kan mandrake op een win2000 netwerk

Pagina: 1
Acties:

• Cyber007
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-04-2023
ik heb thuis een windows 2000 netwerk en daar wil ik ook linus op aan sluiten om te kunnen internetten ik kan me server wel pingen en hij kom ook aan m,aar ik kan niet op internet hoe moeti k dat oplossen

(btw ik ben net met linux begonnen)
greets Cyber007 8-)

Verwijderd

Als je vanaf je Linux wel je Win2k server kunt pingen (die naar ik aanneem ook de Internetverbinding deelt) dan lijkt het me een aangelegenheid voor Win2K en niet voor Linux.
/edit: gateway ingesteld? DNS ingesteld op Linux?

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-05 11:48
Op maandag 22 juli 2002 19:43 schreef Cyber007 het volgende:
ik heb thuis een windows 2000 netwerk en daar wil ik ook linus op aan sluiten om te kunnen internetten ik kan me server wel pingen en hij kom ook aan m,aar ik kan niet op internet hoe moeti k dat oplossen

(btw ik ben net met linux begonnen)
greets Cyber007 8-)
Zo te zien ben je ook net op GoT en met Nederlands begonnen.

Een paar hints: lees de FAQ, zoek op de Search en kijk je bericht na op spelfouten als je normale antwoorden wilt krijgen. (Gebruik hoofdletters, gebruik geen komma's binnen woorden, maak woorden af, maak zinnen af, schrijf dingen correct (LINUX).

(edit:) Oh, en nog iets: groeten aan het eind van je bericht hoeft niet (mag niet). We doen hier elkaar constant de groeten.

Welkom op GoT!

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

• ErwinvA
  • Laatst online: 04-08-2023

ErwinvA

I've got a Xerox to copy

edit je /etc/resolv.conf door er de juiste nameservers in te zetten

voorbeeld:

search
nameserver 194.109.6.66
nameserver 194.109.9.99

• pinockio
Deel je internet op die Windows 2000-server?

Heb je een DHCP-server draaien in je netwerk? Dan is het simpel: stel je Linux-client in met DHCP, maar dat is per distributie verschillend.

(edit:) Het is Mandrake. Kijk in de documentatie die erbij zit.

De Search (DHCP Mandrake) geeft ook
[topic=76248/1/25] :7

• Cyber007
ik heb een dhcp runnen maar als ik hem een ip toewijs dan doet linux het nog niet ik zit nu op m`n server naar oplossingen te zoek

• Cyber007
Ik heb gekeken bij mandrake over het probleem maar kan er niks over vinden wat werkt als iemand tips heeft willen jullie dat dan hier neer zetten A.U.B het wil niet echt lukken

:( :( :( :(

• pinockio
1. Als je DHCP gebruikt krijg je dan inderdaad een ip-adres? (zoniet, dan werkt DHCP niet)

2. Kun je dan je server pingen? (Zo ja, dan werkt je interne netwerk).

3. Kun je [url="http://www.tweakers.net"]www.tweakers.net[/url] pingen? (dan werkt je netwerk tot en met de router) en zijn de DNS-instellingen goed. Als 1 en 2 wel werken maar 3 niet dan moet je zorgen dat je DNS-servers krijgt.

• Cyber007
ik kan mijn server niet pingen als ik me dhcp uitzet dan weer wel terwijl hij wel gewoon werkt bij windows me

ik weet hier geen raad meer mee :(

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Post de output van ifconfig eens...

(snap ei'k niet wat er fout aan kan gaan, draai al dik een jaar MDK op laptop in een windows 2000 domein, met DHCP)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Van belang is dat als je nic wel kan pingen naar de server:
a:/ je een nameserver (DNS) hebt geconfigureerd in je /etc/resolv.conf met de syntax nameserver ip.van.de.nameserver
b:/ je route goed staat (output van route -n)

Dit zijn normaal zaken die een goed geconfigureerde dhcp server regelt. Maar post hier de output eens van de volgende commando's :
code:
1
2
3
ifconfig
cat /etc/resolv.conf
route -n

• KingNothing
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-01-2024
Hoeveel clients hangen er eigenlijk aan die server? Als het alleen maar die LInux bak is dan kun je misschien beter DHCP uitzetten en gewoon ICS enablen op de server. Zit je met meer clients dan is het misschien verstandig om een proxyserver te installeren op de server. Ikzelf heb Windows 2000 Advanced Server draaien met daarop AD, DHCP en DNS. Ook heb ik ISA server erop staan en dit werkt uitstekend, ook met Linux clients!

Die-hard Brexiteer

• Cyber007
ik heb maar 3 users op m`n server zitten met de volgende ip
192.168.0.1 <-- server
192.168.0.2 <-- linux
192.168.0.3 <-- laptop

bij mij weten moet het gewoon doen en ik kan me interne netwerk kan ik wel pingen als me dhcp uitstaat

• Cyber007
Ik was vergeten er bij te zeggen ik kan dan zo wel [url="http://www.tweakers.net"]www.tweakers.net[/url] wel pingen

• Cyber007
Het is gelukt ik kan met linux nu op internet hartelijk bedankt iedereen die me geholpen heeft

Greetz Cyber007
Pagina: 1