De termen "actieve hub" en "passieve hub" hebben alleen betekenis in het aloude ARCnet-netwerk. Dit is een 1.5 Mbps alternatief voor Ethernet, gebaseerd op een token-bus technologie. Aanvankelijk door Data General opgezet als bus tussen hun eigen computer, is het snel om zich heen gaan grijpen als LAN-technologie. Hoewel nauwelijks nog in normale netwerken gebruikt, is het voor robot-besturing onder slechte omstandigheden (onderwater enz.) nog populair, en bestaat ook nog in 20 en 100 Mbps. Bekabeling begon als 93 Ohms coax (RG-62), later zijn UTP en glasvezel ook erbij gekomen.
Een actieve hub stuurt tokens uit naar de aangemelde stations (oorspronkelijk 0-31, later 0-255), waarbij elk station dat "zijn" token ontvangt dit kan gebruiken om een bericht op het netwerk te plaatsen. Een passieve hub is niets anders dan een signaal-verdeler bestaande uit een weerstand- en condensator-netwerkje.
Een actieve hub stuurt tokens uit naar de aangemelde stations (oorspronkelijk 0-31, later 0-255), waarbij elk station dat "zijn" token ontvangt dit kan gebruiken om een bericht op het netwerk te plaatsen. Een passieve hub is niets anders dan een signaal-verdeler bestaande uit een weerstand- en condensator-netwerkje.
The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large
Aha, dus als ik morgen bv. thuis een netwerkje met 4 pc's wil aanleggen, server met drie clients, en ik koop bij bv. Vobis o.i.d. een HUB dan hoef ik er niet echt op te letten of het een actieve of een passieve HUB is. Maar nog beter is gewoon een switch heb ik me laten vertellen.Op maandag 22 juli 2002 16:04 schreef mvdejong het volgende:
De termen "actieve hub" en "passieve hub" hebben alleen betekenis in het aloude ARCnet-netwerk. Dit is een 1.5 Mbps alternatief voor Ethernet, gebaseerd op een token-bus technologie. Aanvankelijk door Data General opgezet als bus tussen hun eigen computer, is het snel om zich heen gaan grijpen als LAN-technologie. Hoewel nauwelijks nog in normale netwerken gebruikt, is het voor robot-besturing onder slechte omstandigheden (onderwater enz.) nog populair, en bestaat ook nog in 20 en 100 Mbps. Bekabeling begon als 93 Ohms coax (RG-62), later zijn UTP en glasvezel ook erbij gekomen.
Verwijderd
Gisteren een 100Mbit 8 poorts switch gekocht voor maar 65 euro. Stelt echt niets voor en werkt lekker. Moet wel toegeven dat ik nog niet met een hub heb gewerkt.
Correct, voor Ethernet zijn alle hubs actief (OK, 10Base-FP gebruikt passieve hubs, maar dat is een passieve glasvezel-hub, die kom je echt niet tgen).Op dinsdag 23 juli 2002 07:54 schreef vmijoost het volgende:
[..]
Aha, dus als ik morgen bv. thuis een netwerkje met 4 pc's wil aanleggen, server met drie clients, en ik koop bij bv. Vobis o.i.d. een HUB dan hoef ik er niet echt op te letten of het een actieve of een passieve HUB is. Maar nog beter is gewoon een switch heb ik me laten vertellen.
Als iemand je een hub aanbiedt waarop staat dat die actief is, dan is het een ARCnet-hub, dat schiet niet echt op (onlangs nog wat zo langs zien komen op 2e hands sites, benieuwd of iemand erin is getuind).
The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large
Okee, bedanktOp dinsdag 23 juli 2002 10:17 schreef mvdejong het volgende:
[..]
Correct, voor Ethernet zijn alle hubs actief (OK, 10Base-FP gebruikt passieve hubs, maar dat is een passieve glasvezel-hub, die kom je echt niet tgen).
Als iemand je een hub aanbiedt waarop staat dat die actief is, dan is het een ARCnet-hub, dat schiet niet echt op (onlangs nog wat zo langs zien komen op 2e hands sites, benieuwd of iemand erin is getuind).
Pagina: 1