[Java] String opvullen met spaties

Pagina: 1
Acties:
  • 400 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• pjonk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-12-2025
Een heel simpel probleem, maar ik heb helaas nog geen oplossing kunnen vinden.

Ik schrijf in een text file 2 kolommen
code:
1
2
Field        Value
---------------------

Onder deze tabel header komen variabele velden te staan.
In de field kolom is plaats voor 15 tekens.

Als een veldnaam bijv 10 tekens is moeten daarachter 5 spaties worden gezet om alles uit te lijnen. Heel simpel uit te rekenen door het volgende te doen:
code:
1
int intNumSpaces = 15 - strFieldName.length();

Echter nu wil ik even een simpel stringetje maken met dat aantal spaties.
In VB kan ik hier voor eenvoudig de String functie gebruiken, door te doen str = String(intNumSpaces, " ")

Ik kan natuurlijk wel met for i lusje steeds 1 spatie adden aan de stringbuffer, maar dit vind ik wat omslachtig.

Dus mijn vraag is eigenlijk bestaat er een Java ook een soortgelijke String functie?

It’s nice to be important but it’s more important to be nice

• Feyd-Rautha
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-08-2025
Kun je niet met behulp van formatting uw strings mooi uitlijnen ?

I must not fear. Fear is the mind-killer. Fear is the little-death that brings total obliteration. I will face my fear. I will permit it to pass over me and through me. Where the fear has gone there will be nothing. Only I will remain.

• Feyd-Rautha
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-08-2025
Ik heb niet 10 seconden gebladerd in mijn boek van Java en daarin staan voorbeelden van FormatWriter.

Daarin worden de methods print() en println() van de PrintWriter class ge-override.

Als ik de oplossing in dit boek bekijkt, zie ik dat de schrijver ook het aantal nodige spaties toevoegt om zijn strings te kunnen uitlijnen.

Dus volgens mij is dit de enige oplossing.

I must not fear. Fear is the mind-killer. Fear is the little-death that brings total obliteration. I will face my fear. I will permit it to pass over me and through me. Where the fear has gone there will be nothing. Only I will remain.

• pjonk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-12-2025
Oke thanks zal even naar die FormatWriter kijken.

It’s nice to be important but it’s more important to be nice

• xos
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-08 15:35

xos

Je zou het ook kunnen uitlijnen met een tabje misschien.