Aluminium lawaaidoos

Pagina: 1
Acties:

• Marcelloz
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23-01 16:31

Marcelloz

IT dude with a beard

Topicstarter
Vorige week een nieuwe PC aangeschaft, blijkt toch meer lawaai te maken dan ik had verwacht:( :

ASUS A7V333
AMD2000+ met TT vulcano7 fan
Target M-802 Middle tower ( van alu dus )
AOpen G4Ti4200

Heeft iemand ook ervaring met lawaai in deze combinatie? Ik wil er wat aan doen maar weet niet waar ik moet starten. Ben op zoek naar de beste quick-win. Mijn idle temp is overigens zo'n 58 graden, de vulcano draait dan 5200 toeren. Grappig is wel dat stressed de temp maar enkele graden stijgt (61 als max).

There are better things in life than alcohol, but alcohol makes up for not having them.

• ReallyStupidGuy
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-08 11:31
Als asus de interne diode vasn de xp gebruikt hoef je je over de temp geen zorgen te maken.

Tegen het lawaai kun je veel dingen doen:
- casefans op 7V of 5V
-Low noise fan op het koelblok of zahlman (of hoe schrijf
je dat)
-case isoleren met geluidsdempende matten
-zorgen dat de roosters zo min mogelijk geruis veroorzaken
-Waterkoeling!!!]

Ik ben vast nog wat vergeten!

Btw.: Gefeliciteerd met je eerste post!!

Duizend wijzen kunnen meer vragen stellen dan één idioot kan beantwoorden.

• David
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-07 11:19
Ik zou toch eens even kijken naar de koeler op de Volcano en naar de voedingfans. 5200rpm is wel redelijk veel, het kan dus zijn dat dat de herrieschopper is. Probeer een keer het stekkertje van de fan eruit te halen terwijl 'ie draait en kijk of de herrie sterk vermindert. Als dat zo is is het aan te raden om aan een andere heatsink/fan-combinatie te gaan denken. Ik heb hier een ALPHA PAL8045T met Papst 8412N/2GL op m'n XP1700+ en die maakt vrijwel geen geluid (het loopgeluid van m'n Maxtor 40GB-schijven overstemt het!)

Dato DUO synth voor twee

• TheDataDude
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Ik heb geen ervaring met die dingen, maar misschien maakt de koeler op je videokaart lawaai. Voel eens voorzichtig (ik weet niet hoeveel ervaring je hebt met computer's aan de binnenkant ;)) aan de rand van de koeler (dat stuk dat vast zit) of ie trilt. Ik heb wel vaker problemen daarmee gehad.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

je zou je case ook kunnen isoleren als die teveel geluid maakt.

en lees ook effe de FAQ: [topic=309815/1/100]

• Marcelloz
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23-01 16:31

Marcelloz

IT dude with a beard

Topicstarter
Hmm, als ik mijn fan van 12 naar 7 volt zet, dan draait hij waarschijnlijk minder hard (?) en wordt mijn processor warmer (?).

En ik zal 'em eens in een dekentje wikkelen...

Is die Papst 8412N/2GL fan trouwens bedoeld voor op een cpu-fan of voor je voeding ( of universeel? ). Als ik naar de specs kijk maakt hij bijna evenveel lawaai als de vulcano...

There are better things in life than alcohol, but alcohol makes up for not having them.

• ReallyStupidGuy
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-08 11:31
Op maandag 22 juli 2002 13:01 schreef Marcelloz het volgende:
Hmm, als ik mijn fan van 12 naar 7 volt zet, dan draait hij waarschijnlijk minder hard (?) en wordt mijn processor warmer (?).

[b] Jup, maar als je er wat casefans bij in zet wordt het weer een stuk koeler in de kast, iets minder koelere lucht zal per saldo ongeveer op het zelfde uitkomen[b]

En ik zal 'em eens in een dekentje wikkelen...

welterusten

Is die Papst 8412N/2GL fan trouwens bedoeld voor op een cpu-fan of voor je voeding ( of universeel? ). Als ik naar de specs kijk maakt hij bijna evenveel lawaai als de vulcano...

Papst fans staan er zeker niet om bekend dat ze luidruchtig zijn! En je kunt elke fan overal voor gebruiken, als het maar past

Duizend wijzen kunnen meer vragen stellen dan één idioot kan beantwoorden.

Pagina: 1