KR7A-Raid bios reset zichzelf spontaan

Pagina: 1
Acties:

• Captain Pervert
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 26-02 17:43
Ik heb een Abit KR7A-Raid met een XP1800+, 512 Mb RAM, Radeon 8500 en twee IBM 80 GB 120GXP in Raid-0. Niets is overgeklokt.

Nu is het zo, dat mijn bios zich steeds reset zodra ik de spanning van mijn PC haal. Ik kan hem probleemloos resetten met resetknop, softrebooten en uitzetten, maar zodra de stekker eruit gaat, is het mis. De bios heeft zich dan gereset.

Een soortgelijk probleem is hier al eens aan de orde gekomen:

[topic=410116]

Ik vond dat alleen een baggerthread omdat hij verzandde in offtopic geneuzel.

Ik acht de kans klein dat het aan de batterij ligt of een ander mankement, want ik weet vrij zeker dat het probleem zich voordoet sinds ik de BIOS flashte naar 9N beta (een paar maanden terug). Enkele weken geleden kwam de 9N final uit en ik hoopte dat daarmee het probleem over zou zijn, maar dat was helaas niet zo ;(

Ik heb als volgt mijn BIOS geflashed (beide keren, en ook een keer daarvoor): opstarten met Win98SE bootdisk, naar HD gaan, flashen, PC uitzetten. Aanzetten: "CMOS Checksum error - defaults loaded" staat er dan. Nja en dan de bios tweaken. Dat ging dus altijd goed, ook bij verschillende andere PC's, dus ik snap er niets meer van :?

Iemand een serieus idee waar dit aan kan liggen?

Porsche 928 - It's about as fast as you can go without having to eat airline food.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Staat de CMOS Clear jumper (JP1) wel in de juiste positie? Is de BIOS battery wel oké? (check handleiding) :)

• Greyfox
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-08 12:21

Greyfox

MSX rulez

Je zou de bios terug kunnen zetten naar de versie die het volgens jou niet had.
Dan kun je dat zeker uitsluiten.
(eerlijk gezegd klinkt het erg als een battery probleem, maar je geeft aan dat dat het niet kan zijn....)

[off topic]
Waarom zou je zoiets belangrijks als je bios flashen naar een beta versie :?
[/off topic]

MSX 2 rulez more

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Dat is typisch een symptoom als de BIOS Clear jumper in de 'reset' stand bevindt. Want dat heeft dezelfde effect als battery eruithalen. Als je daarnaast ook nog de stroom van de Power Supply afhaalt (waardoor de mobo nu niet meer onder spanning staat, terwijl de PC uit staat), dan wordt de BIOS geheid gewist, als de JP1 op de reset stand staat :)

• Captain Pervert
Op dinsdag 23 juli 2002 11:27 schreef Greyfox het volgende:
[off topic]
Waarom zou je zoiets belangrijks als je bios flashen naar een beta versie :?
[/off topic]
Omdat ik destijds twee Seagate Barracuda IV's in Raid-0 had. Zoals bekend presteren (inmiddels hebben ze dat verholpen heb ik begrepen) die in Raid-o slechter dan 1 schijf in IDE. Die Bios was mijn laatste strohalm, want ruilen kon ik die schijven niet meer.

Uiteindelijk moest ik toch nog mijn portemonnee trekken voor twee goede Raid-schijven en heb ik de andere twee aan de IDE (en dat gaat prima). Maar goed, dat was de reden dus :) Maar je hebt wel gelijk... Het kan erger hoor. Op viahardware.com zit een dude genaamd Paul, die zelf de Biossen tweakt enzo... Die kun je dan downloaden... :{

Porsche 928 - It's about as fast as you can go without having to eat airline food.

• Captain Pervert
Okay, het is opgelost. De CMOS jumper stond wel goed. Toen ik hem in de andere positie zette, gebeurde er niets toen ik de powerknop indrukte.
Maar na het terugzetten van die jumper was mijn probleem opgelost.

Alles wat ik nodig had was een handmatige reset... Hmmm. Computers zijn rare dingen hoor.

/me Pervert gaat nog maar even in de Computer-Idee lezen |:( ;)

• Captain Pervert
Ik had het probleem nog altijd... Ondanks dat het, zoals ik hier boven schreef, opgelost leek, was dat niet zo.

Ik wilde het moederbord al bijna retourneren, maar ging toen even in de Google newsgroups kijken (TIP!!!) en vond de oplossing!

Mijn moederbord was verkeerd gemonteerd in de kast. Er ontstond kortsluiting, waarschijnlijk omdat ik geen rubberen ringetjes heb gebruikt (wist niet of die nu onder of op het mobo moesten dus heb ik ze maar helemaal weggelaten.

Dus voor iedereen die last heeft van spontane resets van het BIOS zodra je de stekker eruit trekt... Dat is de oplossing.

En nu nog wat keywords om het in de search te kunnen vinden:
BIOS reset power stekker stroom spontaan zomaar zichzelf

Pagina: 1