MSI 6330 en Athlon 1300 gaat niet?

Pagina: 1
Acties:
  • 123 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Telco
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-08-2024

Telco

Biertje?

Topicstarter
Nog even dan. Ik heb een Athlon 1300 met een bussnelheid van 200 op een MSI 6330, K7T Pro2-A plankje gezet. 1 membank gevuld met 256, PC133 ram. De boel bevriest tijdens het booten, en ik begrijp niet helemaal waarom.

Volgens de MSI site en de postings hier zou het geen probleem moeten zijn, echter, ik kom niet eens aan het flashen van de BIOS toe want dan hangt de boel al. Moet ik hier aan een stukkende AMD denken, of heb ik iets over het hoofd gezien?

Vandaag geen signature

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Welke voeding heb je? Heb je de BIOS al gereset? Heb je al geprobeerd om zo kaal mogelijk op te starten? (ALLEEN moederbord, 1 reepje geheugen, CPU, koeler, videokaart en floppydrive)

• Telco

Telco

Biertje?

Topicstarter
Kaal opstarten: Ja, maar zelfs dat geeft problemen. Voeding, standaard 300W ATX.

Vandaag geen signature

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

300W. Dat moet zeker wel voldoende zijn, mits het een beetje stabiel 5V lijn heeft. Heb je ook andere geheugenreepjes uitgeprobeerd? Misschien dat de PC133 reepje een beetje brak is..

• MrMartinH
  • Laatst online: 29-07-2024
Op welk punt van het booten loopt ie ongeveer vast?

Signature

• Telco

Telco

Biertje?

Topicstarter
Het geheugen is het niet, ik heb dat al geswapt met een andere. En de voeding is dezelfde als voorheen. De 1300 is een vervanging voor een athlon 1000, nooit problemen gehad.

De vastlopers heb ik gehad tijdens scrollen in de BIOS setup, tot en met het opstarten van Win2K. Het meest loopt de boel vast na de de geheugentest en het herkennen van de FD en HD.

Vandaag geen signature

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Is het een tweedehandse Athlon1300? Zo ja, check dan of de core nog intact is (geen beschadigingen op randen door koeler, etc..)..

• MrMartinH
Op dinsdag 23 juli 2002 13:39 schreef Telco het volgende:

...

De vastlopers heb ik gehad tijdens scrollen in de BIOS setup, tot en met het opstarten van Win2K. Het meest loopt de boel vast na de de geheugentest en het herkennen van de FD en HD.
Test voor de zekerheid ook je hdd ff.

Signature

• cruncher
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-08 10:06

cruncher

wanna crunch someone?

vervang voor de zekerheid videokaart ook effen, gewoon om zeker te zijn....

can you read my mind?

• Telco

Telco

Biertje?

Topicstarter
De Athlon is een nieuwe, vandaar het mogelijk wantrouwen. Ik denk dat ik em maar gewoon ga omruilen, ik weet het anders ook niet.

De hangers zijn met en zonder hdd, ik heb meerdere videokaarten geprobeerd, en inmiddels is mun FD dood (ik denk dus de kontroller..).

Vandaag geen signature

• MrMartinH
Je pc is ziek :P

Test CPU eens in andere pc.

Signature

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:20

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Um, heb je de BIOS voor het installeren van de nieuwe CPU geupdate :?

Zo nee zou het misschien helpen dat te doen met de oude CPU en dan de nieuwe erin kwakken...

Oslik blyat! Oslik!

• Chello200
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-05 19:00
nee een MS-6330 hoef je voor een 1300 niet te updaten. Met de originele bios wat erop zit kon je al een 1400 ( 200 ) erin zetten.

Check of het een 200 of 266 fsb versie is. Als het een 266 versie moet je waarschijnlijk nog een jumper omzetten zodat de fsb op 133DDR loopt.
suc6

dikzak

• Telco

Telco

Biertje?

Topicstarter
Tsja, de oude CPU is niet meer. Mijn nieuwe plankje (GA-7VRXP) zei boem en verbrandde toen de testCPU (da's dus de ouwe). Terug kan dus niet meer......

Over de FSB.... [url="http://www.msi-computer.nl/products/moederborden/K7T%20Pro2-A/main.html"]Click hier[/url] om de specs van mijn bordje te zien. Op deze kun je volgens mij niet schakelen van 200->266... :?

Vandaag geen signature

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Op dinsdag 23 juli 2002 15:51 schreef Telco het volgende:
Tsja, de oude CPU is niet meer. Mijn nieuwe plankje (GA-7VRXP) zei boem en verbrandde toen de testCPU (da's dus de ouwe). Terug kan dus niet meer......

Over de FSB.... [url="http://www.msi-computer.nl/products/moederborden/K7T%20Pro2-A/main.html"]Click hier[/url] om de specs van mijn bordje te zien. Op deze kun je volgens mij niet schakelen van 200->266... :?
Nope, de 2A had nog de KT133 (dus zonder A), maar wel al de 686B (vandaar de A in de naam, logisch, he :z ). Pas vanaf de Turbo had het een KT133A en kon het 133MHz FSB aan.

