Ik heb een auto met een gesloten achterbak (een sedan dus...). Ik wil graag een subwoofer plaatsen maar kan me niet voorstellen dat de achterbak hiervoor een goede plaats is. De bassen komen natuurlijk wel binnen maar moet er nergens een opening gemaakt worden? Volgens mij klinken de bassen buiten harder dan binnen....
Verwijderd
Nee hoor, hoeft geen opening gemaakt te worden!
Ik heb er bij mij ook 2 subs in liggen en binnen klinkt het toch heel anders als buiten de auto, sterker nog ik hoor buiten bijna geen bass en binnen volop!
Ik heb er bij mij ook 2 subs in liggen en binnen klinkt het toch heel anders als buiten de auto, sterker nog ik hoor buiten bijna geen bass en binnen volop!
Een opening is absoluut niet nodig als je geen dikke geluidsdempende hoedenplank hebt.
In mijn vorige auto, een mazda 323 sedan, moest ik wel de achterbank plat leggen voor een fatsoenlijke bas, omdat de akoestiek van die bak waardeloos was.
In mijn huidige auto, Volvo 460, heb ik bassen tot in de kelder!
Ik moet er wel ff bijzeggen dat ik een nieuwe baskist heb gebouwd, die precies op maat gemaakt is. Misschien dat dat er iets mee te maken heeft, ik weet het niet.
Dit is hem dus:
In mijn vorige auto, een mazda 323 sedan, moest ik wel de achterbank plat leggen voor een fatsoenlijke bas, omdat de akoestiek van die bak waardeloos was.
In mijn huidige auto, Volvo 460, heb ik bassen tot in de kelder!
Ik moet er wel ff bijzeggen dat ik een nieuwe baskist heb gebouwd, die precies op maat gemaakt is. Misschien dat dat er iets mee te maken heeft, ik weet het niet.
Dit is hem dus:
Time is never wasted when you're wasted all the time.
whoopah!
dat ziet er lekker uit!
zal ik gauw ook ff pics posten van de sub in mijn 460
btw, soms zie je het wel; openingen naar binnen. Ik heb juist het idee dat je de bas dan wel vanuit een bepaalde richting hoort komen.
dat ziet er lekker uit!
btw, soms zie je het wel; openingen naar binnen. Ik heb juist het idee dat je de bas dan wel vanuit een bepaalde richting hoort komen.
Wise enough to play the fool
Thanx!Op dinsdag 23 juli 2002 01:23 schreef teacher het volgende:
whoopah!
dat ziet er lekker uit!
Nog een 460-rijder, tenminste iemand met smaak.
Ik heb hem met opzet zo geplaatst, omdat de bassen dan weerkaatst worden, en naar mijn mening klinkt dat een stuk beter.
Plus het ziet mooier uit als je de kofferbak opent.
Het lijkt me beter de eerste basklap te richten op een stuk metaal (de achterklep) dan naar boven of richting achterbank. Belangrijkste is dat de woofer een beetje 'ademruimte' heeft en dus niet meteen tegen de achterbank staat te blazen.
2x12" JBL in een 460, niet een beetje overkill
2x12" JBL in een 460, niet een beetje overkill
Verwijderd
De mijne staat dwars achter de achterbank, (speelt dus opzij) niet de meest ideale positie qua sound maar wel het handigst als er ook nog boodschappen en zo in de kofferbak moeten.
Er hoeft niet per se een directe verbinding tussen kofferbak en interieur te zijn. Het klinkt wel iets beter als de achterbank is neergeklapt maar met de bank omhoog gaat ook prima.
Er hoeft niet per se een directe verbinding tussen kofferbak en interieur te zijn. Het klinkt wel iets beter als de achterbank is neergeklapt maar met de bank omhoog gaat ook prima.
Verwijderd
als je zo'n al-cheapo marquant versterker hebt, hoef je niet bang te zijn dat je ruiten eruit klappenOp dinsdag 23 juli 2002 09:37 schreef Wekkel het volgende:
[...]
2x12" JBL in een 460, niet een beetje overkill![]()
mijn pa vind dat dan weer zonde van de kofferruimte! en m'n ma zou zeggen dat je ook het andere verkeer nog moet horen enzo
Ik heb dus geen el-cheapo Marquant-versterker.Op dinsdag 23 juli 2002 09:46 schreef Eddo het volgende:
als je zo'n al-cheapo marquant versterker hebt, hoef je niet bang te zijn dat je ruiten eruit klappen
Ik heb er drie versterkers in liggen, een zware 4kanaals Philips DAP650 voor de woofers die gebrugd zijn aangsloten, en dan nog twee 2kanaals versterkers voor de frontspeakers en rearspeakers.
Nee, ik hou gewoon van flinke bassen.Op dinsdag 23 juli 2002 09:37 schreef Wekkel het volgende:
2x12" JBL in een 460, niet een beetje overkill![]()
Ik had eerst een baskist erin liggen met één Caliber Evolution 12", maar dat was toch net iets te weinig.
Hey... deze topic zocht ik 
Ik heb een Volvo 440 (en ja, ik vind de 460 toch iets mooier). En ik wil hier in ook wat meer bas creeren.
Maar ik wil ook weer niet zo'n grote boombox in mijn achterbak maken, aangezien ik mijn achter bak veel gebruik.
Ik heb dus een 18mm MDF plaat op maat gezaagdt, ipv een normale hoedenplank, zodat ik daar 1 of 2 bas speakers in kan hangen.
