[MxStream] Dubbel netwerk via Win2K server

Pagina: 1
Acties:

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13-08 16:46

curry684

left part of the evil twins

Topicstarter
Ik ben hier een stevig thuisnetwerk aan het aanleggen, en an sich werkt het tot nu toe goed, op 1 computer na die geen internet heeft.

Ik heb een Win2000 Server staan met 2 netwerkkaarten. Met de eerste hangt hij als 10.0.0.150 op een hub die ook aan het MxStream-modem hangt, en hierdoor werkt internet perfect. Via de andere netwerkkaart is hij 192.168.0.1 op een standaard thuisnetwerk (met een switch om precies te zijn) via Internet Connection Sharing, en ook dit werkt perfect en alle aangesloten computers krijgen hun IP-adres en DNS automatisch via DHCP van de server.

Nu het probleem: door wat complex kabeltrekwerk hebben we nog een computer staan die we alleen op de hub aan kunnen sluiten. Deze herkent de domain controller en kan met wat moeite zelfs alle computers op 192.168.*.* pingen en herkennen. Het enige wat ie niet doet is, je raadt het al: internet.

Ik gok op dat ik een of meerdere static routes aan moet leggen maar tot nu toe geen succes. Iemand ideeen over hoe ik dit op de server en op die ene client moet indelen?

Professionele website nodig?

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

Zet de default gateway van die comp op het IP van je bak die het internet deelt (als je teminste van een gateway, of ICS gebruikmaakt). Dan de DNS servers instellen zoals ze op de server ingesteld staan, en je bent klaar.

Forget your fears...
...and want to know more...

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-06 12:06

Wekkel

De downloadkoning

Ik begrijp dat je Mxstream modem gewoon rechtstreeks aan een hub hangt (en dus Pro is)? Dan zou je ook deze laatste pc gewoon 10.0.0.151 kunnen maken, 10.0.0.138 als gateway instellen en DNS van je provider instellen met de juiste namen (default Speedtouch password lan).

Of dan de overige pc'tjes nog zichtbaar zijn als netwerk weet ik eigenlijk niet.

• Aetje
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

Op dinsdag 23 juli 2002 10:52 schreef Wekkel het volgende:
Ik begrijp dat je Mxstream modem gewoon rechtstreeks aan een hub hangt (en dus Pro is)? Dan zou je ook deze laatste pc gewoon 10.0.0.151 kunnen maken, 10.0.0.138 als gateway instellen en DNS van je provider instellen met de juiste namen (default Speedtouch password lan).

Of dan de overige pc'tjes nog zichtbaar zijn als netwerk weet ik eigenlijk niet.
Ik heb mijn MXStream modem ook aan mijn switch hangen, maar die is geen Pro. Ik deel gewoon internet via een enkele NIC die 2 IP's heeft :)
Dat kan bij hem ook.

Forget your fears...
...and want to know more...

• ravenzod
  • Laatst online: 15-02-2023
Misschien is een nog mooiere oplossing..iig beter beheersbaar..om routing and remote access te gebruiken.
Een uitgebreide beschrijving is op [url="http://www.w2kwereld.nl"]www.w2kwereld.nl[/url] te vinden.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-08 16:19
Uh.. kun je niet het alsvolgt doen??
code:
1
2
3
4
5
6
7
modem-  -----------------  
    | |        |  ------------ Server
     hub1          |  |       |
  ---  |-------    hub2---------------
 |     |    |      |  |
 |     |    |      |  |
pc1   pc2    pc3     pc4pc5

Je modem en 1 kaart van de server lopen dan op een eigen IP range (je mxstream vpn IP)
terwijl je eigenlijke netwerk, met je netwerk IP's, gewoon via de andere kaart van de server werkt.

Je hebt dan feitelijk 2 IP ranges over je lan (1x netwerk en 1x mxtream vpn) maar dat moet niet uitmaken imho.

Je hoeft dan ook niet te kutten met route's enz...

Verder kun je in principe ook 1 kaart uit de server slopen, gewoon de andere kaart 2 IP adressen geven. Maar goed, weet niet zeker of jouw inet deel ding dat ook ondersteunt.

Tenslotte kun je ook net zo goed je MXStream modem upgraden naar router. Vervolgens sloop je daar ff DHCP uit,en laat je je 2k server DHCP regelen. (en dns enz)
Je router/modem gebruik je dan puur als gateway voor je clients, terwijl dhcp/dns/enz allemaal door je 2k server geregeld worden.

• curry684

curry684

Topicstarter
Op dinsdag 23 juli 2002 10:52 schreef Wekkel het volgende:
Nope geen Pro, gewoon Basic. Als ik die instellingen probeer overigens krijg ik Destination Host Unreachable op iedere locatie die ik probeer te pingen.

• curry684

curry684

Topicstarter
Op dinsdag 23 juli 2002 12:35 schreef DJSmiley het volgende:
Uh.. kun je niet het alsvolgt doen??
Dat was wel de bedoeling maar vertikt het enigszins te werken :Y)
Tenslotte kun je ook net zo goed je MXStream modem upgraden naar router. Vervolgens sloop je daar ff DHCP uit,en laat je je 2k server DHCP regelen. (en dns enz)
Je router/modem gebruik je dan puur als gateway voor je clients, terwijl dhcp/dns/enz allemaal door je 2k server geregeld worden.
De Win2k server deelt 2 ranges uit via DHCP, op 10.0.0.1 tot 10.0.0.100 en op 192.168.0.* De 'buitenboordcomputer' krijgt dan ook netjes 10.0.0.3 of zo toegewezen, en herkent de domain controller en alles. Het enige wat ie niet kan is doorpingen naar het internet om de een of andere reden... ik heb als gateways al zowel 192.168.0.1 als 10.0.0.150 geprobeerd, wat de IP's van de server zijn, maar waarschijnlijk moet ik idd zoals ravenzod suggereert nog een extra route aanleggen in de Remote Access en Routing hoek van de server.

Ik ga nu ff die link van hem uitspitten, maar suggesties blijven welkom ;) iig alvast bedankt voor de reacties allemaal! :P

• curry684

curry684

Topicstarter
Op dinsdag 23 juli 2002 11:23 schreef ravenzod het volgende:
Misschien is een nog mooiere oplossing..iig beter beheersbaar..om routing and remote access te gebruiken.
Een uitgebreide beschrijving is op [url="http://www.w2kwereld.nl"]www.w2kwereld.nl[/url] te vinden.
D'oh link werkt niet.... mirror ergens?

• dude123
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-05-2022

dude123

Linux addict

je kunt je modem ook uograden naar pro waardoor je hem gewoon op de hub hangt en je hel ip range verplaats naar 10.0.0.xx zo heb ik het tenminste thuis

Meneer 1000 has spoken......

• afterburn
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-08 14:02

afterburn

No more...

Op dinsdag 23 juli 2002 13:45 schreef curry684 het volgende:

[..]

D'oh link werkt niet.... mirror ergens?
[url="http://www.win2kwereld.nl"]www.win2kwereld.nl[/url]

Fuji X-T1 | XF14mm F2.8 R | XF23mm F1.4 R | XF35mm F1.4 R
Nikon D800 | AF-S 24-120/f4 VR2 | AF-S 50/f1.8G