[Slackware 8.1] Netwerkkaart niet gevonden

Pagina: 1
Acties:

• geertb
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-08 16:34
Gelukkig, er staat inmiddels linux op mn 486sx, Slackware 8.1 :) Draait best lekker, behalve dat het een routertje moet worden en hij dus mn enige netwerkkaart (moet er nog 1tje bij) niet vind..

Ik voer netconfig uit en dan kan je je kaarten op een gegeven moment laten detecteren (Probe : Look for network cards to set up) als ik dat kies gaat netconfig tijdje wat leuks doen (hoopje dan) en komt opeens met de melding dat ie niks gevonden heeft :'(

Het is een ShineNet ISA kaartje, waarschijnlijk ne2000 kloon of iets dergelijks, en de cdrom bevat geen linux drivers.

Iemand die me kan helpen ? het zal wel iets zijn met de modules in /etc/rc.d/rc.modules maar daar ben ik nog iets te n00b voor :P

Verwijderd

Vindt ie de 2e netwerkkaart niet of staat in niet in "ifconfig", probeer gewoon es ifconfig eth1 192.168.20.6 te doen en kijken of je hem dan wel ziet.

Anders kijken of de modules voor de netwerkkaart wel in lsmod staan.

• geertb
Hm, er zit nu maar 1 netwerkkaart in, en die vind ie niet

Verwijderd

Dan heb je waarschijnlijk niet de module/drivers geladen, of je hebt deze helemaal niet.

• geertb
Op maandag 22 juli 2002 10:13 schreef Jackaxz het volgende:
Dan heb je waarschijnlijk niet de module/drivers geladen, of je hebt deze helemaal niet.
Zou heel goed kunnen :) maar hoe los ik het op? :)

Verwijderd

Als je de module/drivers niet op je systeem hebt zul je die ergens anders vandaan moeten halen.

Ik zou eens kijken op de website van de fabrikant of driver pages.

• geertb
Op maandag 22 juli 2002 10:14 schreef Jackaxz het volgende:
Als je de module/drivers niet op je systeem hebt zul je die ergens anders vandaan moeten halen.

Ik zou eens kijken op de website van de fabrikant of driver pages.
Ik zal eerst eens in de installatie kijken, bedankt iniedergeval :)

Verwijderd

In je /etc/rc.d/rc.netdevice een regeltje opnemen als:
code:
1
/sbin/modprobe ne

En omdat het isa is mag je dan ook nog aan het prutsen met instellingen (irq, memadress etc) die je kunt specificeren als optie aan bovenstaand commando.
Handig is om die instellingen uit te lezen/aan te passen via een dostooltje om de kaart in te stellen.

Als de kaart eenmaal wordt herkend kun je /etc/rc.d/rc.inet1 aanpassen voor zaken als een ip-adres.

• geertb
Op maandag 22 juli 2002 10:31 schreef janjanjansen het volgende:
In je /etc/rc.d/rc.netdevice een regeltje opnemen als:
code:
1
/sbin/modprobe ne

En omdat het isa is mag je dan ook nog aan het prutsen met instellingen (irq, memadress etc) die je kunt specificeren als optie aan bovenstaand commando.
Handig is om die instellingen uit te lezen/aan te passen via een dostooltje om de kaart in te stellen.

Als de kaart eenmaal wordt herkend kun je /etc/rc.d/rc.inet1 aanpassen voor zaken als een ip-adres.
/etc/rc.d/rc.netdevice bestaat helemaal niet *zucht* Werkt het als ik een nieuw filetje maak ?

Edit: nee dus, volgens mij zijn mn modules helemaal niet gesinstalleerd, ik zit nu op de slack cd te zoeken maar ik kan ze niet echt vinden |:(

Mja die zitten tuurlijk in mn kernel, ff ncurses proberen te installeren en dan maar kernel recompilen :)

Verwijderd

De modules zijn normaal gesproken gewoon aanwezig en staan in /lib/modules/2.4.18/ en verder. Dus als je helemaal geen modules hebt dien je deze nog te installeren vanaf Slackware cd.
code:
1
2
ls -al /etc/rc.d/rc.netdevice
-rwxr-xr-x    1 root     root       123 Jun 16 18:25 /etc/rc.d/rc.netdevice

Dat zijn de standaard rechten die op de file rc.netdevice horen te staan. Als het goed is wordt deze door netconfig automatisch aangemaakt. Maar ik kan me voorstellen dat wanneer de kaart niet wordt gedetecteerd dat de file ook niet wordt gemaakt.

/edit: De package van de kernel-modules heet :
<cdrom>/slackware/a/kernel-modules-2.4.18-i386-4.tgz

• geertb
Ook daar zal ik nog maar even naar kijken, maar volgens mij is m'n kernel ook niet helemaal goed geweest dus die ga ik maar overnieuw compileren (volgens een helpfile van de netwerkkaart) :)

Verwijderd

Ik zou gewoon ff bij de lokaale computerboer een pci kaartje gaan halen, die dingen kosten niets meer tegenwoordig.

• geertb
Op maandag 22 juli 2002 13:03 schreef Jackaxz het volgende:
Ik zou gewoon ff bij de lokaale computerboer een pci kaartje gaan halen, die dingen kosten niets meer tegenwoordig.
Mja, dat wilde ik ook, maar dat ding heeft alleen maar isa aansluitingen :P

• stunn0r
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-08 20:20
dan haal je toch een leuk 3com isa kaartje?
die dingen worden door bijna alles ondersteund en zullen ook wel niet zo heel erg prijzig zijn

Verwijderd

Op maandag 22 juli 2002 14:00 schreef stunn0r het volgende:
dan haal je toch een leuk 3com isa kaartje?
die dingen worden door bijna alles ondersteund en zullen ook wel niet zo heel erg prijzig zijn
Ook die zul je met een DOS tool moeten instellen. Maakt voor het probleem dus niet uit. :)

• geertb
Mensen bedankt voor jullie hulp, ik heb kernel overnieuw gecompiled met ne2000 support en nog wat ethernet zooi op standaard en niet op modules, na 5 en een half uur was ie klaar en hij deed het! :)

Alleen baal er beetje van dat ik met die kaart natuurlijk nieuw ip adres krijg van chello, is dat nog te verhelpen? (Ik kan niet de kaarten wisselen van mn desktop naar mn router, omdat desktop pci kaartje heeft en router isa |:( )
Pagina: 1