Toon posts:

Exchange Services not started

Pagina: 1
Acties:
  • 165 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Zojuist Exchange Server Enterprice 2000 geinstalleerd.
/forestprep
/domainprep
setup
setup (reinstall)

is allemaal goed gegaan, alleen willen de volgende services niet starten.
- Microsoft Exchange IMAP4
- Microsoft Exchange Information Store
- Microsoft Exchange MTA Stacks
- Microsoft Exchange POP3

Foutmelding:
Could not start the Microsoft POP3 Service on \\servernaam.domeinnaam.nl Error 1068: The Dependency service or group failed to start.

System Eventmelding:
ID: 7001
The Microsoft Exchange POP3 service depends on the Microsoft Exchange Information Store service which failed to start because of the following error:
The dependency service or group failed to start.

Deze melding gelden hetzelfde voor de andere services.

De Services worden geprobeerd te starten met het System Account, ben ingelogd als Enterprise Admin, verder geen artikelen kunnen vinden in Technet, Online KB van MS en via Google en Tweakers Topics is ook niets te vinden.
:?
Normaal gesproken vind ik al mijn oplossingen wel via één van de bovenstaande wegen maar nu moet ik toch zelf een Topic plaatsen.
Wie is er bekend met het bovenstaande probleem en kan mij verder helpen.
:)

Verwijderd

Staat IIS wel geinstalleerd?
Loopt de system attentant niet vast?

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
Op maandag 22 juli 2002 02:26 schreef VipTweak het volgende:
Zonder IIS kun je niet eens Exchange installeren...

anyway, topicstarter: heb je wat meer info mbt je windows 2000 infrastructuur?

A wise man's life is based around fuck you

• itsjohan
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online
Alle services hebben de information store nodig. dat is dus eigenlijk de boosdoener. ik verwacht dus ook dat die een andere melding geeft dan de rest van de services, kun je die ff posten ?

• Pogostokje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:37

Pogostokje

* twiet *

Kijk in de 'depends on' van elke service welke services er bij horen (information store is HEEL belangrijk, die geeft toegang tot je mailopslag bestanden en is zeker nodig). Check vervolgens eens welke van deze services niet gestart is maar bv. wel op 'automatic' staat.

Je hele exchange start niet op, maar misschien is er een service buiten exchange die gestart moet zijn maar niet kan of wil starten.

... ook ik heb soms per ongeluk gelijk.

Verwijderd

Op maandag 22 juli 2002 00:23 schreef Looney-NL het volgende:
De Services worden geprobeerd te starten met het System Account, ben ingelogd als Enterprise Admin
Verander eens het account om de Exch2k services op te starten. Technet geeft aan dat je een speciaal account moet creeren voor deze exch2k services, ivm de rechten op AD.
Dus gebruik eens je ent.admin als test account!

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 22 juli 2002 02:26 schreef VipTweak het volgende:
IIS is geinstalleerd, alleen nog niet in gebruik genomen, ik ga er vanuit dat ik IIS niet hoeft af te configuren voor het gebruik van Exchangen.

tevens is zijn de volgende Services succesvol gestart:
- World Wide Web Publishing Service
- Microsoft Exchange Routing Engine
- Network News Transport Protocol (NNTP)
- FTP Publishing Service
- IIS Admin Service

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 22 juli 2002 10:10 schreef zwelgje het volgende:

[..]

Zonder IIS kun je niet eens Exchange installeren...

anyway, topicstarter: heb je wat meer info mbt je windows 2000 infrastructuur?
Er draaien 3 W2K DC's en 1 memberserver:

1 Data, Homedirs, Apps, DNS-1 Primary en WINS Server
2 IIS, DNS-2 en Exchange 2000 Server
3 Print en Backup Server

DC's draaien op Native Mode
Zijn niet geupgraded maar hebben een Clean Install gehad.

verder 20 desktop clients en 5 laptop clients.

