Ik zou wellis eillen weten hoe en mens verslaafd kan raken aan roken? het is dus de nicotine waar je verslaafd aan bent.. maar warom? warom zou er iets in je hersens zitten warom je telkens maar weer die nicotine nodig hebt? zit er dan soms iets in wat goed voor je lichaam is? of is het simpel weg een fout in je hersens dat je het lekker vind?
Een fout is het niet, je vind dingen gewoon lekker omdat je zo geboren bent of omdat het je zo is aangeleert. Roken is niet lekker, maar rokers vinden roken toch lekker. Een fout is het niet want je hersenen zijn niet zo dat ze de fouten dingen weren, ze vinden drugs lekker en relaxed maar toch is het vaak niet goed voor je. Hoe dat precies zit met nicotine zou ik ook niet weten.
Op een gegeven moment raakt je lichaam gewend aan de nicotine , en als je dan een tijdje geen nicotine binnenkrijgt dan krijg je ontwennings verschijnselen .
Het heeft dus met gewenning te maken .
Het heeft dus met gewenning te maken .
Het heeft niet zo zeer met gewenning te maken, lees dit maar ff:
[url="http://quitsmoking.about.com/library/blnicotind.htm"]http://quitsmoking.about.com/library/blnicotind.htm[/url]
Nicotine is één van de meest verslavende drugs en roken is een verslaving, ik daag veel mensen uit om te zeggen, dat roken lekker is, want dat is het niet, de enige reden, dat het lekker is, is omdat het de ontwenningsverschijnselen opheft.
Ohw ja, ik ben roker.
[url="http://quitsmoking.about.com/library/blnicotind.htm"]http://quitsmoking.about.com/library/blnicotind.htm[/url]
Nicotine is één van de meest verslavende drugs en roken is een verslaving, ik daag veel mensen uit om te zeggen, dat roken lekker is, want dat is het niet, de enige reden, dat het lekker is, is omdat het de ontwenningsverschijnselen opheft.
Ohw ja, ik ben roker.
ik wilde dat ik eens een coole sig. kon bedenken.
Ik rook inderdaad niet omdat het zo lekker is. Ik heb geen keuze.
Niet roken hou ik niet vol, dat heb ik diverse malen de laatste maanden ontzettend hard geprobeerd. Het lukt gewoon niet.
Roken is niet lekker, maar er zijn wel momenten waar je zo in-en-intens geniet van de bezigheid van het roken. Maar ik zit dan niet te genieten van de smaak, want die proef ik nauwelijks (monddood als ik ben door veel te veel tabakslucht).
Fout in onze hersenen? Dan moet je het verbreden tot iedere verslaving. Misschien is dat wel een soort fout ja.
Dat roept bij mij de volgende vraag op:
"Is het zo dat sommige mensen makkelijker verslaafd raken dan andere mensen, en kunnen zij hun verslaving moeilijker doorbreken?"
Niet roken hou ik niet vol, dat heb ik diverse malen de laatste maanden ontzettend hard geprobeerd. Het lukt gewoon niet.
Roken is niet lekker, maar er zijn wel momenten waar je zo in-en-intens geniet van de bezigheid van het roken. Maar ik zit dan niet te genieten van de smaak, want die proef ik nauwelijks (monddood als ik ben door veel te veel tabakslucht).
Fout in onze hersenen? Dan moet je het verbreden tot iedere verslaving. Misschien is dat wel een soort fout ja.
"Is het zo dat sommige mensen makkelijker verslaafd raken dan andere mensen, en kunnen zij hun verslaving moeilijker doorbreken?"
"There's just a nice looking, quiet computer..." | Mac mini 1.42 | AMD 64 dual core power! | pc specs
Ik ben nu 3 dagen gestopt, en ik ben serieus van plan het roken definitief af te zweren.
De nicotineverslaving is volgens mij nog het minste probleem, binnen een paar dagen is alle nicotine uit je lijf. De psychische en sociale verslaving zijn veel erger.
Ik heb het al eerder anderhalf jaar vol gehouden, maar toen ging ik samenwonen met een roker. Dan is het toch weer erg gezellig met een peuk erbij, blablabla.... binnen een paar weken zat ik weer volop mee te paffen.
