Toon posts:

Scanner met specifieke eisen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben op zoek naar een scanner die eigenlijk hoofdzakelijk geschikt is voor text scannen, plaatjes zijn nauwelijks van toepassing, aangezien ik een complete n00b ben op dit gebied, en ik in de search weinig recente antwoorden vond, open ik maar een nieuwe :)
iemand suggesties of eigen ervaringen?

• Rival24
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:33

Rival24

I'll Be Back

Tja, in principe kun je de goedkoopste scanner pakken die je kunt vinden. Voor alleen tekst, is maar een resolutie van 50dpi nodig ongeveer (ik neem aan dat je OCR software wilt gebruiken).

Verwijderd

Topicstarter
ja klopt, uiteraard OCR software.
maar zou het geen verschil zijn in kwaliteit of ik een dure of goedkope neem?

• Rival24

Rival24

I'll Be Back

Op maandag 22 juli 2002 10:24 schreef Wize het volgende:
maar zou het geen verschil zijn in kwaliteit of ik een dure of goedkope neem?
Dat wel, je hebt bijvoorbeeld kleine scanfoutjes enzo maar die worden (als het goed is) door de OCR-software gecorigeerd. Als je ook wel eens plaatjes wilt scannen zou ik naar een beter model kijken...

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Hoho :P als je OCR wilt gaan doen heb je een VEEL hogere resolutie nodig dan 50 dpi. Mijn ervaring is dat OCR redelijk werkt vanaf 150 dpi, maar dan zitten er nog een paar fouten per regel(!) in, en is de tijdwinst ten opzichte van zelf typen minimaal. 300 dpi is eigenlijk wel het minimum.

Maar dan nog kan je wel zo'n beetje het goedkoopste scannertje kopen dat je kan vinden :) 300 dpi optische(!) resolutie is redelijk standaard.

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

• Exirion
  • Laatst online: 22:10

Exirion

Gadgetfetisjist

Op maandag 22 juli 2002 10:21 schreef rival24 het volgende:
Voor alleen tekst, is maar een resolutie van 50dpi nodig ongeveer (ik neem aan dat je OCR software wilt gebruiken).
Dat is dus echt onzin. Je hebt echt minstens 300dpi nodig, maar dat is geen probleem omdat elke cheapo scanner tegenwoordig minstens 300 dpi optische resolutie heeft.

En verder stelt tekst scannen nauwelijks eisen. Praktisch alle scanners kunnen tekst scherp inscannen, dus het enige wat je nodig hebt is gewoon een goed OCR pakket.

Zelf vind ik Omnipage Pro prima (zit standaard bij Canon scanners).

edit:
Rataplan was me net voor ;)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• Rival24

Rival24

I'll Be Back

Op maandag 22 juli 2002 10:27 schreef Rataplan het volgende:
Hoho :P als je OCR wilt gaan doen heb je een VEEL hogere resolutie nodig dan 50 dpi. Mijn ervaring is dat OCR redelijk werkt vanaf 150 dpi, maar dan zitten er nog een paar fouten per regel(!) in, en is de tijdwinst ten opzichte van zelf typen minimaal. 300 dpi is eigenlijk wel het minimum.

Maar dan nog kan je wel zo'n beetje het goedkoopste scannertje kopen dat je kan vinden :) 300 dpi optische(!) resolutie is redelijk standaard.
Ahum, weet je hoeveel 300 dpi is voor text!? Maar wat betreft die fouten, dat klopt inderdaad wel ja, maar daar kun je weer de spellingscontrole overheen gooien. Je moet ook goede OCR software gebruiken (daar kan ik geen advies over geven aangezien ik al jaren niets meer gescand heb qua text).

Verwijderd

Topicstarter
ok dan, great, ik gaat es ff pricewatchen naar een paar canon scanners, thanks guys

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Op maandag 22 juli 2002 10:30 schreef rival24 het volgende:
Ahum, weet je hoeveel 300 dpi is voor text!?
Ja, net genoeg. Weet je wel wat 300 dpi is? Dat is 300 pixels per inch, en een inch is 2.54cm.