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 22 juli 2002 10:17 schreef itsjohan het volgende:
Alle services hebben de information store nodig. dat is dus eigenlijk de boosdoener. ik verwacht dus ook dat die een andere melding geeft dan de rest van de services, kun je die ff posten ?
Alle hieronder beschreven Services staan op Automatic met Log On As LocalSystem en krijgen de volgende foutmeldingen met daarbij behorende Events wanneer ik de Services handmatig probeer te starten.

Microsoft Exchange Information Store service

Foutmelding:
Could not start the Microsoft POP3 Service on \\servernaam.domeinnaam.nl Error 1068: The Dependency service or group failed to start.

Event ID: 7001
The Microsoft Exchange Information Store service depends on the Microsoft Exchange System Attendant service which failed to start because of the following error:
%%0
-------------------------------------------------------

Microsoft Exchange MTA Stacks service

Foutmelding:

Event ID: 7001
The Microsoft Exchange MTA Stacks service depends on the Microsoft Exchange System Attendant service which failed to start because of the following error:
%%0
-------------------------------------------------------
Microsoft Exchange POP3 service

Foutmelding:

Event ID 7001
The Microsoft Exchange POP3 service depends on the Microsoft Exchange Information Store service which failed to start because of the following error:
-----------------------------------------------------

Microsoft Exchange IMAP4 service

Foutmelding:

Event ID 7001
The Microsoft Exchange IMAP4 service depends on the Microsoft Exchange Information Store service which failed to start because of the following error:
----------------------------------------------------

En hieronder nog Service die ik eerder in de Topic nog niet vermeld had:

Microsoft Exchange System Attendant

Foutmelding:
Could not start the Microsoft Exchange System Attendant service on \\servernaam.domeinnaam.nl.
The Service did not return an error. This could be an internal Windows error or an internal service error.
If the problem persists, contact your administrator
(en dat ben ik zelf)

Event Type:Error
Event Source:MSExchangeDSAccess
Event Category:None
Event ID:2069
Date:22-07-2002
Time:11:05:08
User:N/A
Computer:ROBIN
Description:
Process MAD.EXE" (PID=936). Dsaccess could not find any Global Catalog servers in the enterprise. Promote one or more of your Domain Controllers to a Global Catalog to allow dsaccess to function properly.

Event Type:Error
Event Source:MSExchangeSA
Event Category:General
Event ID:1005
Date:22-07-2002
Time:11:05:08
User:N/A
Computer:ROBIN
Description:
Unexpected error The specified domain either does not exist or could not be contacted. Facility: Win32 ID no: c007054b Microsoft Exchange System Attendant occurred.

For more information, click [url="http://www.microsoft.com/contentredirect.asp"]http://www.microsoft.com/contentredirect.asp[/url].

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 22 juli 2002 10:22 schreef Pogostokje het volgende:
Kijk in de 'depends on' van elke service welke services er bij horen (information store is HEEL belangrijk, die geeft toegang tot je mailopslag bestanden en is zeker nodig). Check vervolgens eens welke van deze services niet gestart is maar bv. wel op 'automatic' staat.

Je hele exchange start niet op, maar misschien is er een service buiten exchange die gestart moet zijn maar niet kan of wil starten.
Verder zijn alle Services die op Automatic staan gestart buiten de hierboven vermelde Services.

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 22 juli 2002 10:25 schreef Frankdatank het volgende:

[..]

Verander eens het account om de Exch2k services op te starten. Technet geeft aan dat je een speciaal account moet creeren voor deze exch2k services, ivm de rechten op AD.
Dus gebruik eens je ent.admin als test account!
Dit ga ik inderdaad is proberen, hier kom later op terug.
:)

• Zwelgje
en als je een replicatie forceerd op je domain? (Active directory replictie welteverstaan)

het kan best zijn dat niet niet alle zaakjes mbt exchange zijn gerepliceerd naar je andere DC's (oa diegene waar exchange op draait)

die foutmelding met die 'global catalog' die hij niet konden vinden, er is wel een global catalog server?