Het ergste is misschien wel dat ik mezelf altijd 'beloonde' met een sigaret als ik iets gepresteerd had (in de breedste zin van het woord).
Nu heb ik het tegenstrijdige gevoel dat ik iets heel moeilijks aan het presteren ben maar mezelf niet mag belonen.
Pavlov ligt waarschijnlijk in een deuk van mijn verhaal
De nicotineverslaving is volgens mij nog het minste probleem, binnen een paar dagen is alle nicotine uit je lijf. De psychische en sociale verslaving zijn veel erger.
Ik heb het al eerder anderhalf jaar vol gehouden, maar toen ging ik samenwonen met een roker. Dan is het toch weer erg gezellig met een peuk erbij, blablabla.... binnen een paar weken zat ik weer volop mee te paffen.
Het ergste is misschien wel dat ik mezelf altijd 'beloonde' met een sigaret als ik iets gepresteerd had (in de breedste zin van het woord).
Nu heb ik het tegenstrijdige gevoel dat ik iets heel moeilijks aan het presteren ben maar mezelf niet mag belonen.
Pavlov ligt waarschijnlijk in een deuk van mijn verhaal
Anoniem: 55933
Het is volgens mij niet echt een fout in je hersenen, maar dat de sigaret misbruik (IMHO) maakt van een systeem in je hersenen (namelijk je te 'belonen' als je iets doet door nicotine in je bloed te doen of iets dergelijks, weet het niet precies maar had het d8 ik wel eens op Discovery gezien).
Anoniem: 10358
Volgens mij is de fout van de hersenen dat ze niet zien dat nicotine niet een eigen neurotransmitter is. Met nicotine schop je het normale systeem in de war.
Ik denk dat het antwoord JA is. Ik ben na zes jaar roken zonder problemen van de ene op de andere dag gestopt. Ik vind het nu zelfs smerigOp maandag 22 juli 2002 08:31 schreef mr_a het volgende:

Verslaving zit in je karakter daar ben ik van overtuigd. Zo zal ik ook nooit verslaafd raken aan gokkasten terwijl ik het regelmatig heb gedaan met vrienden en zij hadden er toen wel een beetje moeite mee.
Intel i5 2500k @ 4.5 Ghz | 32Gb DDR3-1600 | N1060GTX 6GD5 OC | ASUS P8Z68 | X-fi X-treme Music 5.1 | CM Storm Sirus 5.1 Headset| IIYama ProLite 2783 | XFX Pro 750w Core Edition | Corsair Graphite 600T Black
Ja dat is zoOp maandag 22 juli 2002 08:31 schreef mr_a het volgende:
De ene staat wat sterker in de schoenen dan de andere en kan grenzen voor zichzelf stellen en ook makkelijker stoppen.
Maar dit ligt ook veel aan het karakter en de situatie waar de persoon in verkeerd.
Ik ben zelf met roken en ander (hard)drugsgebruik ook van de ene op de andere dag gestopt
Nergens last van gehad
Ik heb geen problemen met baby's,over 16 jaar moeten er ook weer lekkere wijven zijn.
Ik ben het met je eens, maar ik wil nog even opmerken dat het waarschijnlijk ook erfelijk is hoe snel je verslaafd raakt. Dit zeg ik omdat verslaafden anders het gevoel krijgen dat ze minder hun best doen dan niet-verslaafden.Op maandag 22 juli 2002 12:32 schreef ThrillSeeka het volgende:
[..]
Ik denk dat het antwoord JA is. Ik ben na zes jaar roken zonder problemen van de ene op de andere dag gestopt. Ik vind het nu zelfs smerig
Verslaving zit in je karakter daar ben ik van overtuigd. Zo zal ik ook nooit verslaafd raken aan gokkasten terwijl ik het regelmatig heb gedaan met vrienden en zij hadden er toen wel een beetje moeite mee.
Bij mij is het heel vaag. Ik heb geen nicotineverslaving. Als ik stop heb ik geen ontwenningsverschijnselen, ik kan rustig een week niet roken zonder er zelfs maar aan te denken. Maar als ik dan met rokers in aanraking kom MOET ik opeens een sigaret...
