Slackware8.1 na upgrade wil niet meer booten.

Pagina: 1
Acties:

• Poiter
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-02 14:54
Na upgrade van Slackware8.0 naar 8.1 krijg ik de volgende foutmeldingen bij het booten:

Ext3-fs: ide0(3,2): couldn't mount because of unsupported optional feature (8400001)
Ext2-fs: ide0(3,2): couldn't mount because of unsupported optional feature (8400001)
FAT: bogus logical sector 0
UMSDOS: msdos_read_super failes, mount aborted
read_super_block: can't find a reiserfs filesystem on (dev 03:02, block 64, size 1024)
read_super_block: can't find a reiserfs filesystem on (dev 03:02, block 8, size 1024)
kernel panic: VFS: Unable to mount root fs on 03:02

Booten in single-user mode geeft dezelfde foutmelding. Ook booten vanaf bootdiskette en daarna mounten geeft zelfde foutmelding. Alleen /dev/hda5 kan vanaf bootdiskette wel normaal gemount worden. /dev/hda2 is de root-disk en zowel /dev/hda2 als /dev/hda5 waren ext2 filesystem voor de upgrade. Kortom: HELP!!!

Verwijderd

Heb je mischien ooit (lang terug) met ext3 geexperimenteerd en vervolgens alles weer terug gezet naar ext2? In dat geval kan het zijn dat ie je oude (waarschijnlijk incompatible) journal files vindt. Dit zijn de .journal files die zich (als ik het goed heb) in de root van de volumes staan (dus /.journal ed).

Ik zou ook even in de fstab controleren of alles inderdaad netjes op ext2 staat en niet toch stiekem op ext3...

• PipoDeClown
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

PipoDeClown

Izze Zimpell

welke software of zooi heb je dan geupgrade?

God weet alles, want hij is lid van de Mosad. To protect your freedom i will take that away from you. Mijn drankgebruik heeft ernstig te lijden onder mijn gezondheid.

Verwijderd

Hoe heb je de-upgrade ? Heb je daarbij de instructie gevolgd als beschreven in het filetje UPGRADE.TXT op de cd ?

Verwijderd

ext3/ext2 zijn gewoon compatible, je kunt ook je ext3 partitie mounten. Maar ik zie dat ie probeert te zoeken naar een reiserfs?

Verwijderd

Dat lijkt me gewoon een Slackware kernel met ondersteuning voor ext2/ext3/FAT/ReiserFS.

• Poiter
De upgrade inderdaad gedaan volgens de instructies in UPGRADE.txt. Na de telinit 3 draaide het systeem inderdaad ook weer gewoon goed door, echter nog met de oude kernel. Daarom maar een keer een verse start gemaakt, waarna het systeem bleef hangen op het mounten van de root-disk. Op dat moment gebeurde er niets meer, geen meldingen en geen activiteit. Na een aantal minuten wachten het systeem nog maar een keer geboot, waarna deze foutmeldingen verschenen. De fstab kan ik dus niet aanpassen, want die staat op de root-partitie. Uit de meldingen maak ik ook op dat er geprobeert wordt om de partitie met alle beschikbare filesystems te booten, maar dat er geen een herkent wordt. Het is toch niet zo dat tijdens de vermeende periode van inactiviteit het systeem met een automatische filesystem aanpassing bezig pas? Hierover heb ik niets kunnen vinden in de install-instructies van Slackware8.1 . Hoe dan ook, zijn er tools waarmee ik het zaakje kan repareren? Uit het feit dat tijdens het booten de kernel en aanverwante zaken nog wel van dezelfde partitie gelezen worden, haal ik nog hoop dat het niet helemaal hopeloos is. Anders zit er niets op dan maar een verse install. Gelukkig staan op de /dev/hda5 die nog wel wil mounten de meeste backups ;)

Verwijderd

Er is een rescue bootdisk. Die zou je kunnen gebruiken om te kijken of je de partitie wel kunt mounten en dan desnoods de boel maar te kopieren naar een andere partitie.

Helaas (voor jou dan) heb ik zelf geen upgrade gedaan maar een verse installatie aangezien ik over wilde (en ben) op XFS.

Heb je op de oude installatie toevallig iets van util-linux, glibc of een ander belangrijk pakket handmatig geupgrade zodat de upgrade(pkg) problemen heeft gehad met het upgraden van een bepaald required package?

Lijkt me zinvol als dit een bug is dat je dat even meldt aan Patrick Volkerding (support@slackware.com).

• Poiter
Heb inmiddels de oorzaak ontdekt van de ellende: een rotte geheugenbank. Helaas is de root-partitie wel naar z'n grootje. De andere partitie was ook al flink beschadigd, maar die heb ik met e2fsck nog weer redelijk kunnen oplappen. Op de root-partitie lukt dat niet; bad superblock geeft ie dan. Ook met -b 8193 optie dezelfde fout. Iemand nog tips?
Pagina: 1