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 22 juli 2002 11:13 schreef zwelgje het volgende:
en als je een replicatie forceerd op je domain? (Active directory replictie welteverstaan)

het kan best zijn dat niet niet alle zaakjes mbt exchange zijn gerepliceerd naar je andere DC's (oa diegene waar exchange op draait)

die foutmelding met die 'global catalog' die hij niet konden vinden, er is wel een global catalog server?
Ja, er is wel een Global Catalog Server, maar niet de Server waar Exchange op draait,
Zonder Global Catalog kan je toch geen AD hebben draaien ?

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10:40

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

In ieder geval is je system attendant niet gestart, en dat is eigenlijk een van de eerste E2K services die je nodig hebt. Je kan de services gewoon als System laten starten hoor, een speciaal account is niet echt nodig.

Test even of je je domein kan pingen. Je melde ergens dat het domein niet gevonden kan worden. Zorg dus dat je domeinnaam naar je PDC verwijst. Ping <domein> moet dus eigenlijk naar je DC wijzen.

En kijk ook even of je maar 1 GC hebt. Als je gewoon DCpromo hebt gedaan op die andere DC's zou je wel eens meerdere GC's kunnen hebben, en dat mag niet.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• spifff
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18-05-2025

spifff

Minus one f

Op maandag 22 juli 2002 13:50 schreef Microkid het volgende:
En kijk ook even of je maar 1 GC hebt. Als je gewoon DCpromo hebt gedaan op die andere DC's zou je wel eens meerdere GC's kunnen hebben, en dat mag niet.
Hmm waarom zou dat niet mogen...?
:P

-yup-

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 22 juli 2002 13:50 schreef Microkid het volgende:
In ieder geval is je system attendant niet gestart, en dat is eigenlijk een van de eerste E2K services die je nodig hebt. Je kan de services gewoon als System laten starten hoor, een speciaal account is niet echt nodig.

Test even of je je domein kan pingen. Je melde ergens dat het domein niet gevonden kan worden. Zorg dus dat je domeinnaam naar je PDC verwijst. Ping <domein> moet dus eigenlijk naar je DC wijzen.

Ik kan mijn Domein prima pingen want hij is al voor allerlei zaken in gebruik zoals hier boven in het infrastructuur lijstje is te zien.

Of ik ik 1 Global Catalog heb is een goeie, dat ga ik controleren, en daar kom ik nog op terug.

• Zwelgje
Op maandag 22 juli 2002 13:44 schreef Looney-NL het volgende:

[..]

Ja, er is wel een Global Catalog Server, maar niet de Server waar Exchange op draait,
Zonder Global Catalog kan je toch geen AD hebben draaien ?
zonder GC kun je wel een AD draaien, alleen krijg je dan allerlei vage foutmeldingen bij bepaalde acties (users aanmaken bijvoorbeeld) het kan dus wel,

overigens mag je ook wel meerdere GC's hebben draaien ook geen enkel probleem

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10:40

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Oke, even geGoogled voor je:

- SP2 zou beter het GC moeten omgaan.
- zorg dat de DNS van de Exchange server naar de DNS van je domein wijst. en dat alle nodige servers en services erin staan.
- de GC server moet in de DNS staan

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Verwijderd

Nog ff terug op de GC

This issue can occur if you configured a domain controller to maintain the
global catalog, but you did not start the global catalog server after you made
this change. A global catalog server must be restarted in the following
scenarios:

- After the first installation of Exchange 2000 in a Windows 2000 forest.

- If a domain controller has been promoted to a global catalog server in a
forest that contains an existing Exchange 2000 installation.

In both circumstances, you must restart the global catalog server for the domain
controller and global catalog to initialize the Name Service Provider Interface

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 22 juli 2002 14:25 schreef Microkid het volgende:
Oke, even geGoogled voor je:

- SP2 zou beter het GC moeten omgaan.
- zorg dat de DNS van de Exchange server naar de DNS van je domein wijst. en dat alle nodige servers en services erin staan.
- de GC server moet in de DNS staan
SP2 gaan we er zo meteen op zetten en bidden dat ie de fouten eruit haalt.
Maar de DNS van Exchange kan ik toch nog niet toewijzen als de Services gestart zijn of bedoel je de Second DNS laten verwijzen naar de Primary DNS server, zoiets van jij bent de Slave van de Primary?
En de GC draait op dezelfde server als de Primary DNS.

