Verwijderd

Topicstarter
Er is iets wat ik me al een tijd afvraag. Het is al een hele lange tijd geleden maar ik heb een keer op Discovery een uitzending gezien over Egypte. Er waren een aantal wetenschappers die de pyramides waren binnen getreden en daar troffen ze verschillende muurschilderingen aan. Op 1 van die schilderingen was een vreemde kruik getekend die licht zou moeten geven. Dit hebben de wetenschappers later proberen na te maken en wat blijkt nu: als je de kruik vult met azijn geeft de kruik op een bepaalde manier licht.
Mijn vraag is nu: hoe konden de egyptenaren het licht al hebben kunnen uitvinden? Zou dit misschien kunnen door hulp van buitenaf (aliens)?? Zouden de egyptenaren misschien meer van zulke dingen hebben uitgevonden en die later misschien verloren zijn gegaan en nog weer later door ons zijn herontdekt?

Verwijderd

Als de egyptenaren zoiets gehad zouden hebben, hoeft het nog niet zo te zijn dat ze hulp hebben gehad van aliens. Ze kunnen er gewoon toevallig achter zijn gekomen. Ze hebben dan waarschijnlijk het idee niet verder uitgewerkt, omdat het misschien niet zo nuttig leek. Een vuurtje is immers veel makkelijker gemaakt en geeft meer licht.

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:50

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Egyptenaren hadden inderdaad chemische batterijen en een soort van gloeilampen. Maar dat hoeven ze echt niet van aliens geleerd te hebben hoor...

Kennelijk waren de Egyptenaren in contact met de beschavingen in Zuid-Amerika (in de tombes van enkele farao's is immers cocaïne gevonden, wat in ieder geval in die tijd alleen in Zuid-Amerika groeide - en in Zuid-Amerika zijn beelden gevonden van Negroïde-ogende mensen), en die beschavingen waren ook al vrij ver gevorderd, dus ze hoeven het niet eens zelf uitgevonden te hebben. Daarbij komt dat ook de Chinezen Afrika en Amerika bezocht hebben. En de Chinezen zijn ook heel goed in gadgets uitvinden die vervolgens weer vergeten worden. Dat allemaal bij elkaar, dan kan er best wel een batterijtje uitgevonden worden :)

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• RobzQ
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-12-2020

RobzQ

greedy as a pig

Een uitvinding slaagt pas als er een toepassing voor is gevonden. Een baterij uitvinden die een beetje (te weinig) licht kan opbrengen is waarschijnlijk niet praktisch geweest dus is men het in de loop der tijd 'gewoon' vergeten.

Zo is er ten tijde van de grieken ook al een stoommachine uitgevonden. In het apparaat werd water verhit dat door een nauwe opening naar buiten werd geperst om vervolgens een rad aan te drijven. Men wist alleen niet zo goed wat men aan wilde drijven en dus is de uitvinding nooit verder 'gebruikt'

Als er toen iemand bedacht had de machine op een wagen te monteren om zo een 'automobiel' te maken, hadden we misschien 2000 jaar eerder de het stoomtijdperk ingegaan.

..so be wary of any man who keeps a pig farm..

• salutem
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-12-2025
Op maandag 22 juli 2002 15:38 schreef Reyn Eaglestorm het volgende:
Egyptenaren hadden inderdaad chemische batterijen en een soort van gloeilampen. Maar dat hoeven ze echt niet van aliens geleerd te hebben hoor...

Kennelijk waren de Egyptenaren in contact met de beschavingen in Zuid-Amerika (in de tombes van enkele farao's is immers cocaïne gevonden, wat in ieder geval in die tijd alleen in Zuid-Amerika groeide - en in Zuid-Amerika zijn beelden gevonden van Negroïde-ogende mensen), en die beschavingen waren ook al vrij ver gevorderd, dus ze hoeven het niet eens zelf uitgevonden te hebben. Daarbij komt dat ook de Chinezen Afrika en Amerika bezocht hebben. En de Chinezen zijn ook heel goed in gadgets uitvinden die vervolgens weer vergeten worden. Dat allemaal bij elkaar, dan kan er best wel een batterijtje uitgevonden worden :)
misschien dat ze em nu dan wel gevonden hebben :P

[url="http://frontpage.fok.nl/news.fok?id=20671"]http://frontpage.fok.nl/news.fok?id=20671[/url]

"Social progress can be measured by the social position of the female sex - Karl Marx"

• Mastermind
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:57
Hier staat wat over een bedrijf die die light bulb nagebouwd heeft, incl. mpg filmpje.

