• van.der.schulting
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-08-2024
Allereerst mijn eisenpakket wat betreft de digitale camera:
Minimale optische zoom: 3x (35 - 105 mm)
Geheugentype: Compact Flash/Smart Media (Geen Memorystick, Secure Digital of Multimedia)
Minimale resolutie: ongeveer 3 Mpixels.
Minimale kleurendiepte: 16 bits
Sluitertijd: 1/2 - 1/1000 seconden
Autofocus: ja
Flitsfuncties : Auto, 'rode ogen' reductie, flits aan/uit, nacht
Focus vanaf : 1 meter of minder
Maximale prijs EUR. 450,-.
Wat wil ik ermee gaan doen : voornamelijk (groepen) mensen fotograferen.

In eerste instantie nam ik genoegen met 2 Mpixels, maar toen ik voor EUR 425,- de Olympus C-300 Zoom zag schoof ik het aantal pixels op naar 3 Mpixels. Nou ja, deze camera heeft 2,6 Mpixels, maar valt vaak onder de 3 Mpixel camera's ipv onder de 2 Mpixel.

Natuurlijk heb ik reviews gelezen over de C-300 Zoom. Hij kwam er aardig positief uit.
Verder ben ik gaan zoeken naar camera's die ook mee dan 2 Mpixels aankunnen voor minder dan EUR. 450,-. Hierbij kwam ik alleen uit op de Kodak DX3700, echter valt deze weer af omdat ie maar 2x optische zoom heeft.

De enige camera die dus aan m'n eisenpakket voldoet is de Olympus C-300 Zoom. Tenminste dit is de enige camera die ik kon vinden voor minder dan EUR 450,- en toch (bijna) 3 Mpixels aankan.

Toen ik nog niet de Olympus C-300 Zoom was tegengekomen liet ik mijn oog vallen op de volgende twee 2 Mpixel camera's:
- de Olympus C-220 Zoom
- de Fuji 2800 Zoom (vanwege zijn 6x optische zoom).

Ik zit dus met het dillemma dat ik eigenlijk maar uit 1 camera kan kiezen.

Mijn vragen aan jullie zijn:
1. Is er voor (in ieder geval) minder dan EUR. 500,- nog een andere camera met meer dan 2 Mpixel. Heb ik niet toevallig eentje over het hoofd gezien?
2. Is deze camera inderdaad een camera die valt tussen de 2 en de 3 Mpixel camera's of wordt je eigenlijk een beetje genaaid door Olympus en is het eigenlijk maar een 2 Mpixel die zelf nog wat extra pixels erbij rekent of iets dergelijks?
3. Gerelateerd aan vraag 2, als deze camera inderdaad een min of meer wat opgelapte 2 Mpixel is, kan ik dan niet toch beter kiezen voor de even dure Fuji of de Olympus C-220 Zoom?

Als laatste wil ik nog even vermelden welke bronnen ik gebruikt heb:
- de websites van de fabrikanten
- de Tweakers pricewatch, ook grootendeels hierop heb ik mijn prijzen gebaseerd.
- [url="http://tweakers.net/~crew/sint/dc1.html"]http://tweakers.net/~crew/sint/dc1.html[/url] (helaas stond de Olympus C-300 / D-550 er niet tussen)
- [topic=544046/1/25] (via dit topic kwam ik dus bij allerlei reviews terecht)

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Bijt je niet teveel vast aan die MP's.
Let vooral op wat je met je camera wilt doen, als je zegt dat je min. 3x optische zoom wilt hebben, dan moet je daar wel een goede reden voor hebben (gebruik van je cam tijdens evenementen?).

Dat vind ik een veel belangrijkere criteria dan 2MP vs 3MP. Ook al heb je 10 MP, en je gaat een foto 2x vergroten. Denk je dan dat die foto er beter uit komt te zien dan eentje met meer optische zoom?

