Toon posts:

win98SE versus win98SE :(

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
kep 2 pctjes
allebei hebben ze win98SE nl

ik wil een tcp/ip netwerk (geen netbeui!)
ik heb een tijd terug een netwerk pakket gehaald
van sitecom met 2 realtec kaartjes en een utp kabel
en het netwerk heeft met een andere pc altijd gewerkt maar
dan had ik netbeui.

nu heb ik pc 1:
computernaam: Bas
werkgroep: netwerk
TCP/IP 32 bits PCI fast ethernet adapter: 192.168.1.1
en een map gedeeld met volledige toegang
DNS: uit
Wins: uit

op pc2:
computernaam: Linda
werkgroep: netwerk
TCP/IP 32 bits PCI fast ethernet adapter: 192.168.1.2
en een map gedeeld met volledige toegang
DNS: uit
Wins: uit

als ik ze ping vinden ze elkaar wel!
en als ik op pc2 kijk en ik klik op "netwerkomgeving" dan staat er:

volledig netwerk
bas
lin

maar als ik dan op bas klik (pc1)dan staat er:
geen toegand tot \\bas kan de computernaam of share-naam
niet vinden controleer deze en probeer het opnieuw

op pc1 staat helemaal geen gebruikers
in de netwerkomgeving zoals dat wel op pc2 is

wat heb ik verkeerd staan?
graag hulp ik wil een tcp/ip netwerk om warcraft 3
te kunnen spelen tegen mijn vriendin :)

• DaRKie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-08 15:40
als je \\192.168.1.1 of \\192.168.1.2 doet
lukt het dan?

Verwijderd

darkse: dat werkt niet in 98

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 21 juli 2002 21:24 schreef darkske het volgende:
als je \\192.168.1.1 of \\192.168.1.2 doet
lukt het dan?
hoe bedoel je? zo staat het toch al

• DaRKie
Op zondag 21 juli 2002 21:26 schreef Deleon het volgende:
darkse: dat werkt niet in 98
en waarom niet?
die namen zijn toch maar verwijzingen naar het ip?
hoe bedoel je? zo staat het toch al
dat je ipv de naam het ipadres van de andere pc moet nemen, dus ipv \\naam, \\ip_van_naam nemen
maar dit zou niet werken in win98 zeggen ze hier...maar je kan altijd is probere :)

Verwijderd

Topicstarter
op pc 2 heb ik de volgende dingen in netwerk staan:

client voor microsoft werken
32 bit pci fast ethernet adapter
externe toegangs adapter
tcpip 32 bit pci fast ethernet adapter
tcpip externe toegangs adapter
bestands en printerindeling voor microsoft netwerken

en onderaan bij: bestanden voor microsoft netwerken
allebij de vinkjes aan bij:
ik wil anderen toegang kunnen geven tot mijn bestanden
ik wil anderen toegang kunnen geven tot mijn printers

op pc1:

client voor microsoft werken
32 bit pci fast ethernet adapter
alcatel speedtouch usb adsl ppp
externe toegangs adapter
ipxspx compatible protocol 32 bit pci fast ethernet adapter
ndiswan alcatel speedtouch usb adsl ppp
tcpip 32 bit pci fast ethernet adapter
tcpip externe toegangs adapter
bestands en printerindeling voor microsoft netwerken

en onderaan bij: bestanden voor microsoft netwerken
allebij de vinkjes aan bij:
ik wil anderen toegang kunnen geven tot mijn bestanden
ik wil anderen toegang kunnen geven tot mijn printers

is hier misschien iets fouts aan op een van de pcs kan dat?

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

zijn de subnetmasks hetzelfde? Kan je zien daar waar je het IP Adres invult; en heb je al geprobeerd om ze om de beurt een keer te rebooten?