"If you don't know where you are going, any road will take you there"
Anoniem: 57662
verslaafden DOEN ook minder hun best dan afgekickte mensen, als je dat bedoeld. Het enige dat echt nodig is om van een verslaving af te komen is een enorme berg wilskracht en inspanning.Op maandag 22 juli 2002 12:40 schreef wieikke het volgende:
Ik ben het met je eens, maar ik wil nog even opmerken dat het waarschijnlijk ook erfelijk is hoe snel je verslaafd raakt. Dit zeg ik omdat verslaafden anders het gevoel krijgen dat ze minder hun best doen dan niet-verslaafden.
Vatbaarheid voor verslaving lijkt me een combinatie van natuur en opvoeding (net als bij zo'n beetje ieder gedrag).
hoe hield je 't dan vol voordat je begon?Op maandag 22 juli 2002 08:31 schreef mr_a het volgende:
Ik rook inderdaad niet omdat het zo lekker is. Ik heb geen keuze.
hm, ik zou dan eerder 'security leak' als 'fout' omschrijven. after all, je maakt jezelf afhankelijk van een stof die je voordien niet nodig had. dat deze stof schadelijk voor je is, maar toch 'naar binnen mag' doet mij eerder denken aan een security leak dan aan een echte 'fout'.Roken is niet lekker, maar er zijn wel momenten waar je zo in-en-intens geniet van de bezigheid van het roken. Maar ik zit dan niet te genieten van de smaak, want die proef ik nauwelijks (monddood als ik ben door veel te veel tabakslucht).
teveel zooi, te weinig tijd
Bij sommige mensen vragen de hersenen ook sterker naar nicotine, dat gedeelte is erfelijk. Maar met voldoende wilskracht kun je er natuurlijk nog steeds afkomen. Ik zeg alleen dat deze mensen iets meer wilskracht nodig zullen hebben dan andere.Op maandag 22 juli 2002 12:47 schreef Schoen het volgende:
verslaafden DOEN ook minder hun best dan afgekickte mensen, als je dat bedoeld. Het enige dat echt nodig is om van een verslaving af te komen is een enorme berg wilskracht en inspanning.
Anoniem: 13700
1) Nicotine is een drug.
2) Drugs hebben een lichamelijke of geestelijke werking, die de gebruiker als aangenaam ervaart.
Ergo: rokers gebruiken nicotine omdat dat een geestelijke en lichamelijke werking heeft die als aangenaam ervaren wordt. Roken is dus niet alleen "lekker" omdat het haar eigen ontwenningsverschijnselen onderdrukt.
Verder is het mijn optiek dat het geen "fout" van je hersenen is, dat bepaalde stimulerende middelen als aangenaam ervaren worden. Zonder dat vermogen van de hersenen plezier aan de wereld te beleven, was het maar een saaie boel hier.
PS: ik beweer nergens dat roken gezond is of dat iedereen maar moet gaan roken. Ik stoor me alleen ontzettend aan die neo-calvinistische "plezier hebben is fout, want dat gaat ten koste van je lichaam" instelling.
2) Drugs hebben een lichamelijke of geestelijke werking, die de gebruiker als aangenaam ervaart.
Ergo: rokers gebruiken nicotine omdat dat een geestelijke en lichamelijke werking heeft die als aangenaam ervaren wordt. Roken is dus niet alleen "lekker" omdat het haar eigen ontwenningsverschijnselen onderdrukt.
Verder is het mijn optiek dat het geen "fout" van je hersenen is, dat bepaalde stimulerende middelen als aangenaam ervaren worden. Zonder dat vermogen van de hersenen plezier aan de wereld te beleven, was het maar een saaie boel hier.
PS: ik beweer nergens dat roken gezond is of dat iedereen maar moet gaan roken. Ik stoor me alleen ontzettend aan die neo-calvinistische "plezier hebben is fout, want dat gaat ten koste van je lichaam" instelling.
precies! ik stoor me veel meer aan mensen die stom dronken zijnOp maandag 22 juli 2002 13:27 schreef mietje het volgende:PS: ik beweer nergens dat roken gezond is of dat iedereen maar moet gaan roken. Ik stoor me alleen ontzettend aan die neo-calvinistische "plezier hebben is fout, want dat gaat ten koste van je lichaam" instelling.
