Toon posts:

Chipset koeler, is die overbodig? [MSI]

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een MSI KT3 Ultra-Aru, waarbij er een chipset koeler op die plank zit naast de CPU. Ik heb een Athlon XP 1800+ @ 1533 mhz, NIET overgeclockt dus.

Kan ik deze gewoon veilig uitzetten?

• beschuitfluiter
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-07 15:44

beschuitfluiter

to the batmobile,let's go

op de non-aru versie zit er geen, ik weet niet of dat zo veel scheelt in temp tussen de 2 uitvoeringen.
maar als je er geen last van hebt; lekker laten spinnen

¯\_(ツ)_/¯

• monterey
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-11-2025
wat denk je zelf dat msi hem er voor niets op zet voor de sier lijkt me niet he ook een klein blokje met ventilator kost geld al is het maar 1 euro op een paar miljoen plankjes zou er dan een hoop geld te besparen zijn.

er zit of een laag koelblokje op + ventilator of zoals ze nu bij asus doen een hoog koelblokje en die dus de van de luchtstroom van de cpu gebruikmaakt en zo dus indirect toch
actief word gekoeld,helemaal geen koeling erop lijkt me niet verstandig.

• Solomon
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-08 12:55
uuuhm, monterey :?
ik denk nml niet dattut nodig is, net zoals je bij sommige cpu's de cpu-fan eraf kunt halen :)

V&A aangeboden: LSI 9207-8i (IBM M5110) geflashed naar IT MODE

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20-08 14:21

Croga

The Unreasonable Man

Op maandag 22 juli 2002 09:09 schreef Venkeroz het volgende:
uuuhm, monterey :?
ik denk nml niet dattut nodig is, net zoals je bij sommige cpu's de cpu-fan eraf kunt halen :)
Ja, je kunt inderdaad een Athlon ook gewoon 80 graden laten worden....

Het moraal hiervan: Mischien is het niet persé nodig, maar het zal wellicht de levensduur van je apparaat verlengen...

En inderdaad: de ARU heeft het harder nodig dan de non-ARU, aangezien de ARU nog Audio en USB2.0 in diezelfde chipset heeft zitten (errrr... weet eigenlijk niet of die koeler op de north- of de southbridge zit.....)

Verwijderd

ik zou hem gewoon idd lekker laten spinnen, mag ik vragen waarom je hem er eigenlijk af wilt hebben? zo'n ding hoor je amper, en echt in de weg zit hij volgens mij ook niet?

Verwijderd

Op maandag 22 juli 2002 09:22 schreef Croga het volgende:

[..]

Het moraal hiervan: Mischien is het niet persé nodig, maar het zal wellicht de levensduur van je apparaat verlengen...

En inderdaad: de ARU heeft het harder nodig dan de non-ARU, aangezien de ARU nog Audio en USB2.0 in diezelfde chipset heeft zitten (errrr... weet eigenlijk niet of die koeler op de north- of de southbridge zit.....)
USB 2.0 en Audio zijn gewoon losgeplaatst hoor, niet in de Northbridge

• Solomon
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-08 12:55
Op maandag 22 juli 2002 09:22 schreef Croga het volgende:

[..]

het punt is, dat ik niet denk dattie zo warm zal worden, misschien een paar graadjes meer, maar als je een goeie airflow hebt, zal de levensduur niet echt verkort worden hoor.

V&A aangeboden: LSI 9207-8i (IBM M5110) geflashed naar IT MODE

Verwijderd

Ik weet het niet 100%, maar volgens mij zijn de meeste chipsetfans echt overbodig. De ene mobobouwer doet er wel één op een bepaalde chipset, de ander niet op eenzelfde chipset.

Ik draai hier al maanden lang een Asus A7V266-e zonder chipsetkoeler. Deze begon al snel een rotherrie te maken waarop ik hem eruit heb getrokken.

Kijk anders eens voor een klein koelblok wat je als vervanging erop zet. Dan weet je dat ie iig koel blijft.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb dus een chipset koeler waarbij dus VEEL lawaai maakt... als ik hem aanzet dan ratelt ie als een idioot, en zo nu en dan tussendoor hoor ik hem weer zo ratelen.

Een gozer van MSI zei dat een heatsinkje genoeg was, aangezien die koeler alleen nuttig was als je ging overclocken, wat ik tot nu toe dus nog niet heb gedaan.

Onboard Audio zit volgens mij idd in de Northbridge, maar Audio heb ik uitgezet aangezien ik er een Live! 5.1 in heb zitten nu :)
Pagina: 1