[led] hoe te schakelen...

Pagina: 1
Acties:

• Sharad R
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-06 20:28

Sharad R

lurking is an art

Topicstarter
Ok, na al die inkoop acties..heb ik een aantal leds bestelt, Nou wil ik dus meerdere leds schakelen...
maar hoe doen jullie dat nou...(ik heb er de ballen verstand van..)

Maar goed...hoe doe je dit...(kon niks vinden in de search...tenminste...geen how to oid)
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~sharad.r/led1.png
Is de bovenstaande manier goed of de onderstaande manier..of is er een andere manier

btw...leds zijn blauw, weerstand is bruin en geel en rood spreekt voor zich..:)

The more I learn, the less I know, I just realised

• insan1ty
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-03-2023
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/sharad.r/led.png > pagina niet beschikbaar

Ok tis al gefixt. UHh duidelijk zijn de plaatjes niet maar ja, zo kan het, echter zijn de leds dan niet geschakeld, met andere woorden je kunt ze niet aan of uit zetten.
Waarom gebruik je de gele en rode draad? 7V mod hoeft niet bij LED's he

• Sharad R

Sharad R

lurking is an art

Topicstarter
Op maandag 22 juli 2002 02:44 schreef insan1ty het volgende:
[url="http://home.planet.nl/sharad.r/led.png"][afbeelding][/url] > pagina niet beschikbaar

Ok tis al gefixt. UHh duidelijk zijn de plaatjes niet maar ja, zo kan het, echter zijn de leds dan niet geschakeld, met andere woorden je kunt ze niet aan of uit zetten.
Waarom gebruik je de gele en rode draad? 7V mod hoeft niet bij LED's he
Je hebt helemaal gelijk...moet dus rood/zwart zijn...

de vraag is dus....serieel of paralel...(neem aan, dat dit dat wel is iig)...wat het beste is, en hoe dit te doen..

Verwijderd

Zoals in je onderste tekeningetje staan de LEDs parallel met ieder zijn eigen weerstand. Dat is goed.

Je kunt ze ook in serie zetten, dus achter elkaar, dan hoef je maar 1 weerstandje te gebruiken.
De weerstandswaarde kun je uitrekenen door de doorlaatspanning van de LEDs op te tellen en van de voedingsspanning af te trekken.
De uitkomst is de spanning die over het weerstandje valt.
Als je uitgaat van 20 mA dan deel je die spanning door 0.020 en de uitkomst is dan je weerstandswaarde.
Kies een standaardwaarde die er het dichtst bij in de buurt komt.

Hetzelfde rekensommetje gebruik je bij parallelschakeling waarbij elk LEDje zijn eigen weerstandje krijgt, alleen zijn er dan uiteraard geen doorlaatspanningen die je bijelkaar op kan tellen.

• Sharad R

Sharad R

lurking is an art

Topicstarter
De weerstandswaarde kun je uitrekenen door de doorlaatspanning van de LEDs op te tellen en van de voedingsspanning af te trekken.
maar wat als ik nu bvb 8 leds van 2V hebt...is 16V...12-16=-4

Of bedoel je dit niet

* Sharad R is dus een n00b at elec betreft

Verwijderd

Dat kan dus niet hè...
De voedingsspanning moet altijd hoger zijn dan de drempelspaninngen bij elkaar opgeteld, anders gaat er helemaal niks branden.

• Sharad R

Sharad R

lurking is an art

Topicstarter
Dat dacht ik al, maar toch maar ff checken..
Maar je bedoelde wel zoiets als wat ik net zei, maardan met bvb 4 leds van bvb 2V = 8V...12-8=4/0.02=200ohm

ga de leds waarschijnelijk toch paralel zetten, moet alleen een leuke constructie zien te vinden, die alles netjes wegwerkt..:)

Pagina: 1