En als terug niet meer kan...

Uh, iets simpels: heb je een CMOS clear geprobeerd?

Oslik blyat! Oslik!

• Telco

Telco

Biertje?

Topicstarter
Op dinsdag 23 juli 2002 16:00 schreef dion_b het volgende:

Uh, iets simpels: heb je een CMOS clear geprobeerd?
de simpele dingen vergeet je altijd.... Nee dus. Vanavond ns ff doen.

Vandaag geen signature

Verwijderd

[url="http://www.msi.com.tw/program/support/cpu_support/cpu/spt_cpu_detail.php?UID=99&NAME=MS-6330%20Ver1.0C"]http://www.msi.com.tw/program/support/cpu_support/cpu/spt_cpu_detail.php?UID=99&NAME=MS-6330%20Ver1.0C[/url]

Op deze pagina is toch duidelijk te zien dat een 6330 alleen met een FSB van 100 werkt ???

Maar als ik het fout heb ga ik mijn moederboord ook opwaarderen :)

• BlizzarD
  • Niet online

BlizzarD

Hooooooh

la maar }:O

iStockphoto

Verwijderd

Telco. Het zou ook moeten werken.

Voordat je de nieuwe cpu erin zet, moet je met de oude cpu het BIOS flashen en de laatste nieuwe via-drivers installeren. Daarna zet je de nieuw cpu erin.
FF windows re-installen, want het is te verwachten dat de nieuwe cpu nieuwe door AMD ingebakken instructies heeft meegekregen. Daarna ff naar de windows-update-site voor de laatste instructies en het zou moeten werken.

Mijn zoon heeft hetzelfde mobo. Had 800@900 MHz. Ik heb de bovenstaande stappen ook in die volgorde gedaan en daarna mijn eigen "oude" TB 1.4 GHz erin gefrot. Werkt goed. (Helaas alleen op 1.3 GHZ, maar ik heb de laatste VIA-drivers 4.0 nog niet geprobeerd)

MSI MS-6330 werkt ALLEEN op FSB 100 (intern 200) :)

Verwijderd

Op dinsdag 23 juli 2002 15:51 schreef Telco het volgende:

Weet je wel zeker dat die MSI dan wel lekker is? Kan je testen met een andere CPU (van je broertje oid)? Dan weet je tenminste zeker dat je mobo wel lekker is.

• MrMartinH
Op dinsdag 23 juli 2002 23:45 schreef Black_Raven het volgende:

...

MSI MS-6330 werkt ALLEEN op FSB 100 (intern 200) :)
:?
Wat een onzin. Ik heb ook de MS-6330 en die loopt toch echt op FSB 133 (266) via jumper. Jumper is J17 en zit ergens naast de batterij.

Signature

Verwijderd

Eigenlijk,
klinkt het als PC100 geheugen dat op 133 Mhz FSB draait. Vooral omdat de BIOS setup al niet stabiel is.

Wat dus zou kunnen, als het een KT133A bordje is. Wat niet uit de specs van die link blijkt.

Verwarrend, dat MSI.
(Ik HAAT verwarrend :P )

Ik hou het er op dat als de machine in het BIOS al instabiel is, de oorzaak het geheugen of de voeding is. Een TB1300 trekt natuurlijk meer dan en TB1000.

Kijk dus in de BIOS wat de 5 Volt lijn doet. Als die daar al rond de 4,80 Volt zit of nog lager, is het mis. En check in de BIOS dat het geheugen op 'Hostclock'staat, en niet op 'Hostclock + PCI'.

• boesOne
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20-08 13:17

boesOne

meuh

Op woensdag 24 juli 2002 09:20 schreef NukeZz het volgende:

[..]

:?
Wat een onzin. Ik heb ook de MS-6330 en die loopt toch echt op FSB 133 (266) via jumper. Jumper is J17 en zit ergens naast de batterij.
de MS6330 is een verzamel naam voor een lading msi borden.. van de K7T pro t/m de K7T turbo II..
allemaal dezelfde bios, andere chipsets... Ze beginnen met de KT133 en er bestaan ook uitvoeringen met de KT133A waarop zelfs nog athlons XP draaien... We hebben het nu over de KT133 variant die een FSB heeft van 100 [200 DDR]

Als je je een beetje had verdiept in de MS6330 serie had je dat geweten..

Tijd om de cpu in een andere bak te checken...en zeker bios updaten naar 3.5

I say we take off and nuke the entire site from orbit. It's the only way to be sure.

