Op zaterdag 27 juli 2002 21:23 schreef Ecteinascidin het volgende:
Met het voedselvraagstuk komt dus naar voren dat hulp altijd en eeuwig kan doorgaan.
Daar ben ik het dus niet mee eens, alleen verkeerde hulp zorgt voor voortzetting van problemen. Goede hulp helpt namelijk per definitie.
Je voorbeeld van brandwonden is geen goede vergelijking, omdat er slechts 2 oplossingen zijn: nu problemen of later problemen. Bij de oplossing van welvaartsongelijkheid zijn de oplossingen niet simpel en eenzijdig genoeg om het zo zwart-wit te stellen.
Andere exponent van deze stelling: Geef je mensen met AIDS medicijnen? Ja, want dan gaan ze redelijk lang leven met een knappe standaard. Nee, want anders verspreiden ze de ziekte teveel (en het kost erg veel geld).
In Europa kan je wel helpen, want de discipline om de ziekte niet te verspreiden is erg groot. In Afrika is het dweilen met de kraan open (vreemdgaan en andere exotische culturele aspecten) dus hoe langer het leeft hoe meer het zich verspreid. Wel helpen of niet?
Zeker een punt, behalve dat het westen naast dure en intensieve behandeling die de levensloop alleen verlengt, ook een vaccin heeft dat je immuun maakt voor het HIV virus. Wanneer je iedereen met dit vaccin inent stopt de verspreiding van de ziekte en is AIDS na de langste incubatietijd gestopt, ongeveer 20 jaar meen ik. AIDS is overigens al erg ver verspreid, wat je er ook tegen doet, er zullen miljoenen aan dood gaan. Des te meer reden om het af te remmen.
Op zondag 28 juli 2002 17:30 schreef lasker het volgende:
Beetje vreemde redenering. Wie laat die mensen dood gaan wij, de amerikanen, de japanners, de chinezen, de brazilianen, de russen. Het zijn de afrikanen zelf die meer kinderen in de wereld zetten dan er in leven kunnen blijven. Zij dragen zelf de eerste verantwoordelijkheid.
Natuurlijk draagt de Afrikaanse bevolking verantwoordelijkheid voor haar welzijn, maar zij hebben niet de volledige mogelijkheid om zichzelf te helpen; zij hebben hulp nodig.
Als wij de oplossing voor hun ellende hebben en die niet delen met hun maar voor onszelf houden
laten we ze dood gaan.
Vervolgens zijn er afrikaanse regeringen die louter aan zich zelf denken en hun bevolking laten verrekken.
Het uitschakelen van corrupte regimes is ook een vorm van humanitaire hulp, en op dat punt helpen we ook al, ik vind het daarom geen argument om geen hulp te geven. Het is hooguit een argument om niet blind contant geld te sturen maar dat is totaal verschillend van de structurele hulp die nodig is.
En dan heb je zijn er nog mensen zoals jij die het allemaal niet aan kunnen zien en de kindersterfte willen bestrijden en voedsel willen sturen om de problemen op termijn nog groter te maken.
Ik zou het op prijs stellen als je mij niet in een hokje plaatst. Ik ben geen mens zoals ... en ik ben geen onderdeel van een groep mensen. Ik ben een zelf denkend individu, de enige groep waarin je mij zou kunnen plaatsen is die van het anti-groep zijn, dus alternatieveling zou beter op zijn plaats zijn als je per sé mij een etiket op wil plakken.
Om op je argument in te gaan, ik heb in mijn vorige post(s) al duidelijk gemaakt dat ik voor structurele, op de toekomst gebaseerde hulp ben. Wanneer je dit combineert met het bestrijden van de ergste huidige symptomen zal er in de komende jaren en decennia een grote verandering plaatsvinden, waardoor het westen haar monopolie op welvaart hopelijk zal verliezen en het aantal mensen onder de armoedegrens sterk zal slinken.
Bovendien vind ik geboortebeperking ook hulp, en is het zeker nodig om de groeiende wereldbevolking af te remmen.
Heb je nog andere argumenten waarom hulp op termijn problemen groter zal maken?
De huidige ideeën over hulp hebben absoluut aanpassing nodig, maar het lijkt mij dat het doel van hulp is om problemen op te lossen, en ik ben er verbaasd over dat je er vanuit gaat dat ik slechts voedsel wil geven en kindersterfte wil beperken. Dit zijn twee belangrijke aspecten van hulp maar in combinatie met structurele hulp die tegenwoordig steeds meer toegepast wordt (denk aan het helpen bij scholenbouw en waterput-projecten) zullen de honger en armoede problemen in de toekomst slechts kleiner worden.
De zorg is er in duizenden jaren niet geweest en tot honderd jaar geleden kenden wij die zorg zelf ook niet. Maar nu moeten deze verworvenheden kost wat kost naar afrika worden gebracht ongeacht de consequenties. En de consequenties zijn dat het evenwicht tussen mens en natuur op brute wijze wordt verbroken met enorm leed voor de mens en grote schade voor de natuur. De kunstmatige en onnatuurlijke oplossing die jij navolgt werkt niet en zal op termijn veel meer leed veroorzaken.
pff, wat ongelofelijk hypocriet.
Je zegt dus dat de westerse samenleving goede zorgmethoden verworven heeft, maar we die niet moeten delen omdat dan het 'natuurlijk evenwicht' verbroken wordt?
De kunstmatige en onnatuurlijke oplossingen werken prima in het westen, maar we zijn te bang om een deel van onze welvaart te verliezen als we iedereen proberen te helpen.
Ja, we moeten bevolkingsgroei beperken.
Ja, we moeten voor agrarische methoden zorgen die de natuur niet eroderen.
En als hulp uitvoerings problemen op gaat leveren moeten we het opeens niet meer doen?
NEE verdomme, we moeten onze medemens helpen! Miljoenen mensen gaan dood van de honger, ziekten (en AIDS is niet de enige ziekte die er bestaat

) en andere problemen. Het westen heeft een ongelijke welvaart, en moet die vanuit etisch oogpunt delen.
Vanuit overheersend asociaal oogpunt helaas niet.