[FAN]hoe werkt RPM psies?

Pagina: 1
Acties:

• 3lmowww
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-06-2022
ik wil graag weten hoe het RPM signaal van een fan er precies uitziet:

ik ben van plan om dit signaal zo te versterken dat ik een serie led`s (die ik in een clear fan ga zetten) op het RPM signaal kan zetten, zodat het net lijkt, dat mijn fan stil staat.

dit kan omdat mensen beelden die vaker dan 30 keer per/s wisselen als een vloeiend beeld zien (de refreshrate van onze ogen is 30 Hz :)), een fan draait bv. met 2000 toeren/minuut (2000/60=33,3).
de lampjes knipperen dus 33,3 keer per sec. op precies het moment dat de fan een puls geeft, dit is iedere keer dezelfde stand, dus lijkt het dat ie stil staat.

evt. ga ik later nog iets maker dat het met verschillende kleuren wisselt (2 kleuren of RGB leds), dat ik er dan nog een veranderend regenboor effect bij krijg ook :)

als ik zou willen dat het lijkt of mijn fan langzaam draait, moet ik ervoor zorgen dat ie bv. met 35 Hz knippert, ik zou dat denk ik beter kunnen doen met een aparte pulsgenerator, maar dit is zo best wel makkelijk (wat zeg ik: een half koekie :))

mijn vraag:
- is het een puls signaal?
- hoeveel volt?
- hoeveel vermogen kan die hebben?

Electronics development

Verwijderd

Jouw theorie klopt niet helemaal, voor bewegende beelden is (ongeveer) 30x per seconde genoeg om iets stil te zetten, alleen voor licht verschillen ligt het 2x zo hoog, 60 hz dus. Wat blijkt is zelfs dat je dat nog kan zien als je oog er niet op focust, moet je maar eens vlak boven je monitor kijken als ie op 60 of 75 hz staat, dan zie je nog dat ie knippert. 85 hz blijkt de goede snelheid te zijn om iets onzichtbaar te maken. Het geeft dus geen mooi effect als ze op 30 hz knipperen. Maar goed:

Het is een bloksignaal
Het is niet bij alle fan's een evenveel voltage maar ik geloof dat 1.5 v standaard is.
Hoeveel vermogen? Heel weinig, het is maar een klein spoeltje met een mini voltage convertertje dus er kan maar heeeeel weinig stroom doorheen. Je kan beter het rpm signaal naar een logische IC schakelen die een aantal pulsen telt en dan een puls afgeeft voor de led.

• E-Mile
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07-02 00:57

E-Mile

Danteezy!

[topic=533810]

Wat dacht je van bovenstaande, is al uitgebreid behandeld!

AxidanT<<Check't voor fijne muziek! (Als je van house houdt dan)