[gentoo] make.conf overschreven door bootstrap

Pagina: 1
Acties:

• Kiff
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14-08 13:51
Ik dacht als halve newbie ook eens gentoo te installeren, moet wel te doen zijn aan de hand van de docs.

En alles loopt ook perfect tot op het moment van het starten van het bootstrap script.

Ik maak eerst de wijzigingen in /etc/make.conf voor mijn processor (ik gebruik het P6 voorbeeld eruit) en ik zet er mijn proxy.

Maar wanneer ik het script start zie ik dat hij:
1. mijn optimalisaties niet gebruikt (-O2 ipv -O3 bijvoorbeeld)
2. mijn proxy negeert want hij idlet bij connecten

Ik stop het script en kijk nog eens naar mijn make.conf en wat blijkt: alle wijzigingen zijn weg en make.conf is terug zoals hij was voordat ik iets veranderde (default dus)

Moet ik nog iets doen met make.conf vooraleer ik het script start?

Alvast bedankt voor de hulp

• DAzN
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Op maandag 22 juli 2002 19:35 schreef Kiff het volgende:
Moet ik nog iets doen met make.conf vooraleer ik het script start?
Na de bootstrapprocedure kun je je config-bestanden wel beschermen middels:
code:
1
# export CONFIG_PROTECT=""

MAar daar heb je weinig aan als bootstrap al niet goed gaat. Je weet zeker dat je alles kon benaderen voordat je bootstrap draaide (geen mount op /etc ofzo)?

Verwijderd

het probleem is dat er aan het begin van de bootstrap iets gebeurt waarbij de make.conf wordt overgeschreven met de default versie.

Ik kopieer altijd voor de bootstrap even de make.conf naar bijvoorbeeld /root. Dan de bootstrap starten en zodra hij gaat beginnen met het maken van /dev devices in een andere terminal de ge-backupte make.conf terugzetten.

Niet echt lekker natuurlijk, maar het werkt wel :)

• wzzrd
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-05 21:44

wzzrd

The guy with the Red Hat

Mjah, dan heb je na de bootstrap dus de gewijzigde make.conf nog, maar niet TIJDENS de bootstrap, en dáár gaat het de topicstarter om. Het was mij overigens ook opgevallen, maar ik heb er geen oplossing voor.

• Kiff
Ik heb het ook gevraagd op de Gentoo-forums en daar vertelde men me dat dit standaard ingesteld is en iemand op irc had het zelfs over veiligheidsredenen (hoewel mij dat weer onzin lijkt).

Ik moet het bootstrappen dus gewoon laten verlopen (hij neemt die default waarden) en als dit is afgelopen zet het script automatisch mijn eigen make.conf weer terug (hij backupt die eerst zelf naar make.conf.build)

Voor de proxy moet ik blijkbaar mijn /etc/profile dan gewoon aanpassen voor de http_proxy en ftp_proxy. (wat jullie waarschijnlijk allemaal wel weten, maar ik zet het hier maar zodat andere newbies er ook wat aan hebben)

Verwijderd

Die make.conf wordt gekopieerd naar /etc/make.conf.[nogwat]. Vervolgens wordt /etc/make.conf overschreven met de default make.conf en gaat de bootstrap /etc/make.conf.[nogwat] gebruiken: gevolg is dat je je bootstrap niet in de war kunt schoppen als je je /etc/make.conf veranderd tijdens het bootstrappen :)

• RickN
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14-06-2025
Ik heb dat destijds ook gemerkt en op het forum van Gentoo las ik dat bepaalde scripts je compile opties override omdat te hoge optimalisaties bepaalde kritische stukken code kapot optimaliseren. Dat is ook de reden dat Gentoo afraad om optimalisatie niveau's hoger dan 3 mee te geven, omdat de kans op kapotte binaries dan groot wordt. Maar maak je geen zorgen, bij de meeste scripts worden wel de juiste opties gebruikt.

He who knows only his own side of the case knows little of that.

Verwijderd

Het staat gewoon op de Gentoo page installatie page verklaard e.d. Waarschijnlijk toch wat te snel gelezen? Installatie stap 12.

[url="http://www.gentoo.org/doc/build.html"]export CONFIG_PROTECT[/url]

• Kiff
12.Progressing from stage2 to stage3

Once your build image has been bootstrapped ....

Dat had ik dus wel degelijk gelezen, maar ik was verward omdat het hier dus enkel over NA de bootstrap ging en niet tijdens of ervoor.

Maar het probleem is al lang opgelost zoals je hierboven kan lezen.
Pagina: 1