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 21 juli 2002 21:39 schreef Spider.007 het volgende:
zijn de subnetmasks hetzelfde? Kan je zien daar waar je het IP Adres invult; en heb je al gebropeerd om ze om de beurt een keer te rebooten?
ja allebei de pcs:

255.255.255.0

en het gekke is dat ik ze elkaar wel kan pingen maar en mappen heb gedeeld met volledige toegang maar dat ik er niet opkom, :? :?

• Spider.007
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Op zondag 21 juli 2002 21:27 schreef darkske het volgende:

[..]

en waarom niet?
die namen zijn toch maar verwijzingen naar het ip?
[..]

dat je ipv de naam het ipadres van de andere pc moet nemen, dus ipv \\naam, \\ip_van_naam nemen
maar dit zou niet werken in win98 zeggen ze hier...maar je kan altijd is probere :)
dit al geprobeerd?

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 21 juli 2002 21:48 schreef Spider.007 het volgende:

[..]

dit al geprobeerd?
sorry hoor maar ik begrijp niet wat je ermee bedoeld waar moet ik dat dan doen? ;(

• DaRKie
Op zondag 21 juli 2002 21:51 schreef bajo4life het volgende:
sorry hoor maar ik begrijp niet wat je ermee bedoeld waar moet ik dat dan doen? ;(
wel, nu doe je in netwerkomgeving:
\\bas of \\linda
wel,je moet nu is doen ipv de naam die je op die pc gegeven hebt
het ip van die pc te nemen
bas heeft ip 192.168.1.1
en
linda heeft ip192.168.1.2
dus als je vanaf bas linda wilt zien doe dan is
\\192.168.1.2 <-- ip van linda
en vanaf linda doe je dan is \\192.168.1.1 <--ip van bas

dus je neemt ipv de naam van de pc,het ip-adres van de pc en dat zet je achter die \\

• Spider.007
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Op zondag 21 juli 2002 21:51 schreef bajo4life het volgende:

[..]

doe eens start > run \\192.168.1.1 of \\192.168.1.1 ipv \\bas oid. hiermee omzeil je dns problemen

---

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 21 juli 2002 21:53 schreef Spider.007 het volgende:

[..]

doe eens start > run \\192.168.1.1 of \\192.168.1.1 ipv \\bas oid. hiermee omzeil je dns problemen
kan de netwerknaam niet vinden zegtie dan

• Spider.007
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Op zondag 21 juli 2002 21:56 schreef bajo4life het volgende:

[..]

kan de netwerknaam niet vinden zegtie dan
heb je geprobeerd de pc's opnieuw op te starten; eventueel kan je ze even allebei een ander adres geven bijvoorbeeld 192.168.1.10 en 192.168.1.11; op pc1 ipx/spx eraf gooien en controleren dat pc1 nergens conflicteerd met je alcatel speedtouch usb adsl ppp

lukt het trouwens wel als je 'NetwerkVerbinding maken' gebruikt? Dus een netwerverbinding naar \\pc1\sharenaam ofzo?

---

Verwijderd

Netbeui???
Probeer eens alle protocollen te verwijderen en nieuw te installeren. het kan namelijk zijn dat een protocol een beetje dood is....

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 21 juli 2002 22:00 schreef Spider.007 het volgende:

[..]

heb je geprobeerd de pc's opnieuw op te starten; eventueel kan je ze even allebei een ander adres geven bijvoorbeeld 192.168.1.10 en 192.168.1.11; op pc1 ipx/spx eraf gooien en controleren dat pc1 nergens conflicteerd met je alcatel speedtouch usb adsl ppp

lukt het trouwens wel als je 'NetwerkVerbinding maken' gebruikt? Dus een netwerverbinding naar \\pc1\sharenaam ofzo?
bedankt ik zal het ff proberen, ik moet er nu vandoor ik zal morgen laten weten of het me gelukt is, tips blijven welkom :)

Verwijderd

probleem heb ik ook met XP->XP gehad...ik had ook ipx/spx geinstalleerd en opeens werkt alles...misschein een idee...kost geen schijfruimte en het is altijd handig ook met spelletjes....probeer het eens

