Toon posts:

backup scripts

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil een backup script schrijven voor tar > tape device, maar weet nie zo goed waar je allemaal op moet letten.
Wat moet er gebackuped worden met welke optie en waarom.

D3 restore, stap 1 en verder base systeem opnieuw installeren of booten van cdrom en restoren? Allemaal opties die "kunnen" maar wat werk? iemand ervaring?

• TimmeStein
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-06 15:20

TimmeStein

Slopen is ook een kunst

Poeh. Je zou van backups heel simpel een HBO studie van 4 jaar kunnen maken.

Als je gewoon wat wil dumpen:
code:
1
tar cvf /dev/nst0 /

Daarna zou je weer kunnen kijken met tar of alles op je tape staat. Je kan er labels aan gaan geven en die dan checken alvorens te gaan backuppen. Je kan ook met 'dump' werken. Je moet je dumplevels in de gaten houden. Crash recovery. De hele mikmak. Je zou ook eens naar Amanda kunnen kijken. Werkt ook over meerdere server maar da's naadje.

Of je doet het op de BOFH manier:
code:
1
tar cvf /dev/null /

Die laatste is wel lekker snel :+

Het maakt niet niet uit of het rechts of het links is, maar TimmeStein weet precies wat de Jinx is !

• sebas
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-12-2025
Op zondag 21 juli 2002 23:09 schreef TimmeStein het volgende:
True. Als eerste moet je heel goed kijken wat je precies moet backuppen, dan wat je hoe vaak moet backuppen, onsite / offsite frequentie. Wat ga je met de backups doen? Hoe snel wil je de handel weer compleet kunnen installen? wat doe je met je backups als je bak gehacked is, cq. hoe kom je erachter welke data nog wel betrouwbaar is. Waarvoor maak je backups? Hoe kun je je backups het handigste bewaren? Wie is ervoor verantwoordelijk als het misgaat, wie moet het restoren regelen? Moet dat geoefend worden?

... je ziet dat er nogal een aantal dingen kunnen komen kijken, als je nou gewoon zegt dat je backupscripts nodig hebt moet je je een hoop van bovengenoemde vragen eerst eens zelf stellen. Bovendien: weten wij veel waar je belangrijke data staat / wat jij belangrijk acht?

Everyone complains of his memory, no one of his judgement.

• Fatal-Error
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Op zondag 21 juli 2002 23:09 schreef TimmeStein het volgende:
Wordt wel een saaie studie dan :) Het belangrijkste dat ik aan het vak systeembeheer over heb gehouden is: schijf nooit een backup over je enige backup heen... (dus een nieuwe backup maak je aan naast een bestaande backup.. je moet er maar aan denken :)).

Welcome to the desert of the real.

• sebas
  • Laatst online: 16-12-2025
vrij magertjes dan imo :o

Everyone complains of his memory, no one of his judgement.

• mavink
  • Laatst online: 27-05 09:16
Iets om even heel goed op te letten, ik ken namelijk meerdere mensen die dit probleem hebben gehad: als je twee dingen wilt backuppen op dezelfde tape, dus bijvoorbeeld:

tar czvf /dev/nst0 /var/www
tar czvf /dev/nst0 /home

Dan moet je dus NSTX gebruiken, en niet STX. Als je ST gebruikt spoelt hij namelijk de tape na de eerste operatie vrolijk terug en overschrijft je tweede filesystem dus je eerste backup...

Oh ja en begin eens met de handleiding van tar zelf door te lezen. Die staat vol met nuttige opties. Het programma heet niet voor niets Tape ARchiver... Dit is precies waar het voor bedoeld is namelijk. Er zitten onder andere opties voor incremental backups tussen.

Verwijderd

Topicstarter
Dan moet je dus NSTX gebruiken, en niet STX. Als je ST gebruikt spoelt hij namelijk de tape na de eerste operatie vrolijk terug en overschrijft je tweede filesystem dus je eerste backup...
Dit is een goed punt :)
Maar stel ik wil een systeem restoren naar een disk crash, (ik praat nu over freebsd). Dan moet ik een tape hebben met bepaalde inhoud, en hoe pak ik dat dan verder aan? In windows heb je systeem bestanden die niet overschreven kunnen/mogen worden, heeft unix dat ook?

• BallisticToilet
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-09-2022
Kijk eens op [url="http://www.backupcentral.com"]http://www.backupcentral.com[/url] . Hier kun je allerlei scriptjes en tooltjes vinden.

Hoef je ook het wiel niet NOG een keer uit te vinden. ;)

Verwijderd

Laat maar ... (suffe reactie, ben nog niet wakker)

• Fatal-Error
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Op maandag 22 juli 2002 00:46 schreef Sebas het volgende:
vrij magertjes dan imo :o
Het vak ging er wel dieper op in hoor, maar ik maakte daarvoor altijd een backup op dezelfde cd-rw. Beetje dom dus :)
Maar stel ik wil een systeem restoren naar een disk crash, (ik praat nu over freebsd). Dan moet ik een tape hebben met bepaalde inhoud, en hoe pak ik dat dan verder aan? In windows heb je systeem bestanden die niet overschreven kunnen/mogen worden, heeft unix dat ook?
Ik heb alleen ervaring met linux, maar ik denk dat het voor freebsd ook wel geldt. Je kunt het beste een backup van heel het systeem maken als je van een bootdisk start. Dan kun je partities mounten en naar tape schrijven. Terugkopieren gaat dan op een soortgelijke manier.

Welcome to the desert of the real.

Verwijderd

Als ik jou was zou ik je /etc/ dir ook evenbackuppen scheelt je een hoop geconfig mocht je iets moeten herinstallen.

Verder uiteraard Sql, + user data

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 22 juli 2002 20:54 schreef Rats het volgende:
Als ik jou was zou ik je /etc/ dir ook evenbackuppen scheelt je een hoop geconfig mocht je iets moeten herinstallen.

Verder uiteraard Sql, + user data
daar had ik wel wat op gevonden :)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
tar cvpf backup-`date '+%d-%B-%Y'`.tar  \ `cat include.lst`