in windows komt begint ie soms ook direct weer te rebooten maar soms ook niet, zoals vanochtend werkte ie gwoon weer goed

zou dit komen doordat de proc misschien te warm wordt ?
hij werd altijd wel warm (amd he) maar hij heeft nooit eerder problemen gehad, ik kan ook niet zien hoe heet ie wordt :(

ik dacht eerst dat het aan windows lag, dat er teveel troep op stond ensow en hij gaf ook fouten bij scandisk maar ik heb hem vorige week geformatteerd en windows xp er opnieuw opgegooid maar hij blijf zo vreemd doen

iemand enig idee wat t kan zijn ?
VIRUS!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Front verplichte underscores

Op dinsdag 23 juli 2002 15:27 schreef sjaak1980 het volgende:
VIRUS!
Dat lijkt me stug, een virus zal niet zo snel er voor kunnen zorgen dat booten soms niet goed gaat.. Inderdaad voeding of evt. geheugen - ik gok op voeding.
Geheugen testen: [url="http://www.memtest86.com"]www.memtest86.com[/url]

sjaak1980 - ik heb het in een ander topic ook gezien dus zeg er even wat van: korte antwoorden kunnen best goed zijn, maar wil je in ieder geval niet zo schreeuwen. Dus niet alleen hoofdletters en een uitroepteken is meer dan genoeg. Dank je :)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Verwijderd

Topicstarter
als t een virus was zou deze toch wel na het formetteren verdwenen moeten zijn denk je niet :)
bovendien draait er een goeide virusscanner op dus

maar met dat programmaatje kan je dus testen of je geheugen kapot is ? want strax koop ik nieuwe en blijkt het ergens anders aan t liggen hehe

maar dat zou op zich wel kunnen aangezien het geen a-merk was volgens mij...

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Op dinsdag 23 juli 2002 16:06 schreef effex het volgende:
als t een virus was zou deze toch wel na het formetteren verdwenen moeten zijn denk je niet :)
bovendien draait er een goeide virusscanner op dus
Er zijn wel virii die na formatteren nog niet weg zijn (want ook in de bootsector zitten). Ook is een virusscanner natuurlijk nooit 100% effectief, maar ik denk niet dat een virus hier de boosdoener is.
maar met dat programmaatje kan je dus testen of je geheugen kapot is ? want strax koop ik nieuwe en blijkt het ergens anders aan t liggen hehe
Het probeert er achter te komen of je geheugen kapot is. Om redelijk zeker te zijn dat er niks met het geheugen aan de hand is moet je het echter wel een aantal keer laten lopen. (Er gaat een teller lopen voor het aantal keer dat 'ie een run gedaan heeft - laat m gewoon een paar keer rond gaan als er niks gevonden wordt.)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Verwijderd

Topicstarter
hijs al meer als een uur bezig...
nog geen errors maar hijs nog niet klaar
(of issie alweer overnieuw gegaan dan?)
hij gaat dus automatisch door steeds :?

Verwijderd

Topicstarter
hijs nu al 6x passed en 0 errors dus kdenk toch dat het iets anders is :?

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Op dinsdag 23 juli 2002 20:06 schreef effex het volgende:
hijs nu al 6x passed en 0 errors dus kdenk toch dat het iets anders is :?
Had je al de voeding doorgemeten, en gekeken wat er gebeurt met zo weinig mogelijk apparaten aangesloten? Het vermogen is niet het enige wat moet kloppen in een voeding :)

Je kan trouwens eerst even kijken wat iets als [url="http://mbm.livewiredev.com"]MBM[/url] aangeeft over voltages en temperatuur.

Edit: typo; D=B

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 29-07 08:57

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Het ligt er ook aan wat je doet he. Als het dus aan de hitte zou liggen, installeer dan 'MotherBoard Monitor', MBM kortgezegd. Ik geloof van Alex van der Kaam ofzo, is wel op Google te vinden.
Dan kun je kijken of hij echt denderend heet wordt.

Dat een pc niet terugkomt uit standby modus; ik heb het hier als ik mijn win2kpro vanaf mn toetsenbord in standby zet... maar als ik in hibernate ga en terugkom, is er niks aan de hand. maar hier onder mijn os blijft ie bij standby ook wel eens hangen dus.

