[Win2k as] Soms server niet zien vanaf client

Pagina: 1
Acties:
  • 100 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• deavatar
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-11-2025
Situatie
Ik heb Windows 2000 advanced server draaien (DHCP server). Hier zitten 3 computers op aangesloten, waaronder die van de mijn sig met Win XP NL, en verder een computer met Win2k UK en een laptop met Win2k UK. Vier computers in totaal dus.
Automatische ip deling door DHCP dus, in 192.168.0.x range, werkend onder een workgroup. De C schijf is geshared, even als de HP 720c printer die erop zit.

Probleem
De Win2k clients kunnen niet altijd acces krijgen tot de server... Als ik via de Win2K computer en laptop de server op zoek (poin&click & manual ip invoeren) zie ik deze niet (zie alleen de 3 clients). De Win XP client ziet de server ook niet altijd, maar via een "netwerk shortcut" die ik een keer gemaakt heb kan ik wel altijd toegang krijgen.

Wat tevens niet wil, is om vanaf de clients met de HP720c printer (die serieel op de server is aangesloten) te printen. Ik zou alleen de printer toe kunnen voegen als de client de server een keer ziet, maar dat is sinds het installeren van deze printer nog niet voorgekomen ;)

Ik heb Norton Personal firewall 2002 op de server draaien. Deze heeft niks lokaal "beveiligd staan", alleen een internet filter. Maar goed, voor de zekerheid even disabled, maar het probleem blijft.

Vraag
Weet iemand hoe ik normaal, d.w.z. altijd, toegang kan krijgen tot de bestanden op en de printer van de server?

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Op de server ook DNS ingesteld? In een domein is het onmisbaar maar in een workgroup misschien ook.
Waarom heb je trouwens geen domein gemaakt? Het is een beetje (zwaar) overkill om W2K-AS als DHCP-servertje in een workgroup te zetten.

• PipoDeClown
  • Niet online

PipoDeClown

Izze Zimpell

netbios over tcp aan?

God weet alles, want hij is lid van de Mosad. To protect your freedom i will take that away from you. Mijn drankgebruik heeft ernstig te lijden onder mijn gezondheid.

• deavatar
Op maandag 22 juli 2002 19:19 schreef /downtime/ het volgende:
Op de server ook DNS ingesteld? In een domein is het onmisbaar maar in een workgroup misschien ook.
Waarom heb je trouwens geen domein gemaakt? Het is een beetje (zwaar) overkill om W2K-AS als DHCP-servertje in een workgroup te zetten.
Ik heb DNS voor de LAN NIC op die van mijn ISP, UPC, op de 2 DNS servers staan van Chello (submask gewoon op 255.255.255.0 en ip 192.168.0.1). Bij de inet NIC staat alles op auto.

En de reden voor een workgroup? Die is er niet echt, toen ik Win2K as ooit installeerde leek dat me het beste :)

• deavatar
Op maandag 22 juli 2002 19:20 schreef PipoDeClown het volgende:
netbios over tcp aan?
Nee, ik zie hem niet bij de geïnstalleerde protocollen e.d. staan. Ik heb gekeken bij de eigenschappen van de NIC, ik neem aan dat je dat bedoelt.

• PipoDeClown
  • Niet online

PipoDeClown

Izze Zimpell

Op maandag 22 juli 2002 19:32 schreef deavatar het volgende:

[..]

Nee, ik zie hem niet bij de geïnstalleerde protocollen e.d. staan. Ik heb gekeken bij de eigenschappen van de NIC, ik neem aan dat je dat bedoelt.
nee bij tcp/ip advanced

God weet alles, want hij is lid van de Mosad. To protect your freedom i will take that away from you. Mijn drankgebruik heeft ernstig te lijden onder mijn gezondheid.

• deavatar
Dat bedoelde ik, jij benadert het nu alleen iets specifieker :)

Ik zie het er i.i.g. niet bijstaan.

Verwijderd

kijk eens naar de prioriteit van je netwerkkaarten en geef je lokale nic een hogere prioriteit. Misschien werkt het nu wel (wat ik overigens niet denk, maar je weet het nooit met windows :) )

• deavatar
Waarom raad je het aan als je denkt dat het niet helpt? Geen andere suggesties?

Verwijderd

zitten ze allemaal in een werkgroep met dezelfde naam, alsdat niet zo is gauw doen, dat kan je probleem zijn.

heb jij je HP DeskJet 720c serieel aangesloten? moet je eens parallel proberen gaat stukke beter!

Heb je wins geinstalleerd? is in prinicipe niet meer nodig met w2k maar wordt vaak alsnog gebruikt. Gebruikte je wel of niet DNS-server?

Bythway als je dezelfde reactie gaat schrijven op mijn berichtje alsop die van martijntje, zoek je het maar lekker zelf uit, hij (wij) proberen te helpen.

• deavatar
Ik bedoelde die reactie niet lullig, ik hoop dat hij het ook niet zo opvatte. Ik vond het alleen vreemd dat hij iets aanraadde waarvan hij zelf dacht dat het niet zou lukken ;) Maar goed, ik heb het wel getest, en het hielp niet.

Alle computers zijn op exact dezelfde workgroup ingesteld, dat kan het dus ook niet zijn. De printer is parallel. Het is een DNS server, met forward en reverse lookup zones.

Ik heb geen WINS adressen ingesteld, heb LMHOSTS lookup wel enabled, NETBIOS over TCP/IP is ook enabled.

