Toon posts:

Subwoofer aansluiten

Pagina: 1
Acties:
  • 192 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Weet iemand hoe ik mijn pasive subwoofer op mijn versterker aan sluit?
Op de subwoofer zitten zo'n rode en zwarte aansluiting, een gewone speaker aansluiting zeg maar. Op mijn versterker zit zo'n tulp aansluiting, ik heb wat rond gekeken naar een kabel hiervoor maar heb deze niet kunnen vinden. Iemand een idee hoe dit werkt?

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:49

JvS

Ik heb hem zelf ook

dat zijn speakeraansluitingen, je moet die sub dus op de speakeruitgang aansluiten en niet op de sub-uitgang. Die is voor een actieve subwoofer.

Maar dat staat vast ook wel in de handleiding..

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Verwijderd

Topicstarter
Heb maar een sub aansluiting, dit is dus de tulp.
De versterker is de pioneer VSX-510 trouwens..voor als je het niet gelooft..

Verwijderd

Ik heb de Pioneer VSX-409RDS. Ook ik heb een passieve Pioneer subwoofer erbij, en die heb ik gewoon bij de front-speaker-uitgangen erbij gepropt, werkt oke.

Die sub-ingang sub-uitgang is inderdaad voor een actieve sub.

edit:
moet sub-uitgang zijn natuurlijk

Verwijderd

Topicstarter
En dat werkt gewoon zoals het hoort? Is dit de normale weg om dit aan de praat te krijgen? Of is die versterker gewoon niet geschikt voor een passieve subwoofer?

Verwijderd

Ja dat is de normale manier ja. Natuurlijk krijg je een beter effect als je een actieve sub eraan hangt, maar dat kost ook weer extra pegels.

Ik heb die receiver van mij met 5 boxen en de sub in een set gekocht, lijkt me dus sterk dat 't niet zo zou horen.

Je kan nog wel kijken of je de sub bij je front-speakers of je centerspeaker hangt (als je die tenminste hebt).

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal het eens testen vanavond als ik weer thuis ben, hartelijk dank.

Verwijderd

Het HOORT niet zo, maar het KAN wel.
Als het even kan kun je beter een eindversterker op de kop zien te tikken. Die sluit je aan op de line out (sub) van je huidige versterker met een tulp-tulp kabel. De subwoofer sluit je dan met luidsprekerkabel aan op de eindversterker.

Zeker met DVD's kun je de reserves van je versterker goed gebruiken.
Bijkomend voordeel is dat je frontkanalen de subfrequenties niet hoeven te versterken. Dit gaat dan alleen over het Sub kanaal. (bij mijn VSX-909 kan ik het subkanaal bij de frontkanalen laten bijmixen als ik geen aparte sub heb, ik ga er vanuit dat dat bij jou ook kan).

Verwijderd

Topicstarter
Als ik nu een tulpkabel afknip 2 meter achter de tulpstekker kan ik dit dan ook gebruiken??

Verwijderd

De tulpaansluiting SUB op je 510 is niet versterkt. De Sub zal dus bijzonder weinig doen. Door de erg lage weerstand t.o.v. Line aansluiting van een actieve sub of een versterker weet ik ook niet zeker of je mogelijk permanente schade aan de SUB uitgang toebrengt.

• Magic666
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:12

Magic666

No one's neighbour!

Op maandag 22 juli 2002 14:43 schreef Simonbuikje het volgende:
Als ik nu een tulpkabel afknip 2 meter achter de tulpstekker kan ik dit dan ook gebruiken??
2 meter? ehhhh.........

Verwijderd

Topicstarter
2 meter, 10 meter whatever..kan het of niet denk je?

Verwijderd

Kunnen? Tuurlijk (fysiek bedoel ik dan) 8-)

Verwijderd

Topicstarter
Als ik dus geen eindversterker wil kopen kan ik hem dus het beste in de front aansluiting of center aansluiting stoppen?

Verwijderd

Precies. Ik denk dat je 'm ook niet moet gaan belasten met extra versterking, Die van mij gaat tenminste al over z'n nel als ik 't volume vol opendraai (loeihard dus). Maar bij normaal en hard volumeniveau presteert ie wel oke.

Verwijderd

OK, je wil kennelijk echt niet aan extra versterking. No problem.
Sluit de sub dan (erbij) aan op de front aansluitingen, en geef aan dat je geen sub aangesloten hebt (indien mogelijk).

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:04

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Op maandag 22 juli 2002 14:12 schreef xoploosx het volgende:
<...>
Die sub-ingang is inderdaad voor een actieve sub.
<...>
ingang? :P

Alles kan stuk.

Verwijderd

:D inderdaad, je hebt gelijk! :D

ligt er maar net aan van welke kant je 't bekijkt natuurlijk! :)

Verwijderd

Wat je kunt proberen is de sub woofer aan te sluiten op B speakers.

