Op donderdag 25 juli 2002 14:10 schreef rival24 het volgende:
Zie hier mijn bewijs, het is nog goed leesbaar @ 75 dpi. Ik kan zo vlug even geen goed OCR programma vinden op download.com maar ik denk dat die er ook nog wel wat moois van kan bakken.
Als je krantenartikelen gaat scannen heb je wel een hogere resolutie nodig, maar in de meeste gevallen zal 150-200 DPI RUIM voldoende zijn (75 is wel een béétje krap maar t werkt wèl)
(mijn scanner scant alles tot 150 DPI op dezelfde snelheid dus ik scan nooit lager eigenlijk)
Ten eerste, jouw bewering was dat 50dpi voldoende was, en je hebt het nu over 75dpi (ja ok, ik had het ook over 75 terwijl je eigenlijk 50 zei). Dat is in het vierkant al een heel verschil!
Ten tweede begon je daarna over 150-200dpi. Da's een nog veel groter verschil met 50dpi he?
En wat noem jij goed? Ik noem het goed als je een half boek kunt inscannen zonder al teveel fouten. Goeie software haalt vaak een correctheidspercentage van 99,9%. Als je dat leest dan denk je dat dat super is. Maar 99,9% correct betekent gemiddeld 1 op de duizend tekens fout. Da's aardig wat als je bedenkt dat je dan op elke bladzijde die je scant wel iets moet corrigeren.
En als je dat kunt voorkomen door op een hogere resolutie te scannen, waarom zou je dat dan nalaten? 300dpi wordt echt niet voor niks aangeraden. Zoals iemand hierboven al zei: hoe hoger de resolutie, hoe beter tekens herkenbaar zijn. Het is gewoon een feit. Geloof het of niet