ik rook ook hoor en als iemand er echt last van heeft hou ik er natuurlijk rekening mee
maar welke dronke boerel*l houd er rekening met mij?
ontopic
een fout in onze hersenen? nee dat denk ik niet eerder een maatschappelijk foutje
voorbeeld: je vriendjes roken en je gaat mee roken
A project is never finished.You can always think of something new. - RobV https://discord.gg/WEQG6qT
Nu bekijk je meer het sociale aspect van het roken. Daar gaat het nu even niet over alhoewel ook dit niet te verwaarlozen is.Op maandag 22 juli 2002 13:39 schreef Leutje het volgende:
[..]
ontopic
een fout in onze hersenen? nee dat denk ik niet eerder een maatschappelijk foutje
voorbeeld: je vriendjes roken en je gaat mee roken
Intel i5 2500k @ 4.5 Ghz | 32Gb DDR3-1600 | N1060GTX 6GD5 OC | ASUS P8Z68 | X-fi X-treme Music 5.1 | CM Storm Sirus 5.1 Headset| IIYama ProLite 2783 | XFX Pro 750w Core Edition | Corsair Graphite 600T Black
Ik rook, maar om nou te zeggen dat ik eraan verslaafd ben, nou nee. Ik rook eigenlijk nooit thuis of op m'n werk. De enige tijd dat ik rook is als ik in een bar ben. Een tijd geleden had ik last erg last van m'n keel (en dat kwam niet door het roken) maar op dat moment moest ik er niet aan denken om een sigaret te nemen. Ik heb toen zo'n 2 maanden geen sigaret aangeraakt. Ontwenningsverschijnselen? Absoluut niet. Maar toen ik weer genezen was, begon ik weer. Voelde ik de aandrang? Nee, ik had zonder problemen voorgoed kunnen stoppen. Maar ik had er gewoon zin in, net zoals je op een warme dag zin hebt in een ijsje of een koel biertje, je kan er makkelijk zonder, maar het is gewoon lekker. En inderdaad, ik vind een sigaret of sigaar op z'n tijd lekker! Anders zou ik het niet doen. Misschien helpt het feit dat ik nooit over m'n longen rook.
Alcohol komt alleen in het bloed van degene die aan het drinken is. Rook komt ook in de longen van de volwassenen en kinderen die om je heen staan. Daarom vind ik roken asocialer. Dronken lastige mensen zijn natuurlijk ook heel erg. Maar van iemand die een paar glaasjes op heeft heb ik meestal geen last.Op maandag 22 juli 2002 13:39 schreef Leutje het volgende:
precies! ik stoor me veel meer aan mensen die stom dronken zijn
ik rook ook hoor en als iemand er echt last van heeft hou ik er natuurlijk rekening mee
maar welke dronke boerel*l houd er rekening met mij?
Dit is in principe offtopic, maar het hele "meeroken" gezeur is mi. zwaar overtrokken. Feit is, dat de gemiddelde mens de laatste 100 jaar veel minder rook in zijn longen krijgt dan voorheen: in de tijd van kachels en open vuren werd er altijd en door iedereen "meegerookt" en kreeg iedereen wolken vrije radicalen binnen, in veel hogere concentraties dan wanneer er iemand in een ruimte rookt. Nu is dit enkele decennia niet meer zo, en opeens zou rook, ook in sporenconcentraties, zeer schadelijk zijn. Dan vraag ik mij af hoe de mens het milennia lang heeft uitgehouden, zo knusjes rond het kampvuur.Op maandag 22 juli 2002 14:59 schreef wieikke het volgende:
Alcohol komt alleen in het bloed van degene die aan het drinken is. Rook komt ook in de longen van de volwassenen en kinderen die om je heen staan. Daarom vind ik roken asocialer.
PS: ik zeg dus niet dat je zomaar iedereen moet lastig vallen met je rook, maar dat ik wel eens harde bewijzen wil zien voor het "jouw rook maakt mij ziek" argument (en dan geen onderzoek gefinancierd door de amerikaanse anti-rook lobby).
Anoniem: 58491
Toen ik dit alles zat te lezen moets ik ineens weer denken aan m'n moeder die eerst gestopt WAS!!!!! met roken!
Samen met m'n stiefpa zou ze dan voor een lange tijd stoppen met roken omdat je dan gezonder leeft en je bespaart weer geld! maar toen kwam het!
