ADSL / Kabel overwegingen

Pagina: 1
Acties:

• Armada
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 31-07 00:37

Armada

-Wat wil je weten?-

Topicstarter
Ik zal binnen een week of 2 a 3 verhuizen en ik ben naar een nieuwe verbinding aan het kijken. Ik heb grofweg twee keuzes, Casema en ADSL.
Ten eerste, ik heb nu Casema Broadband Premium, geen probleem en van wat ik hoor net iets sneller dan de laagste versie van ADSL, tegen een iets lagere prijs (neem daarnaast ook nog eens dat het bij mij vrijwel nooit storingen heeft). Het nadeel is dat dit abo ook gelijk het dak is en het is moeilijk om in te schatten hoe de prestaties in de nieuwe woonplaats zijn. Ik zou dus het liefst ADSL willen gebruiken. Het probleem zit hem op het vlak van de vormgeving. De vorige bewoners van het nieuwe huis hebben de telefoon in het midden van de huiskamer laten uitkomen en als je daar alle zooi (splitter en modem) tegen de muur aan moet kwakken, dan gaat dat er vrij lelijk uitzien. In die muur is er echter wel een kanaal dat in de (ouder)slaapkamer van de eerste verdieping uitkomt. Ik kan dus de telefoonlijn door laten gaan naar de eerste verdieping en hem daar pas aansluiten. Ik gebruik nl. als telefoons een Duoset (DECT), die maar een aansluiting nodig heeft (die van de eerste verdieping in dit geval). Daar zou dus de uitsplitsing kunnen plaatsvinden. Nu de hamvraag: de kwaliteit van het doorgegeven signaal neemt af naarmate de lijn langer wordt, maar in welke mate heeft dit effect?

Daarnaast nog een kleine afgeleide vraag. ADSL. Hoe is de stand van zaken als je kijkt naar de BBNed vs. MXStream kwaliteit en storingen? Maakt dit nog iets uit voor de 512 of 1024 Kb abo's?

- I've run out of sick days, so I'm calling in dead - Xbox Live Gamertag PSN id

• DAzN
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Op maandag 22 juli 2002 21:12 schreef Armada het volgende:

<knip>

Twee vragen:
- splitter
- kwaliteit
Wat betreft de splitter. Ik heb ongeveer dezelfde situatie. In mijn woning zit 1 hoofdaansluiting en vier aftakkingen. De hoofdaansluiting gebruik ik niet, wel 1 van de aftakkingen. Zolang je de andere aansluitingen niet gebruikt, maakt het niets uit. Je zult wel storingen krijgen als je 1 van de aftakkingen gaat gebruiken.

Wat betreft de kwaliteit. Als xs4all-adsl gebruiker kan ik er niets over zeggen. Wel weet ik dat sinds ik mijn modem heb gepatcht, ik niets van wat voor storing dan ook heb gemerkt. In het begin waren er kinderziektes, maar die waren lang niet zo rampzalig als Casema (mijn vorige provider) was. Ik zou zeggen: overstappen! En wel bij Xs4all!

:)

• Timer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-06 12:09
Precies hetzelfde probleem hier. Je moet in ieder geval geen enkel toestel VOOR de splitter aansluiten. Ik ga het ISRA-punt verplaatsen (de eerste wandcontactdoos) van de huiskamermuur naar de meterkast door in de kruipruimte de hoofdkabel uit de muur te trekken en in de meterkast weer naarboven te duwen.

In de meterkast maak ik dan vervolgens een contactdoosje en daarna kan je de hele zooi op de 'Mxstream handleiding'-manier aansluiten. Vanaf de splitter moet dus alleen een kabeltje weer de kruipruimte in en dan weer naar die muur omhoog, naar de telefoons. (ik bind dus voor ik de hoofdkabel vanuit de kruipruimte uit de muur trek even een telefoonkabel eraan vast boven de grond). Vanuit de meterkast kan je dan ook de kabel naar je modem laten lopen. Bij mij moet die kabel naar zolder (gelukkig loopt er vanuit de kruipruimte een buis die uitkomt bij de wasmachine).

Van splitter naar modem is officieel een PSTN(?) kabel, telefoonkabel dus, maar ik gebruik gewoon FTP voor als ik ooit nog eens overstap naar kabel.