Anders kun je mischien net als bij een versterker uit je auto de sub over links en recht heen hangen.
dus de - van de sub op de plus van rechterspeaker uitgang op de versterker.
en de + van de sub op de plus van de linkerspeaker uitgang op de versterker.

waar je om moet denken is dat de fase van de speakers overeen komt. dit hoor je wel dus ff expirimenteren met plus sub op links of op rechts . veel luister plezier

Verwijderd

Topicstarter
Dank u iedereen! Ik ga het testen.

Verwijderd

amateuristisch gedoe :P
nee serieus, koop een eindversterker...

Verwijderd

Op maandag 22 juli 2002 17:09 schreef CS_maDDog het volgende:
amateuristisch gedoe :P
nee serieus, koop een eindversterker...
Heeft geen zin. Ik heb dat al voorgesteld, maar de dames en heren willen die sub graag of onversterkt aan line-out of parallel aan de frontspeakers. |:(
Heb jij nog suggesties om ze om te praten?

Verwijderd

Op maandag 22 juli 2002 20:01 schreef Busmaster het volgende:

[..]

Heeft geen zin. Ik heb dat al voorgesteld, maar de dames en heren willen die sub graag of onversterkt aan line-out of parallel aan de frontspeakers. |:(
Heb jij nog suggesties om ze om te praten?
ik begrijp niet dat als je zoiets koopt...

Afbeeldingslocatie: http://www.mailuk.com/images/amp_vsx510.gif

(wat aangeeft dat je toch wel een beetje smaak hebt) dat je dan een sub in speaker uitgangen wilt steken die daar helemaal niet voor bedoelt zijn. :?
Het bevordert iig de prestaties van EN je main speakers niet EN van je sub niet...

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:22

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

Op dinsdag 23 juli 2002 00:39 schreef CS_maDDog het volgende:

[..]

ik begrijp niet dat als je zoiets koopt...

[url="http://www.mailuk.com/images/amp_vsx510.gif"][afbeelding][/url]

(wat aangeeft dat je toch wel een beetje smaak hebt) dat je dan een sub in speaker uitgangen wilt steken die daar helemaal niet voor bedoelt zijn. :?
Het bevordert iig de prestaties van EN je main speakers niet EN van je sub niet...
Bwegh :P Zwart issie mooier :D

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – Kophi E20 - energieprijzen, economische vluchtelingen (Dubai) en tax op vermogen.

Verwijderd

Op dinsdag 23 juli 2002 00:42 schreef nigelator het volgende:

[..]

Bwegh :P Zwart issie mooier :D
t is jouw feestje... :+

Afbeeldingslocatie: http://www.soundtrack-2000.nl/1011869138373vsxd510_detailpage.jpg

Verwijderd

Niet iedereen is natuurlijk in staat om alles te kopen wat zijn of haar hartje begeerd... :9~ zelf zou graag het volgende willen hebben: Afbeeldingslocatie: http://www.monitoraudio.co.uk/Products/Gold_Reference/img/gold_20_cover_black_bg.gif maar ja.... +/- 9800 euro heb ik ook niet zo liggen.. [url="http://www.monitoraudio.co.uk/Products/Gold_Reference/Gold_Reference.htm"]http://www.monitoraudio.co.uk/Products/Gold_Reference/Gold_Reference.htm[/url]

• Bpje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-03 15:58
[off-topic]
ik lees net dat mensen 2 sets speakers aan 1 uitgang hangen, is niet erg verstandig om te doen als je niet van je versterker af wil. 2 speakers van 8 omh op een 8 omh uitgang gaat echt fout! (als je niet te beroerd bent met het volume)
[/off-topic]
edit typo

Verwijderd

Op dinsdag 23 juli 2002 08:53 schreef Bpje het volgende:
[off-topic]
ik lees net dat mensen 2 sets speakers aan 1 uitgang hangen, is niet erg verstandig om te doen als je niet van je versterker af wil. 2 speakers van 8 omh op een 8 omh uitgang gaat echt fout! (als je niet te beroerd bent met het volume)
[/off-topic]
edit typo
het gaat over het aansluiten van een sub op een normale speakeraansluiting...

• zion
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

(overleden)
Op maandag 22 juli 2002 15:23 schreef webdude iets wat goed was, maar ik verkeerd las:
Hier stond dus overbodige onzin

edit:

Beter lezen, dat stond er al |:(
Dacht dat je adviseerde hem op links- en rechts+ te zetten

10-08-1999 - 10-08-2022, 23 jaar zion @ Tweakers.net
systeem

Verwijderd

Topicstarter
Nog iemand een subwoofertje kopen?

• Jeroen 98675432
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-09-2021
Alleen als je er die opgeblazen versterker bij doet ;)

• Bpje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-03 15:58
Op dinsdag 23 juli 2002 14:33 schreef CS_maDDog het volgende:

[..]

het gaat over het aansluiten van een sub op een normale speakeraansluiting...
[off-topic]
daarom heb ik er ook [off-topic] om hen gezet.
[/off-topic]

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:49

JvS

Ik heb hem zelf ook

mensen dit ging al nergens over, en gaat nu echt helemaal nergens meer over :{

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.