We gingen op vakantie naar spanje
maar onderweg hadden we vrij slecht weer. en toen we ergens stopte was m'n moeder zo zenuwachtig als maar kan en toen ging ze weer roken
Maar daar integen is m'n stiefpa nog steeds 'clean' en heeft nog niet gerookt
Dus trek ik de conclusie dat het bij de meeste mensen tussen de oren zit en dat ze zo afhankelijk zijn van de nicotine die er in zo'n sigaret zit dat neit meer kunnen stoppen. Gelukkig rook ik niet
Samen met m'n stiefpa zou ze dan voor een lange tijd stoppen met roken omdat je dan gezonder leeft en je bespaart weer geld! maar toen kwam het!
We gingen op vakantie naar spanje
Dus trek ik de conclusie dat het bij de meeste mensen tussen de oren zit en dat ze zo afhankelijk zijn van de nicotine die er in zo'n sigaret zit dat neit meer kunnen stoppen. Gelukkig rook ik niet
Het gaat niet alleen om het ziekmaak aspect. Het stinkt gewoon verschrikkelijk, als je naar een bar bent geweest stinkt zelfs je ondergoed zo erg naar rook dat je het op een paar meter afstand ruikt. Verder krijg ik in een rokerige ruimte altijd last van mijn slijmvliezen en keel. Daar is verder geen onderzoek voor nodig, ik ondervind ongemakken van een andermans slechte gewoonte.Op maandag 22 juli 2002 15:20 schreef mietje het volgende:
[..]
Dit is in principe offtopic, maar het hele "meeroken" gezeur is mi. zwaar overtrokken. Feit is, dat de gemiddelde mens de laatste 100 jaar veel minder rook in zijn longen krijgt dan voorheen: in de tijd van kachels en open vuren werd er altijd en door iedereen "meegerookt" en kreeg iedereen wolken vrije radicalen binnen, in veel hogere concentraties dan wanneer er iemand in een ruimte rookt. Nu is dit enkele decennia niet meer zo, en opeens zou rook, ook in sporenconcentraties, zeer schadelijk zijn. Dan vraag ik mij af hoe de mens het milennia lang heeft uitgehouden, zo knusjes rond het kampvuur.
PS: ik zeg dus niet dat je zomaar iedereen moet lastig vallen met je rook, maar dat ik wel eens harde bewijzen wil zien voor het "jouw rook maakt mij ziek" argument (en dan geen onderzoek gefinancierd door de amerikaanse anti-rook lobby).
After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.
Anoniem: 958
Ik kan me niet echt iets voorstellen bij een verslaving eigenlijk... Hoe kan het nou dat je jezelf niet meer onder controle hebt en dingen gaat doen, waarvan je WEET dat ze slecht voor je zijn?? Je kan toch gewoon zeggen: ik rook niet meer en daar dan consequent in zijn?
Jij misschien wel.Op maandag 22 juli 2002 20:07 schreef Sandalf het volgende:
Ik kan me niet echt iets voorstellen bij een verslaving eigenlijk... Hoe kan het nou dat je jezelf niet meer onder controle hebt en dingen gaat doen, waarvan je WEET dat ze slecht voor je zijn?? Je kan toch gewoon zeggen: ik rook niet meer en daar dan consequent in zijn?
Andere mensen niet.
Sowieso is het in het begin van een verslaving makkelijker te stoppen dan als je al jaren en jaren bezig bent.
Voorbeeld van een alcoholverslaving kwam laatst nog voorbij in SG
[url="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/552136"]http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/552136[/url]
Ik heb geen problemen met baby's,over 16 jaar moeten er ook weer lekkere wijven zijn.
Mja, ik heb het zelfde met personen die naar alcohol stinkend om mijn nek komen hangen. Als ze dan ook nog drank over me schudden stink ik ook als een karrebengel. Verder vind ik dat het merendeel van de uitgaansgelegenheden walgelijk naar bier stinkt. Hierbij deel ik mede dat ik last heb van andermans slechte gewoonte alcohol te consumeren.Op maandag 22 juli 2002 17:32 schreef Devil het volgende:
Het gaat niet alleen om het ziekmaak aspect. Het stinkt gewoon verschrikkelijk, als je naar een bar bent geweest stinkt zelfs je ondergoed zo erg naar rook dat je het op een paar meter afstand ruikt. Verder krijg ik in een rokerige ruimte altijd last van mijn slijmvliezen en keel. Daar is verder geen onderzoek voor nodig, ik ondervind ongemakken van een andermans slechte gewoonte.