Uit de FAQ Inet & Telefonie:
Mijn telefoonaansluiting staat een heel stuk van mijn computer af! Wat is de beste manier om mijn ADSL te verlengen?

Het verdient in de meeste gevallen de voorkeur, je telefoonkabel te verlengen. Telefoonkabel is een stuk goedkoper dan UTP kabel en bij het MxStream Doe-Het-Zelf pakket zit al een tang om de kabel van stekkertjes te voorzien.
Telefoonkabel heeft vanaf het aansluitpunt een maximale lengte van 75 meter, bij UTP kabel is dit ongeveer 100 meter.
Bij langere afstanden kun je een repeater (signaalversterker) inzetten.

• Armada
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 31-07 00:37

Armada

-Wat wil je weten?-

Topicstarter
Okay, duidelijk. Ik wil die eerste aftakking blind maken, dus die kan dan niet eens meer gebruikt worden. Dat van die verlenging had ik zelf natuurlijk in de FAQ op moeten zoeken.
Alles naar de meterkast verleggen en daar uitsplitsen en vervolgens weer bij de telefoon omhoog laten komen is inderdaad ook een oplossing, maar ik heb op dit moment al genoeg kluswerk ;) Misschien een projectje voor de toekomst..

Over het vraagstuk BBNed vs MXStream heeft iemand hier wel nog recente ervaring mee?

- I've run out of sick days, so I'm calling in dead - Xbox Live Gamertag PSN id

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:31

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Ik ben begin van et jaar overgegaan van MxStream naar BBned (cistron), het MAXX abo (7800/512).

Grootste voordeel (zonder modemtweak) is bij bbned/cistron de always on (kabel ook uiteraard). Wat betreft snelheid.. in ben totaal 2 x plat gegaan (1 x 15 mins, 1 x voor server upgrade ofzo). Verder draait et hier dag en nacht (server met CS en DC).

Of het et geld waard is (50 euro ofzo mxstream tegen 99 euro cistron), dat is ieder zn eigen keuze.. ik vind et iig wel, gezien et vele "werk" dat ik op internet doe :)

Ik woon in gouda, de kabel hier is ronduit belachelijk (in w'veen zelf max 8-10kb/s), dus moes wel kiezen.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Verwijderd

geef mij maar kabel hier ipv ADSL van mxstoom,
als BBNED hier komt dan kan de kabel weer barsten van mij :)

ADSL komt hier int 4de kwartaal van 2002 pas aldus mxstoom.enel

• Maxster4th
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20-12-2023

Maxster4th

.....are YOU kiddin' me..

Bij mij is ongeveer hetzelfde hetgeval. Ik heb alleen een vraagje over iets wat mij niet geheel duidelijk is geworden:
als je de telefoonlijn wel uitsplitst en dan bij één van de twee die splitter doet dan kan je die andere aansluiting WEL laten liggen (mits ongebruikt)?
Zonder gevolgen als storing etc.?!

Succes is een keuze

• Attilla
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-06-2021
Maxster4th schreef op 21 november 2002 @ 20:00:
Bij mij is ongeveer hetzelfde hetgeval. Ik heb alleen een vraagje over iets wat mij niet geheel duidelijk is geworden:
als je de telefoonlijn wel uitsplitst en dan bij één van de twee die splitter doet dan kan je die andere aansluiting WEL laten liggen (mits ongebruikt)?
Zonder gevolgen als storing etc.?!
Ja dit heb je correct, maar je moet dan echt zeker weten dat je die splitsing niet gaat gebruiken.

Het beste is dus (aangezien je hem toch niet gebruikt) om hem af te plakken met een stickertje (indien het een wandcontactdoos is) of binnen in een draadje ff loshalen.

• Maxster4th
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20-12-2023

Maxster4th

.....are YOU kiddin' me..

Ok super bedankt! dan maar ff snel bekijken welke provider ik neem en dan aanmelden!

Die andere aanlsluiting plak ik gewoon af of knip ik door!

Succes is een keuze

• Attilla
  • Laatst online: 23-06-2021
Maxster4th schreef op 22 November 2002 @ 13:21:
Ok super bedankt! dan maar ff snel bekijken welke provider ik neem en dan aanmelden!

