Interessant probleem met een Vox Connect-centrale

Pagina: 1
Acties:

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Topicstarter
Sinds gisteren ben ik aan het werk op mijn nieuwe job, en heb gelijk een interessant probleem in de schoot geworpen gekregen, of liever twee problemen:

Ik zit hier met een Vox Connect-centrale die tegelijk dienst doet als internetrouter en mailserver, aangesloten op een ISDN-lijn. Sinds een tijdje is het zo dat de mailtjes die naar één bepaald domein moeten worden verstuurd, niet aankomen. Er wordt een aantal dagen geprobeerd om het ding te verzenden, en daarna komt ie terug bij de afzender.
Verstuur je hetzelfde mailtje via een andere server (thuis), dan komt het wel aan. Mailtjes vanaf het bewuste domein komen wel binnen overigens.

KPN weet niet waar ze het zoeken moeten (diegene die ik aan de lijn kreeg wist het iig niet en ik begreep van mijn collega's dat er al hele discussies en onderzoeken met Demon en KPN waren geweest), Demon dus ook niet en nu mag ik ermee aan de slag. :)
Mijn kersverse collega's claimen dat het probleem schijnbaar vanuit het niets tevoorschijn is gekomen, en dat ze geen aanpassingen hebben gedaan.

Ik ben de hele Vox Connect Admin al drie keer doorgeweest, de handleiding twee keer (212 pagina's voor de systeembeheerdershandleiding), maar ik vind nergens een lijstje met verboden domeinen of de mogelijkheid om dat in te stellen oid. Misschien kijk ik toch niet goed en weet één van jullie het?<hr>

Het tweede probleem: er wordt 's nachts at random even kort een verbinding gemaakt van een minuut of drie á vier; om bijvoorbeeld 0:01 uur, daarna om 0:07 uur, daarna om 0:17 uur, daarna om 0:22 uur, daarna om 0:52 uur en ga zo maar verder. Er zit wel een klein beetje een patroon in, maar vaak met een minuut afwijking, en KPN specificeert de verbindingsstart helaas niet tot op de seconde.

Alle PC's (muv de server en de Vox Connect) staan 's nachts uit; op de server draaien geen verdachte services (heb nog geen Ad-Aware gedraaid, maar als ik in de lijst met draaiende services en processen kijk, zie ik alleen Windows-eigen processen. Daarbij ga ik niet zomaar zut op die server installeren als het niet strikt noodzakelijk is)

Ik heb de instellingen voor de mailfetch gecheckt: de Vox Connect mag alleen mail ophalen tijdens kantooruren.
Mijn vraag (want dat kon ik ook niet vinden); kan je de internetvebindingen loggen op dat ding? Kan de VC bijhouden wie er een verbinding aanvraagt?
Voor de telefoon-kant kan het, maar ik vind nergens in de handleiding iets terug over dataverkeer loggen oid.

• LuCarD
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

LuCarD

Certified BUFH

Probleem2:

Misschien kan je hier wat mee...
[url="http://windump.polito.it/"]http://windump.polito.it/[/url]

Dit is tcpdump voor windows, dan kan je kijken waar de verbinding heen gaat, en misschien dat je dan er achter kan komen wat het probleem is.

Programmer - an organism that turns coffee into software.

• Kaj.
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Topicstarter
Hmm.. dank voor de tip, maar daar kom ik nog niet helemaal uit; die kan ik volgens mijn namelijk niet op de VC draaien.

• LuCarD
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

LuCarD

Certified BUFH

Op woensdag 24 juli 2002 13:14 schreef Kaj. het volgende:
Hmm.. dank voor de tip, maar daar kom ik nog niet helemaal uit; die kan ik volgens mijn namelijk niet op de VC draaien.
Ermm.. Ik moet bekennen dat ik de hele vox connect niet ken. Maar van wat ik begreep wordt hij aangestuurt door een Windows server. En mijn bedoeling was om hem op de windows machine te installern...

Als de verbinding niet gestart wordt door de windows machine dan weet je tenminste zeker dat het probleem bij de vox ligt. Wat dan de volgende stap is kan ik je ook niet vetellen...