Afbeeldingslocatie: http://www.theforbiddenknowledge.com/chaptera/egyptlight05.jpg

[url="http://www.theforbiddenknowledge.com/chaptera/"]http://www.theforbiddenknowledge.com/chaptera/[/url]

Verwijderd

en het kan ook zijn dat ze het vergeten zijn, netzoals met de romeinen, die hadden toch ook al beton, en was even later opnieuw uitgevonden?

• Kez
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Kez

Drive monkey,drive!

Op maandag 22 juli 2002 23:10 schreef PouwelZ het volgende:
en het kan ook zijn dat ze het vergeten zijn, netzoals met de romeinen, die hadden toch ook al beton, en was even later opnieuw uitgevonden?
Die hadden meen ik ook riolering etc.
Iets waar ze in de Middeleeuwene ook niet echt veel ervaring mee hadden(lees:doen waar het uitkomt en begint het te stinken dan sproeien we wel een luchtje)

Ik heb geen problemen met baby's,over 16 jaar moeten er ook weer lekkere wijven zijn.

• Christiaan
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-08-2021
Er is hier een uitvoerige (en met zeer veel materiaal ondersteunde) discussie over geweest in (laat je niet misleiden door de titel, verderop gaat het over egyptenaren enzo:
[topic=491857]

Eerlijk gezegd heb ik liever dat de discussie daar verder gaat, aangezien er meer basis-materiaal aanwezig is. Het is echter al een draadje van enige maanden (2 ofzo) terug, en vereist een schopje. Overigens moet ik hierbij zeggen dat dat draadje deel 1 was van een ander draadje dat nog wel open is (deel 1 is dicht om losse discussies te voorkomen). Reageren kan dus in:
[topic=529308]
(hier is nog veel meer informatie te vinden over andere beschavingen e.d.)

Verwijderd

misschien hadden de egyptenaren gewoon niet de wetenschappelijke kennis om zo'n 'uitvinding' te begrijpen. Net zoals Aristoteles dacht dat lichte dingen langzamer vielen dan zware. de Egyptenaren knutselden dus maar wat en de ene keer deed ie het wel en dan weer niet. Tot het moment komt dat hij het nooit meer deed...en dan vergeet je zoiets snel

Verwijderd

Toch hebben ze maar 'slechte' of geen backups gemaakt van de ontwerp en bouwmethoden van die piramides.

Hoe ze dat zonder machines die wij tot onze beschikking hebben geflikt in zo'n relatief korte periode, blijft mij verbazen.

Verwijderd

Op maandag 22 juli 2002 17:57 schreef Mastermind het volgende:
[url="http://www.theforbiddenknowledge.com/chaptera/egyptlight05.jpg"][afbeelding][/url]
Is dit het enige plaatje waaruit we nu hebben afgeleidt dat men vroeger al lampen had. Als dat zo is vind ik dat een twijfelachtige conclusie. Stond er ook bij uit wat voor materialen het gemaakt was. Volgens mij heeft EvD gewoon een lamp gemaakt in de vorm van deze tekening. EvD haalt wel vaker dingen uit tekeningen die er niet zijn. Ik ben ook benieuwd wat voor gas en onder welke druk er in het glas zit. En wat is de spanning over het glas.

Verwijderd

Ik heb ook een keer op discovery gezien dat een aantal wetenschappers hadden ontdekt dat de Egyptenaren al elektriciteit hadden.

Ze hadden dit ontdekt aan de hand van overblijfselen van een soort elektrische geleidingsmasten en een aantal muurschilderingen.

Niemand had ooit eerder ingezien dat een aantal grote objecten als spanningsgeleiders functioneerden, omdat ze zo groot waren.
In de muurschilderingen kon je zelfs zien dat er vonken oversprongen van verschillende pilaarachtige objecten.

Ze weten alleen niet waarvoor de egyptenaren deze elektriciteit gebruikten.

• Oogst
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-01 21:29
Door toeval kun je dingen uitvinden, dat gebeurt.

Zo gebruikte een of ander oud handelaarsvolk al elektrolyse om dingen van een metalen laagje te voorzien. Ze wisten absoluut niet hoe het werkte, maar kwamen het toevallig tegen doordat ze wijn op het strand verkochten en daar stoffen bijkwamen, zoiets, ik weet het niet meer precies. Nou en als ze dan zien dat er een laagje op is gekomen, proberen ze dat te herhalen en onthouden ze hoe het werkt.

Zo konden in de oudheid de meest leuke dingen ontdekt worden, zoals de batterij die ik hierboven beschreef: gewoon toeval.

Devblog / portfolio
Swords & Soldiers
Awesomenauts
Proun
Cello Fortress

Pagina: 1