En om je keus nog moeilijker te maken, je bent de vreselijk populaire Ixus-series vergeten in overweging te nemen. De ixus V2 die zeer klein is, maar slechts 2x zoom. Of de Ixus330 die net ietsie groter is dan V2, maar wel 3x zoom en snelle paraatheid.

Om je vraag wat meer te beantwoorden. Ik heb niet zoveel kennis over Olympus camera's, dus in hoeverre het omhooggekrikte MPs zijn weet ik niet. Maar zoals ik al zei, je moet niet te sterk naar de MP-cijfertjes staren.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• van.der.schulting
Op maandag 22 juli 2002 20:39 schreef athlonkmf het volgende:
Bijt je niet teveel vast aan die MP's.
Let vooral op wat je met je camera wilt doen, als je zegt dat je min. 3x optische zoom wilt hebben, dan moet je daar wel een goede reden voor hebben (gebruik van je cam tijdens evenementen?).

Dat vind ik een veel belangrijkere eis dan 2MP vs 3MP. Ook al heb je 10 MP, en je gaat een foto 2x vergroten. Denk je dan dat die foto er beter uit komt te zien dan eentje met meer optische zoom?
Als ik het goed begrijp vind jij dat ik er nog eens heel goed over na moet denken of ik niet toch meer zoom wil (6x ipv 3x).
Die overweging heb ik gemaakt. Ik heb het met mijn ouders besproken en wij DENKEN dat het slimmer is om 3x optische zoom te nemen met iets meer Mpixels dan 6x optische zoom met minder Mpixels.
Dit vanwege het feit dat ik dus groepen mensen wil fotograferen en m'n zoom dus niet echt nodig heb naar mijn idee.
Ik ben niet echt van plan om veel gebouwen te fotograferen of bijv. vogels in de vrije natuur. Zeker bij dit laatste is een flinke optische zoom zeer handig.

Is dit misschien toch niet zo'n slimme zet geweest en kan ik toch beter kiezen voor een Fuji (6x optische zoom)?

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Op maandag 22 juli 2002 20:47 schreef van.der.schulting het volgende:

[..]

Als ik het goed begrijp vind jij dat ik er nog eens heel goed over na moet denken of ik niet toch meer zoom wil (6x ipv 3x).
Die overweging heb ik gemaakt. Ik heb het met mijn ouders besproken en wij DENKEN dat het slimmer is om 3x optische zoom te nemen met iets meer Mpixels dan 6x optische zoom met minder Mpixels.
Dit vanwege het feit dat ik dus groepen mensen wil fotograferen en m'n zoom dus niet echt nodig heb naar mijn idee.
Ik ben niet echt van plan om veel gebouwen te fotograferen of bijv. vogels in de vrije natuur. Zeker bij dit laatste is een flinke optische zoom zeer handig.

Is dit misschien toch niet zo'n slimme zet geweest en kan ik toch beter kiezen voor een Fuji (6x optische zoom)?
Een persoonlijke mening. IK zal voor de 6x optische zoom gaan (als ik tussen die twee moet kiezen iig), het verschil tussen 2MP en 3MP zal je alleen terug zien als je 1: van plan bent om veel aan je foto's te rommelen in de digitale doka.
2: als je van plan bent om die foto's op groot formaat dan 10x15 te laten afdrukken bij een foto-afdrukcentrale (hema, kruidvat).

Dan vind ik die 6x zoom meer waard voor m'n geld, en kan ik veel meer met m'n camera doen dan die 3MP...

Let trouwens ook op. Die 2800z is wel veel groter dan die c300. Misschien is dat ook nog een criteria voor je. Een camera dat in je ladenkastje zit maakt geen mooie foto's.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• van.der.schulting
*schop* :)

Morgen ga ik dus een digicam halen....
Is er iemand die mij n.a.v. dit topic nog een advies kan geven of juist een afrader, een aanrader of whatever?????