Als je bijvoorbeeld Times Roman 10 punts neemt (veel gebruikt) en dan de _grootste_ letters bekijkt, dan zijn die 3mm hoog. Dat betekent dat je voor zo'n letter (0.3/2.54)*300 is ongeveer 35 pixels in de hoogte hebt. Da's niet veel he? Met jouw 75 dpi is zo'n letter niet eens 10 pixels hoog, dus niet herkenbaar.

Dus verdiep je iets meer in zoiets voordat je iets roept ;)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• Rival24

Rival24

I'll Be Back

Afbeeldingslocatie: http://home.kabelfoon.nl/~ccoppens/Zooi/jj.jpg
Zie hier mijn bewijs, het is nog goed leesbaar @ 75 dpi. Ik kan zo vlug even geen goed OCR programma vinden op download.com maar ik denk dat die er ook nog wel wat moois van kan bakken.

Als je krantenartikelen gaat scannen heb je wel een hogere resolutie nodig, maar in de meeste gevallen zal 150-200 DPI RUIM voldoende zijn (75 is wel een béétje krap maar t werkt wèl)

(mijn scanner scant alles tot 150 DPI op dezelfde snelheid dus ik scan nooit lager eigenlijk)

Verwijderd

Door OCR programma's wordt nogal eens 300 dpi aangeraden. Jij kunt het misschien wel lezen, maar kan de OCR het ook aan?

Verwijderd

Hoe hoger de resolutie hoe beter en sneller het OCR programma herkenning kan uitvoeren. De te herkennen stukken worden in OCR als afbeelding ingeladen.

Minder artifacts en onscherpte in je afbeelding zorgt voor een scherpere belettering welke beter is te herkennen door een OCR programma.

50 DPI is gewoon te weinig hiervoor om ook ander drukwerk dan zwarte letters op wit te kunnen herkennen zonder al te veel wijzigingswerk achteraf.

• PsYgHo
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12-08 01:17
300dpi, mine ass!

150 is al beter.. Maar goed dit heeft met name te maken met je ocr pakket...

Een van de beste progjes, zoniet DE best, is:

Abby finereader pro

zelfs met 75dpi komt het hier bijna foutloos over, tevens is finereader ook goed met plaatjes, die neemt die mee als je dat wilt, zowel kleur als zwart wit,

Voor de test een veronica bladzijde programering van zaterdag gepakt, ocr naar word,,en voilla, een kopie in word, met plaatjes! :7 Foutloos@150dpi

Mess with the best,DIE Like The Rest !
Als je in de poep gaat roeren, gaat het stinken!
In je broek poepen is hetzelfde als verliefdheid, iedereen weet het, alleen jij hebt het speciale gevoel!
I Ignore Fools, who Ignore Rules.

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Op donderdag 25 juli 2002 14:10 schreef rival24 het volgende:
Zie hier mijn bewijs, het is nog goed leesbaar @ 75 dpi. Ik kan zo vlug even geen goed OCR programma vinden op download.com maar ik denk dat die er ook nog wel wat moois van kan bakken.

Als je krantenartikelen gaat scannen heb je wel een hogere resolutie nodig, maar in de meeste gevallen zal 150-200 DPI RUIM voldoende zijn (75 is wel een béétje krap maar t werkt wèl)

(mijn scanner scant alles tot 150 DPI op dezelfde snelheid dus ik scan nooit lager eigenlijk)
Ten eerste, jouw bewering was dat 50dpi voldoende was, en je hebt het nu over 75dpi (ja ok, ik had het ook over 75 terwijl je eigenlijk 50 zei). Dat is in het vierkant al een heel verschil!

Ten tweede begon je daarna over 150-200dpi. Da's een nog veel groter verschil met 50dpi he? ;)

En wat noem jij goed? Ik noem het goed als je een half boek kunt inscannen zonder al teveel fouten. Goeie software haalt vaak een correctheidspercentage van 99,9%. Als je dat leest dan denk je dat dat super is. Maar 99,9% correct betekent gemiddeld 1 op de duizend tekens fout. Da's aardig wat als je bedenkt dat je dan op elke bladzijde die je scant wel iets moet corrigeren.

En als je dat kunt voorkomen door op een hogere resolutie te scannen, waarom zou je dat dan nalaten? 300dpi wordt echt niet voor niks aangeraden. Zoals iemand hierboven al zei: hoe hoger de resolutie, hoe beter tekens herkenbaar zijn. Het is gewoon een feit. Geloof het of niet :)

Pagina: 1