Verwijderd

Topicstarter
ik heb dit gevonden op een website:

------------------------
Met name bij machines onder Windows 98 en Windows 2000 is het probleem gesignaleerd dat de machines elkaar niet kunnen vinden als alleen TCP/IP als netwerkprotocol is geïnstalleerd, en geen echte DNS-server. Dit is gedeeltelijk op te lossen door iedere machine dan een vast IP-nummer te geven (Windows zal dan bovendien veel sneller opstarten). Komen in het netwerk alleen zulke Windows-machines voor, installeer dan NetBEUI voor bestands- en printerdeling. Voor Internetgebruik neemt u TCP/IP erbij, maar maak NetBEUI het standaardprotocol. - Omdat de externe-toegangsadapter (voor Internet) alleen gebruik maakt van het TCP/IP-protocol, is het NetBEUI-protocol voor deze adapter overbodig. Selecteer bij de externe-toegangsadapter (bij 'Bindingen') dit protocol, en druk op Verwijderen. Onder Eigenschappen van de netwerkkaart moeten dan echter NetBEUI en TCP/IP vermeld staan!
---------------------------

maar ik wil geen netbeui want warcraft 3 ondersteunt dat niet volgens mij? wie heeft warcraft 3 op zijn win98 lan draaien met netbeui?? ipx pakt warcraft 3 niet daarom

Verwijderd

Topicstarter
kep nu op allebei de pcs met win98 een netwerk met tcpip allebei 10.1.1.1 en 10.1.1.2 en sub 255.255.255.0 op allebei, + netbeui en dan werkt het maare toch zit je weer aan netbeui vast in win98 wel balen

kep op allebei de pcs dualboot win98se+winxp pro
en in winxp heb ik nu ook netwerk heeeel makkelijk ging dat en helemaal geen netbeui nodig gehad, dus
wel vaag dat win98 netbeui perse nodig heeft.

dus kep nu in allebei de besturingssystemen netwerk+internet :) in winxp pro gaat automatisch internet op allebei de pcs, maar in het win98se netwerk moest ik winproxy erop zetten om de 2e pc te kunnen laten internetten.
;) ik ben wel tevreden zo alleen dat netbeui maarja
het schijnt makkelijk hackbaar te zijn, das het enige

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Op dinsdag 23 juli 2002 09:22 schreef bajo4life het volgende:
;) ik ben wel tevreden zo alleen dat netbeui maarja
het schijnt makkelijk hackbaar te zijn, das het enige
Dan zet je die netbeui binding uit aan de Internet-kaart.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 23 juli 2002 09:26 schreef BackSlash32 het volgende:

[..]

Dan zet je die netbeui binding uit aan de Internet-kaart.
das een goede zal ik doen :)

Verwijderd

in w98 kan je niet \\<ipnr> doen, dat accepteert windows niet, die kan alleen met namen werken. Onder NT/hoger werkt dat wel. ME weet ik niet zeker, maar die zal't ook wel niet kunnen.
Het zijn ook geen DNS-namen, het zijn netbios-namen

Verwijderd

IVM met het ontbreken van een echte DNS-server op je netwerk moet je lokaal een structuur opzetten in de LMHOSTS en HOSTS bestanden. In Windows 98 staan deze in de Windows directory
Je kunt op beide PCs de volgende 2 regels in beide bestandjes zetten

192.168.1.1 Bas
192.168.1.2 Linda

Dan komt het wel goed

[edit]
In windows dir staat al bestand lmhosts.sam en hosts.sam. Hier staan wat voorbeelden al in. Om het werkend te krijgen moet je dus de extensie verwijderen. (Je hoeft de PC niet te herstarten)

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 23 juli 2002 12:58 schreef MieRoels het volgende:
IVM met het ontbreken van een echte DNS-server op je netwerk moet je lokaal een structuur opzetten in de LMHOSTS en HOSTS bestanden. In Windows 98 staan deze in de Windows directory
Je kunt op beide PCs de volgende 2 regels in beide bestandjes zetten

192.168.1.1 Bas
192.168.1.2 Linda

Dan komt het wel goed
In windows dir staat al bestand lmhosts.sam en hosts.sam. Hier staan wat voorbeelden al in. Om het werkend te krijgen moet je dus de extensie verwijderen. (Je hoeft de PC niet te herstarten)
en dan kan ik volgens jouw zonder netbeui netwerkje maken?
moet ik dan DNS aanzetten? en verder?