Programmer - an organism that turns coffee into software.

• Kaj.
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Topicstarter
ah, op die fiets :)
Ik begreep wel dat er een 486 inzit met een 8GB harddisk, die draait op een Unix-like NT-variant (? kan het me moeilijk voorstellen, maar ok), maar het enige wat ik zie in m'n remoteadmin zijn de standaard instellingen... nog maar eens verder kijken dan. Ik heb dit probleem ook gepost in nl.comp.isdn vanmiddag: ik kom op Google Groups wel wat hits tegen over de VC, maar niet het probleem waar ik nu mee te maken heb. Misschien is ie wel gewoon kapot. :P

• Attilla
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-06-2021
Kaj, ik neem aan dat het een redelijk duur apparaat is... (ik heb er zelf geen ervaring mee wij hebben alleen die grote dingen van nortel hangen :9~)

Ik denk dat je gewoon van de kpn een nieuwe kan eisen, zodat je kan kijken of het aan de oude ligt. Misschien is hij wel kapot zoals je zelf zegt.

Dit lijkt mij persoonlijk wel handig (zeker als het probleem "uit het niets" is ontstaan) om even uit te proberen. Anders loop je misschien een paar dagen te "klooien" en dan kom je er dan achter dat het apparaat als nog kapot is.

Verwijderd

Mischien kan ik je war op weg helpen:
Welke softwareversie zit er in ?? 2.0 (1.50)

De update kan uitgevoerd worden door SOL, als het goed is zit er een faxformulier in het handboek.

UItgaand verkeer ?? zie onder

Hackers zijn in staat om via de connect mail te versturen.

Hierdoor lijkt het vanaf het domein van de klant te worden verstuurd. (wordt ook wel 'open relay' genoemd)
Wat is de oplossing? De instelling van de SMTP server staat bij deze klant op publieke toegang. Dit wil zeggen dat de connect niet controleert op de domeinnaam. Hierdoor kunnen externe idioten via de connect mail naar buiten sturen. De instelling van de SMTP server van de connect moet dus altijd op privé staan. Dan kan dit niet meer gebeuren.

Mail ??
staat IP-filtering aan ??

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:50
Kewl speelgoed, wist nieteens dat het op de markt was eigenlijk :)

Kaj nu weg bij display? :)

overigens is dit leuke discussie voor Modjes... NT of IT?? deze is dus echt een probleem, hoort in beide >:)

[on-topic]
Die mailtjes die terug komen naar afzender, probeer die eens te tracen???

Welke DNSsen gaan ze langs? Welke MX records? maw: WAAR gaat het fout??

Om HEEEL eerlijk te zijn klinkt dit me "gewoon" als een DNS probleem.. foutieve MX records voor dat domein? niet actieve records? Verwijzingen naar IP's waar dat domein niet op bekend is??

Als je provider thuis gewoon een ander MX record pakt, om wat voor reden dan ook, komt ie wel bij een ander IP aan en werkt het ineens..

Heeft die Vox dinges DNS caching?? En refreshed ie dat niet, en is bedrijf van mailserver veranderd?
Als je vox dat niet bijwerkt, en alles gewoon stomweg cached krijg je ook zo'n probleem.

Ik zou:
1. DNS cache leegpleuren op de vox (als ie dat heeft)
2. whois doen voor dat domein op de vox.. welke IP's ziet ie, welke MX records ziet ie? En dat vergelijken met je eigen provider waar ie wel werkt.. zoek de fout

vraag me niet hoe dat allemaa moet op zo'n fox, nooit mee gewerkt, just some thinking in da head :)

• Kaj.
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Topicstarter
Het is inderdaad een leuk stukje speelgoed, maar dan moet het wel werken, natuurlijk. :P

Voor de mailproblemen moet ik toch echt met Demon om de tafel, aangezien een mannetje van KPN me vanochtend verzekerde dat de VC puur als mailrouter functioneert in ons geval.

