Gigabyte GA-6ZMA flashen lukt niet

Pagina: 1
Acties:

• baexem
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18-08 08:54
Ik krijg het niet voor elkaar om m'n mobo te flashen naar een nieuw bios. Anders kan ik m'n harddisk (maxtor 40 GB - secudaire slaaf) niet gebruiken onder Me. Maxblast levert niks op, dan start windows Me niet meer, ook niet na een schone (her)installatie. Zoals ik al zei, het is een Gigabyte GA-6ZMA(6ZM) MOBO...

<edit>
O ja, hij geeft een foutmelding tydens het flashen,
iets met waarschuwing voor verkeerde ID, gevolgd door
een vette waarschuwing ofdat ik wel zeker wil door gaan..
</edit>

:( PLEEZE HELP ME..........

...

Verwijderd

Op maandag 22 juli 2002 15:33 schreef baexem het volgende:

<edit>
O ja, hij geeft een foutmelding tydens het flashen,
iets met waarschuwing voor verkeerde ID, gevolgd door
een vette waarschuwing ofdat ik wel zeker wil door gaan..
</edit>

en nu ga je zelf redeneren dat je hoogstwaarschijnlijk de verkeerde bios gedownload hebt....???? :)

/edit/
Aantal posts: 2
Gem. aantal posts/dag: 1

Ah, vandaar :P ;)

Verwijderd

[url="http://www.flashbios.org"]http://www.flashbios.org[/url]

mocht het wezen dat je idd je bios verkeerd geflashed hebt :)

• baexem
Op maandag 22 juli 2002 18:51 schreef ___Joey___ het volgende:

[..]

en nu ga je zelf redeneren dat je hoogstwaarschijnlijk de verkeerde bios gedownload hebt....???? :)

/edit/
Aantal posts: 2
Gem. aantal posts/dag: 1

Ah, vandaar :P ;)
Ik had het dus beter anders kunnen uitleggen.
Tydens het flashen geeft 'ie die vraag/melding van verkeerde ID, dan kap ik met het flashen! Ben niet van plan om m'n bios te slopen! Maar toch bedankt

[ Voor 19% gewijzigd door baexem op 08-01-2020 11:16 ]

...

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Ten eerste: Welkom op GoT :)

Ten tweede:
Op maandag 22 juli 2002 15:33 schreef baexem het volgende:
Op dinsdag 23 juli 2002 08:17 schreef baexem het volgende:
Grtz, Mike
Lees dit ff: [topic=309815/1/100] :)

Tot slot: welke BIOS had je geprobeerd? [url="http://www.gigabyte.com.tw/support/intel440zx.htm#link6zma"]Hier[/url] staan de juiste BIOS'sen :)

Terugkomend op jouw oorspronklijke probleem: volgens mij ondersteunt de 440ZX (evenals de 440BX) al van fabriek af harddisks groter dan 20GB.. Dus ik vraag me hier af wat het probleem nou precies is? Zie je hem wel in de BIOS? Kun je hem wel partitioneren en formatteren? Wat doet WinMe met deze schijf? Wat voor foutmeldingen etc zie je?

• baexem
Kijk, daar heb ik iets aan!
Ik zal nooit meer iemand bedanken of groeten! ;(
M'n Bios herkend de harddisk niet, als ik hem automatisch laat dedecteren dan loop bios vast, geef ik zelf een instelling (grootte ed.) loopt bios ook vast. WinMe doet nikt met die harddisk (ziet 'm niet) en als ik het lef heb om maxblast (laatste versie) te installaren start WinMe helemaal niet meer op / door. Installeer ik echter WinXP dan wordt de harddisk herkend zonder ook maar aan het bios te komen of Maxblast te installeren.

Onder dos kan ik (na installatie van maxblast) de harddisk wel formatteren en partitioneren (anderom natuurlijk), maar winMe verrekt dat 'ie er iets mee doet.

Start ik WinMe op in veilige modus (met maxblast) dan geeft 'ie aan dat de harde schijven in DOS compatibiliteitsmodus draaien en ziet 'ie ze dus wel!
Snap jij d'r nog iets van? ik niet!

Betreffende de link voor dat bios, dat is juist die ik ook gedownload heb... Tijdens inlezen van bios-flash file geeft 'ie dan aan dat het ID verkeerd is. Ik weet echter zeker dat ik een GA-6ZMA(6ZM) mobo heb met een Intel 440AGP chipset...