Er zijn gewoon godsallemachtig veel dingen waar bepaalde mensen zich aan storen, maar die door het gros van de bevolking gewoon geaccepteerd worden. Met roken was dat tot zo'n 15 jaar geleden ook het geval, tot de overheid haar heksenjacht begon.
Hoe dan ook, dit is allemaal offtopic. Het topic was eigenlijk of verslaving aan nicotine te wijten is aan een een "fout" in de hersenen. Daarop kun je dus in principe alleen antwoorden: die "constructiefout" in de hersenen zijn de receptoren in de hersenen en in de genotscentra in het bijzonder; die reageren op drugs omdat drugs sterk lijken op lichaamseigen stoffen. De zelfde centra die je laten genieten van een stuk muziek, sex of lekker eten, laten je ook genieten van drugs.
Helemaal mee eens. Ik wil nog even toevoegen dat de ontwenning komt doordat er in je hersenen een nieuwe balans ontstaat waarbij de drugs hoort. Als deze drug niet meer wordt ingenomen is de balans weg met alle gevolgen van ontwenning.Op maandag 22 juli 2002 20:51 schreef mietje het volgende:
Het topic was eigenlijk of verslaving aan nicotine te wijten is aan een een "fout" in de hersenen. Daarop kun je dus in principe alleen antwoorden: die "constructiefout" in de hersenen zijn de receptoren in de hersenen en in de genotscentra in het bijzonder; die reageren op drugs omdat drugs sterk lijken op lichaamseigen stoffen. De zelfde centra die je laten genieten van een stuk muziek, sex of lekker eten, laten je ook genieten van drugs.
Dat ligt er maar net aan wat voor drugs je gebruikt.Op maandag 22 juli 2002 22:19 schreef wieikke het volgende:
[..]
Helemaal mee eens. Ik wil nog even toevoegen dat de ontwenning komt doordat er in je hersenen een nieuwe balans ontstaat waarbij de drugs hoort. Als deze drug niet meer wordt ingenomen is de balans weg met alle gevolgen van ontwenning.
Er zijn ook harddrugs die amper lichamelijk verslavend zijn
Anoniem: 24417
ik denk dat geestelijke verslaving zowiezo moeilijker is dan lichamelijke.
toen ik stopte met roken (ik rookte toen ongeveer 1 pakje gauloises per dag) had ik zelf helemaal geen lichamelijke klachten. volgens mij valt dat dus echt reuze mee.
geestelijk is het echter wel erg moeilijk. ik heb eerder geprobeert te stoppen met roken, maar toen had ik iets van '1 peuk per dag'... maar dat werkt gewoon niet. stoppen == stoppen, en dan ook voor de rest van je leven. tjakka
ik lust ook nogal graag wat alcohol, daar kan ik niet zo makkelijk mee stoppen. met roken ging dus veel makkelijker. waarom?
omdat drank een leuk effect heeft; je gemoedstoestand wordt daadwerkelijk anders (negatief/positief; maar toch; anders). bij roken word je ff relaxed, maar een half uur later word je juist gestressed door het gebrek aan een sigaret, waardoor je nog een moet nemen...
dus als je niet rookt zou je altijd even relaxed zijn als dat je bent na een sigaret als je rookt. (was wel een belangrijk argument om mij over te halen te stoppen... dat haalde namelijk al het nut weg om nog verder te roken)
waarschijnlijk klinkt het heel erg alsof ik wil dat iedereen stopt met roken.. en dat klopt ook. het kost ons bakken aan belasting voor medische zorg. en dat terwijl veel mensen buitenlanders de schuld geven van misbruik van 'ons' geld. tikje hypocriet eh?
dat ff terzijde...
maar ik vind dus dat roken 'gewoon' een psychologisch denkfoutje is; roken dood geen tijd - nagelbijten is even nuttig.
