toeren van de ventilatoren

Pagina: 1
Acties:
  • 132 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Zwijnie
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16-03-2025
Ik heb agv wat probleempjes mijn processor vervangen.

Om het 1 en ander is de gaten te houden vwb de temperaturen van Processor en Systeem kast wilde ik een software prg downloaden en installeren.

Echter ik kan wel de temp zien maar hij geeft geen snelheid aan van de gebruikte ventilatoren.

Gezien het geluids niveau en de temperatuur denk ik dat ze veel langzamer kunnen draaien.

Waarom weet ik niet maar met mijn gigabyte Mobo was dit geen probleem.
Echter ik gebruik nu een Epox 8KHA+ Mobo.
In de handleiding is hierover niks te vinden dus ik vraag me af of er mensen zijn die met het zelfde MObo wel de toeren v/d processor en voeding ventilator kunnen regelen.

Processor koeling is een Termaltake, Model weet ik niet is een hoge met 2 draaden, een enkele en een dubbele.
De voeding is een enermax
Eigenlijk heb ik niet zoveel zin om het Mobo te veranderen om de toeren van de ventilatoren.

• gangsterjoey
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 29-11-2021
Zoek eens naar SiSoft Sandra, bijvoorbeeld bij [url="http://www.download.com"]Download.com[/url], of klik gewoon [url="http://download.com.com/3000-2086-10121527.html?tag=lst-0-1"] hier [/url] Als je Sandra opent, en je kijkt dan bij CPU&BIOS Information, dan staat onder de temperatuur de fanspeed..... :D

|| Specs ||
We don't see the things as they are, but as we see them!

• Zwijnie
Op maandag 22 juli 2002 22:59 schreef gangsterjoey het volgende:
Zoek eens naar SiSoft Sandra, bijvoorbeeld bij [url="http://www.download.com"]Download.com[/url], of klik gewoon [url="http://download.com.com/3000-2086-10121527.html?tag=lst-0-1"] hier [/url] Als je Sandra opent, en je kijkt dan bij CPU&BIOS Information, dan staat onder de temperatuur de fanspeed..... :D
Geen snelheden van de fan's. Vandaar dat ik het vermoeden heb dat dit door het Mobo niet ondersteund wordt.

• Dol_Fijn
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-08 21:33

Dol_Fijn

ToeTerdeToeT

Welk progje gebruik je om temp en rpm readings te doen? Motherboard monitor moet het mobo ondersteunen. Als het dat proggie is moet je natuurlijk wel eerst de juiste sensors instellen voor de reading....anders doet ie het idd niet.

• PhatFish
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-01 16:01

PhatFish

and, uhm......Moo

Ik gebruik om mijn fanspeeds en temps bij te houden Speedfan.
Je kan hier d8 ik ook fanspeeds mee instellen, zolang je mobo het ondersteunt.
Probeer het maar eens zou ik zo zeggen.

...

• mlevd
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-08 13:17
Even voor de volledigheid, je moet natuurlijk wel de aansluitingen op je mobo gebruiken om je toerentallen uit te kunnen lezen van je koelers en je koelers moeten dit ook ondersteunen (3 draden), maar volgens mij doen alle processorkoelers dit wel.

• Zwijnie
Op dinsdag 23 juli 2002 04:42 schreef PhatFish het volgende:
Ik gebruik om mijn fanspeeds en temps bij te houden Speedfan.
Je kan hier d8 ik ook fanspeeds mee instellen, zolang je mobo het ondersteunt.
Probeer het maar eens zou ik zo zeggen.
Ik heb deze ook geprobeerd, beide fans geven 0 toeren aan. Terwijl ik met mijn oude mobo welsnelheden had.
Ook bij sisisoft sandra krijg ik geen toeren.

De koeler heeft 2 draden , 1 enkel draadje en 1 dubbel draadje

De enkele is nergens op aangesloten. de dubbele op de aansluiting voor de cpu fan.
Sluit ik de enkele daar op aan dan draait de cpu koeler niet.

• koffercomputer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-08 09:16
Die enkele draad is dus de draad van de toerenteller. Als je die niet aansluit kun je inderdaad geen toerental meten. Zo te zien ondersteunt je moederbord het gewoon niet.