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

Verwijderd

Topicstarter
motherboard monitor kan ik de temp ook niet mee zien omdat er geen sensor ofzo opzit, in de bios kan ik ook geen temp zien, wel t aantal rpm dacht ik
maar deze pc heb nooit eerder problemen gehad ondanks dat ie altijd wel warm werd dus dat lijkt me ook best vreemd
of zou de koeler niet meer goed werken ?
overigens zit er sinds enkele weken ook bovenin een 80mm outtake dus dat zou juist voor betere koeling moeten zorgen, vroeger had ik er helemaal geen extra fans in

en over de voeding, doormeten ? hoe doe je dat :)
kweet wel wat van hardware maar ben niet zo technisch/elektro dusseh :)

zoals ik al zei heb ik de brander weer losgekoppeld en maakte dat nix uit, en ook vroeger heb ik er nog meer apparaten aangehad en dat gaf ook geen problemen dus
ik zal anders morgen nog ff proberen met cd en brander losgekoppeld maar zal weinig uitmaken lijkt me....

overigens doet me muis nu ook gaar :( soms heel snel een stuk verder ensow maar dat is na windows update met nieuwe muisdriver dus zal daar wel aanliggen :)

• dontcare
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-03-2024

dontcare

Nomen est Omen

had min of meer het zelfde maar alleen in 3d games (had toen net een nieuwe GF3) sinds mijn kast open staat en ik een extra cooler voor de video kaart er bij heb draait ie weer prima.
in mijn geval was het dus hitte ....

.Quod me nutrit me destruit.

Verwijderd

Kijk eens bij configuratiescherm-systeembeheer-- de systeem logboeken na.

En kijk ff wat er daar vermeld staat als oorzaak van het probleem.

Verwijderd

Zoiets dergelijks ken ik, had ook spontane reboot na het starten (soms wel 4 of 5x op rij), toen de PC eindelijk weer eens in Windows bleef staan heb ik ergens iets uitgevinkt in XP, iets van "automatisch opnieuw opstarten bij fout", ik dacht ergens bij de eigenschappen van "Deze Computer" onder een tab-blaadje. Toen startte 'ie wel normaal op.

Maar mijn HD bleek toch licht beschadigd...het is niet te hopen dat dat ook het geval bij jou is.:?

• Rhino
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-06 18:58

Rhino

Dat ben ik

EmanatoN heeft gelijk. Die optie uitzetten, dan kan je tenminste zien wat de foutmelding is!

Overigens is het ook te achterhalen door in je Computer Management bij Event Viewer te kijken.
ff error code opschrijven en op 't net bij support.microsoft.com opzoeken wat het betekend.

Garandeert niet dat je precies vind wat er fout is, maar dan weet je iig waar je moet zoeken.

Wortelkanaal behandelingen zijn volgens mij niet zo prettig

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Op woensdag 24 juli 2002 10:35 schreef EmanatoN het volgende:
iets van "automatisch opnieuw opstarten bij fout"
[....]
Toen startte 'ie wel normaal op.
Zie de WOS FAQ: [url="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/152244#XP40"]XP reboot automatisch bij het vinden van een fout?[/url] om te zien hoe het uit te zetten. Dan zal je inderdaad een BSOD krijgen ipv een reboot - met wat geluk kan je daar wat meer info vandaan halen.
Ik schaam me even diep dat ik dat niet eerder zei.

Maar ik zie niet hoe dat het probleem meteen zou oplossen?

Verwijderd

Topicstarter
ja die optie kende ik al maar dan krijg je idd een bsod en die helpen vaak ook weinig
zijn vaak van die ongeldige bewerkingen in ()@*#*#x#3923-932392 :) heb je lekker veel aan

maar kzal dat toch maar ff doen ja

verder hebtie ie volgens mij gister en vandaag redelijk gewerkt (ik heb iig niemand horen klagen wat als ie wel problemen geeft zon beetje elke minuut gebeurt als ik thuis ben :P )

maar kheb voor de zekerheid ook wel een backupje want t kan idd ook de hd zijn, vorige maand ging een van mijn hds ook zomaar kapot tijdens een lanparty, hele raid set kwijt (zelfde situatie als raid faq schrijver).

anyway kzal es gaan spitten in de logs en kijken wat voor errors ie geeft en als ik er weer niet uit kom pleur ik het wel weer hieronder :D

Verwijderd

Topicstarter
kom er nog ff terug op want is nog niet opgelost :S

gloednieuwe hd geprobeert, tijdens windows installatie blue screens of death (non_paged_area blabla en irq_not_less_or_equel blabla) of reboots

ene reepje geheugen eruit gehaald, bsod, andere reepje eruit, bsod
aan de hd of geheugen ligt het dus niet

iemand nog ideetjes ? voeding misschien :? kzou nie weten hoe dat kan dan, gwoon versleten na jaartje lijkt em sterk
of toch te warme proc/mobo ?

Verwijderd

Topicstarter
weet niemand wat die foutmeldingen kunnen betekenen ?
tis nogal dringend.......tis duidelijk iets met hardware maar als ik niet weet wat precies weet ik ook niet wat ik moet vervangen :(
Pagina: 1