Verwijderd

Op dinsdag 23 juli 2002 12:55 schreef Telco het volgende:
Nog even dan. Ik heb een Athlon 1300 met een bussnelheid van 200 op een MSI 6330, K7T Pro2-A plankje gezet.
Als ik het goed begrijp is dit dus een Athlon met een interne snelheid van 200 waarvan de (externe) FSB 100 is.
Volgens de informatie op de MSI site (zie boven) moet dat kunnen mits je maar de laatste Bios gebruikt.
Probeer je Bios dus eerst met een mindere processor te flashen.

• Chello200
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-05 19:00
Op woensdag 24 juli 2002 11:08 schreef -boesOne- het volgende:

[..]

de MS6330 is een verzamel naam voor een lading msi borden.. van de K7T pro t/m de K7T turbo II..
allemaal dezelfde bios, andere chipsets... Ze beginnen met de KT133 en er bestaan ook uitvoeringen met de KT133A waarop zelfs nog athlons XP draaien... We hebben het nu over de KT133 variant die een FSB heeft van 100 [200 DDR]

Als je je een beetje had verdiept in de MS6330 serie had je dat geweten..

Tijd om de cpu in een andere bak te checken...en zeker bios updaten naar 3.5
Je moet begrijpen dat niet de MS6330 series al 1.5 jaar oud zijn. Dus niet iedereen ken ze meer. Dus alleen de bezitters zoals mijzelf weet wat de onderlinge verschillen zijn.

Maar flashen is idd handigg ja.

dikzak

• boesOne
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20-08 13:17

boesOne

meuh

Psies... ehm... ochtendhumeur denk ik.. :z

heb zelf ook een K7Tpro2A..

I say we take off and nuke the entire site from orbit. It's the only way to be sure.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Op woensdag 24 juli 2002 16:51 schreef Chello200 het volgende:

[..]

Je moet begrijpen dat niet de MS6330 series al 1.5 jaar oud zijn. Dus niet iedereen ken ze meer. Dus alleen de bezitters zoals mijzelf weet wat de onderlinge verschillen zijn.
Tja, kan wel zijn, maar dat is nog geen reden voor mensen met een 6330 Rev.3 (K7TPro Turbo en hoger) om te lopen blaten... Telco heeft alle juiste info gegeven :)

Al de CMOS gecleared, trouwens :?

En nu ik erbij stilsta, de Pro2(A) had toch die vreselijke stem die alleen Engels/Chinees in te stellen was, niet uit te zetten- wat zegt het stemmetje :?

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Sorry hoor maar je koopt toch geen packard bell (hoe schrijf je dat???) ik heber ooit een gehad en heb hem de volgende dag gelijk weer terug gebracht. Die dingen zijn zo onbetrouwbaar als wat.

Koop dan een DELL of daar ergens in de buurt :9

• Telco

Telco

Biertje?

Topicstarter
Denk dat het moederbord gewoon stuk is. CMOS clearen hielp niet, en ik kom inmiddels de BIOS setup niet meer in. Floppy disk werkt ook niet meer.

Uit andere draadjes las ik overigens dat het voor dit bordje redelijk gewoon is dat het naar anderhalf jaar de geest geeft. Tsssssssss. Voortaan gewoon alles laten zitten dus, op naar de winkel voor een nieuw bordje :)

Bedankt voor alle suggesties, en voor sommigen: Lees eerst alles voordat je schrijft ;)

Vandaag geen signature

Verwijderd

mmm ... ik kan mijn K7T Turbo niet zo goed flashen naar v.3.5
ik draai nu op v3.3
flash meestal van floppydisk maar zegt fout over een of
ander keybourd dinges of zoiest
kan niet flash via dos want dat bestaat niet in winxp
damm damm

• Telco

Telco

Biertje?

Topicstarter
tlforce: Download een image van WinME bij [url="http://www.bootdisk.com"]www.bootdisk.com[/url]. Wanneer je hiermee boot krijg je een RAMDISK die je voor een flash kunt gebruiken. Let er wel op dat je de oude bios op een flop wegschrijft en niet in de ramdisk.

[zeikmodus]
Volgende keer gewoon de instrukties goed lezen, want MSI geeft deze tip zelf al in de documentatie bij hun bios upgrades.
[/zeikmodus]

Vandaag geen signature

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Op woensdag 24 juli 2002 20:12 schreef Flocky het volgende:
Sorry hoor maar je koopt toch geen packard bell (hoe schrijf je dat???) ik heber ooit een gehad en heb hem de volgende dag gelijk weer terug gebracht. Die dingen zijn zo onbetrouwbaar als wat.

Koop dan een DELL of daar ergens in de buurt :9
Crosspost :? :? :?

PB heeft nooit de 6330 in welke incarnatie dan ook gehad (wel de 6340 in 3 versies).

En om nou Dell te zitten aanraden... :X

Tenminste kun je bij een PB de mobo vervangen zonder dat je de PSU hoeft te vervangen. Doe je dat bij een Dell niet dan gaat je nieuwe mobo roken doordat de pinout van de Dell 'ATX' connector gewijzigd is. Nee, daar word ke blij van :( :r

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1