toen ik stopte met roken (ik rookte toen ongeveer 1 pakje gauloises per dag) had ik zelf helemaal geen lichamelijke klachten. volgens mij valt dat dus echt reuze mee.
geestelijk is het echter wel erg moeilijk. ik heb eerder geprobeert te stoppen met roken, maar toen had ik iets van '1 peuk per dag'... maar dat werkt gewoon niet. stoppen == stoppen, en dan ook voor de rest van je leven. tjakka
ik lust ook nogal graag wat alcohol, daar kan ik niet zo makkelijk mee stoppen. met roken ging dus veel makkelijker. waarom?
omdat drank een leuk effect heeft; je gemoedstoestand wordt daadwerkelijk anders (negatief/positief; maar toch; anders). bij roken word je ff relaxed, maar een half uur later word je juist gestressed door het gebrek aan een sigaret, waardoor je nog een moet nemen...
dus als je niet rookt zou je altijd even relaxed zijn als dat je bent na een sigaret als je rookt. (was wel een belangrijk argument om mij over te halen te stoppen... dat haalde namelijk al het nut weg om nog verder te roken)
waarschijnlijk klinkt het heel erg alsof ik wil dat iedereen stopt met roken.. en dat klopt ook. het kost ons bakken aan belasting voor medische zorg. en dat terwijl veel mensen buitenlanders de schuld geven van misbruik van 'ons' geld. tikje hypocriet eh?
dat ff terzijde...
maar ik vind dus dat roken 'gewoon' een psychologisch denkfoutje is; roken dood geen tijd - nagelbijten is even nuttig.
Anoniem: 5709
Zouden mensen die willen stoppen niet kunnen proberen om bewust naar een fles sinas (oid) te grijpen en deze in 1 scheut leeg drinken? Een 'mind-turn' van roken naar een fles sinas? (een fles sinas, omdat ik een fles drank ook niet echt een oplossing vind
).
Ik bedoel hiermee te zeggen dat als je je echt volledig (probeert) te focussen op een ander soort produkt dan roken; dat je zodra je een sigaret wil pakken een fles drank (of sinas..) pakt en deze in 1 keer achterover slaat. het klinkt misschien maf, maar zou dat niet helpen...?
Ik begin er overigens niet aan omdat ik het niet nodig vind en niet nodig heb. Die discipline had ik in mijn jeugd en heb ik nu nog steeds.
Ik bedoel hiermee te zeggen dat als je je echt volledig (probeert) te focussen op een ander soort produkt dan roken; dat je zodra je een sigaret wil pakken een fles drank (of sinas..) pakt en deze in 1 keer achterover slaat. het klinkt misschien maf, maar zou dat niet helpen...?
Ik begin er overigens niet aan omdat ik het niet nodig vind en niet nodig heb. Die discipline had ik in mijn jeugd en heb ik nu nog steeds.
Op dinsdag 23 juli 2002 05:16 schreef Baz_ het volgende:
Dit klopt dus niet. Nicotine werkt gewoon ontspannend en concentratieverhogend. Er zijn verschillende medische onderzoeken gedaan naar de werking van nicotine, en het ontspannend effect komt niet door het opheffen van de ontwenningsverschijnselen.dus als je niet rookt zou je altijd even relaxed zijn als dat je bent na een sigaret als je rookt. (was wel een belangrijk argument om mij over te halen te stoppen... dat haalde namelijk al het nut weg om nog verder te roken)
Bull. Ik betaal mijn eigen ziektekostenpremies, niet jij. Waarom wil je bv. niet dat iedereen stopt met drinken? Dat veroorzaakt ook heel wat doden en leed bij derden, terwijl een roker het zichzelf aandoet. Waarom wil je dan zo graag mijn zelfbeschikkingsrecht inperken?waarschijnlijk klinkt het heel erg alsof ik wil dat iedereen stopt met roken.. en dat klopt ook. het kost ons bakken aan belasting voor medische zorg.
Yeah, right. Alle handelingen die niet direct nuttig zijn, zijn "denkfoutjes". Wat is het nut van plezier beleven in het algemeen? (En waarom is "tijd doden" dan wel nuttig?)maar ik vind dus dat roken 'gewoon' een psychologisch denkfoutje is; roken dood geen tijd - nagelbijten is even nuttig.
Pagina: 1