[ Voor 8% gewijzigd door baexem op 08-01-2020 11:16 ]

...

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Ik heb het idee dat de jumpersettings een beetje verkeerd staan.. Welke Maxtor heb je en hoe staat het gejumperd? (gôh, wat een leuk anglicisme ;) ) Ook vind ik het vaag dat WinXP hem wel ziet, terwijl je zelf aangeeft dat de BIOS hem niet kan vinden :?

Verder kan het ook wel voorkomen dat een voor de moederbord bestemd BIOS niet gaat werken wanneer je een OEM systeem hebt (Compaq/HP/Dell/etc) in plaats van een zelfbouw systeem :)

hmm.. [url="http://www.maxtor.com"]www.maxtor.com[/url] is momenteel down ;(

• baexem
Op dinsdag 23 juli 2002 09:51 schreef BalusC het volgende:
Ik heb het idee dat de jumpersettings een beetje verkeerd staan.. Verder kan het ook wel voorkomen dat een voor de moederbord bestemd BIOS niet gaat werken wanneer je een OEM systeem hebt (Compaq/HP/Dell/etc) in plaats van een zelfbouw systeem :)
Ik heb hem (ken nummer niet uit m'n kop, maar is een 40GB exemplaar) als 1e slaaf, en zeker weten goed "gejumpered" als 1e meester heb ik een maxtor 10GB.

Die nieuwe maxblast zou volledig compatible moeten zijn met Win Me/XP/2000... Ik geloof het dus toch van niet. O ja, ik heb ook nog een oudere versie van maxblast geprobeerd, zelfde resultaat: niks, nakkes, nada

Het is een systeem van Fujitsu/Siemens, dus geen doe het zelf klus pakket. Kun je dat nader uitleggen van het niet werken van bios update voor een OEM systeem?

...

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Staat die Master op "Stand Alone Master" of "Master with Slave" :?

Wat betreft de OEM BIOS, je zou eigenlijk een update moeten afhalen van de [url="http://www.fsc-pc.de/support/softwareassist_e.asp"]website[/url] van de OEM fabrikant, omdat ze een ander moederbord ID systeem hanteren (en mogelijk zelfs ook een compleet andere BIOS). In theorie kun je gewoon de BIOS van Gigabyte gebruiken en de foutmelding negeren, maar er bestaat een zekere kans dat het toch misgaat (alhoewel ik dat niet verwacht) :)

edit:
Linkje toegevoegd :)

• baexem
:o Al sla je me dood! Ik wist niet dat dat bij die maxtors in te stellen is/was. Ik ga ff een en ander checken.

Betreffende de updates van fabrikant, nada te vinden tot dusverre, had ik al geprobeerd.. (bieden ook weinig/geen hulp/ondersteuning per meel :'( )

<edit>
>:) Ik ga vanavond eens stoeien met het een en ander, ben morgen weer terug met bevindingen, reacties en commentaar...
</edit>

...

• baexem
Ben ik weer, helaas helemaal niks opgeschoten, heb ff bij maxtor de jumpersettings opgezocht en ga vanavond verder prutsen (hoop ik tenminste)

BTW: Ik heb m'n compu zover dat 'ie WinMe tenminste opstart als Maxblast is geïnstalleerd. Had de master in het midden van de kabel en de slave aan het einde aangesloten en nu dus omgedraaid. Helaas herkend maxblast nui m'n slave (40GB) niet meer...

...

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Gebruik je een 80pins ATA66 kabel? Dan moet je de master (goed jumperen!) op de zwarte connector aansluiten aan een uiteinde, de slave (let ook op jumpers) aan de grijze connector in het midden, de andere uiteinde (blauw) moet je dan op de moederbord prikken :)

• baexem
Voor zover ik weet (ik gebruik de standaard kabels welke in m'n PC aanwezig zijn) zitten er twee zwarte connectoren op die kabel! is 'ie dan ook geschikt? Let wel op, WinXP accepteert deze configuratie gewoon! zonder bios instelling en zonder Maxblast.

...

• baexem
Daar ben ik dan weer!
Alles werkt nu, en wel als volgt:
Ik heb de harddisks allebei als master (primair en secundair) in m'n systeem gehangen. Maxblast starten et voilá nu doet alles het!

...

Pagina: 1