Ik zie een optie die misschien interessant is, "use NETBIOS setting from DHCP server". Heb ik vorige keer overheen gelezen. Zal zo eens kijken of dat wat is :)

• deavatar
Wat ik trouwens niet gemeld heb, wat me overigens wel behoorlijk belangrijk lijkt, is dat ik altijd deze message krijg na het starten van Windows as:
At least one of the system devices failed to initialize during startup.

Als ik dan bij de event viewer kijk, zie ik in het system log deze warnings en errors:
Type: Warning
Source: RSVP
Category: None
Event: 10035
Source: RSVP
Event: 10047

en twee keer deze:
Type: Error
Source: Service Control Manager
Event: 7022

Verder staat er een aantal Information types, maar dat is gewoon :)

Bij de DNS server event viewer, staan deze drie messages:
Type: Information
Source: DNS
Event: 2
Type: Information
Event: 708
Event: 414

Lijkt me ook niet helemaal fris.

Oh, en bij application log onder de event viewer staat dit:
Twee keer deze"
Source: WinMgmt
Event: 61

En twee keer deze:
Type: Error
Source: IISADMIN
Event: 102

Wat verder opvalt is dat de clients de server niet zien als ze booten als de server draait. Als de clients echter draaien, en ik boot DAN de server, dan kunnen ze hem wel vinden...

Voor mij is alle logica weg :P

Verwijderd

netbios duurt ongeveer 15 mins max voordat je alle pc's ziet... op het moment dat je boot stuurt die gelijk een broadcast en dus zien al je clients de server...

wil je op je clients de server zien doe dan gewoon zoeken >> computer >> servernaam... dan zal je zien dat die er wel gewoon is (of gewoon 15 mins wachten totdat de server iig 1 keer een broadcast heeft gestuurd (en ff F5-en hehe)).

voor de foutmeldingen heeft ms een [url="http://support.microsoft.com"]prima database[/url]

Verwijderd

probeer voor de fouten beter [url="http://www.eventid.net"]www.eventid.net[/url] dan kan je ze plakken in de "event parser"

Verwijderd

Op maandag 22 juli 2002 19:54 schreef martijntje het volgende:
kijk eens naar de prioriteit van je netwerkkaarten en geef je lokale nic een hogere prioriteit. Misschien werkt het nu wel
Lan Nic van de server moet de eerste in binding order zijn.
Op dinsdag 23 juli 2002 12:11 schreef deavatar het volgende:
Alle computers zijn op exact dezelfde workgroup ingesteld, dat kan het dus ook niet zijn. De printer is parallel. Het is een DNS server, met forward en reverse lookup zones.
Suggestie:
DNS instellingen van je LAN NIC verwijzen naar de server ip, in je DNS server geef je een forwarder aan (forwarder = DNS van UPC).
XP profs registreren hun ip adres automatisch in je DNS dmv DDNS, anders effe handmatig toevoegen. Opties van DHCP server geven aan je XP prof clients je eigen DNS server mee.
Zet de optie "use netbios settings from DHCP server" aan.

Verwijderd

Op dinsdag 23 juli 2002 12:55 schreef deavatar het volgende:
Wat ik trouwens niet gemeld heb, wat me overigens wel behoorlijk belangrijk lijkt, is dat ik altijd deze message krijg na het starten van Windows as:
At least one of the system devices failed to initialize during startup.
Die event id's daar zou ik me niet zo druk over maken, 1e geeft aan dat QoS (packet priority scheduler) niet meer geinstalleerd is, de 2e geeft aan dat dat inderdaad zo is, en die performance monitor melding is een "known" bug die je dmv een cmd prompt commando kunt oplossen, eea heeft niets met je connectivity te maken.

• Mr.Wizzard
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Mr.Wizzard

Brullen met die spullen

Wat ook een goeie is om DNS server met de dhcp mee te geven aan de clients, dat wil ook wel eens helpen met dit soort ellende.

Voor de rest elke SP en update geïnstalleerd?

TEAM_JOE_BAR

• deavatar
Ik heb de server 24/7 draaien, die 15mins max valt dan dus af. Ik heb overigens SP2 en verder alle updates geïnstalleerd.

Ik ga nu even de suggestie van RSA uitvoeren, hopen dat dat werkt.

• deavatar
DNS instellingen van je LAN NIC verwijzen naar de server ip, in je DNS server geef je een forwarder aan (forwarder = DNS van UPC).
XP profs registreren hun ip adres automatisch in je DNS dmv DDNS, anders effe handmatig toevoegen. Opties van DHCP server geven aan je XP prof clients je eigen DNS server mee.
Zet de optie "use netbios settings from DHCP server" aan.
Ok, allemaal gedaan. Tot nu toe zie ik de server wel op de winxp computer, de laptop en de win2k client zijn nu niet beschikbaar, test ik morgenvroeg :)

Hoe kan ik trouwens de priority van de LAN NIC verhogen?

• deavatar
WOEI, de manier van RSA lijkt te werken! De winxp en win2k computers zien hem nu meteen, de laptop is nu niet hier, dus die test ik vanavond.

Bedankt iedereen!

Verwijderd

Op dinsdag 23 juli 2002 23:39 schreef deavatar het volgende:
Hoe kan ik trouwens de priority van de LAN NIC verhogen?
Dit is de binding order in advanced network settings, Interne NiC moet bovenaan staan.
Pagina: 1