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-06 12:06

Wekkel

De downloadkoning

in het bestand hosts staat dan al welke naam bij welk nummer horen. DNS is dan niet meer nodig voor je interne netwerk.

• ElCondor
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-08 14:39

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Heeele domme tip, maar wellicht: Hebbie wel een crosscable gebruikt?

Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 23 juli 2002 17:05 schreef ElCondor het volgende:
Heeele domme tip, maar wellicht: Hebbie wel een crosscable gebruikt?
UTP ;)

Verwijderd

[b]Op dinsdag 23 juli 2002 19:17 schreef bajo4life
UTP ;)
hmss goed men heeft crossed utp en straight utp :P

neem FAQ maar eens door : [url="http://gathering.tweakers.net/forum/list_message/19#19"]hier[/url] en [url="http://gathering.tweakers.net/forum/list_message/3#3"]hiermee[/url] kan je kleurtjes vergelijken om te kijken wat jij hebt

• VyperX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-07 15:57
Op zondag 21 juli 2002 21:22 schreef bajo4life het volgende:
als ik ze ping vinden ze elkaar wel!
en als ik op pc2 kijk en ik klik op "netwerkomgeving" dan staat er:

volledig netwerk
bas
lin
Zoiets heet nou _lezen_ :)

My Dwarf Fortress ASCII Reward: ~~@~~####,.".D",.B""

Verwijderd

Op dinsdag 23 juli 2002 15:18 schreef bajo4life het volgende:

[..]

en dan kan ik volgens jouw zonder netbeui netwerkje maken?
moet ik dan DNS aanzetten? en verder?
Ja, zonder Netbeui, en zonder DNS
Als Windows een computernaam probeert om te zetten naar een ip-adres, leest hij altijd eerst het hosts (internet) of lmhosts (netbios) bestand om te kijken of de naam daarin staat. Pas als de naam daarin niet gevonden wordt (of het bestand bestaat niet) probeert hij eventueel een nameserver te benaderen
Je hoeft echt alleen die bestandjes in je windows directory te zetten. Direct daarna zal een name-query het gewenste ip-adres opleveren bij de namen die in het bestandje staan
NB: als je in notepad een bestand zonder extensie bewaart zal hij er de extensie .txt achter plakken |:(. Die extensie moet je natuurlijk verwijderen.

• sandergar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:18
'k Herken jouw probleem ... Win98Se is een fijn systeem alleen het netwerkgedeelte is nog om te huilen :'(

Als je elkaar kan pingen dan moet je dus een verbinding kunnen opzetten (ook alleen met TCP/IP als protocol). Daar het via Windows dus meestal niet lukt maak ik gebruik van de commandoregel "net use". Open (op de PC met IP-nummer 192.168.1.1) een DOS prompt of de menu optie "uitvoeren" (Start -> Uitvoeren) en type in:

net use gewenste_drive_letter: \\192.168.1.2\gedeelde_map

dus bijvoorbeeld:

net use l: \\192.168.1.2\games

Op je eerste PC is als het goed is nu een drive L beschikbaar welke verbonden is met de gedeelde map "games" op je tweede pc. *D

2.730 Wp Enphase Zuid 30°, 4.450 Wp Enphase Noord 30° | Smart EVSE laadpaal | Victron Multiplus II 48/5000/70 3 Fase | 45kWh PylonTech Pelio accu

Pagina: 1