Die andere aanlsluiting plak ik gewoon af of knip ik door!
Ok, suc6 met het aansluiten. :)

Verwijderd

Waarom knip je dan niet gewoon in de kruipruimte de hoofdkabel door en verleng hem even naar de meterkast en verleng dat stuk dat naar de woonkamer gaat ook een stukje naar de meterkast waar je de splittergaat hangen?
Het is maar een idee, maar scheelt je een hoop trek en scheld- werk. ;) en tijd.

Verwijderd

Tiscali heeft momenteel leuke aanbieding, een half jaar gratis adsl.

Wij hebben achtereenvolgens isdn, kabel, adsl, isdn en weer adsl gehad.

Ben Begonnen met isdn toen een domme fout gemaakt, kabel via casema genomen, zeer slechte verbinding, daarna eindelijk adsl in onze woonplaats maar ja toen vonden wij het nodig om te verhuizen.
In de nieuwe wijk zat de kast van adsl vol, dit zou ongeveer 2 maanden duren en jawel, zoals het vaker gebeurt bij kpn, het duurde uiteindelijk ruim 4 maanden. Ondertussen het internet gedrag zoveel mogelijk aangepast maar dit kwam toch nog op een maand bedrag met isdn van ongeveer 250 euro.
Gelukkig nu weer adsl en dit bevalt mijn prima. Lekker internetten wanneer en hoe lang we willen. Goede kwaliteit via tiscali, zeker een aanrader.

• Timer
Verwijderd schreef op 22 November 2002 @ 19:01:
[...]

Waarom knip je dan niet gewoon in de kruipruimte de hoofdkabel door en verleng hem even naar de meterkast en verleng dat stuk dat naar de woonkamer gaat ook een stukje naar de meterkast waar je de splittergaat hangen?
Het is maar een idee, maar scheelt je een hoop trek en scheld- werk. ;) en tijd.
De hoofdkabel is eigendom van KPN en daar wil je trouwens niet in knippen: dit is een hele dikke (zo dik als een pvc-pijp) blauwe kabel. De buitenrand/beschermrand bestaat uit 8 blauwe draden, een witte en een rode die om een grote grijze kabel gewikkeld zijn. In deze grijze kabel zit vervolgens weer een grote dikke aarde (geel) en een telefoondraad met 5 aders... heel ingewikkeld :). Deze draad komt bovendien onder de fundering van het huis vandaan dus als je een foutje maakt is het niet leuk, is heel moeilijk om weer officieel te verlengen. De invoerkabel is nu dus nog helemaal intact, er zit nu een nieuw isra-wandcontactdoosje, maar dan in de meterkast. Er lopen er trouwens nog een paar door het zand... ook naar de buren... leuk om af te tappen :)

Maar daar had ik al aan gedacht, dus... bedankt voor de tip... maar adsl loopt hier nu al een paar maanden als een zonnetje.

[ Voor 5% gewijzigd door Timer op 23-11-2002 14:58 ]

Verwijderd

TheTimer schreef op 23 november 2002 @ 14:56:
[...]Maar daar had ik al aan gedacht, dus... bedankt voor de tip... maar adsl loopt hier nu al een paar maanden als een zonnetje.
kee dan,
Zie net dat dit van juli dateert |:(

• mjdejong
  • Laatst online: 12-04-2016

mjdejong

Rotterdam => X-treme

Hier hebben we het als volgt:
telefoonlijn=>spliter =>siemens gigaset 2010 met twee station erop.
________________=>adsl modem =>gedeeld naar twee pc's
En het werkt allemaal super - we hebben mxstream via Xs4all-basic-adsl

LOL een oud topic :)

[ Voor 11% gewijzigd door mjdejong op 23-11-2002 16:32 ]

=> www.mjdejong.nl <= Tja, de jouwe is sneller! Deze is betaald.

• Timer
Verwijderd schreef op 23 november 2002 @ 16:21:
[...]

kee dan,
Zie net dat dit van juli dateert |:(
Dat maakt niet uit, is altijd handig voor anderen die met dit probleem zitten. Kan ik meteen nog toevoegen dat nog een belangrijke reden om die draad niet in de kruipruimte door te knippen is, dat je dan met een las in een vochtige ruimte zit: en dat moet je natuurlijk ook voorkomen.
Pagina: 1