Nou ben ik niet zo'n audiofreak en hoef niet het beste van het beste, maar ben toch benieuwd wat jullie mij aanraden.
Ik heb deze versterker van monacor [url="http://www.carpower-hifi-shop.de/hpb-418sw.htm"]link[/url]. En wil deze gebruiken om 1 of 2 basspeakers aan te sturen. Iemand een tip of hint voor mij?
Ik heb een Volvo 440 (en ja, ik vind de 460 toch iets mooier). En ik wil hier in ook wat meer bas creeren.
Maar ik wil ook weer niet zo'n grote boombox in mijn achterbak maken, aangezien ik mijn achter bak veel gebruik.
Ik heb dus een 18mm MDF plaat op maat gezaagdt, ipv een normale hoedenplank, zodat ik daar 1 of 2 bas speakers in kan hangen.
Nou ben ik niet zo'n audiofreak en hoef niet het beste van het beste, maar ben toch benieuwd wat jullie mij aanraden.
Ik heb deze versterker van monacor [url="http://www.carpower-hifi-shop.de/hpb-418sw.htm"]link[/url]. En wil deze gebruiken om 1 of 2 basspeakers aan te sturen. Iemand een tip of hint voor mij?
Die versterker is toch eigenlijk te licht voor een leuke woofer..
Wat is de maximale grootte van de speaker die erin kan?
Je zou misschien aan een leuk setje 6x9's kunnen denken.
Wat is de maximale grootte van de speaker die erin kan?
Je zou misschien aan een leuk setje 6x9's kunnen denken.
Hmz.Op woensdag 24 juli 2002 23:04 schreef webmail het volgende:
Dat is misschien een versterker die geschikt is voor 16Cm speakertjes, maar zeker niet om subs aan te hangen.
Als je één sub wilt moet je denken aan iets van rond de 2X80 Watt, die je dan op mono brugt. Daar kun je dan een 10" of 12" woofer op aansluiten.
Wil je 2 subs, moet je naar wat meer vermogen toe. In ieder geval moet je zorgen dat je rond de 150 Watt per kanaal zit om een sub een beetje te laten klappen. (Hij moet tenslotte harder dan je gewone speakers, dus moet er ook meer vermogen heen, plus het feit dat bass nogal wat vermogen nodig heeft.)
Aannames zijn fataal.
dacht ik al 
Ik heb ruimt voor bv 1 speaker van cá 50cm ø.
of 2x 24cm ø. (10" ??)
Dan maar een andere "simpele" versterker kopen.
Ik heb ruimt voor bv 1 speaker van cá 50cm ø.
of 2x 24cm ø. (10" ??)
Dan maar een andere "simpele" versterker kopen.
INderdaad, die versterker die je ons laat zien zou ik niet eens prefereren boven de standaard autoradio uitgangen. Al die kabel ellende voor een miezerige 18 watt rms per kanaal. Als je het doet, doe je het goed.
Voor die versterker (als je 'm perse wil gebruiken) zullen 6x9's achterin wel voor wat herrie zorgen. Even luisteren voordat je ze koopt, smaken verschillen.
Met een simpele (goede) 2 kanaalsversterker zou je een 6x9 set aan kunnen vuren en een klein woofertje kunnen bruggen over links en rechts en die met een passief low pass filter (80Hz) ook in de MDF plaat hangen (de zogenaamde tri-mode). Met een sedan moet zo'n free-air opstelling de pan uitrijzen
. Een simpele free-air woofer 10" hoeft niet zoveel te kosten, desnoods een Marquant van de Kijkshop.
Nadeel is dat je van de 2 kanalen van de versterker geen kanalen meer overhoud om de voorspeakers te bedienen.
Voor die versterker (als je 'm perse wil gebruiken) zullen 6x9's achterin wel voor wat herrie zorgen. Even luisteren voordat je ze koopt, smaken verschillen.
Met een simpele (goede) 2 kanaalsversterker zou je een 6x9 set aan kunnen vuren en een klein woofertje kunnen bruggen over links en rechts en die met een passief low pass filter (80Hz) ook in de MDF plaat hangen (de zogenaamde tri-mode). Met een sedan moet zo'n free-air opstelling de pan uitrijzen
Nadeel is dat je van de 2 kanalen van de versterker geen kanalen meer overhoud om de voorspeakers te bedienen.
Ik vind inderdaad die Marquant booster MCA-475 van de kijkshop wel een leuk prijsje hebben. Als ik een soort gelijke versterker van een betere merk wil hebben, kost zeker veel meer?
Het gaat mij niet om het vermogen, maar alleen maar om een beetje extra "mooie" bas. Ik heb momenteel 4x [url="http://www.jbl.com/car/product.asp?prod=GTO525&ser=GTS&cat=MEL"]JBL GTO525[/url] op een [url="http://www.carhifiweb.nl/chw_jvc.htm"]KS-FX12 + CH-X400[/url]
Het gaat mij niet om het vermogen, maar alleen maar om een beetje extra "mooie" bas. Ik heb momenteel 4x [url="http://www.jbl.com/car/product.asp?prod=GTO525&ser=GTS&cat=MEL"]JBL GTO525[/url] op een [url="http://www.carhifiweb.nl/chw_jvc.htm"]KS-FX12 + CH-X400[/url]
Een beetje 2 kanaalsversterker is voor 100 euro wel te vinden. Daarmee kan je een paar 6x9's voor achterin aanvuren + eventueel een sub..
Pagina: 1