Toon posts:

Capaciteit beveiligde stekkerdoos vraag..

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik vind het wel een prettig idee als m´n apparatuur beveiligd is tegen piekspanning door bv bliksem enzo maar die stekkerdozen zijn nog aardig prijzig vergeleken met de normale dus nou dacht ik; dan koop ik toch gewoon een kleine en daar hang ik een paar normale aan..

Maar mijn vraag is nu of dat zomaar wel kan?..

Afbeeldingslocatie: http://image.conrad.nl/pix/620/G1/620050G1.JPG
Technische spec.: Nom. spanning 230 V/50 Hz · Nom. stroom 16 A · Nom. lekstroom (8/20) 6,5 Ka per lektraject · Activeringsspanning 1000 V · Activeringstijd 25 ns · Afm. (lxbxh) 270 x 70 x 45 mm.
Die had ik dus op het oog, 18 euro bij conrad.. maar kan ik daar drie computers, twee pompjes, drie beeldschermen een printer en een paar boxjes aan hangen op de manier die ik net beschreven heb?
Lijkt me wel want ik hang zovaak al die apparatuur aan een rondslingerend stekkerdoosje maar ik wil wel ook wel even weten hoe dat zit :) minder noob worden ook :D

• 3lmowww
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-06-2022

3lmowww

edit:

zou moeten kunnen: hij heeft een nominaal vermogen van 16 A (bij 230 geloof ik 3600W)

zolang je daar niet bovenuit komt, moet et lukken

P.S.: de bliksem komt vaak binnen door je modem lijn, dus als je die hebt, die er eerst uit gooien :)

Electronics development

Verwijderd

Topicstarter
Ok, ik lees net ook dat een groep in huis maximaal 16 A trekt dus het is wel logisch dat deze dat dan ook aankan..

Verwijderd

nog i probleem die ik verzie :P als er echt bliksem inslag komt d8tje nou echt dat je computer ongedeert bleef? want dan vliegen de stopcontacten compleet van de muur af, dat stekkerdoosje houd zoon brute inslag niet tegen geloof me.

(en zeg nou niet ja dat hebben ze getest hoe dan? zoveel volt/vermogen kan niemand opwekken)

Verwijderd

Theoretisch gezien zijn zijn serviceproviders verplicht om blikseminslagbeveiliging toe te passen.

Dus telefoon, televisie, electriciteit etc zouden dan al beveiligd zijn in de straat/wijk...

En bliksem kan ook in je schoorsteen inslaan etc.

Veilig ben je nooit, maar je kan altijd de kans van 1 op 1 miljoen met de helft of meer verminderen...

Ik heb zelf voor 35 euro bij de bouwhandel een 12 punts beveiligde aluminium stekkerdoos gehaald en er zelf een dik snoer aangezet.

Bij de volgende inslag weet ik of het werkt 8-)
en als ik dan na de brand agv de blikseminslag het bonnetje nog kan vinden, kan ik nog kijken of de fabrikant van de beveiligde stekkerdoos wil uitkeren of een leger advocaten ertegenin zet met hun miljoenenpot...

Verwijderd

Topicstarter
Ok, capaciteit is dus geen probleem maar het nut ervan dus nog wel :)

*heeft gegoogled. Als ik het goed begrijp heeft zo'n beveiliging dus geen zin bij een directe inslag maar weldegelijk bij een indirecte (binnen een straal van 1km).
Ik woon in een losstaand huis en heb redelijk wat dure apparatuur zonder garantie dus het kan zodezo geen kwaad dat tegen overspanning te beveiligen maar om het goed te doen zou ik eigenlijk een beveiliging in de meterkast zelf moeten laten zetten, wat me weer te ver gaat aangezien de kans idd 1 op een miljoen is dat het me gebeurd..
Goed.. iemand nog iets zinnigs hierover te zeggen? :)

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-06 12:25

AcouSE

Swedish Chef

Ja, hallo! Ikke hier! Ik heb nog wat toe te voegen!

Heb je veel dure apperatuur thuis staan, dan kan het handig zijn om bij je verzekering na te gaan of zowel directe inslag alswel inductie als gevolg van inslag gedekt zijn.

Het is namelijk zo dat schade door directe inslag van bliksem vrijwel altijd vergoed wordt, maar schade door inductie (het electromagnetisch veld) niet.

Ik heb het meegemaakt dat iemand een directe inslag op z'n huis had (midden in een woonwijk) en alles vergoed kreeg, terwijl de buurman op 5 meter afstand niets vergoed kreeg, terwijl z'n schade bijna net zo groot was.

Verwijderd

[url="http://www.mtlsurgetechnologies.com/downloads/tans/index.htm"] MTL Surge Technologies [/url]

Alles over Surge Protection (wel engels)

:)
Pagina: 1