[debian 3.0] geheugen vol.. 0 % swap

Pagina: 1
Acties:

• Newjersey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-08 23:25
Ik heb dus een bakkie hier staan, 120 MHz met 32 mb ram erin. Nu zit mijn geheugen voor 97 % vol en m'n swap is nog niet gebruikt :?

bij m'n server met 48 mb ram (slackware 8.0) is de swap al in gebruik als bijv 45 % geheugen in gebruik is. ligt dit aan debian of heb ik wat fout gedaan tijdens het configen :?

• mavink
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-05 09:16
Kijk eens met het commando 'free' waardoor het geheugen gebruikt wordt? Het kan best wel eens zo zijn dat driekwart schijfcache is, dat is dus niet echt "gebruik" te noemen... Dat wordt weer ingeleverd zodra een ander programma dat nodig heeft.

• Newjersey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-08 23:25
code:
1
2
3
4
5
6
outlaws:/etc# free -m
         total   used    free     shared    buffers     cached
Mem:        29     28       1      42       0       8
-/+ buffers/cache:     18      10
Swap:        47     0      47
outlaws:/etc#

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:37
Dat is nou dus de VM van de kernel die dat regelt. Als je je Slackware update naar dezelfde kernel als Debian gebruikt, zal ja daar het zelfde zien.

Overigens: wat je beschrijft is normaal. Linux vult tegenwoordig gewoon het geheugen met cached zooi, als het nodig is, wordt de zooi uit de cache gehaald en kan het geheugen gewoon weer gebruikt worden voor apps.

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-08 09:26

deadinspace

The what goes where now?

Wat _JGC_ beschrijft klopt. Er is maar 18 MB in gebruik door programma's, een MB of 10 wordt gebruikt voor caching en buffering, en 1 MB is ongebruikt.

Overigens is het wel zo dat hier een verschil merkbaar is tussen de 2.2 en de 2.4 kernels: de 2.4 kernels cachen veel aggressiever, en zullen dus sneller geneigd zijn te gaan swappen puur om de cache te kunnen vergroten. De 2.2 kernels hebben deze neiging niet zo sterk.

Ik gok dan ook dat je op je Debian bak een 2.2 kernel draait (2.2.20 wrs) en op je Slackware bak een 2.4 kernel.

Verwijderd

Op maandag 22 juli 2002 17:34 schreef deadinspace het volgende:
...
Overigens is het wel zo dat hier een verschil merkbaar is tussen de 2.2 en de 2.4 kernels: de 2.4 kernels cachen veel aggressiever, en zullen dus sneller geneigd zijn te gaan swappen puur om de cache te kunnen vergroten. De 2.2 kernels hebben deze neiging niet zo sterk.
...
<ot>
Doet solaris ook, dan heb je na een cleane boot gemidddeld zo'n 20/30M swap in gebruik, en dan doet meestal nog nix...
</ot>
Pagina: 1