Wat het tweede probleem betreft: hij is niet als open mailserver beschikbaar; die instelling heb ik gechecked. Kan ook eigenlijk niet, want als ie geen verbinding heeft, is ie niet beschikbaar. (we hebben hier een ISDN-verbinding: ADSL komt pas in Q4 van dit jaar beschikbaar hier) Ik heb wel een oplossing: internettoegang blokkeren buiten kantooruren. Dat moet hij ook kunnen namelijk; ben alleen die instelling nog niet tegengekomen. Wel de mailfetch, maar dat geldt alleen voor mail. (duh)
't Is geen mooie oplossing, maar het moet maar even zo tot ik weet wat er verder aan de hand is.

En ja, ik ben weg bij Display.

Verwijderd

Collega heeft het wel eens gehad over smart host compatability aan de ontvangende kant. Is maar een term, maar misschien heb je zin om het uit te zoeken.

Verwijderd

Op dinsdag 23 juli 2002 13:35 schreef Kaj. het volgende:
Mijn vraag (want dat kon ik ook niet vinden); kan je de internetvebindingen loggen op dat ding? Kan de VC bijhouden wie er een verbinding aanvraagt?
Voor de telefoon-kant kan het, maar ik vind nergens in de handleiding iets terug over dataverkeer loggen oid.
Op het tabblad hulpprogrammas/netwerk/interfaces kan de status worden bekeken.

Op het tabblad hulpprogrammas/service/logopties kan IP filtering worden aangevinkt. Vervolgens kan via een console of telnet sessie realtime worden meegekeken naar het IP verkeer.

Op het tabblad toepassingen/gesprekken logbestand/logbestanden gesprekkken kan een uitdraai worden gemaakt van de gemaakte calls naar de ISP.

• Kaj.
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Topicstarter
Nou, zo te zien is probleem één opgelost dankzij een tip van Demon: de jongen die ik sprak, vroeg zich af of er misschien nog een mailserver draaide ergens. En jawel: er draaide nog een virtuele SMTP-server op de hoofdserver die roet in het eten gooide. Die heb ik even gepauseerd, en het versturen van mail naar ons hoofdkantoor lijkt nu goed te gaan.

Probleem twee bestaat nog, maar is even ranzig tussenopgelost door het uitgaande verkeer onmogelijk te maken na kantooruren.
Ik bedacht me vanochtend dat de alarmcentrale ook af en toe een verbinding moet maken om te laten weten dat alles in orde is hier. Nou nog uitzoeken hoe de lijnen lopen en of de alarmcentrale een eigen lijn heeft.

Ik heb overigens geen tabblad Service onder de Hulpprogramma's hangen, maar dat kan aan de versie van de software liggen; ik heb versie 2.0 (1.50).

Maar voorlopig lijkt het opgelost: dank voor de hulp. :)

Verwijderd

Ja dat klopt met het gebruikers/systeembeheerder paswoord zie je deze tabbladen niet, alleen met het installatie paswoord....

• Kaj.
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Topicstarter
Op donderdag 25 juli 2002 19:22 schreef CheS het volgende:
Ja dat klopt met het gebruikers/systeembeheerder paswoord zie je deze tabbladen niet, alleen met het installatie paswoord....
Oh, da's lekker dan.. Dat PW heb ik niet.
Morgen nog maar eens KPN bellen dan, want mijn collega lijkt het ook niet te hebben.

Ik heb nog geen klachten gehad over de mailbezorging, dus het lijkt erop dat het geintje met die virtuele SMTP-server gewerkt heeft. :)

Verwijderd

Op donderdag 25 juli 2002 21:47 schreef Kaj. het volgende:

[..]

Oh, da's lekker dan.. Dat PW heb ik niet.
Morgen nog maar eens KPN bellen dan, want mijn collega lijkt het ook niet te hebben.

Ik heb nog geen klachten gehad over de mailbezorging, dus het lijkt erop dat het geintje met die virtuele SMTP-server gewerkt heeft. :)
Ze zullen hem je hoogst waarschijnlijk ook niet geven omdat dit paswoord voor de Field engineers ed is.

Ik dacht dat de genoemde velden ook zichtbaar waren voor de klant.

Ik heb ze een tijd geinstalleerd, nu alleen nog maar service aangezien ze niet meer geleverd worden.
De vervanger is de Vox NOVO office geworden
Pagina: 1