Ik heb het opgegeven om nog correct Nederlands te blijven typen. 22.10.02

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-08 11:02
Op dinsdag 23 juli 2002 12:18 schreef Zwijnie het volgende:
De koeler heeft 2 draden , 1 enkel draadje en 1 dubbel draadje

De enkele is nergens op aangesloten. de dubbele op de aansluiting voor de cpu fan.
Sluit ik de enkele daar op aan dan draait de cpu koeler niet.
Om het toerental uit te kunnen lezen moet je fan zijn voorzien van 3 draden, die ook alle drie op het moederbord zijn aangesloten..

2 draden zijn nodig voor de stroomvoorziening (dus een +12V en een ground), en de derde is om het toerental uit te kunnen lezen.

Dus als die draden al niet zijn aangesloten, dan kun je dus ook niks uitlezen..

• KifArU
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
En let even op de aansluitingen. Vlakbij de socket zitten 2 aansluitingen voor een fan. De ene is voor de cpu-fan en ondersteunt rpm-sensing, de andere niet.

Verwijderd

Op dinsdag 23 juli 2002 12:24 schreef Twynn het volgende:

[..]

Om het toerental uit te kunnen lezen moet je fan zijn voorzien van 3 draden, die ook alle drie op het moederbord zijn aangesloten..

2 draden zijn nodig voor de stroomvoorziening (dus een +12V en een ground), en de derde is om het toerental uit te kunnen lezen.

Dus als die draden al niet zijn aangesloten, dan kun je dus ook niks uitlezen..
De epox ondersteund gewoon rpm meting, wat ik op de site zie is dat er drie fan aansluitingen zijn op je moederbord (ik kan het fout hebben maar dit is wat ik zover uit het plaatje kan opmaken), rechts boven en links onder van de ATX connector en nog een rechts onder in de hoek van je mobo. Het zijn witte aansluitingen met drie pinnetjes. Zoals hierboven al aaggegeven, om rpm te maten moeten alle drie de draden aangesloten zijn.
Dus sluit die losse, enkele draad op een van de overgebleven fanheaders aan en tata.... rpm.

• Zwijnie
Op dinsdag 23 juli 2002 14:07 schreef KWANie het volgende:

[..]

De epox ondersteund gewoon rpm meting, wat ik op de site zie is dat er drie fan aansluitingen zijn op je moederbord (ik kan het fout hebben maar dit is wat ik zover uit het plaatje kan opmaken), rechts boven en links onder van de ATX connector en nog een rechts onder in de hoek van je mobo. Het zijn witte aansluitingen met drie pinnetjes. Zoals hierboven al aaggegeven, om rpm te maten moeten alle drie de draden aangesloten zijn.
Dus sluit die losse, enkele draad op een van de overgebleven fanheaders aan en tata.... rpm.
Ik zag hem wel zitten maar het ontbrak me aan het lef om ze er in te pluggen, in eerste instantie heb ik de fan van de voeding rechts onder op de FAN 2 aansluiting gedrukt en tattaa fan speed.
De processor ga ik morgen doen. nu geen zin meer.

Iedereen alvast bedankt.

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:44

Wildfire

Joy to the world!

^^ kick ^^

Topic komt aardig overeen met mijn huidig probleem.

Ik heb hier een nieuwe fan op m'n CPU-koeler geschroefd, een Noiseblocker Ultrasilent S3. Die ondersteunt RPM-meting. M'n moederbord, een Soltek SL-75DRV4, ondersteunt dit ook -- van m'n oude CPU-fan werd dan ook netjes de RPM weergegeven.

Maar nu krijg ik dus gewoon 0 RPM door... ook met een andere fan die ik hier nog heb liggen, een YS-Tech, krijg ik 0 RPM door... sluit ik m'n oude fan weer aan, dan krijg ik weer gewoon de RPM door...

De Noiseblocker en YS-Tech hebben -om vragen te voorkomen- inderdaad 3 draadjes. En ik sluit het op de goede aansluiting aan...

:? :? :?

Erg raar probleem...

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:44

Wildfire

Joy to the world!

^^ kickje ^^

--update--

Als ik MBM5 start, dan worden de toerentallen dus wel gewoon uitgelezen. Sluit ik MBM5 af en probeer daarna Speedfan, dan kan Speedfan ze opeens wèl uitlezen... :?

En vanuit het BIOS dus geen toerentallen, staan op 0... terwijl het bij m'n vorige koeler gewoon werkte... erg raar...

--update--

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Pagina: 1