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 22 juli 2002 15:22 schreef Frankdatank het volgende:
Nog ff terug op de GC

This issue can occur if you configured a domain controller to maintain the
global catalog, but you did not start the global catalog server after you made
this change. A global catalog server must be restarted in the following
scenarios:

- After the first installation of Exchange 2000 in a Windows 2000 forest.

.
- If a domain controller has been promoted to a global catalog server in a
forest that contains an existing Exchange 2000 installation.

In both circumstances, you must restart the global catalog server for the domain
controller and global catalog to initialize the Name Service Provider Interface
We hebben verder nooit acties uitgevoerd met de GC en de alle DC's zijn het afgelopen weekend meerdere malen geherstart dus dan is de GC ook meerdere malen geherstart

• MrCyber
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 24-05-2018
Lijkt erop dat je DNS niet goed werkt. Zo te zien kan je Exchange geen GC vinden (en die heeft ie echt nodig). Zorg ervoor dat je DNS goed geconfigged is. Ook is het in bepaalde gevallen noodzakelijk om WINS te configureren, maar zo te zien is dat in jouw geval niet nodig.

Verwijderd

Op maandag 22 juli 2002 16:56 schreef Looney-NL het volgende:
SP2 gaan we er zo meteen op zetten en bidden dat ie de fouten eruit haalt.
Maar de DNS van Exchange kan ik toch nog niet toewijzen als de Services gestart zijn of bedoel je de Second DNS laten verwijzen naar de Primary DNS server, zoiets van jij bent de Slave van de Primary?
En de GC draait op dezelfde server als de Primary DNS.
Hi,
Misschien dat dit werkt, suggestie:

Primaire dns server van je exchange server (netwerk properties) laten verwijzen naar de je primary dns server (DC/GC).
Je forward lookup zone, active directory integrated maken, eventueel via netdiag.exe /fix de juiste service location records aan laten maken.

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 24 juli 2002 06:42 schreef MrCyber het volgende:
Lijkt erop dat je DNS niet goed werkt. Zo te zien kan je Exchange geen GC vinden (en die heeft ie echt nodig). Zorg ervoor dat je DNS goed geconfigged is. Ook is het in bepaalde gevallen noodzakelijk om WINS te configureren, maar zo te zien is dat in jouw geval niet nodig.
Heren en Dames het probleem is OPGELOST !
Mag ik u allen HARTELIJK danken !
Die GC was dus het probleem.
Wat bleek nou geen van de 3 DC's was GC.
Na 1 van de DC's GC te hebben gemaakt kon ik de Exchange Services wel starten.
:) :) :) :) :)

• MrCyber
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 24-05-2018
Op vrijdag 26 juli 2002 23:26 schreef Looney-NL het volgende:

[..]

Heren en Dames het probleem is OPGELOST !
Mag ik u allen HARTELIJK danken !
Die GC was dus het probleem.
Wat bleek nou geen van de 3 DC's was GC.
Na 1 van de DC's GC te hebben gemaakt kon ik de Exchange Services wel starten.
:) :) :) :) :)
Blij dat het opgelost is. Wel heel vaag trouwens aangezien Win2k de eerst geinstalleerd DC automagisch een GC maakt. Is dus iets niet helemaal jofel gegaan met je Win2k install.

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 26 juli 2002 23:53 schreef MrCyber het volgende:

[..]

Blij dat het opgelost is. Wel heel vaag trouwens aangezien Win2k de eerst geinstalleerd DC automagisch een GC maakt. Is dus iets niet helemaal jofel gegaan met je Win2k install.
Ik dacht zelfs dat je Active Directory niet goed functioneerd als je geen GC hebt, maar ik heb er de afgelopen maanden niets van gemerkt en terwijl we bijna alles via de AD doen, Login, Policies, MSI Installs, Replication tussen de andere DC's.
Maar goed, het is allemaal werkend. :7
Pagina: 1